شهید آوینی


پایان پرونده امام صدر با تحویل پیكر وی به ایران

روزنامه «المستقبل» لبنان فاش کرد، معمر قذافی، رییس‌جمهور لیبی، به مقامات ایرانی پیشنهاد داده است، پرونده امام موسی صدر با تحویل جسد وی و همراهانش به ایران، برای همیشه بسته شود.

این روزنامه با بیان این خبر افزود: رهبر لیبی تحویل اجساد امام موسی صدر و همراهانش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین را به این مسأله مشروط کرده است که ایران خواستار غرامت مادی از لیبی نشود و هیچ پیگرد قانونی بر ضد قذافی یا اعضای رژیم مطرح نکند. این روزنامه به نقل  از آنچه منبع موثق خواند، نوشت: طرح و ابتکار قذافی برای حل مسأله امام موسی صدر و همراهانش به دلایل زیادی با استقبال ایرانی‌ها روبرو نشده است، که از جمله می‌توان به روابط بسیار سرد میان تهران و طرابلس به ویژه پس از اظهارات قذافی درباره ایران که پس از تصمیم به  کنار گذاشتن برنامه سلاح‌های کشتار جمعی از ایران خواسته بود، راه لیبی را در پیش گیرد.

هرچند تهران اهتمام جدی به مسأله امام موسی صدر دارد، ولی معتقد است لبنانی‌ها خود، طرف اصلی این پرونده هستند و برایشان اهمیت فراوان دارد.

به گفته این منبع، این پیشنهاد رهبر لیبی نخستین پیشنهاد از این قبیل نیست، زیرا پیش از این نیز طرابلس پس از دست‌کم دو سال از ناپدید شدن امام موسی صدر در سال 1978 پیشنهاد پرداخت 20 میلیون دلار به جنبش امل برای بستن پرونده امام موسی صدر  را داده بود.رهبر لیبی در آن زمان توجه زیادی به لبنان داشت، اما کسانی که پیشنهاد را دریافت کردند حتی  آن را بررسی هم نکردند زیرا معتقد بودند امام موسی صدر کالایی برای عرضه و تقاضا نیست.

«المستقبل» همچنین به نقل از منابع بلندپایه دیپلماتیک ایرانی نوشت: ایران به پیگیری مسأله امام موسی صدر و همراهانش توجه خاص دارد و تماس‌هایی را با لیبی‌ها دنبال می‌کند و توجه خاصی برای دستیابی به نتایج حساس و سرنوشت‌ساز در این چارچوب می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، آنچه برای تهران اهمیت دارد دستیابی به اطلاعات کامل درباره سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش و شناسایی مسؤولان ربودن وی است.

منابع ایرانی معتقدند با توجه به اینکه لیبی مسؤولیت کامل پرونده لاکربی را پذیرفته و به تعهدات قانونی و مادی آن التزام نشان داده است، احتمال دارد که برای حل پرونده امام موسی صدر به گام‌های مشابهی چون مسأله لاکربی دست بزند.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo