شهید آوینی

 
فرانسه، مخالف اشاره به نام خدا و مسیح در قانون اساسی اروپا

فرانسه اعلام كرد، اشاره به نام «خدا» و «مسیح» را در قانون اساسی اتحادیه اروپا نمی‌پذیرد.

به نقل از خبرگزاری «آسوشیتپدرس»، فرانسه و بلژیك از مخالف‌ترین كشورها با اشاره به مذهب در این منشور هستند و ایتالیا و لهستان با حمایت پاپ ژان پل دوم، رهبر كاتولیك‌های جهان، می‌خواهند كه در این منشور به نقش مسیحیت اشاره شود. میشل بارنیه، وزیر امور خارجه فرانسه در این رابطه گفت: فكر می‌كنم متن به همین صورتی كه هست متن متعادلی است و اشاره مناسبی به میراث ما دارد.

وزرای امور خارجه 25 كشور عضو اتحادیه اروپا برای جلسه جدید مذاكره یك هفته پس از شكست مذاكرات به دلیل اختلافات عمیق بر سر پیش‌نویس قانون اساسی، مجددا گردهم آمده‌اند. قانون اساسی با هدف تسهیل تصمیم‌گیری‌ها در اتحادیه اروپا و ممانعت از كشورهای اقلیت در مانع تراشی برای تصمیم‌گیری‌ها شكل می‌گیرد. جایگاه مذهب در مقدمه این منشور از اوایل سال 2002 و آغاز مذاكرات درباره قانون اساسی مطرح شده است.

وزرای امور خارجه لهستان، ایتالیا، پرتغال، لیتوانی، مالت، اسلوواكی و جمهوری چك پیشنهاد توجه بیشتر بر ریشه‌های مسیحیت در اروپا را داده‌اند.

وزرای امور خارجه این كشورها در اطلاعیه‌ای اعلام كردند: هدف از اصلاحیه مورد درخواست درك حقایق تاریخی است. ما نه می‌خواهیم با ماهیت سكولار اتحادیه اروپا مخالفت كنیم و نه به دیگر اعتقادات فلسفی یا مذهبی بی‌احترامی كنیم. فرانسه تأكید دارد: متن كنونی كه نشانگر الهام فرهنگی، مذهبی و میراث انسانی اروپاست، حفظ شود.

جك استراو، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با حمایت از متن كنونی هشدار داده كه هرگونه اشاره به مسیحیت به این معنی است كه باید در ذهنمان دیگر مذاهب را نیز مد نظر داشته باشیم.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo