شهید آوینی

 

برترین‌های هشتمین دوره كتاب سال معرفی می‌شوند‎
مراسم هشتمین دوره كتاب سال دفاع مقدس، 30 شهریور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و از میان 365 اثر داوری شده، برترین‌های كتاب دفاع مقدس در دو بخش بزرگسال و كودك و نوجوان معرفی می‌شوند.

بهروز اثباتی دبیر هشتمین كتاب سال دفاع مقدس در نشست خبری كتاب سال این دوره به بیان اهداف انتخاب كتاب‌ها در موضوع دفاع مقدس پرداخت و گفت: انتخاب كتاب با موضوع دفاع مقدس به كوشش شهید احمد زارعی آغاز و با كمك علیرضا كمری و مرتضی سرهنگی ادامه یافت، سپس این موضوع با حمایت سازمان‌هایی برگزار شد.

اثباتی افزود: هدف از انتخاب كتاب با موضوع دفاع مقدس، معرفی و ارائه آن برای نسل های جدید است. تعداد افرادی كه در زمینه جنگ كار می‌كردند با گذشت زمان كمتر می‌شود و به همین دلیل ارائه یك الگوی درست از جنگ تحمیلی امری ضروری است. وی افزود: همچنین تقدیر از زحمتكشان عرصه جنگ نیز از اهداف دیگر ماست تا بدین وسیله ضمن ارائه گزارش دقیقی از جنگ، به حفظ فرهنگ دفاع مقدس و اعلام و معرفی آن به نسل آینده كمك كنیم كه این مسئله هدف نهایی ما در این حركت است.

وی با ارائه گزارشی از روند كار دبیرخانه، بیان داشت: در هشتمین سال كتاب دفاع مقدس، آثار مربوط به سال 81 و 82 را بررسی كردیم كه در ابتدا دو هزار عنوان شناسایی شد اما در مراحل بعدی این عناوین به هزار اثر رسید. در نهایت از میان هزار اثر موجود 634 اثر تهیه و از نظر كمی و كیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. اثباتی ادامه داد: در مرحله دیگر از میان آثار مذكور 365 عنوان كتاب در دو شاخه بزرگسال و كودك و نوجوان در اختیار هیات داوران قرار گرفت. از میان آثار رسیده، 81 عنوان به تحقیق و پژوهش، 83 اثر به خاطره، 47 اثر به داستان، 36 اثر به شعر و 9 اثر به مجموعه جنگ اختصاص داشت. همچنین از میان این آثار 11 عنوان نثر ادبی نیز دیده می‌شود. در رده كودك و نوجوان نیز 26 كتاب مورد بررسی هیات داوران قرار گرفته است.

وی به كتاب‌های مرتبط با هنر اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه در زمینه‌ فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی اثری چاپ نشده و این در حالی است كه ما در سال گذشته 13 فیلم سینمایی مرتبط با جنگ داشتیم. وی به داوران اشاره كرد و گفت: هیات داوران در هر رشته سه یا چهار نفر هستند كه داوری آثار را بر عهده دارند.

گفتنی است، مراسم معرفی برترین‌های كتاب سال دفاع مقدس در هشتمین دوره خود در تاریخ 30 شهریور ، ساعت 16:30 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

منبع:خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo