شهید آوینی

 

هشدار مراجع عظام درباره حمله آمریکاییها به نجف

در پی محاصره شهر مقدس نجف و احتمال حمله نیروهای آمریكایی به این شهر، مراجع تقلید قم در بیانیه‌های شدیداللحنی نسبت به عواقب حمله به نجف هشدار دادند.

آیت‌الله فاضل لنكرانی در بیانیه‌ای تأكید كرد: در صورت تجاوز به نجف، حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید از آخرین حربه خود استفاده می‌كنند. در این پیام آمده است: «ملت مسلمان عراق كه ده‏ها سال در زیر چكمه استبداد و بى‏دینى صدام جنایتكار دست و پا مى‏زد و شهداى زیادى از روحانى و غیره را تقدیم نموده، امروز گرفتار شیطان بزرگ، آمریكاى ظالم و هم‏پیمانان او شده است. چندى است كه از اشغال نظامى این‏ كشور و عتبات مقدسه مى‏گذرد و هر روز ظلم و تعدّى بیشتر گشته تا جایى كه با كمال وقاحت شهر مقدس نجف را ـ كه مركز حوزه هزار ساله شیعه و مرقد اولین امام شیعیان و پیشواى متقیان على‌ابن‌ابى‌طالب (علیه‌السلام) است ـ به محاصره نظامى درآورده است. آمریكا بداند، نجف، پایتخت همه شیعیان جهان است و چنانچه به محاصره خود خاتمه ندهد و یا خداى ناكرده با بى‏خردى به فكر تجاوز برآید، با تمامى شیعیان مواجه است و حوزه‏هاى مقدسه علمیه در همه نقاط عالم، خصوصاً حوزه مقدسه ‏قم و مراجع معظم، در صورت لزوم، از آخرین حربه استفاده مى‏كنند و جهان تشیع را یكسره به مقابله با دشمن برمى‏انگیزانند و در این صورت، نمى‏توان پیش‌بینى كرد كه چه واقعه‏اى رخ مى‏دهد و چه تحوّلى به وجود مى‏آید.

اینك بر مسلمانان و شیعیان عراق لازم است كه وحدت و انسجام خود را حفظ و به پیروى از ارشادات مرجعیت نجف ـ كه از نزدیك حاضر و مستحضر از اوضاع است ـ هر كارى را كه لازم است انجام دهند و بدانند كه پشتوانه همه این حركت‏ها مرجعیت‏كلى شیعه است و لازم است در فكر بیرون راندن اشغالگران باشند و بدانند حلّ مشكلات عراق، در گرو همین است و هرچه‏ زودتر سرنوشت كشور را خود به دست گرفته و با هماهنگى با همه اقشار مردم، ویرانى‏هاى گذشته را جبران و شكوه دین وعظمت اسلام را تجدید سازند. ان‌شاء‌اللَّه»

آیت‌الله مكارم شیرازی در خصوص وقایع اخیر عراق بیانیه‌ای صادر كرد: «هر روز خبر ناگوار و نگران‌كننده‌ تازه‌ای از كشور اشغال‌شده‌ عراق به گوش می‌رسد، این اخبار نشان می‌دهد، دور تازه‌ای از استعمار و اشغال قطعی كشورهای جهان سوم به وسیله دولت‌های قلدر و زورگو شروع شده است. دو دولت اشغالگر و جنایتكار ــ آمریكا و اسراییل ـ با زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین‌المللی و اصول انسانی، كمر به اشغال سرزمین‌های دیگران بسته‌اند. اسراییل خودسرانه با موافقت آمریكا تصمیم می‌گیرد، شهرهای بیشتری را از سرزمین غصب‌شده‌ فلسطین اسلامی به خود ملحق سازد و آمریكا تصمیم می‌گیرد، سفارتخانه عریض و طویل خود را در كاخ صدام با 3000 نفر كارمند دایر كند و بر تمام عراق حكومت كند، یعنی رییس‌جمهور جباری در پوشش سفیر، جانشین رییس‌جمهور خونخوار و مستبدی شود و متأسفانه جهانیان تماشا می‌كنند! از تحول‌های خطرناك و نگران‌كننده در اشغال عراق، محاصره شهر مقدس نجف اشرف به بهانه‌ تعقیب بعضی از گروه‌هاست.

آمریكایی‌ها باید بدانند هرگونه تعرض به قداست نجف اشرف و هرگونه حمله به این مركز مقدس اسلامی یا «مرجعیت شیعه در عراق» برای هیچ شیعه‌ غیوری در سراسر جهان قابل تحمل نخواهد بود و با پاسخ كوبنده‌ای روبرو خواهد شد. تنها راه برای رهایی آمریكا از گرداب هولناك عراق و آثار و تبعات آن تخلیه سریع و بی‌قید و شرط عراق و سپردن امور آن به دست مردم عراق است تا با نظارت سازمان ملل حكومت مردمی در عراق تشكیل دهند و به دست مردم غیور آن اداره شود. اینجانب همه شهروندان عزیر عراقی را اعم از شیعه و اهل سنت و غیر آنها به اتحاد و همبستگی در عمل ـ نه فقط در سخن ـ در برابر دشمنان متجاوز دعوت می‌كنم و تاكید می‌كنم هوشیارانه مراقب نقشه‌های شوم تفرقه‌افكنانه دشمن باشند تا به زودی به یاری خدا بر دشمن اشغالگر پیروز گردند، ‌زیرا دست خدا با جمعیت متحد است».

آیت‌الله صافی گلپایگانی نسبت به جریحه‌دار كردن احساس دینی ملت مسلمان عراق به نیروهای اشغالگر این كشور هشدار داد.
در پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی آمده است: «كشور اسلامی عراق در حال حاضر، اوضاع تلخ و ناگواری را می‌گذراند كه نه فقط جهان پهناور اسلام را نگران كرده بلكه دنیا را به اوضاع و حوادث خطرناكی كه در این منطقه، روی می‌دهد متوجه كرده است.حقیقت این است كه سقوط حكومتی چون رژیم ضدانسانی بعثی صدام خونخوار اگرچه فی حد نفسه سزاوار و مهم بود ولی اشغال عراق و خودكامگی‌های اشغالگران و تصمیم بر تحمیل شرایط استعماری و خلاف شئون مردم عراق، نگرانی‌های دیگری به وجود آورد و در واقع این ملت عراق است كه می‌خواهد با سقوط صدام، امور خود را به طور مستقل در اختیار داشته باشد و این اشغالگرانند كه می‌خواهند حیثیات و سیاست و اقتصاد این كشور را زیر نظر خود قرار دهند و همه مقاومت‌ها و حوادث مصیبت‌بار و كشتار مردم بی‌دفاع، معلول این مواضع است.

در این پیام آمده است: اگر اشغالگران به سر عقل نیایند و حرمت استقلال و هویت و فرهنگ و دین مردم عراق را نگه ندارند منطقه بلكه جهان، گرفتار جنگ و خونریزی جدید و صحنه‌های غم‌بار دیگری خواهد شد.چنانكه همه می‌دانند یكی از ویژگی‌های بسیار بزرگ عراق كه از نظر عموم مسلمانان به خصوص شیعیان، رعایت آن در درجه اول اهمیت قرار دارد عتبات عالیات ـ نجف اشرف، كربلای معلی و سایر مشاهد شریفه ـ است كه حفظ احترام و دفاع از هتك حرمت آنها وظیفه همگان است.در شرایط فعلی، ما به اشغالگران هشدار می‌دهیم كه این ویژگی‌ها و قداست‌ها را محترم بشمارند و مخصوصا از نزدیك شدن به حریم دو شهر مقدس كربلا و نجف جدا بپرهیزند و نیروهای خود را از اطراف این مشاهد و شهرها دور نگه دارند و در نظر داشته باشند كه جریحه‌دار كردن احساسات دینی مردم مسلمان، عواقب سویی برای آنان در پی خواهد داشت.

وی در ادامه این پیام یادآور شده است: بدیهی است كه عراق، بدون رعایت رهنمودهای مراجع عالیقدر نجف اشرف مخصوصا حضرت آیت‌الله سیستانی، دامت‌بركاته، تحت نظام و پویایی قرار نخواهد گرفت. ضمنا به عموم ملت عراق توصیه می‌كنیم كه در این موقعیت حساس با اتحاد و اتفاق كامل، تحت نظر مرجعیت، مصالح عالیه اسلام و سعادت، رفاه و استقلال عراق را در نظر داشته باشند و با اتخاذ مواضع معقول و عمل به هشدارهای آیات عظام، دشمنان را مأیوس و كشور را از این خطرات ایمن كنند».

منبع: خبرگزاری ایسنا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo