شهید آوینی
 

صبح روز سه شنبه در بخش خبری ساعت 8 رادیو سراسری عنوان شد :

رئیس بنیاد شهید : موضوع جانباز رجبی ثانی را با جدیت دنبال می‌کنیم تا از تکرار این نوع موارد جلوگیری شود
من توصیه‌ام به همه دست اندر کاران این هست که ما اگر اتفاق ناگواری افتاده ، آنرا منتسب به یک سری اتفاقات ناگوارتر نکنیم . ایشان مثلا در سابق چه بوده است ، هرچه می‌تواند باشد ، اشکالی ندارد . اما اینکه در این فرایند رسیدگی و نگهداری در زندان اتفاقاتی افتاده که هیچ نسبتی با جرم ارتکابی این فرد نداشته ، یک بحث مستقلی است .

دکتر حسین دهقان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز در گفتگو با بخش خبری ساعت هشت صدای جمهوری اسلامی ایران در باره پرونده شهید رجبی ثانی گفت : موضوعی که پیش آمد و آنچه در رابطه با جانباز عزیز ما رجبی ثانی رخ داد ، از این منظر برای ما مهم بود که یک فرد جانبازی در مسیر پرونده ای که برایش مطرح بود ، مسایل جانبی برایش بوجود آمد که بایستی آن را مورد توجه قرار می‌دادیم .

وی همچنین اظهار داشت ما از این منظر حساسیت نداریم که ایشان جانبار تلقی بشود ، پس اگر جرمی مرتکب شده ، مورد رسیدگی قرار نگیرد . خیر . جانبازان ما ، جامعه ایثارگری ما بیشتر از همه جامعه طبیعتا نسبت به اجرای قانون ،‌ اجرای عدالت و اینکه خودشان موضوع قانون وعدالت باشند حساسیت دارند . ولذا تمکین می‌کنند .

دهقان افزود : اما آنچه که گفته می‌شد در مقطع رسیدگی پرونده ، بیان این بود که علیرغم اینکه ایشان همواره در همه مقاطع اعلام می‌کرده که جانباز هست ، اما این شنیده نمی‌شد . طبیعتا ایشان یک جانباز اعصاب و روان بودند و بایستی داروهای آرامبخش مصرف می‌کردند . انتقال اینگونه داروها به درون زندان محدودیت و ممنوعیت دارد . با تشخیص و اجازه قاضی پرونده بایستی که این قرص‌ها و داروها به داخل زندان منتقل می‌شد و ایشان مصرف می‌کرد و طبیعتا  کسی که در معرض استفاده از این نوع داروها هست ، بدلیل مشکلات اعصاب و روان درصورتیکه داروهایش را مصرف نکند ، معمولا دچار اختلال رفتاری هم می‌شودا. و به طور طبیعی در مسئله بعدی که بوجود می‌آید ، قابل کنترل هم نخواهد بود .

معاون رئیس جمهور متذکر شد سوالی که اینجا برای ما مطرح است ،‌ اینست که خب یک فرد مجرم . هر جریمه‌ای هم برای ایشان ممکن است یا هر حکمی هم در رابطه با هر فرد مجرم ممکن است که تعیین بشود . خب مجرم است ، بایستی آنچه که امروز قانون برای او قرار داده ، آنرا متحمل بشود . اما از حقوق انسانی‌اش نمی‌تواند محروم بشود یا محرومیت داشته باشد . و حتما هم من توصیه‌ام به همه دست اندر کاران این هست که ما اگر اتفاق ناگواری افتاده ، آنرا منتسب به یک سری اتفاقات ناگوارتر نکنیم . ایشان مثلا در سابق چه بوده است ، هرچه می‌تواند باشد . اشکالی ندارد . اما اینکه در این فرایند رسیدگی و نگهداری در زندان اتفاقاتی افتاده که هیچ نسبتی با جرم ارتکابی این فرد نداشته ، این یک بحث مستقلی است .

وی افزود : ما امروز صحبتمان با دستگاه قضائی یا دستگاه رسیدگی کننده این نیست که حالا ما بگوییم مثلا شما متهم هستید یا ما ؟ یا شما باید چنان بکنید و ما چنان .  اصلا این فضا و بحث را ما نداریم . ما فکر می‌کنیم که اگر نقصی در فرایند رسیدگی بوده ،‌ کم توجهی یا بی‌توجی به موضوعات آئین دادرسی شده ، در آنجا خود دستگاه قضائی رسیدگی کند به آنچه که رخ داده است . حتما دلایلی وجود دارد ، حتما شواهدی وجود دارد ، حتما ادعایی هست . به هرحال ما نمی‌توانیم بگوییم که هیچ اینطور نیست . گفته می‌شود و بیان می‌شود . این گفته و بیان را هم با آگاه سازی و ارائه اطلاعات درست می‌شود بصورت یک فضای سالمی ایجاد کرد و ادامه داد .

دهقان در ادامه گفت : ما معتقد به این معنا نیستیم که دستگاه قضائی ما خدای ناکرده نسبت به این موضوع کم توجه و یا بی‌توجه است . حالا ممکن است خطایی یا تخلفی رخ داده . حتما قوه قضائیه جدی تر ازما دنبال آن خواهد بود که این کشف بشود ، روشن بشود و اگر احتمالا مطلبی بوده ، با آن برخورد بشود. البته از این جنبه دفاع از حریم ایثارگری و جانبازی ما حتما موضوع را با علاقمندی و جدیت دنبال می‌کنیم . تا از تکرار این نوع موارد جلوگیری بشود .

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا قبلا و درزمان حیات آقای رجبی ثانی بنیاد اقدام جدی برای آزادی و درمان تخصصی ایشان صورت نداد گفت : ببینید ، چنین چیزی از طرف خانواده از ما خواسته نشده . اصلا موضوع اینقدر جدی مطرح نشد . یعنی ما تا زمانی که موضوع در رسانه‌ها مطرح شد ، بحث ایقدر برایمان جدی نبود فی‌الواقع . حالا این یکی ممکن است بگوید نقص ماست که  توجه نکردیم . یکی می‌شود گفت که عدم اطلاع خانواده ایشان است که نتوانسته این بحث را منتقل کند . نه خود شهید رجبی هم تا قبل از زندان از ما کمکی خواسته یا موضوع را به ما منعکس کرده . نه خانواده ایشان قبل از آن که تا بیست و پنجم که می‌روند و ایشان را نمی‌توانند ملاقات کنند ، به ما مراجعه کرده اند . لذا خب ما در مسیر اطلاع این موضوع اصلا نبودیم . یعنی سازمان ما نبوده .

وی افزود :  حتی زمانی هم که آمدند و مراجعه کردند ، صرفا یک گواهی خواستند که ما گواهی کنیم که ایشان مثلا فرض کنید که بایستی داروهای آرمبخش مصرف کند . و آن را مثلا فرض کنید به مجتمع قضائی بدهیم یا به زندان بدهیم . خانواده چیزی فراتر از این را از ما نخواسته بود . طبیعی است که حالا ما وقتی در مسیر اطلاع از یک موضوع نیستیم ، اقدام عملی هم از طرف ما خیلی موضوعیت ندارد . اگر ایشان تقاضای کمک می‌کرد ، قاعدتا ما بایستی کمک می‌کردیم . البته در روزهای پایانی مراجعه کرده ایشان به افراد ما که در دفتر قضائی همکاری می‌کنند و دوستان را راهنمایی و ارشاد می‌کنند . ولی آنموقع روزهای پایانی بوده و دیگر کاری هم به آنصورت از ما بر نمی‌آمده است .

منبع:خبرگزاري مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo