شهید آوینی

 
به بهانه ی راه اندازی سایت اطلاع رسانی کتاب
امروزه با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و گسترش استفاده از اینترنت در کارهای مختلف، دسترسی به اطلاعات فرهنگی از این طریق برای کاربران امری ضروری به نظر می رسد.

ازسویی دیگر، با توجه به گستردگی این شبکه درسطح جهان ، تنوع کاربران ودر نتیجه تنوع فرهنگ آنان ، تولید محتوی بومی برای معرفی فرهنگ غنی کشورمان ایران ، ضروری است.

یکی از مهمترین محتواها و اصلی ترین محمل های فرهنگی ، کتاب است . لذا دسترسی به کتاب از این طریق، از جمله فعالیتهای مهم به شمار می رود. هر ساله در ایران، کتابهایی در موضوع های مختلف منتشرمی شود که شمارگان و نیزتعداد عنوان آنها رو به افزایش است.

با این هدف ، مجموعه ی بانک های اطلاعاتی کتاب های منتشرشده درکشورتهیه شده و طی سالهای گذشته ، تلاش براین بوده است که فقره های اطلاعاتی برای افزایش آگاهی رسانی به این بانک اطلاعاتی افزود که ازجمله می توان به تصویر روی جلد، معرفی  کتاب و تعیین موضوع های کتاب ها اشاره کرد. درنتیجه دراقدام اخیر، با در نظر گرفتن این امر که صفحات اولیه کتاب: از جمله صفحه عنوان ، صفحه شناسنامه ، مقدمه ها (مقدمه ناشر، نویسنده، مترجم یا اشخاص دیگر) می تواند برای علاقه مندان به کتاب قابل استفاده باشد این مقوله نیز به بانک افزوده شد.

به مناسبت دوازدهمین دوره ی هفته ی کتاب جمهوری اسلامی ایران، خانه ی کتاب از یک سال پیش ، بررسی این طرح را شروع کرد ه وتاکنون تا بیش از10 هزارعنوان از صفحات اولیه (از ابتدای کتاب تا انتهای مقدمه آن) کتابهای منتشرشده درسال 1383 را به اطلاعات کتاب شناختی اضافه نموده است . این روند به شکل روزانه و جاری ادامه خواهد داشت و ازاین پس نیز صفحات اولیه کتاب هایی که ارزش اطلاعاتی داشته باشند، به همین شیوه، به بانک اضافه خواهد شد.

از جمله کاربردهای این بخش از اطلاعات، استفاده و کمک به علاقمندان به کتاب برای بازیابی اطلاعات و شناسایی بهتر کتابهای مورد نظرشان است. در حقیقت، دربسیاری از مواقع، حجم زیاد اطلاعات می تواند نقش منفی و گمراه کننده ای داشته باشد، در نتیجه وجود عوامل و پارامترهایی که بر اساس آن بتوان حجم زیاد اطلاعات را پالایش و آن را تبدیل به حجم کمتر و مفیدتری کرد، بسیار ارزشمند است. صفحات اولیه کتاب می تواند نقش پالایشی داشته باشد. به این معنی که نگاهی به فهرست مندرجات و مقدمه ها می تواند تصویر کامل تری از کتاب را نزد استفاده کننده اطلاعات ایجاد کند و در نتیجه انتخاب کتابهای مناسب را سهل تر سازد.

حرکت به سمت محیط های مجازی و الکترونیک هدفی است که همگان درعرصه های  مختلف علمی، فرهنگی و هنری و ... به دنبال آن هستند. به ویژه در حوزه کتاب، تمام عوامل چرخه کتاب تلاش می کنند تا گردش این چرخه سریع تر صورت گیرد. خانه کتاب نیز در  نقش یکی از این عوامل (تولید کننده اطلاعات کتاب) تلاش دارد تا در این امر نقش مثبتی داشته باشد. در واقع به نظر می رسد درکنارعرضه ی کتابها به شکل سنتی، عرضه به شکل الکترونیکی ، می تواند شیوه ای تکمیلی باشد.

درحال حاضر درخانه ی کتاب این قابلیت وجود دارد که همه ی کتابهایی که درکشورمنتشرمی شوند به صورت دیجیتالی قابل دسترس برای همگان باشد. اما فقط خدمات موجود درحد یک اطلاع رسانی صرف است وعلیرغم وجود این قابلیت وبه خاطرمشکلات قانونی و زیرساختی دیگردرحوزه ی عرضه ی کتاب به صورت دیجیتالی وارد نشده است. این موسسه آمادگی دارد تا با توافق با ناشران یا صاحبان حقوق کتاب ها، نسخه الکترونیک کتابهای آنان را عرضه کند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo