شهید آوینی

از سوی مؤسسه تحقیقات دارالحدیث قم :

نگارش دانشنامه امیرالمؤمنین (ع ) به پایان رسید

دانشنامه امیرالمؤمنین (ع) برپایه قرآن، حدیث، تاریخ و ترجمه «موسوعه الامام علی بن ابیطالب فی الکتاب و السنه و التاریخ» به همت مؤسسه تحقیقات دارالحدیث قم نگارش شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رسا، هادی ربانی مسؤول اطلاع‌ رسانی مؤسسه تحقیقاتی دارالحدیث، با اعلام این خبر اظهار داشت : دانشنامه امیرالمؤمنین (ع ) برپایه قرآن، حدیث و تاریخ و به همت حجت الاسلام  محمدی‌ ری ‌شهری و با همکاری سید کاظم طباطبایی و سید محمود طباطبایی‌نژاد با طرحی نو، پردازش ابتکاری و نظمی جدید و کارآمد، تدوین شده است.

وی ادامه داد: این دانشنامه، سیره علوی و تاریخ حیات کامل‌ترین انسان و برجسته‌ترین مؤمنان و بزرگ‌ ترین چهره تاریخ اسلام پس از رسول خدا را در هفده بخش، در اختیار جست‌ وجو‌گران معارف علوی قرار می‌دهد. این مجموعه با بیش از پنج هزار و چهارصد صفحه در سیزده جلد، حاوی شش هزار و هفتصد و سی و هشت متن حدیثی و تاریخی با بیش از سی هزار نشانی از 570 منبع شیعی و اهل سنت است.

مسؤول اطلاع ‌رسانی مؤسسه تحقیقاتی دارالحدیث زمان تدوین این دانشنامه را ده سال عنوان و تصریح کرد: در مقام رد و اثبات نقل قول‌ها و آرای محدثان و مورخان با توجه به قواعد معمول در فقه الحدیث و نقد متون تاریخی، از تناظر و تعاضد مضمونی متن‌ها نسبت به یکدیگر و نیز سنجش با عقل و قرآن و سنت و مسلمات تاریخی استفاده شده است.

ربانی آشنایی با مواضع و سخنان حضرت علی (ع ) ‌پاسخ به شبهات و پرسش‌های جامعه کنونی همچون، بررسی سیاسی امام ( ع ) ‌روانکاوی خوارج، بررسی روزگار تنهایی و محنت امام و نحوه برخورد امام با مخالفان، گردآوری نقشه‌های جغرافیایی غدیر خم و قلمرو سیاسی حکومت امام (ع ) و ... را از دیگر ویژگی‌های این دانشنامه عنوان کرد.

ربانی این دانشنامه را دارای هفده بخش مهم دانست و توضیح داد : در بخش اول از خاندان آن حضرت سخن گفته شده است، بخش دوم این اثر نیز نشانگر این است که حضرت علی (ع ) دوش به دوش رسول اکرم (ص ) از آغازین روزهای بعثت تا هنگام رحلت برای حاکمیت اسلام در جامعه با تمام توان کوشیده است، در بخش سوم کوشش‌های پیامبر (ص ) برای رهبری امام علی (ع ) همچون حادثه غدیر عنوان شده است، در چهارمین بخش، حوادث و سکوت حضرت علی (ع ) بعد از رحلت پیامبر (ص) بیان شده است.

ربانی اضافه کرد: سیاست‌های حضرت، نبردها، روزگار تنهایی، شهادت، امام از دیدگاه‌های گوناگون، ویژگی‌های امام، دانش‌های امام، قضاوت‌ها، کرامت‌ها، دوستی با امام، دشمنی با امام، یاران و کارگزاران و نمایه موضوعی و فهرست‌ها را از دیگر بخش‌های این دانشنامه است.

شایان ذکر است دانشنامه امیرالمؤمنین ترجمه « موسوعه الامام علی (ع ) فی الکتاب و السنه و التاریخ» است که چاپ نخست آن در سال 79 منتشر شده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo