شهید آوینی

 

مراسم با شکوه نماز عید سعید قربان در آلمان برگزار شد

نماز عید سعید قربان روز جمعه دوم بهمن توسط امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ حجت الاسلام سید عباس حسینی قائم مقامی و با حضور تعداد زیادی از مسلمانان ملیتهای مختلف در مسجد جامعه امام علی(ع) در هامبورگ برگزار شد.

وی با یاد آوری این نکته که عید قربان یکی از دو عید مهم و اصلی ما مسلمانان است و از نظر اهمیت و شأن همتراز عید سعید فطر است ، گفت : همانگونه که ده روز نخست ذی الحجة از اهمیت و جایگاهی مانند ماه مبارک رمضان برخوردار است و همانگونه که در ماه رمضان، شب قدر وجود دارد در دهه ذی الحجة نیز شب و روز عرفه وجود دارد و همچنان که پایان ماه رمضان با عید سعید فطر است و پایان این ده روز نیز به عید قربان می انجامد.

حجت الاسلام قائم مقامی افزود : در ماه رمضان، همگان در مهمانی خداوند شرکت می کنند و عید فطر جشن کسانی است که ادب و آداب این مهمانی را رعایت کرده و به مقام « ضیف الرحمن» (میهمان خداوند) رسیده اند و مقام «میهمان خداوند» را واجد شده اند. « میهمانان خدا» که ماه رمضان و عید فطر را پشت سر گذارده اند، وارد ماه ذی الحجة می شوند و با بهره گیری از برکت و فضیلت این ده روز، دستاوردهای و برکات ماه رمضان را تکمیل می کنند و به مقام «قرب خداوند» نایل می شوند. در واقع عید فطر که عید ضیافت الله است با عید قربان که عید لقاء الله است تکمیل می شود.

نماینده مقام معظم رهبری در آلمان به اشاره به این که یکی از سنت های عید قربان، قربانی کردن است، افزود: قربانی کردن  سنت مشترک ادیان است. این سنت رمز و نمادی از این حقیقت است که فقط با قربانی کردن صفات حیوانی ، می توان به شخصیت والای انسانی دست یافت و به خداوند نزدیک شد. حرص و طمع، درندگی، خشونت، تجاوز و تعدی به دیگران، شهوت رانی و افراط گری، همه و همه از اوصاف حیوانی هستند که وجود هر کدام از آنها در انسان مانع پیدایش و رشد صفات والای انسانی می شود و در مقابل، نوع دوستی و ایثار، معنویت و حقیقت دوستی، اعتدال و عدالت، صلح و محبت، انضباط اجتماعی و قانون پذیری، همگی صفات انسانی ای هستند که هر کدام از آنها اگر در انسان وجود داشته باشد به همان میزان او را به خداوند نزدیک می سازد. در واقع اخلاق الهی چیزی جز اخلاق انسانی نیست و مومن دیندار کسی جز یک انسان معتدل، خردورز و اخلاقی نیست. این، درس بزرگ عید قربان برای همه ما مسلمانان و بلکه همه انسانهاست. امیدواریم که همه ما این درس را در زتدگی خود عملی سازیم.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اختلاف نظر برخی کشورهای اسلامی در اعلام اعیاد در روزهای پنج شنبه و جمعه و لزوم اطلاع رسانی از منظر مبانی اجتهادی فقهی و تخصصی گفت : در مورد این تفاوت چند نکته را باید یادآور شوم : 1- دانشمندان نجوم، میان زمان تولد ماه نو با زمانی که این ماه در افق قابل رویت می شود تفاوت قایل اند و فاصله زمانی این دو را گاه تا 25 ساعت می دانند. زمان تولد و زمان رویت پذیری ماه جدید با محاسبات دقیق علمی قابل پیش بینی است؛ 2- اکثر فقهاء و علمای مذاهب اسلامی با استناد به ادله قرآنی معتقدند که آنچه که در اثبات اول ماه معتبر و حجت می باشد رویت ماه است نه تولد ماه و همچنین بسیاری از همین فقهاء معتقدند که آنچه که در رویت ملاک و مبنا است، رویت هلال پس از غروب آفتاب است. یعنی اگر در روز با ابراز و تجهیزات علمی، ماه مشاهده شود. اول ماه برای فردای آن روز ثابت می گردد نه همان روز؛ 3- برخی فقهای شیعه و سنی در برخی کشورهای اسلامی، حلول ماه جدید را بر اساس زمان تولد ماه اعلام می کنند و به همین دلیل معمولاً آغاز ماه از نظر آنان یک روز زودتر است. 4- ملاحظه می شود که اختلاف در اعلام اول ماه، ناشی از یک اختلافات جزئی دیگری است که در استنباط مسائل مذهبی میان کارشناسان و فقهاء وجود دارد و اساساً تعدد مذاهب اسلامی ناشی از همین تفاوتهای کارشناسی و تخصصی است ، در عین حال که در اصول و مبانی اصلی و کلی اسلام همه آنان با هم مشترک هستند؛ 5- بر اساس اعلام مراکز نجومی در روز دوشنبه 10 ژانویه، هلال ماه قابل رویت نبوده است و در روز سه شنبه 11 ژانویه، رویت ماه امکان پذیر بوده است. بنابراین روز چهارشنبه 12 ژانویه اول ماه ذی الحجة اعلام شد و بر همین اساس نیر امروز روز جمعه، روز عید سعید قربان اعلام شد.

امام جمعه هامبورگ در پایان با اشاره به حذف نماز جمعه در روز عید قربان افزود : بر اساس پاره ای روایات که در منابع سنی و شیعه نقل شده است هرگاه عید فطر و قربان با روز جمعه مقارن می شده است، پیامبر اسلام(ص) اقامه نماز عید را کافی  دانسته  و ترک نماز جمعه را در آن روز جایز می دانسته اند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo