شهید آوینی
 
وضعيت امروز مسلمانان در کشور سوئیس

رهبران برجسته جامعه مسلمان در واکنش به نظر سنجی که نشان می داد مسلمانان با موفقیت در جامعه سوئیس ادغام شده اند ابراز خرسندی کرده و ادعای برخی احزاب را مبنی بر دشواری های پیش روی مسلمانان در ادغام با جوامع اروپایی تکذیب کردند.

این نظر سنجی که اوایل این هفته در یک هفته نامه چاپ شهر لوزان منتشر شده بود نشان می دهد 84 درصد مسلمانان احساس می کنند در جامعه پذیرفته شده اند. دو سوم جامعه آماری نظر سنجی  که در کل 607 مسلمان بود، میان قوانین سوئیس و قوانین شرع تفاوت چندانی نمی بینند.

این نظر سنجی بر ادغام موقفیت آمیز مسلمانان با جامعه سوئیس تاکید کرده اند. 79 درصد آنها اشاره کرده اند که آنها احساس نمی کنند که به خاطر مسلمان بودنشان مورد تهدید واقع شوند. 21 درصد دیگرگفته اند آنها به خاطر دین خود مورد خشم غیر مسلمانان قرار گرفته اند.

این نظر سنجی که توسط موسسه MIS در فاصله زمانی 8 تا 11 آذر سال جاری انجام شده است نشان می دهد در جامعه سوئیس یک تصور نارست مشترکی درباره مسلمانان وجود دارد. غیر مسلمانانی که در سوئیس زندگی می کنند اعتقاد داشتند که مسلمانان سوئیس در ادغام با جامعه سوئیس با شکست مواجه می شود.

"سلیمان عبدالقادر" رئیس انجمن مسلمانان سوئیس، در مصاحبه تلفنی با سایت اسلام آن لایت اظهار داشت: نتایج نشان می دهد که اشاعه هراسی که توسط رسانه های سوئیس صورت گرفته ساختگی بوده است و اکنون مشخص شده که عملکرد رسانه ها در راستای اشاعه اسلام هراسی و احساس طرد شدن مسلمانان صورت گرفته است.

"عباس اروا"، مدیر کل موسسه گفت و گوی میان فرهنگی و تحقیق در زمینه صلح و نزاع، با اظهار نظر در رابطه با این نظر سنجی آن را مثبت توصیف کرد: ناکامی اقدامات رسانه های سوئیس علیه مسلمانان می تواند موجب آگاهی مردم این کشور در بر خورد با گزارش های آینده آنها شود.

وی  گفت: درمیان دیگر کشورهای اروپایی سوئیس از کشورهایی است که زمینه گفت و گو وهمزیستی در آن بسیار مساعد به نظر می رسد.

او اشاره کرد:حفظ این وضعیت از مسئولیت های جامعه مسلمان و نیز و سیاستمدارانی تلقی می شود. جامعه مسلمان امیدوار است که سیاست مداران از این موقعیت برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده نکنند.

این نظر سنجی درست پس از نظر سنجی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) منتشر شد. تحقیق ISO در میان 1101 سوئیسی در فاصله زمانی 4 تا 7 آذر ماه انجام شد و به بررسی نظر جامعه سوئیس  درباره اسلام و مسلمانان پرداخته است.

این بررسی نشان می دهد 75 درصد غیر مسلمانانی که در این جامعه آماری شرکت کرده بودند، مسلمانان را نه تنها به عنوان تهدید در نظر نمی گرفتند، بلکه آنان را همچون شهروندان عادی جامعه می دانند.

83 درصد افراد گروه سنی 15 تا 34 ادعای اسلام هراسی داشتند، اما این رقم زمانی که نظر افراد گروه سنی 35 تا 54 به میان می آید به 77 درصد نزول می کند و در گروه سنی 55 تا 74 به 64 درصد می رسد. 57 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی درباره تدریس دروس دینی اسلام درمدارس سوئیس نظری نداشته اند.

تصمیم گیران و کارشناسان برای آگاهی از نظر مردم سوئیس به نظر سنجی ISO استناد می کنند.

شورای امنیت ملی سوئیس در خرداد ماه گزارش را ارائه داد که در آن آمده بود این کشور اروپایی هدف گروه های تروریستی نیست وتعداد افراد متعصب و افراطی این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار اندک است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo