شهید آوینی

 
آخرین اخبار از نمایشگاه بین المللی قرآن
بانوان هنرمند قرآنی هر روز معرفی می‌شوند

هر روز یك بانوی هنرمند قرآنی در كارگاه هنری بخش فعالیت‌های بانوان قرآنی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم معرفی می‌شود.
«نیر پرچمی» معاون بخش فعالیت‌های قرآنی بانوان با بیان این مطلب، گفت: هدف از برگزاری این كارگاه، آشنایی با بانوان هنرمند عرصه قرآن و شناساندن آنها به جامعه است.وی افزود: در این كارگاه هر روز یكی از این بانوان هنرمند حضور یافته و به‌طور عملی در جمع بازدیدكنندگان، هنر خود را ارائه می‌كند.«پرچمی» در ادامه افزود: «فرح كیمیا‌قلم» یكی از هنرمندانی كه سال‌هاست در عرصه نگارگری و تذهیب فعالیت می‌كند، سوم آبان‌ماه در این بخش حضور یافت و به‌طور زنده به خلق آثار خود پرداخت.گفتنی است، «كیمیاقلم» به‌تازگی كار «عروج حضرت محمد(ص)» را شروع كرده است .از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تذهیب جلد قرآن اشاره كرد.

تفسیر و ترجمه دوزبانه قرآن در نرم‌افزار سلیم

ترجمه فارسی قرآن‌كریم اثر آیت‌الله مكارم شیرازی و استاد محمدمهدی فولادوند همراه با سه ترجمه انگلیسی در نرم‌افزار قرآنی سلیم گنجانده شده است.
این نرم‌افزار شامل ترجمه گویای دیداری و شنیداری آیات قرآن است و تفسیر كامل نمونه و المیزان را نیز در خود دارد.
در این مجموعه كه در بخش «نرم‌‌افزارهای قرآنی» دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به نمایش درآمده است،‌ قرائت قرآن، آموزش كامل تجوید به صورت صوتی و تصویری و متون درسی به همراه تصاویر انیمیشن تلفظ حروف و مخارج، شأن‌نزول آیات و یك دوره كامل تلاوت با صدای استاد شاطری به همراه نمایش گرافیكی صفحات قرآن با خط «عثمان طه» ارائه شده است.همچنین دوره آموزش تاریخ قرآن به همراه گالری تدوین قرآن، دروسی پیرامون علوم قرآنی، امكانات نوین در حفظ شامل تكرار و تلاوت، امكان پخش آیات شریفه در محدوده معین حفظ آیات مورد نظر، مكث بین آیات به صورت زوج و فرد برای تسهیل در امر حفظ، قابلیت جست‌وجوی تمام واژگان قرآن، متون توضیحی در شناخت سوره‌های قرآن و امكان چاپ ترجمه‌ها و تفاسیر با امكانات گسترده از دیگر مزایای این نرم‌افزار است. گفتنی است این نرم‌افزار را بنیاد علوم و معارف اسلامی «دانش‌پژوهان» برنامه‌ریزی و تهیه كرده است.

مسئولان نمایشگاه قرآن:هزینه برپایی نمایشگاه، معلوم نیست

هیچ‌یك از مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن حاضر به پاسخگویی درباره هزینه‌های دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن نشدند.
«محمدعلی شعاعی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس این نمایشگاه از میزان بودجه صرف شده برای نمایشگاه اظهار بی‌اطلاعی كرد و گفت: مسئولیت امور مالی با من نیست و لذا از مجموع هزینه‌ها هیچ اطلاعی ندارم.وی پیش‌بینی هزینه احتمالی را هم از حوزه اطلاعات خود خارج دانست و تأكید كرد: در این مورد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد، ولی امیدوارم تا پایان نمایشگاه این هزینه برآورد شده و اعلام شود.«برزین ضرغامی» معاون اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دبیر نمایشگاه دوازدهم قرآن نیز از پیش‌‌بینی حدود بودجه صرف شده برای نمایشگاه خودداری كرد و به خبرنگار ایكنا گفت: نمی‌دانیم از نظر مادی چه مقدار هزینه كرده‌ایم و پیش‌بینی هم نمی‌توان كرد، ولی به جرأت می‌توانم بگویم كاری كه انجام شده خیلی بیشتر از هزینه‌‌ای است كه صرف شده است.وی درباره علت بی‌اطلاعی خود از این موضوع گفت: نمایشگاه كم‌كم دارد خودگردان می‌شود و تقریباً می‌توان گفت وزارت ارشاد بیشتر تأمین‌كننده فضاست و نهادها خودشان مشاركت خوبی دارند. ضمن آن‌كه برای كار قرآنی هرقدر هزینه شود، كم است.
گفتنی است، طی یازده دوره برپایی نمایشگاه در سال‌های قبل، تا به حال هیچ خبری درباره برآورد مالی هیچ یك از دوره‌ها از سوی مسئولان منتشر نشده است.

آثار هنرمندان ناشنوا در نمایشگاه قرآن

آثار تجسمی هنرمندان ناشنوا با موضوع مفاهیم قرآن‌كریم در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به نمایش درآمده است.
در این نمایشگاه آثاری چون مبعث حضرت رسول‌اكرم(ص)، میلاد امام‌حسین(ع)، غدیرخم، از «غلامرضا طالبی»، پرنده عاشورا، آتش سرد، به سوی خدا، از «جمشید سرحدی»، نیایش، آفرینش، پیوند از «مریم حفیظی‌راد»، گل‌ها و مرغ، عقاب شكار از «حسن تقوی» عرضه شده است.
علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند به نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم مراجعه كنند.

برپایی محفل انس با قرآن

محفل انس با قرآن‌كریم شب گذشته سوم آبان‌ماه جاری با حضور جمعی از قاریان كشورهای بین‌المللی در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در این مراسم، حجت‌الاسلام «محمدعلی نظام‌زاده» سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام «هادی قبادی» مدیر كل آموزش و مسابقات اوقاف، حجت‌الاسلام «خسروی» سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران و جمعی از داوران و استادان علوم قرآنی زن و مرد حضور داشتند.«حسین فردی»، «رضا جوشقانی» و «حسین رستمی» از قاریان برجسته كشوری و بین‌المللی، آیاتی چند از كلام‌الله مجید را تلاوت كردند و گروه تواشیح «طه» نیز به اجرای برنامه پرداخت.در ادامه نیز اذان مغرب به صورت زنده توسط «عبدالحسین محمدپور» قرائت و پس از نماز جماعت، مراسم افطار برگزار شد.

برگزاری مسابقات قرآن نیجریه

مسابقات حفظ و قرائت قرآن‌كریم، ویژه ایام ماه‌مبارك‌رمضان در مسجدجامع «سورولره» لاگوس، در جنوب نیجریه برگزار شد.در این مسابقات سی شركت‌كننده در رشته‌های حفظ، 10، 15 و 30 جزء قرآن كریم به رقابت پرداختند. مراسم افتتاحیه مسابقات حفظ و قرائت با حضور دانشمندان، روحانیون، استادان دانشگا‌‌ه‌های «لاسو و یونیلگ» و مدرسان قرآن‌كریم نیجریه برپا شد.برگزیدگان این دوره از رقابت‌ها به مسابقات سراسری قرآن‌كریم این كشور آفریقایی راه یافتند.گفتنی است، مسابقات سراسری قرآن نیجریه آذرماه امسال در ایالت «كبی» این كشور برگزار خواهد شد.

رمضان در كشورهای خارجی(22):برپایی نمایشگاه قرآن در سوریه

همزمان با فرا رسیدن ماه‌مبارك‌رمضان، نمایشگاه قرآن‌كریم سوریه بازگشایی شد.
این نمایشگاه شامل قرآن‌های چاپی، تذهیب و خطاطی آیات قرآن، نگارش خط و معرق آیه شریفه «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» و نوار و لوح‌های فشرده قرآنی است.گفتنی است، در حاشیه این نمایشگاه، برنامه شب‌های رمضان برگزار می‌شود.

از پیشكسوتان قرآنی تقدیر می‌شوند

سومین همایش تجلیل از پیشكسوتان قرآنی تهران تحت عنوان «عمری با قرآن» هشتم آبان‌ماه جاری در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود.در این مراسم كه بیش از یك‌صد نفر از استادان، قاریان، حافظان و اعضای جامعه قرآنی كشور حضور دارند، برنامه‌های متنوع قرآنی از جمله تلاوت قرآن‌كریم توسط قاری ممتاز كشور مصر استاد دكتر « احمدنعینع» اجرا خواهد شد.در این همایش از شش‌هزار پیشكسوتان قرآنی تهران كه در زمینه‌های مختلف به نشر و گسترش فرهنگ‌قرآنی پرداخته‌اند، تجلیل می‌شود.شورای كارشناسان فرهنگسرای قرآن ،«فرج‌الله سلحشور» در رشته بازیگری و كارگردانی صحنه‌ای، تلویزیونی و سینمایی قرآنی، دكتر «سیدمحسن سیدمیرباقری»، در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن‌كریم، «حبیب مهكام» در رشته داوری قرآن، «حسینعلی شریف»، در زمینه آموزش قرائت قرآن و داوری قرآن، «محمد طالبی‌پور» در رشته حفظ قرآن و «سوسن هرجی» در رشته آموزش قرآن در بخش زنان را به عنوان شش منتخب در این همایش برگزیده اند.

این مراسم از ساعت 15 روز هشتم‌آبان‌ماه مصادف با 14 ماه‌مبارك‌رمضان شب میلاد امام‌حسن مجتبی(ع) در سالن اجتماعات فرهنگسرای قرآن برگزار خواهد شد.

محصولات هنری هشت كشور غیرمسلمان در نمایشگاه قرآن

محصولات قرآنی ـ هنری هشت كشور غیرمسلمان در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم به نمایش درآمده است.
این آثار هنری شامل پوستر مدینه منوره،اجسام حجمی از كعبه، نگارش آیه‌های قرآن روی سنگ، سرویس‌های چینی با عكس‌های مكه، مدینه و ... است كه توسط هنرمندان كشورهای آلمان، اسپانیا، تایوان، ایتالیا، تایلند، برزیل، كره و چین خلق شده‌اند. همچنین در این نمایشگاه آثار هنری كشورهای مسلمان نظیر مصر، عراق، مراكش امارات، لبنان، عربستان، سوریه، فلسطین و ... به نمایش درآمده است. گفتنی است، بیشترین حجم این محصولات به كشورهای مصر و چین اختصاص دارد.

«لیلا خلیلی»، نفر دوم نوزدهمین دوره مسابقات خوشنویسی دانشجویان كشور:نستعلیق بهترین خط برای كتابت قرآن است

بهترین و راحت‌ترین خط برای نگارش قرآن‌كریم، خط نستعلیق است.
«لیلا خلیلی»، خوشنویس كه آثارش در نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم به نمایش درآمده، با بیان این مطلب، گفت: به دلیل گرایش و علاقه مخاطبان ایرانی به خط نستعلیق، بهترین خط برای نگارش قرآن‌مجید این خط است؛ همچنین پیشرفت ایرانیان در سبك نستعلیق منجر به نگارش قرآن‌هایی نفیس می‌شود.
وی قابلیت‌های خط نستعلیق را زیاد دانست و افزود: تلاش و تمرین زیاد هنرمندان نستعلیق‌نویس می‌تواند مشكل اعراب‌گذاری این خط را از بین ببرد تا مخاطبان راحت‌تر بتوانند قرآن را با این خط بخوانند.این خوشنویس در پایان گفت: حمایت مسئولان برای خریداری آثار و گسترش هنر خوشنویسی از طریق فرهنگ‌سازی و ... می‌تواند به هنرمندان برای خلق آثار بدیع در این عرصه كمك كند.

در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم :«تفسیر راهنما» نقد می‌شود

كتاب «تفسیر راهنما» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین «هاشمی رفسنجانی» در پنجمین نشست از مجموعه نشست‌های پژوهشی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم نقد و بررسی می‌شود.
در جلسه نقد و بررسی این كتاب كه در شب یازدهم ماه مبارك رمضان (5 آبان ماه جاری) با مشاركت مركز «فرهنگ و معارف قرآن‌كریم» برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام «معادیخواه»، «ایازی»، «مرادی»، «محامی»، «صفوی» و «یزدی» حضور خواهند داشت. مجموعه نشست‌های پژوهشی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم هر شب از ساعت 20 تا 22 در محل سالن همایش‌های نمایشگاه واقع در خیابان حجاب و ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

افتتاح پایگاه اینترنتی حضرت مهدی(عج) در نمایشگاه قرآن‌‌كریم

به‌منظور آشناشدن بازدیدكنندگان با قرآن‌كریم و حضرت‌مهدی(عج) پایگاه اینترنتی 313-BM راه‌اندازی شد.
این پایگاه اینترنتی با 114 پایگاه اینترنتی مربوط به قرآن و انتظار در ارتباطات و آثار مربوط به مهدویت و قرآن در آن دیده می‌شود كه بازدیدكنندگان می‌توانند با جست‌وجو ازطریق القاب امام‌زمان(عج) به اطلاعات موردنظر خود دست یابند.در این پایگاه پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های مربوط به قرآن، آثار مكتوب، پایگاه‌های رایانه‌ای، آثار هنری مربوط به حضرت مهدی(عج) و همچنین آیه‌های نازل‌شده درباره دوازدهمین امام شیعیان ارائه شده است.گفتنی است، عدد 313 در این پایگاه برگرفته از تعداد یاران امام‌زمان و حرف M و B نیز بیانگر نام حضرت مهدی(عج) و پایگاه است.
 

منبع:خبرگزاری قرآنی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo