شهید آوینی

 
ایجاد جذابیت در مساجد عاملی برای جذب جوانان است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به این که دین متناسب با فطرت الهی همگان است ، عدم وجود جذابیت لازم در مساجد را از موانع جذب جوانان به این پایگاه های معنوی ، فرهنگی و انسان ساز اعلام کرد و گفت : چنانچه با در نظر گرفتن شرایط روز ، جذابیت های لازم در مساجد ایجاد شود ، پر رنگ شدن حضور عمومی و به ویژه جوانان را در مساجد شاهد خواهیم بود .

حجت الاسلام سید حسین بهشتی نژاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان اظهار داشت : دین به طور طبیعی جاذبه دار ، دوست داشتنی و هماهنگ با فطرت الهی همه اقشار انسان است و پیشینه حضور جوانان در مسجد نیز در کشور ایران مثبت است که البته در سال های اخیر و در بعضی از مقاطع ، این حضور کمرنگ تر شده است .

وی با تأکید بر ضرورت شناخت آسیب ها و آفت های مؤثر در کمرنگ شدن این حضور ، گفت : شک نیست که شناخت این موانع بهترین راهکار برای ایجاد زمینه مناسب به منظور جلب و جذب عموم مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان به مساجد است .

حجت الاسلام بهشتی نژاد با اعلام این که اسلام برای عبادت و حضور همه اقشار در گروه های سنی مختلف ارزش بسیاری قائل است گفت : این حضور در صورتی که از سوی جوانان باشد به مراتب از ارزش بیشتری برخوردار است .

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان خانواده ، محیط اجتماع، دوستان و معاشران را از عوامل تأثیرگذار در جوان ها اعلام کرد و گفت : در بسیاری موارد همین عوامل می توانند در کمرنگ ویا پررنگ شدن حضور جوانان در مساجد نقش آفرین باشند .

وی با تأکید بر این که مسجد به عنوان اولین و بهترین پایگاه عبادی ، می بایست برای جلب و جذب عمومی شرایط ویژه ای داشته باشد گفت : جاذبه طبیعی مسجد ، امام جماعت با ویژگی کامل ، خادمینی که شرایط لازم را داشته باشند ، نظافت مناسب مسجد ، اذان با صدای خوش و جذاب ، کتابخانه فعال و همچنین امکانات رایانه ای که مطلوب جوانان امروز است ، از جمله عواملی هستند که در نظر گرفتن آنها در جلب و جذب همگان و به ویژه جوانان به مساجد بسیار مؤثر است .

حجت الاسلام بهشتی نژاد افزود : مساجد علاوه بر کانون هایی برای بندگی خدا ، نماز وعبادت ، کانون فرهنگی و اطلاع رسانی صحیح دینی نیز هستند و چنانچه جاذبه های لازم در آنها به کار گرفته شود ، به همان نسبت نیز حضور جوانان در این پایگاه ها پررنگ تر خواهد شد .

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه با تأکید بر این که نمی بایست مراکز فرهنگی دیگری به موازات مساجد فعالیت کنند ، گفت : فعالیت موازی نهادها و مراکز فرهنگی با مساجد ، می تواند مناسب باشد، اما چنانچه این دستگاه ها و مراکز در جهت جذب صرف جوانان فعالیت کرده و آنها را از مساجد دور کنند ، خواسته و یا ناخواسته به ضرر فرهنگ دینی جامعه عمل خواهند کرد .

وی با اعلام این برای تمام روحانیون مساجد استان اصفهان جزوه هایی ، برای ارائه شیوه های ارتقاء جاذبه های مساجد به منظور حضور هر چه بیشتر جوانان در این پایگاه های معنوی و انسان ساز ارسال شده است که البته با توجه به ظرفیت فرهنگی ، انسانی و ایمانی بالای استان ، کافی نیست و فعالیت بیشتر در این راستا به خوبی احساس می شود که به تناوب انجام خواهد شد .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo