شهید آوینی

 

اولین ماهواره اسلامی به مدار فرستاده می‌شود

نماینده امارات متحده عربی در نشست كمیسیون ماهواره‌ كه 21 دسامبر در قاهره برگزار شد گفت: اولین ماهواره اسلامی در سال 2006 به مدار فرستاده می‌شود.

به نقل از پایگاه اینترنتی اسلام آن‌لاین، عمر خطیب نماینده كشور امارات متحده عربی در نشست كمیته ماهواره كه 21 دسامبر (اول دی) در مصر برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت: انتظار می‌رود كه این ماهواره بتواند هلال ماه نو را رویت كند. وی افزود كه این طرح اولین بار توسط دارالافتای مصر در سال 1997 پیشنهاد شده بود.

خطیب اظهار امیدواری كرد مشكلات موجود در مورد اختلافاتی كه درباره ماه قمری وجود دارد توسط این ماهواره حل شوند و این مسئله درست همان چیزی است كه كشورهای جهان عرب و اسلام را بر آن می‌دارد تا از این طرح حمایت كنند. او همچنین گفت: كمیته ماهواره‌ای؛ شامل محققان مسلمان و عرب، اعضای موسسه كنفرانس‌های اسلامی و اتحادیه جهان اسلام تصمیم گرفته‌اند تا این ماهواره را در ژانویه 2005 عرضه كنند. مركز مطالعات فضایی دانشگاه قاهره نیز در این پروژه با كمیسیون ماهواره‌ همكاری می‌نماید.

خطیب افزود: رویت ماه همیشه یكی از جنجال‌برانگیزترین موضوعات میان جامعه مسلمان بوده است. محققان نیز همیشه نسبت به این موضوع نظرات متفاوتی داده‌اند. عده‌ای معتقدند كه مسلمانان سراسر جهان باید تنها یك رویت را مدنظر بگیرند و برخی براین عقیده‌اند كه مسلمانان جهان باید تقویم عربستان سعودی را در این موضوع ملاك قرار دهند. خطیب معتقد است كه این ماهواره در واقع خاتمه دهنده تمامی این بحث‌هاست.

در طول نشست قاهره، اعضای شركت كننده در این نشست به این نتیجه رسیدند كه ایستگاه اصلی این ماهواره را در قاهره و ایستگاه فرعی آن را در مكه قرار دهند. در واقع این دو ایستگاه فعالیت این ماهواره را كنترل می‌كنند.

خطیب در پایان سخنان خود متذكر شد كه این ماهواره در درجه اول برای رویت هلال ماه مفید خواهد بود و در مراحل بعد قرار است تا آن را توسعه داده و به كانال‌های مختلف رسانه‌های اسلامی وصل كنند تا در زمینه رفع سوء تفاهم‌های موجود میان جهان اسلام و دنیای غرب مفید واقع شود.

گفته می‌شود كه كشورهای اسلامی حداقل 8 میلیون دلار برای كمك به این طرح پرداخت خواهند كرد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo