شهید آوینی


پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت آغاز بکار هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بمناسبت آغاز بکار هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ، نمایندگی مجلس را عرصه خدمتگزاری واقعی به مردم خواندند و با تبیین وظایف سنگین نمایندگان مجلس تاکید کردند: دلبستگی به نظام اسلامی و ارزشهای والای آن ، ایمان، عدالتخواهی ، امانت ، تلاش در راه عزت و استقلال کشور ، پرهیز از ایجاد چالشهای جناحی ، پیگیری جدی نیازها و مطالبات حقیقی مردم نگاه ملی به قوانین و ارتباط منطقی با قوای دیگر ، از مهمترین ویژگی ها و وظایفی است که باید مورد توجه کامل نمایندگان ملت در مجلس هفتم قرار گیرد.

متن پیام حضرت آیت الله خامنه ای بمناسبت آغاز مجلس هفتم به این شرح است:

سپاس ، خداوند عزیز و حکیم  را که بار دیگر در یکی از برترین آزمونهای تاریخی ، ملت ایران را سربلند و پیروز ساخت و با رای روشن آنان ، هفتمین دوره ی مجلس شورای اسلامی را در موعد قانونی ، شکل بخشید.

سلام خدا بر پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و همه ی پیامبران الهی و برامامان معصوم بویژه بر امام مهدی موعود ارواحنا فداه ، که الهام بخش ملت ایران و مشعل افروز راه  بشریت اند.

درود بر روان بنیانگذار جمهوری اسلامی  و شهیدان راه آزادگی و سرافرازی ایران که اسلام را معنا کردند و بندهای اسارت را گسستند و راه استقلال و سربلندی ملت را گشودند ، دژ کهن استبداد را ویران ساختند و بنای مردمسالاری دینی را با همت والای ملت عظیم الشان استوار کردند.

بیست و چهار سال قانون گذاری در شش دوره ی مجلس شورای اسلامی با همه دشواریها و فراز و فرودها ، به حول و قوه ی الهی ، بی فقه طی شده است و مردم ایران در نخستین تجربه ی ماندگارخود در طول تاریخ، با همت و پشتکاری ستایش بر انگیز، حتی یک روز تاخیر  و تعویق را در این کار بزرگ بر نتافته و خلا حضور مجلس قانونگذار را نپذیرفته اند، و اینک مجلس هفتم در موعد قانونی خود آغاز می شود و شما نمایندگان تازه نفس ، در خانه ی ملت که کانون اصلی حرکت به سوی آینده است گرد آمده ایم.

وظیفه ی خود می دانم که تفضل الهی را در برپایی بهنگام مجلس و حضور پرشور مردم در انتخابات اول اسفند از اعماق دل شکر گویم. پیروزی مردم بر توطئه ی پیچیده و استکباری  "تاخیر مجلس " ، پدیده ای فراموش نشدنی و سرشار از عبرتها برای امروز و فردای نظام اسلامی است و جز با تفضل ویژه ی پروردگار به دست نیامد. کمک و همراهی مسئولان  و دست اندرکاران انتخابات در وزارت کشور و شورای محترم نگهبان و تلاش مجاهدت آمیزی که مبذول داشتند، زمینه ساز این عنایت معنوی و الهی بود، وتشکر از یکایک آنان وظیفه ی حتمی و همیشگی اینجانب است.

همچنین خود را موظف می شمرم که برای یکایک اقداماتی که در مجلس ششم در جهت پیشرفت و توسعه ی کشور و با نیت خدمت به مردم انجام یافته ، از نمایندگان آن مجلس تشکر کنم و بویژه از مدیریت پرتلاش و طاقت فرسای جناب آقای کروبی ریاست محترم مجلس ششم صمیمانه قدر دانی نمایم.

اکنون که شما برادران و خواهران با گزینش ملت ایران در انتخاباتی سالم و آزاد و از میان رقابتی پرشور ، به مجلس شورای اسلامی راه یافته و بر مسند نمایندگی این  ملت مومن و آزاده  نشسته اید، لازم می دانم نکاتی را به عرض برسانم:

1- نمایندگی در مجلس ، حضور در عرصه ی خدمتگزاری به مردم است . این توفیق بزرگ را عطیه یی الهی بدانید و خداوند را بر آن شکر گزارید و به شرط الزامی آن که غفلت نورزیدن از وظیفه ی خدمتگزاری است پایبند بمانید. مجلس را حقیقتا - و نه تنها در زبان - خانه ی مردم بدانید.

2-شما گزیده ای مردمی می باشید که دلبستگی خود به نظام اسلامی و ارزشهای والای  آن را به اثبات رسانده اند. تعهدی که از این گزینش بر ذمه ی شما است، در اصول قانون اساسی و بویژه در سوگند نمایندگی بروشنی تبیین شده است. به اهمیت و عمق و ابعاد این سوگند در همه حال پایبند باشید.

3- مردم همیشه طرفدار نمایندگانی با ایمان ، خدمتگزار ، عدالتخواه ، امین، و تلاشگر در راه عزت و استقلال کشورند، و در هر دوره کسانی را که دارای این ویژگیها دانسته اند، به نمایندگی بر گزیده اند. به اعتماد مردم ارج نهید و از این ویژگیها در مجلس ، پاسداری کنید.

4- هر گفتار و کرداری در مجلس که به فرسایش نظام و بر افروختن چالشهای جناحی بینجامد؛ همبستگی ملی را سست و دشمن را به نفوذ در صفوف ملت و مسوولان امیدوار کند؛ مردم را از کارگشایی نمایندگان خود نومید و در راست گویی آنان به تردید افکند؛ بیگمان در سمتی مخالف با وظیفه ی نمایندگی است. نماینده ی مجلس در این صورت ، وکیلی بی موکل و نشسته بر اریکه ای ناسزاوار است.

5- نیازها و مطالبات حقیقی مردم را می شناسید؛ اشتغال ، مبارزه با فساد مالی ، زدودن محرومیت از مناطق محروم، مهار تورم و مقابله با گرانی، روان شدن چرخه ی خدمت رسانی ، گسترش و اعتلای فرهنگ و اخلاق، رونق یافتن علم و تحقیق ، مسوولیت پذیری و پاسخگویی مسوولان حکومتی ، در شمار برجسته ترین این نیازها است و اینها است که عدالت اجتماعی را ممکن و پیشرفت و توسعه را محقق میسازد. نیازهای موهوم و ساخته ی دست تبلیغاتچی های بیگانه و بدخواه، بجای این خواسته های حقیقی بنشیند.

6- پیوند حقیقی با مردم، مستلزم حضور در میان آنان و دور نشدن از سطح متوسط زندگی آنان است . ساده زیستی و پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه کردن بیت المال در امور شخصی و غیر ضروری ، شرط لازم برای حفظ این پیوند است. ترویج فرهنگ اشرافیگری و تجمل و سفرهای پرهزینه و بیهوده ی خرجی از کیسه ی مردم ، دور از شأن نمایندگی و عامل گسیخته شدن پیون نماینده بامردم است.

7- نگاه ملی به همه ی قوانین  و برنامه های مصوب مجلس ، وظیفه ی عموم نمایندگان است. انواع سلیقه ها و گرایشهای سیاسی و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و اهالی مناطق گوناگون کشور در مجلس حضور دارند. همه ی تمایلات منطقه ئی و قومی و بخشی باید در پرتو نگاه ملی برآورده شود ، و بجای قوانین کم عمق یا کم عمر و کم اثر یا غیر عملی ، قوانینی گره گشا، پرتاثیر، جامع و سنجیده فراهم گردد.

8- استقلال نمایندگان و شخصیت متین و استوار آنان ، مورد انتظار همه ی موکلان است. هیچ تطمیع و تهدیدی نباید نماینده را تحت تاثیر بگیرد و او را از شأن و وظیفه ی نمایندگی باز دارد. شایسته گزینی و ارزشگرایی و شجاعت، معیار درست برای قول و فعل نمایندگان است.

9- ارتباط منطقی با قوای دیگر بر پایه ی همکاری و همدلی ، وظیفه ی مهم دیگر مجلس است. کمال این وظیفه آنگاه تحقق می یابد که با اعمال نظارت قانونی و نهادینه ساختن پاسخگویی در دیگر قوا، که وظیفه ی دیگر مجلس است ، همراه گردد. تعامل و تفاهم با شورای محترم نگهبان که خود، بخشی از قوه ی مقننه است، البته در اولویت قرار دارد. ارتباط با صاحبنظران محیطهای علمی و عملی و بهره گیری از تجربه ها و اندیشه های ارزشمند آنان ، نیز به غنای مجلس که بحمدالله خود دارای ترکیبی علمی و کارشناسی و تخصصی است خواهد افزود.

10 - امروز کشور و منطقه ی ما در شرایط ویژه ئی به سر می برد. حضور نیروهای متجاوز و اشغالگر آمریکایی و انگلیسی در عراق و تحریکات مستکبرانه و ابلهانه ی آنان و بخصوص جریحه دار ساختن احساسات دینی و غیرت ملی مسلمانان، وضعیت حساسی پدید آورده است. برخی تهدیدها که تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی و کندی یا توقف روند دانش و فناوری را هدف گرفته است، نیز دامن زده می شود.

بی شک اینها هیچیک نخواهد توانست خللی در عزم راسخ مسوولان پدید آورد و گام استوار ملت و دولت را سست کند ، نمایندگان مردم در مجلس وظیفه ی سنگینی در این باره بر عهده دارند. گفتار و عمل آنان باید یکپارچگی ملت، عزت ملی ، ایمان و امید و تلاش ، بیداری و آگاهی ، اخلاق و قضیلت و آزادگی و عزم و اراده ی پولادین را برای کشور به ارمغان آورد. چنین مجلسی بیشک، عصاره ی فضائل و بطور طبیعی در رأس امور خواهد بود.

توفیق یکایک شما را از خداوند متعال مسالت می کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله
سید علی خامنه ای
ششم خرداد 1383

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo