شهید آوینی
 
دومين دوره تجليل از زنان قرآن پژوه در تالار وحدت برگزار مىشود

معاون امور فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت که همزمان با آغاز برگزارى جشنواره فرهنگى هنرى امام رضا(ع )، دومين دوره تجليل از زنان قرآن پژوه در تهران برگزار مىشود.

محمدعلى شعاعى افزود : مراسم تجليل از زنان قرآن پژوه ۲۴ آذرماه جارى همزمان با ميلاد حضرت معصومه (س ) و باحضور رييس جمهورى در تالار وحدت برگزار مىشود. وى به خبرنگاران گفت : همزمان با اين مراسم ، جشنواره فرهنگى هنرى امام رضا(ع ) رضوان نيز به طور رسمى فعاليت خود را در کشور آغاز مىکند.

وى افزود : اين جشنواره در سالروز ميلاد حضرت معصومه (س ) در شهر قم آغازمىشود و چهارم دى ماه ، روز ميلاد امام رضا(ع ) در مشهد به کار خود خاتمه مىدهد. شعاعى گفت : در اين مراسم ۱۸ بانوى هنرمند و پژوهشگر به همراه ۸ نفر ازحافظان قرآن کريم از موسسه قرآن پژوهان که در آزمون کارشناسى ارشد پذيرفته شده اند، مورد تقدير قرار مىگيرند.

معاون امور فرهنگى وزارت ارشاد، اظهار داشت : تاکنون سه هزار پايان نامه و اثر پژوهشى در موضوعات قرآنى در مرکز فرهنگى بانوان قرآن پژوه شناسايى شده که يکهزار اثر با همکارى معاونت امور فرهنگى به چاپ رسيده است . به گفته وى، موسسه معارف اسلامى امام رضا(ع )، سازمان اوقاف و امور خيريه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، مرکز امور مشارکت زنان ، سازمان صدا و سيما، سازمان ملى جوانان و نهاد رياست جمهورى بانيان جشنواره رضوان هستند. وى با اشاره به برگزارى همايش ملى حضرت معصومه (س ) در شهر قم اظهار داشت : در اين همايش ، نمايشگاه بين المللى قرآن و عترت در اين استان برگزار و در حاشيه آن از خادمان اهل بيت در اين استان تجليل مىشود.

شعاعى گفت : همزمان با برگزارى دومين جشنواره رضوان ، در استان خوزستان ، يزد،شيراز،قم وخراسان که مسير ورود آن حضرت به ايران بوده ، جشنواره هاى ويژه مردمى برگزار خواهد شد. وى افزود : وزارت ارشاد در تلاش است تا با نهادينه کردن تجليل از خادمان اهل بيت ، اين رويدادها را از يک برنامه دولتى خارج کرده و آن را در آينده به بخش خصوصى و مردمى واگذار کند. محمد مهدى احمدى مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قم نيز در خصوص برپايى جشنواره ملى حضرت معصومه (س ) در اين استان گفت : اين جشنواره به صورت برگزارى نمايشگاه قرآن و عترت و همايش تجليل از خادمان آن حضرت برگزار مىشود.

وى افزود : ارايه آثار مکتوب، هنرى و علمى در خصوص حضرت معصومه (س ) و انجام فعاليت هاى اجتماعى و برگزارى نشست هاى مذهبى درباره آن حضرت از جمله محورهاى انتخاب خادمان برگزيده اهل بيت است . به گفته احمدى، انتخاب دو نويسنده برگزيده ، دو پژوهشگر نمونه و دو تن ازهنرمندانى که آثار هنرى خود را در خصوص حرم حضرت معصومه (س ) ارايه کرده باشند، از ديگر بخش هاى اين همايش است . وى افزود : همچنين از کسانى که بيشترين سخنرانى را در حرم آن حضرت براى  هدايت مردم ارايه کرده باشد و از کسانى که بيشترين تلاوت قرآن و اذان را در اين حرم انجام داده اند، نيز تجليل مىشود. احمدى اظهار داشت : حدود۱۲ نفر به عنوان خادمان فرهنگى حضرت معصومه انتخاب شده اند که در خلال برگزارى اين همايش مورد تجليل قرار مىگيرند.

وى افزود : همزمان با برگزارى همايش ملى حضرت معصومه (س )، نمايشگاه بين المللى قرآن و عترت نيز در اين استان افتتاح مىشود که تا چهارم دى ماه برپا خواهد بود. وى ادامه داد : در اين نمايشگاه ۹۰ مرکز قرآنى که در خصوص نشر آثار قرآنى فعاليت مىکنند، به همراه موسسات فرهنگى و هنرى قرآنى حضور دارند. احمدى اظهار داشت : در اين نمايشگاه همچنين برخى دانشگاه هاى دولتى و آزاد و نمايندگانى از ناشران تهران و اصفهان نيز آثار خود را در زمينه قرآن و عترت ارايه مىکنند. وى به حضور۲۱ ناشر منتخب از ساير کشورهاى اسلامى در اين نمايشگاه اشاره کرد و گفت : با توجه به حضور دانشجويان و طلاب ساير کشورهاى اسلامى که براى تحصيل در اين استان ساکن دارند، حضور ناشران خارجى در اين نمايشگاه ضرورى به نظر مىرسد. احمدى افزود : اين نمايشگاه در بخش هاى فرهنگ مکتوب، گنجينه هاى قرآنى، آثار هنرى قرآنى، کتابهاى عترت ،مطالعات و پژوهش هاى قرآنى، نرم افزارهاى قرآنى و کودک و نوجوان برگزار خواهد شد. وى ادامه داد : قرار است برترين رساله هايى که در طول يک سال گذشته در خصوص قرآن و عترت به نگارش درآمده اند، انتخاب شوند. مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قم ، برگزارى نشست هاى علمى و قرآنى با حضور پژوهشگران و استادان اين حوزه و برگزارى همايش تخصصى علوم قرآنى را از برنامه هاى جنبى اين نمايشگاه برشمرد.

وى بااشاره به موقعيت فرهنگى استان قم ، ابراز اميدوارى کرد، طرح توسعه جامع اين استان بر محور امور فرهنگى و نشر علوم قرآنى استوار باشد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo