شهید آوینی

 
نهمین كنفرانس كلمه سواء توسط مركز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر برگزار می‌شود

مركز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر نهمین كنفرانس "كلمه سواء" را با موضوع "جایگاه آزادی در اصلاحات و نوگرایی" برگزار می‌كند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر؛ "جایگاه آزادی در اصلاحات و نوگرایی" موضوع كنفرانسی است كه به همت مركز مطالعات وتحقیقات امام موسی صدر برگزار می‌شود.

بنابراین گزارش نهمین كنفرانس كلمه سواء است كه امسال نیز مانند سال‌های گذشته باسخنان رهبران طوایف دینی و نماینده پاپ و با حضور روسای سه قوه و مقامات لبنانی و ایرانی افتتاح می‌شود. دراین همایش بین‌المللی شخصیت‌ها و متفكرین برجسته مسلمان و مسیحی آخرین تحقیقات خود را پیرامون آزادی، اصلاحات نواندیشی و نسبت این پدیده‌ها با یكدیگر مطرح می‌كنند. همچنین، بررسی و نقد‌ آراء و منظومه عملی امام موسی صدر، پرچمدار گفتگوی ادیان و نواندیشی دینی، یكی از محورهای اصلی بحث‌ها و گفتگوهای آنان است.

بر اساس این گزارش سلسله‌ همایش‌های كلمه سواء هر ساله با عنوان ویژه‌ای برگزار می شود و سطح بحث‌ها و مقالات باعث شده‌است كه این همایش به عنوان اقدامی فرهنگی برای تشریك مساعی و تضارب آراء متفكران لبنانی ومنطقه با دیدگاه‌های گوناگون و از منظر ادیان الهی نامیده شود و مورد استقبال متفكران الهی و اصحاب فكر و اندیشه قرار گیرد. از جمله موضوعاتی چون گفتگوی ادیان، اطلاع‌رسانی، جامعه مقاوم، خانواده، گفتگوی تمدن‌ها، حقوق بشر و غیره‌ محورهای اصلی سال‌های گذشته بوده است .

بر اساس این گزارش، كنفرانس سال گذشته كلمه سواء به طرح قضیه ربودن امام موسی صدر و ابعاد ملی ، بین المللی و قضایی آن اختصاص داشت و مباحث ارزشمندی توسط شخصیت‌های مختلف در زمینه پیامدهای ربودن امام صدر و پیگیری قضایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در كنفرانس سال جاری كه با عنوان "جایگاه آزادی دراصلاحات و نوگرایی" برگزاری می‌شود چالش‌های امروز جوامع اسلامی و كشورهای درحال توسعه در سه محور آزادی و اصلاحات؛

فشار خارجی و ضرورت داخلی شامل
* طرح‌های اصلاحات در جهان عرب اسلام، فرصت‌‌ها وتهدیدها،
* آزادی وتحول سیاسی،
* اصلاحات از طریق برنامه‌های آموزشی،
آزادی و دیگران شامل
* مسلمان از دیدگاه غرب،
* غرب از دیدگاه مسلمین،
* آزادی و غرب ازدیدگاه امام صدر،
آزادی و نوگرایی شامل
* جایگاه آزادی در اجتهاد فقهی،
* نشانه های نوگرایی در گفتمان دینی،
* نشانه‌های نوگرایی در اندیشه و رفتار امام موسی صدر خواهد بود.

گفتنی است این كنفرانس روزهای دوم وسوم دسامبر 2004 مطابق با دوازدهم و سیزدهم آذر ماه 83 در بیروت برگزار خواهد شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo