شهید آوینی

«من خانواده ام را دوست دارم» 
ریشه فتنه ۹۸ سست شدن بنیان خانواده است

رهبر بزرگوار انقلاب که با هوشیاری و آگاهی حساسیت موضوع را از سال ها پیش درک کرده اند با تبیین دقیق و روشن جوانب مختلف این موضوع، نخستین و بزرگ ترین قدم را برداشته اند و همان طور که پیش از این دیده ام به تنهایی به اندازه چندین سازمان، مرکز و نهاد جریان ساز و اثرگذار بوده اند.

 94/01/06


حجت الاسلام دکتر محمدرضا زائری: فرارسیدن بهار و آغاز سال نو در حقیقت بهار خانواده است. نوروز برای همه مردم از طوایف مختلف و طبقات گوناگون اجتماعی، فارغ از اینکه در چه شهر یا روستایی اقامت دارند فرصت بازگشتن به خانواده و جمع شدن در کنار یک سفره و زنده کردن خاطرات شیرین گذشته هایی است که امیدوارند در سال جدید بماند و بپاید.

در شرایط اجتماعی و فرهنگی جدید که تهدید ها و آسیب های متنوع و گسترده، کیان خانواده را در معرض آسیب جدی قرار داده تا حدی که برخی از کارشناسان، فتنه ۹۸ را بسیار خطرناک تر و بزرگ تر از فتنه ۸۸ و ماجرای کوی دانشگاه در سال ۷۸ می دانند و ریشه آن را در سست شدن بنیان خانواده می بینند، بنابراین توجه به موضوع خانواده یک راهبرد اساسی و حیاتی است.

هرگونه پیشرفت علمی، موفقیت اقتصادی، تعالی اخلاقی و ارتقای معنوی فرد و جامعه متوقف بر حفظ و استحکام بنیان خانواده است و در نقطه مقابل تضعیف و سستی کانون خانواده زمینه ساز هرگونه انحطاط اخلاقی، نابودی و تخریب حوزه های فرهنگی و اجتماعی دیگر خواهد بود و بدون اقتدار خانواده به هیچ توفیقی در جامعه نمی توان امید داشت.

اهتمام شگفت انگیز تعالیم دینی در آموزه های وحیانی و میراث روایی پیامبر اکرم و اهل بیت گرامی او (سلام الله علیهم اجمعین) نسبت به این موضوع تا حدی است که قرآن کریم جایگاه خانواده را بلافاصله بعد از خداوند قرار می دهد و تمسک به پدر و مادر به عنوان چارچوب اصلی خانواده همیشه بعد از توحید توصیه می شود و در روایات و احادیث نورانی خاندان وحی و رسالت نیز نشستن در جمع خانواده محبوب تر از اعتکاف در مسجد پیامبر است.

معارف دینی ما جایگاه اهتمام به خانه و خانواده را تا سطح عبادت ارتقا می دهند و هرگونه توجه به این موضوع را از نگاه با محبت به والدین یا همسر و فرزندان تا لقمه غذا در دهان همسر گذاشتن و از بوسیدن دست و پای پدر و مادر تا مهربانی به فرزندان را یک عمل دینی و الهی به شمار می آورند.

بر همین اساس در سیره و روش علما و بزرگان دین توجه شگفت آور و عجیبی به خانواده مشاهده می شود تا جایی که گاه این میزان اهتمام به موضوع خانواده برای کسانی که از عمق و شدت حساسیت موضوع در تعالیم دینی آگاه نباشند و دینداری را تنها در ظاهر نماز و روزه جست وجو کنند باورکردنی نیست.

از نوع رفتار مرحوم شیخ انصاری با مادر بزرگوارش تا توجه امام راحل به همسر محترمشان و توجه بزرگانی آگاه و فهیم و ژرف اندیش چون شهید مظلوم بهشتی و استاد شهید مطهری نمونه های فراوانی را می توان یافت که حتی گاه دیده می شود بسیاری امور به ظاهر خیلی مهم و حیاتی را برای ادای وظایف و تعهدات خانوادگی ر ها می کردند و فدا می ساختند.

رهبر بزرگوار انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در این موضوع الگوی جامع و کاملی هستند که در مقاطع مختلف زندگی شان از آغاز دوران تحصیل تا اوج عزت و اقتدار رهبری جهان اسلام، شواهد گوناگونی از توجه به موضوع خانواده دیده می شود و حداقل در آنچه منتشر شده و در دسترس عموم هست، نمونه های فراوان از بازگشتن به مشهد به خاطر رضایت خاطر پدر بزرگوارشان تا برنامه منظم بازی والیبال با فرزندان قابل ذکر است.

در همین راستا توجه و هشدار مکرر و مستمر ایشان به موضوع خانواده طی دهه های گذشته مخصوصا دوران رهبری ایشان بسیار محل تامل و ژرف اندیشی است. شاید به جرات بتوان ادعا کرد که حفظ بنیان خانواده در گفتمان فرهنگی ـ اجتماعی رهبری، مهم ترین نقطه کانونی و اصل و اساس سیاستگذاری های دیگر به شمار می آید تا جایی که ایشان طی سال های گذشته هم عرض تذکر و بیدارباش درباره تهاجم و شبیخون فرهنگی غرب، همواره به موضوع خانواده و اهمیت و حساسیت آن توجه داده اند.

بدین ترتیب توجه به حفظ، استقرار، اقتدار و تحکیم خانواده، برای همه کسانی که نگران سعادت خود و فرزندانشان یا حتی نگران سلامت جامعه ای هستند که خود و فرزندانشان در آن زندگی می کنند، باید نه یک شعار تشکیلاتی یا تعارف تبلیغاتی، بلکه موضوعی راهبردی، کلان و جدی تلقی شود که دنیا و آخرت همه به آن وابسته است.

اکنون و در سال نو باید بی ملاحظه و صریح گفت: اگر به این موضوع توجه نکنیم در آینده نزدیک فتنه ای بزرگ تر از هر تهدید، آسیب و خطر پشت در خانه یکایک من و شماست و اتفاقا این موضوع چیزی نیست که کسی بتواند خود را از آن برکنار و ایمن بداند! حزب اللهی و ضد انقلاب، مؤمن و منافق، شهری و روستایی، بی حجاب و با حجاب، روحانی و دکتر، کارگر و کاسب، پولدار و فقیر و... در این قضیه با هم فرقی ندارند.

اگر این ادعا را باور نمی کنید تنها به رشد سرسام آور آمار طلاق و فروپاشی خانواده ها، کاهش جمعیت و جوانانی که سن ازدواجشان گذشته و مجرد مانده اند نظری بیندازید و در آن تامل کنید. فقط لحظه ای به تبعات و پیامد های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و... این همه نابسامانی اجتماعی بیندیشید تا بفهمید در سال های پیش رو با این وضعیت، چه آینده نگران کننده ای در انتظار ماست.

این است که باید از فرصت نوروز به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و از بهانه تجمع خانواده ها و گردآمدن بزرگ تر ها و کوچک تر ها سود جست. نوروز بهار خانواده است و راحت تر می توان کینه ها و دلخوری ها را از یاد برد. می شود همراه با خانه تکانی نوروزی دل ها را هم تکاند و گرد و غبار آزردگی ها و ناراحتی ها را از در و دیوار زندگی پاک کرد.

باید دیدار اعضای خانواده را زیارت بدانیم و همان طور که با غسل زیارت و نیت تقرب به سوی حرم مطهر امامان و پیشوایان دین(علیهم السلام) می رویم برای دیدار خانواده نیت الهی بکنیم و با قصد زیارت به سوی جمع های خانوادگی برویم. همان طور که تسبیح برمی داریم و ۷۰ مرتبه یا ۱۰۰ بار ذکر می گوییم باید تسبیح برداریم و ذکر «من خانواده ام را دوست دارم» را تکرار کنیم.

باید محیط خانه را کعبه ای بدانیم که نه هفت بار بلکه روزی ۷۰ بار به دورش طواف کنیم و هرگونه توجه به خانواده، محبت و مهرورزی و صرف وقت برای خانه و خانواده را عبادت تلقی کنیم و مطمئن باشیم نه تنها ثواب و اجر معنوی آن از عبادات دیگر کمتر نیست بلکه این عبادت زمینه ساز ساختن انسان های صالح و محیط صالح و ایجاد زمینه عبادت خداوند است و بیش از هر عبادتی ثواب و اجر دارد.

کتاب «خانواده» که اخیرا از مجموعه سخنان رهبر بزرگوار انقلاب در این موضوع گرد آمده یکی از بهترین متن هایی است که در دسترس همه قرار دارد و می تواند در ایام تعطیلات نوروزی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد و ایام آغازین سال نو را به فرصتی برای کتابخوانی اعضای خانواده بدل سازد و توجه مجدد همه را به اهمیت این موضوع جلب کند و باعث شود شعار «من خانواده ام را دوست دارم» به عنوان یک عمل جهادی و عبادت الهی ورد زبان همه اعضای خانواده باشد.

رهبر بزرگوار انقلاب که با هوشیاری و آگاهی حساسیت موضوع را از سال ها پیش درک کرده اند با تبیین دقیق و روشن جوانب مختلف این موضوع، نخستین و بزرگ ترین قدم را برداشته اند و همان طور که پیش از این دیده ام به تنهایی به اندازه چندین سازمان، مرکز و نهاد جریان ساز و اثرگذار بوده اند.

دوستان خوش ذوق و مخلص مؤسسه جهادی صهبا که تهیه کننده این اثر بوده اند با تلاش فراوان کاری قابل تحسین مثل همه کار های دیگرشان به دست داده اند و دوستان مخلص و پرتلاش مجمع ناشران با برگزاری مسابقه کتاب و زندگی و تعیین جوایز متنوع و شوق انگیز برای برندگان مسابقه کتابخوانی براساس این اثر قدم سوم را برای ترویج آن برداشته اند.

حالا ماییم که باید هرکدام برای تبلیغ این کتاب قدم بعدی را برداریم و به عنوان عبادت حتی به فروش یک نسخه بیشتر آن کمک کنیم؛ اینک نوبت شماست! قدم بعدی را بردارید و زنجیره را کامل کنید. نگذارید این فرصت ارزشمند نوروزی برای توجه به کتاب و کتابخوانی ضایع شود و بهانه مبارک و ارزشمند خانواده در ایام بهار از دست برود. نوروز بهار خانواده است!

 

منبع :فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo