شهید آوینی

 
دیدار جمعی ازشاعران‎ با رهبرمعظم‎ انقلاب‎ اسلامی
مدیر بنیاد قرآن و عترت سپاه پاسداران:سالانه صدهزار حافظ قرآن تربیت می‌كنیم

قصد داریم در برنامه پنج‌ساله چهارم، سالانه صدهزار حافظ 15 جزء قرآن تربیت كنیم.
سردار «محمد انجم‌شعاع» مدیر بنیاد قرآن و عترت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان این مطلب، گفت: از ابتدای سال 84 كه برنامه پنج‌ساله چهارم سپاه پاسداران شروع می‌شود، برنامه حفظ 15 جزء قرآن‌ را در 45 هزار پایگاه تابعه این نهاد آغاز می‌كنیم.
وی افزود: هزینه ‌این طرح، سه میلیارد تومان برآورد شده است و در پایان برنامه پنج‌ساله چهارم، پانصدهزار حافظ نصف قرآن و ده‌ها هزار حافظ جزءهای مختلف خواهیم داشت.
«انجم شعاع» اظهار كرد: امروز نیاز به قرآن به عنوان یك امر راهبردی در برنامه‌های سپاه نهادینه شده است.
وی در پایان گفت: قصد داریم طرح نظام جامع قرآنی را در سپاه به تصویب برسانیم تا در زمینه فنون مختلف علوم قرآنی به رشد و تعالی لازم برسیم.

نایب‌رییس اتحادیه ناشران:مكان بخش ناشران نمایشگاه قرآن، مناسب نیست

مكان بخش ناشران در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم، پرت‌ترین نقطه است.
«محمودرضا برازش» مسئول بخش نشر و نایب‌رییس اتحادیه ناشران ایران با بیان این مطلب، افزود: تسهیلات مناسبی برای ناشران در نظر نگرفته‌اند و سالنی كه برای این بخش در نظر گرفته‌ شده اصلاً مناسب نیست و ناشران از این وضع ناراضی هستند.
وی گفت: با این شرایط، سال آینده بسیاری از ناشران در نمایشگاه قرآن شركت نخواهند كرد.
برازش تصریح كرد: اغلب قرآن‌های موجود در نمایشگاه و حتی بازار كتاب به خط «عثمان‌طه» و «تبریزی» است و تنوع خط در این زمینه وجود ندارد.
وی یادآور شد: كار خوشنویسی قرآن به زمان و تمركز بسیاری نیاز دارد و یك استاد خوشنویس باید با هزینه ناشر چند سال صرف نوشتن قرآن با یك خط یك‌دست كند كه این مسئله برای بسیاری از ناشران غیرممكن است.
وی افزود: ناشران به دلیل رایگان بودن خط «تبریزی» و «عثمان‌طه» قرآن‌ها را به این خط چاپ می‌كنند.
نایب‌رییس اتحادیه ناشران كشور اظهار كرد: كتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه قرآن مربوط به سال‌های گذشته است.

مسئول موزه رضا عباسی:تذهیب قرآن، یك نیاز بود نه زینت

تذهیب قرآن برای زینت و زیبایی نبود، بلكه نیازی بود كه در قرن‌های نخستین پس از وحی برای مشخص‌‌شدن شروع سوره‌ها و جداسازی آیه‌ها حس شد.
«قربان عزیز‌زاده»، مسئول موزه رضا عباسی در نشست «علائم تزیینی در مواضع توفیقی و استحبابی قرآن» در سرای قرآن و اندیشه نمایشگاه قرآن با بیان این مطلب، گفت: بسیاری از متشرعین قرون اولیه با تذهیب و تزیین قرآن مخالف بودند، اما تجربه به تحریف كتاب‌های آسمانی دیگر، آنان را مجبور كرد كه برای مشخص‌شدن مرز آیه‌ها و سوره‌ها از تذهیب استفاده كنند.
«عزیززاده» افزود: تذهیب‌كنندگان قرآن معتقد بودند كه قرآن‌ جای اعمال سلیقه نیست، بلكه جای اعمال خلاقیت‌های هنری متناسب با شأن و منزلت این كتاب آسمانی است.
مسئول موزه رضاعباسی اظهار كرد: تذهیب قرآن تابع قواعد، مقررات و استانداردهای مشخصی بود كه تذهیب‌كنندگان را از به كارگیری هر نوع تذهیبی برحذر می‌داشت.
وی در پایان گفت: علامت‌هایی كه تذهیب‌كنندگان به كار می‌گرفتند، ریشه در اعتقادات مذهبی آنان داشت و عمدتاً نمادهایی از بهشت، خورشید و درخت را شامل می‌شد.

رییس مركز بین‌المللی تبلیغ:قالب‌های صوری تبلیغ قرآن ناكافی است

قالب‌های صوری تبلیغ قرآن مجید خوب است، اما كافی نیست و می‌بایست اندیشه‌های شیعی را نیز در برنامه‌هایی غنی‌تر و پایه‌ریزی‌ شده به جهان اعلام كنیم.
حجت‌الاسلام «حمید محمدی» رییس مركز بین‌المللی تبلیغ در بازدید از دوازدهمین نمایشگاه قرآن‌مجید در مصاحبه با خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، با بیان این مطلب گفت: امسال حضور بیشتری در قسمت بین‌الملل نمایشگاه قرآن به چشم می‌خورد و در مقایسه با سال گذشته از انسجام بهتری برخوردار شده است.
مسئول دفتر مراكز تخصصی حوزه علمیه كل كشور افزود: امیدوارم سطح كیفی غرفه‌های خارجی كه از اروپا، آسیا و آفریقا شركت كرده‌اند، در مدت باقی‌مانده از نمایشگاه و در سال‌های بعد ارتقاء پیدا كند.
مسئول دفتر مراكز تخصصی حوزه علمیه كل كشور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ایران در خارج از كشور یادآور شد: در حال حاضر فعالیت‌هایی را در كشورهای لبنان، سوریه، آذربایجان، مراكش، كویت، بحرین، هند، پاكستان، تایلند، اندونزی، بنگلادش، سریلانكا و چند منطقه دیگر داریم اما در مقایسه با حضور كشورهای اهل تسنن از نمود كمتری برخوردار است و جای آن دارد كه كمك بیشتری از طرف سازمان‌های فرهنگی داخلی به مبلغان ایرانی صورت گیرد.
وی در پایان، غرفه‌های سوریه و هند را موفق‌تر از سایر شركت‌كننده‌های خارجی دانست و گفت: تذهیب‌های ارائه شده در غرفه سوریه، بسیار جالب است و هند نیز تابلوهای جالب توجه‌ای را به نمایش عمومی گذاشته است.
شایان ذكر است، بخش بین‌الملل دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور كشورهای آلبانی، عراق، هند، نیجریه، سوریه، آذربایجان، پاكستان، اردن و بلغارستان در سالن شماره دو و در كنار بخش‌های داخلی به مدت دو هفته برپا شده است.

برگزاری جشن رمضان دانشكده پلیس در نمایشگاه قرآن

دومین جشنواره فرهنگی، هنری رمضان ویژه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی، هفتم آبان‌ماه در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم برگزار شد.
این مراسم با حضور سردار «عیسی كاكویی» فرمانده دانشگاه علوم انتظامی، سرهنگ «قهرمانی» معاون دانشجویی دانشگاه نیروی انتظامی و استادان و كاركنان این دانشگاه و جمعی از دانشجویان دانشگاه نیروی انتظامی به انجام رسید.
فرمانده دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به این‌كه برپایی نمایشگاه قرآن، فرصت خوبی برای بهره‌گیری از جلوه‌های قرآنی است، در مورد ویژگی‌های كلام خدا گفت: قرآن هم دوا است و هم شفا، نگاه به قرآن شفا می‌دهد و اگر به عمق آن توجه كنیم آن وقت است كه به معجزه بودن آن پی می‌بریم.
وی افزود: قرآن هم ناب است و هم نو، یعنی در حالی‌كه رنگ كهنگی نمی‌‌گیرد و همیشه نو است؛ به لحاظ كلام و رهنمود همیشه بهترین است.
«كاكویی» همچنین گفت: قرآن هم برای انسان عامی پیام دارد و هم خواص را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی در پایان در مورد ویژگی‌های هنری كلام خدا گفت: لحن و ادبیات قرآن، ریتم و ملودی، زیبایی لغت و توجه به همه طیف‌ها و گروه‌ها از جمله ویژگی‌های هنری است كه معجزه‌بودن قرآن را ثابت می‌كند.

«امیر ساعدوكیل»، پژوهشگر حقوق بین‌الملل:قرآن‌كریم صلح را مصلحت می‌داند

از دیدگاه قرآن، هدف از صلح، مصلحت‌گرایی نیست، بلكه خود صلح، مصلحت است.
«امیر ساعدوكیل»، پژوهشگر رشته حقوق بین‌الملل و حقوق‌بشر در مقاله‌ای كه به چهارمین همایش «قرآن و روابط بین‌الملل» ارائه كرده ضمن بیان این مطلب، آورده است: قرآن، وصول به اهداف خود را از طریق صلح، نزدیك‌تر، سهل‌تر و معقول‌تر می‌داند و به همین دلیل تأكید می‌كند كه با اهل كتاب بر سر سخنی كه میان شما و آنها یكسان است، گردهم آیید.
وی در بخش دیگری از مقاله خود آورده است: صلح‌گرایی اسلام، مطلق نیست؛ چراكه این عمل، حائز پیامدهای متفاوت سیاسی است كه در شرایط گوناگون توسل به آن، شرط تدبیر است.
«ساعدوكیل» نتیجه‌گیری كرده است: آموزه‌های قرآن و اسلام، اصولی چون ائتلاف بین‌الملل، حفظ استقلال و تمامیت ارضی، نفی سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری و حمایت‌های انسانی از مستضعفان و محرومان را طلب می‌كند.

مدیر انجمن اهل‌بیت بلغارستان در نمایشگاه قرآن:

سلطه كمونیسم بر بلغارستان تا سال 1989 میلادی، اجازه فعالیت‌های قرآنی را از مسلمانان سلب كرده بود.
«خلیل سعدالله»، مدیر انجمن اسلامی اهل‌بیت(ع) در یكی از مناطق شیعه‌نشین شمال بلغارستان با بیان این مطلب، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)، در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌مجید گفت: بلغارستان حدود یك‌ونیم میلیون نفر مسلمان سنی و شیعه دارد كه در اثر فعالیت‌های ضددینی كمونیسم تا قبل از سال 1989 از خواندن قرآن‌كریم، محروم شده و به تدریج از آن دور شده‌اند.
وی افزود: جوانان مسلمانی كه در دوره دین‌زدایی بوده‌اند، نسل امروز بلغار را تشكیل می‌دهند، اما كمترین آشنایی با كتاب مقدس خود ندارند.
این جوان 26 ساله كه امامت نمازهای جماعت شیعیان هجرت داده شده به روستاهای شمال این كشور اروپایی را بر عهده دارد، گفت: یك‌صد و ده هزار شیعه در روستاهای بلغارستان زندگی می‌كنند كه در اثر سیاست‌های دولت كمونیست وقت به این مناطق كوچ داده شده‌اند و امكان فعالیت لازم را ندارند.
مدیر انجمن اسلامی اهل‌بیت‌(ع) دلیل مهجور ماندن شیعیان در جامعه امروز بلغارستان را شناخته نشدن آنها در قانون ادیان مصوب 1989 بلغارستان دانست و افزود: امیدواریم با رایزنی‌هایی كه انجام می‌شود، اختیارات و آزادی‌های بیشتری را به دست آوریم تا امكان دعوت كردن از مبلغان دینی ایران و سایر كشورهای شیعه‌نشین را داشته باشیم.
«خلیل» كه بین سال‌های 1372 تا 1377 در حوزه علمیه قم، علوم اسلامی و زبان فارسی را فرا گرفته است، تأكید كرد: تعدادی از شیعیان این كشور به ایران سفر كرده و در حوزه‌ها مشغول به تحصیل می‌شوند، اما همچنان مشكل كمبود آموزگار قرآن در مجامع شیعی بلغارستان باقی است.
این امام جماعت بلغاری گفت: برادران اهل‌سنت از طرف جوامع اسلامی سنی تركیه و عربستان سعودی حمایت می‌شوند و فعالیت‌های قابل توجهی را نیز انجام می‌دهند.
«خلیل سعدالله» كه برای نخستین‌بار در نمایشگاه قرآن ایران شركت كرده است، در پایان با مناسب خواندن حضور نمایندگان كشورهای مسلمان، گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن، فرصت مناسبی برای آشنا‌شدن هنرمندان، ناشران، نویسندگان و نمایندگان كشورهای مسلمان با توانمندی‌های یكدیگر است.

منبع:خبرگزاری قرآنی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo