شهید آوینی

 

بازتاب نقش مرجعیت در حل بحران نجف در رسانه های عرب
ورود آیت الله علی سیستانی به عراق برای پایان یافتن جنگ خانمان سوز در نجف و نقش محوری مرجعیت برای حل این بحران در رسانه های عرب بازتاب گسترده ای داشت.

روزنامه الجزیره عربستان نوشت: آیت الله علی سیستانی شهر نجف را از لبه پرتگاه نجات داد .

به نوشته این روزنامه ، آیت الله سیستانی موفق شد کشتار وخون ریزی را در این شهر متوقف کند و آن را از مظاهر مسلحانه پاکسازی کند.

روزنامه عکاظ عربستان نیز نوشت: آیت الله سیستانی شهر با ورود خود به شهر مخروبه نجف فتیله بحران را پائین آورد.

روزنامه الریاض هم با موثر خواندن بازگشت آیت الله سیستانی برای حل بحران نجف نوشت: با تلاش های آیت الله سیستانی بحران نجف به پایان رسید و جیش المهدی ونظامیان آمریکایی از آن خارج شدند.

به نوشته این روزنامه، آیت الله سیستانی که سه هفته از نجف به علت درمان درلندن دور بود روز پنجشنبه درحالی به این شهر بازگشت که جمعیت پرشوری همراه وی حرکت می کردند .

روزنامه الرای العام کویت با مهم توصیف کردن نقش مرجعیت در حل مشکلات نوشت: به محض ورود آیت الله علی سیستانی طرح ابتکاری ایشان برای حل بحران نجف وارد مراحل اجرایی شد.

آیت الله سیستانی که صفوف گسترده مردم بر اطراف وی حلقه زده بودند با ورود به نجف صدای تمام سلاح ها خاموش شد در حالی که یک روز پیش از ورود ایشان 74 تن در استان نجف کشته شدند .

به نوشته الرای العام، طرح آیت الله سیستانی به طرفداران صدر اجازه میدهد از لبه شیشه که بر آن قرار گرفته اند خارج شوند .

طرح آیت الله سیستانی شامل سه نکته اساسی شامل عقب نشینی اشغالگران از نجف و اطراف آن ، برچیدن مظاهر مسلحانه از شهر و خلع سلاح شبه نظامیان و خروج جیش المهدی از حرم مطهراست.

به نوشته الرای العام، خیل مشتاق مردمی که به استقبال آیت الله سیستانی آمده بودند تمام شایعاتی که مروجان آن تلاش می کردند با رواج آن به مقام مرجع بزرگ شیعیان عراق با سوء استفاده از غیبت چند هفته ایشان ضربه وارد کنند تمام تلاش های شایعه پراکنان را نقش بر آب کرد، حضور پرشور مردم اندیشه ایجاد شکاف و دودستگی درمیان مردم با سوء استفاده از غیبت مرجعیت نیز با شکست مواجه کرد.

روزنامه القدس العربی نیز با اشاره به اینکه با ورود آیت الله علی سیستانی درگیری ها پایان یافت و مقتدی صدر با تخلیه حرم مطهر امام علی علیه السلام موافقت کرد، حضور پرشور هزاران عراقی در مراسم استقبال از آیت الله سیستانی را شگفت انگیز خواند.

این روزنامه با اشاره به قدرت تاثیرگذاری مرجعیت بر مردم نوشت: در حال حاضر صدها تن از شیعیان بحرین آمادگی خود را برای عزیمت به سوی شهر نجف و حمایت از تلاش های آیت الله علی سیستانی برای حل بحران این شهر اعلام کرده اند.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo