شهید آوینی

 

تركیه برای ایران لباس تابستانی طراحی می كند

 

كشور تركیه با برنامه طراحی لباس تابستانی برای ایران، بازار پوشاك را تحت تاثیر مانتوهایی قرار داده كه برای ایران تولید مي‌كند.

مانتوهای تولیدی تركیه كه از طریق مسافران وارد كشور مي‌شوند با قیمت‌هایی چند برابر مانتوهای تولیدی ایران به فروش می‌رسند این در حالی است كه تولیدكنندگان داخلی پوشاك از فروش نرفتن تولیدات خود حتی با قیمت نازل گله‌مندند.
این روند به رغم بسیاری از فعالان بخش پوشاك كشور متفاوت با گذشته است چون در گذشته لباس‌های خارجی به تعداد محدود وارد ایران مي‌شد و تولیدكنندگان ایرانی با تقلید از آنها اقدام به تولید لباس‌های مشابه مي‌‌كردند ولی امسال با تولید پوشاكی كه فقط در كشور ایران مورد استفاده قرار مي‌گیرد،از سوی یك كشور خارجی، لباس‌های تولیدی ایران بدون خریدار مانده است.
كارشناسان اقتصادی این اتفاق را در راستای ورود كفش‌های ارزان قیمت چینی و متاثر شدن بازار تولید كفش ایران مي‌دانند . ازدیدگاه تخصصی و جامعه شناسانه، این مساله به نبود طراحی لباس در ایران، مد ساز نبودن كشور ما با وجود بیش از 300 نوع لباسی كه در نقاط مختلف كشور وجود دارد و عدم آشنایی به نیازها و خواست مردم در پوشش برمي‌گردد.
تقلیدات مختلف، تغییر و تحولات پوشاك سایر كشورها و همچنین مدهای جدید را به ایران مي‌آورد كه به گفته یكی از تولید كنندگان پوشاك طی 5-4 سال اخیر تحولی را در صنعت پوشاك، بخصوص پوشاك زنانه، موجب شده است.
حسین ثانی، مدیر یك تولیدی پوشاك با اشاره به اینكه مد در لباس‌های زنانه سریع‌تر از لباس‌های مردانه تغییر مي‌كند، گفت: در حال حاضر تولید پوشاك زنانه بیش از مردانه است بطوری كه اكثر تولیدات ما را لباس‌های زنانه تشكیل مي‌دهند.
وی افزود: سال‌های قبل تنها پارچه‌ها عوض مي‌شد و مدل‌ها تغییر نمی‌كردند. ولی اخیرا مدل‌ها نیز به سرعت عوض مي‌شوند.
این تولید كننده پوشاك ادامه داد: عمده پارچه‌ بازار ایران نیز از كشور‌های تركیه و چین تامین مي‌شود.
بخش پوشاك كه یكی از عرصه‌های پردرآمد در كشور ما محسوب مي‌شد طی سال‌های اخیر با اتفاقات جدیدی كه در این عرصه رخ مي‌دهد در حال افت و روكود است و این موضوع به ناتوانی ما در طراحی و مدسازی حتی برای پوشاكی كه مختص كشور خودمان است بر‌مي‌گردد.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo