شهید آوینی

وزیر بهداشت خبر داد
وضعیت مناسب و آرام حجاج در عربستان

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همراهان همه جان باختگان درخواست دارند انتقال پیکرها به ایران صورت پذیرد، از وضعیت مناسب و آرام حجاج در عربستان خبر داد.

94/07/08

گذشت زمان نتوانسته و نخواهد توانست جلوه‌ نام و یاد شهیدان را کم‌فروغ سازد

سید حسن هاشمی که برای بررسی و پیگیری حادثه منا به عربستان سفر کرده است، اظهار کرد: همراهان همه جان باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد. مدیریت کار نیز با سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر معظم انقلاب است و ما نیز اطمینان می‌دهیم که هر کاری لازم باشد انجام می‌شود و کارها با هماهنگی و به خوبی پیش می‌رود.
وی درباره همکاری عربستان با هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بدو ورود مشکل خاصی نداشتیم و آنها همکاری کردند و هم اکنون هم کارها پیش می‌رود، بالاخره فاجعه بزرگی رخ داده است آنها نیز به هیچ وجه آمادگی چنین حادثه ای را نداشتند و تلاش می‌کنند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه حال عمومی مجروحان و امکانات بهداشتی خوب است، افزود: عملکرد هیئت پزشکی حج خوب است زیرا در ساعات اولیه بعد از حادثه باعث شد تا تعداد زیادی از حجاج مان نجات یابند و همچنین در ادامه نیز کمک رسانی به مجروحان و مصدومان شد به طوریکه خود حجاج نیز راضی بودند.
هاشمی گفت: تعدادی از مصدومان و مجروحان در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که هیئت پزشکی حج در حال سرکشی به آنها هستند و رسیدگی‌های کامل انجام می‌شود.
وی افزود: از بابت مجروحان مشکلی نیست البته تعدادی بدحال داریم که در نخستین فرصت به تهران منتقل خواهند شد.
وزیر بهداشت درباره وضعیت روحی روانی حجاج گفت: حقیقتاً وضعیت خوبی است و کاملاً با فضای ایران متفاوت است و حجاج روحیه خیلی خوب و آرامی دارند.
هاشمی با اشاره به حضورش در کاروانی که اکثر مردانشان یا جان باخته بودند یا مفقود بودند، گفت: در این کاروان روحیه خانم‌ها بسیار بالا بود و حتی بعضی از آنها مادر شهید بودند و بیشتر روحیه می‌دادند، همه صبور بودند زیرا با خدا معامله کردند.
وزیر بهداشت گفت: تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا به‌حال هم پیکر هیچ یک از حجاج ایرانی اینجا دفن نشده است.
وی در ارتباط تلفنی با برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر افزود: اضافه کرد: البته تعدادی از جان باختگان کشورهای دیگر در مکه دفن می شوند.
هاشمی افزود: همچنان که گفتم کار در اینجا راحت نیست و به نظر می‌رسد باید صبور بود و با تعامل کار را پیش برد.
وزیر بهداشت همچنین در خصوص برنامه کاری فردای خود اظهار داشت: در صورت صلاحدید دولت می‌مانم تا امور با مسئولان مربوط بهتر پیش برود.
وزیر بهداشت افزود: آنچه مهم است این است که ما بیش از ده‌ها هزار ایرانی داریم که هنوز در مکه هستند و 35 هزار نفر دیگر هم در مدینه به سر می‌برند که طی 20 روز آینده در عربستان هستند از این رو باید متوجه و مراقب آنها باشیم.
هاشمی یادآور شد: در عین حال حج واجب شرعی است و باید به نحوی عمل و صحبت کنیم که این باب همچنان باز باشد مگر اینکه حاکم شرع یا مراجع تشخیص دهند که به گونه‌ای دیگر عمل شود.
وزیر بهداشت در خاتمه خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم با صبوری، آرامش و انصاف موضوع را باید دنبال کرد و هم ما و هم عربستان به نحوی عمل کنیم که از خانواده‌ها رفع نگرانی شود.

منبع:تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo