شهید آوینی

به دلیل داشتن روسری:

یك دانش آموز مسلمان ایرانی در پاریس از مدرسه اخراج شد
پس از سه ماه تنبیه انضباطی یك دانش‌آموز ایرانی، مسئولان آموزش و پرورش شهر پاریس حكم اخراج او را از تحصیل در فرانسه به دلیل داشتن پوشش اسلامی صادر كردند.

«زینب» كه از دو سال پیش در یك كالج در پاریس مشغول تحصیل بود با شروع سال تحصیلی جدید و در پی تصویب قوانین ضد اسلامی در فرانسه به جای پوشش همیشگی خود، از نوعی پوشش با نام «بندانا» كه استفاده از آن برای زنان در كشورهای غربی مرسوم است استفاده كرد تا به این طریق هم موهای خود را پوشانده باشد و هم اینكه امكان ادامه تحصیل اشته باشد.
اما مدیر مدرسه از حضور وی در مدرسه جلوگیری نمود و اعلام كرد طبق قانون جدید فرانسه، داشتن هرگونه علامت مذهبی در مدرسه ممنوع مي‌باشد. با وجود اعتراض این دانش‌آموز ایرانی مبنی بر اینكه وی هیچ گونه پوششی كه معرف علامت مذهبی باشد نداشته و روسری او كه موسوم به «بندانا» مي‌باشد مورد استفاده بسیاری از زنان و دختران فرانسوی است و نزد هیچ كس این روسری نشانه مذهبی تلقی نمي‌شود، مسئولان آموزش و پرورش پاریس از حضور این دانش آموز مسلمان ایرانی بر سر كلاسهای درس جلوگیری كردند.

مسئولان مدرسه نیز تا معلوم شدن تكلیف دانش‌آموز اقدام به تنبیه او كرده و او را از رفتن سركلاس محروم نمودند. زینب هر روز در مدرسه به سالنی كه معمولاً دانش آموزان خاطی و مسئله دار را در آن نگهداری مي‌كنند هدایت مي‌شد. این كار در مدت سه ماه گذشته ادامه داشت تا اینكه مدیر مدرسه به وی پیشنهاد داد كه در صورتی كه حاضر باشد گوش‌ها و مقداری از موهایش را از «بندانا» بیرون بگذارد، مي‌تواند سركلاس حاضر شود. اما این دانش آموز ایرانی اعلام كرد كه برای او هیچ فرقی بین نشان دادن مقداری از مو و گوش‌ها با برداشتن كامل حجاب نیست.

در پی رد این درخواست و پس از سه ماه تنبیه انضباطی مسئولین این كالج كه در حومه پاریس واقع است، تشكیل جلسه دادند و حكم اخراج دائمی این دانش آموز ایرانی را از مدرسه به دلیل پوشش موهای سر به خانواده وی اعلام كردند. این اقدام ضد اسلامی دولت فرانسه در حالی است كه پوشش مو به وسیله «بندانا» یك نوع پوشش مرسوم در غرب است كه زنان و دختران فرانسوی از آن به عنوان مد استفاده مي‌كنند، ولی مسئولان فرانسوی بر سر داشتن همین پوشش توسط دانش آموزان مسلمان را به عنوان نشانه‌ای مذهبی قلمداد مي‌كنند.

در پی اتخاذ سیاست‌های كنترلی شدید فرانسه بر علیه مسلمانان، دانش‌آموزان مسلمان به جرم پوشاندن موی سر در این كشور مدعی مهد آزادی خانه‌نشین شده‌اند.
طبق آمار رسمی تلویزیون فرانسه تاكنون تعداد 43 نفر از دانش آموزان مسلمان به دلیل مشابه از مدارس فرانسه اخراج شده‌اند. قابل ذكر است كه مادر زینب، ‌فرانسوی است كه مذهب شیعه را برگزیده و پدر وی ایرانی مي‌باشد. وزارت امور خارجه كشورمان تاكنون هیچ عكس العملی در مقابل این فعالیت كشور فرانسه در مقابل اتباع ایرانی از خود نشان نداده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo