شهید آوینی

توافق تجاری ۵ میلیارد دلاری ایران و پاکستان امضا شد

هفتمین کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان با امضای توافقنامه همکاریهای مشترک دو کشور پایان یافت.

 94/02/03


 در این کمیته مشترک تجاری که در پی توافق های حاصل شده در نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور (آذر 1393 در اسلام آباد) برگزار شد، دو کشور در مدت دو روز مذاکرات فشرده هیئت‌های تجاری توافق کردند تا در یک برنامه پنج ساله، روابط تجاری و اقتصادی خود را به 5 میلیارد دلار برسانند.

در این توافقنامه که به امضای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت ایران و خرم دستگیرخان وزیر بازرگانی پاکستان رسید، دو طرف متعهد شدند در زمینه تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان و تجار طرف مقابل تسهیلاتی فراهم کنند.

همچنین در خصوص همکاری‌های بانکی، گمرکی و صادرات کالا به ویژه با بازنگری در فهرست اقلام تجارت ترجیحی توافق شد.

صادرات و واردات اقلام کشاورزی ، بهداشت دام و قرنطینه ، تجارت مرزی و امکان استفاده از اسعار رایج دو کشور در مبادلات تجاری از دیگر زمینه های همکاری دو کشور در این توافقنامه بود که دو طرف توافق کردند گروه‌های کاری خود را در این زمینه ها فعال کنند و نتیجه کار ظرف سه ماه برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار مسئولان اقتصادی دو کشور قرار گیرد.

همچنین تسهیل در تجارت مرزی بازرگانان و پیله وران دو کشور از دیگر مفاد این توافقنامه بود.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در این مراسم گفت: با امضا این سند ، بسترهمکاریهای اقتصادی ایران با کشور پاکستان گسترده تر خواهد شد .

به گفته نعمت زاده ؛ کمیته بازرگانی دو کشور ایران و پاکستان پس از 4 سال فعال شده و از این پس، سالانه این کمیته در دوکشور برپا شود.

وی گفت: مهمترین مفاد تفاهمنامه به امضاء رسیده را می توان به تهیه وتصویب برنامه استراتژیکی مشترک 5 ساله بین دو کشور است ، بطوریکه که حجم تجارت خارجی را از یک میلیارد و 238 میلیون دلار فعلی به 5 میلیارد دلاربرساند.

نعمت زاده گفت:انجام بازنگری مجدد در انجام مفاد توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور انجام خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت کشورمان از دیگر موارد توافقی را به انجام مبادلات محصولات کشاورزی و قرنطینه های لازم و اعمال استانداردها ی پذیرفته شده و افزایش واردات و صادرات محصولات کشاورزی و در نهایت رفع موانع احتمالی در این خصوص اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم مذاکرات بانکهای مرکزی دو کشور ایران و پاکستان و استفاده بر پولهای محلی و ملی قابل قبول بین تجار دو کشور بمنظور تسریع در فعالیتهای آنان را لازم دانست.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه به همکاری مبادلات در زمینه مواد پروتینی و دامی در این توافقنامه اشاره کرد.

وی به برگزاری کمیته ای برای توسعه تجارت مرزی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک ؛ گسترش همکاریهای گمرکی و درنهایت گسترش سرمایه گذاری توسط تجار و تولید کنندگان دو کشور تاکید کرد.

در این مراسم « خرم دستگیر خان» وزیر بازرگانی کشور پاکستان ضمن ابراز خرسندی بمنظور برگزاری هفتمین نشست کمیته مشترک تجاری بین ایران و پاکستان بر کوتاه بودن زمان برگزاری از 4 سال به یک سال تاکید نمود.

دستگیر خان؛ در ادامه گفت: امید داریم با تنظیم و تدوین سند استراتژی 5 ساله بین ایران و پاکستان حجم روابط تجاری به سقف 5 میلیارد دلار رسیده و وحدت و یکپارچکگی اقتصادی بین دو کشور ایران و پاکستان رخ دهد.

وزیر بازرگانی پاکستان در این نشست مشترک؛ علاوه بر تاکید بر وحدت و یکپارچگی اقتصادی بین دو کشور به گسترش ارتباطات زیر ساختی ، سیستم های بانکی ؛ گمرکات ، صدور ویزا تاکید کرد.

منبع :فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo