شهید آوینی

مشروح نشست نقد و بررسي فيلم «شكارچي شنبه»
 محمد قهرماني در خصوص اكران عمومي فيلم اظهار داشت: قصد داشتيم در سال جاري، فيلم را بعد از 2 سال توليد در گروه هنر و تجربه اكران كنيم كه با بررسي ها هيئت مديره، با اين نوع اكران موافقت نشد و پس از آن با شركت پخش فيلم «جبرئيل» با توجه به كاري كه در مورد پخش فيلم «پايان نامه» داشتند، وارد مذاكره شديم، و به توافق رسيديم كه مسئوليت اكران را برعهده بگيرد.



 نشست نقد و بررسي فيلم «شكارچي شنبه» در آستانه اكران عمومي فيلم در خبرگزاري فارس برگزار شد. در اين نشست، «پرويز شيخ طادي» (كارگردان)، «محمد قهرماني» (تهيه كننده)، «اميريل ارجمند» و «آرينه ساكوسيان» (بازيگر)، «مصطفي سلطاني» (مجري طرح) و «محمود گبرلو» (منتقد سينما) حضور داشتند و فيلم را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار دادند.

* اكران «شكارچي شنبه» در سالن هاي حوزه هنري و شهرداري

در ابتداي اين جلسه محمد قهرماني در خصوص اكران عمومي فيلم اظهار داشت: قصد داشتيم در سال جاري، فيلم را بعد از 2 سال توليد در گروه هنر و تجربه اكران كنيم كه با بررسي ها هيئت مديره، با اين نوع اكران موافقت نشد و پس از آن با شركت پخش فيلم «جبرئيل» با توجه به كاري كه در مورد پخش فيلم «پايان نامه» داشتند، وارد مذاكره شديم، و به توافق رسيديم كه مسئوليت اكران را برعهده بگيرد.

وي افزود: البته غير از آن هم با آقاي سرتيپي در فيلميران مذاكراتي داشتيم كه فيلم در گروه مخاطب خاص اكران شود و آن مخاطب خاص هم تعدادي از سينماي آزاد و تك سانس را شامل مي شد كه آن نظر ما را تأمين نمي كرد؛ لذا جهت ديده شدن فيلم، اقدامات زيادي انجام شد و سرانجام قرار شده است فيلم «شكارچي شنبه» مهر ماه در 4 سالن سينما متعلق به حوزه هنري، 4سالن سينماي شهرداري تهران و در چند سالن سينماي آزاد، شهرستان ها نيز اكران شود.

* «شكارچي شنبه» به كشورهاي عربي اسلامي مي رود

تهيه كننده فيلم سينمايي «شكارچي شنبه» در ادامه بيان داشت: در خصوص اكران خارجي نيز با دفتري در لبنان قرارداد بسته ايم كه امور اكران را انجام دهند، البته ما در اكران خارجي، كشورهاي عربي - اسلامي را مد نظر قرار داديم و در ضمن قرار است در مكان نمايشگاه راديو تلويزيون هاي عربي - اسلامي هم فيلم عرضه شود تا بتوانيم قراردادي نيز با اين كشورها داشته باشيم. در اين نمايشگاه به جز «شكاچي شنبه» فيلم هاي «جنگ كودكانه» (به زبان عربي) ساخته ابوالقاسم طالبي و «سينه سرخ» ساخته پرويز شيخ طادي را نيز ارائه خواهيم داد.

* متأسفانه فيلم هاي زرد و گيشه اي اقبال بيشتري براي اكران دارند

قهرماني با اشاره به اقدامات جهت اكران فيلم «شكارچي شنبه» گفت: با وجود تمامي تلاش ها، اكران فيلم در اختيار ما نيست و سينماداران هستند كه تصميم گيرنده ا ند، البته سينماداران نيز عمدتاً دنبال منفعت مالي هستند لذا گروه ها در ابتدا يك ارزيابي عددي و رقمي انجام مي دهند و متأسفانه كارهاي تبليغي براي فيلم ها عمدتاً سمت و سوي انقلابي و ارزشي ندارد، فيلم هايي كه جنبه هاي طنز و حتي رزد و گيشه اي صرف دارند بيشتر از سينماي جريان ساز و انقلابي ترويج و مورد استقبال قرار مي گيرند.

مديرعامل مؤسسه فرهنگي شهيد آويني در ادامه بيان داشت: ما در مؤسسه معمولاً به ساخت آثاري مي پردازيم كه ساير تهيه كنندگان، مؤسسات و شركت هاي فيلمسازي يا به توليد آنها رغبت چنداني ندارند يا اصلاً به سراغ ساخت آن نمي روند، در واقع ابتدا بايد خلأها را شناخت و با توجه به آن خلأ هاي موجود، برنامه ريزي كرد؛ بنابراين زماني كه فيلمنامه آقاي شيخ طادي به مؤسسه و هيئت مديره ارائه شد، متوجه شديم كه اين فيلم فرآيندي شبيه ديگر آثار مؤسسه همانند «جنگ كودكانه»، «سينه سرخ» و حتي «دل شكسته» دارد و بعد اين بررسي ها فيلم نامه تأئيد شد.

قهرماني اضافه كرد: در رصد و بررسي فيلمنامه كه قبل از اتفاقات انتخابات سال 88 انجام شد، به دوقطبي بودن جامعه از لحاظ فرهنگي نپرداخته بوديم، بنابراين يك سري مرزشكني ها صورت گرفت و از خط قرمزهايي نيز عبور كرديم و در نهايت كاري قابل اعتنا حاصل شد.

*دوستان گفتند مراقب باشيد به خاطر «شكارچي شنبه» ترور نشويد


وي در بخش ديگري از نشست فارس، خاطر نشان كرد: فيلمنامه «شكارچي شنبه» از جمله اين كارهايي بود كه مورد اقبال مؤسسه قرار گرفت و براي توليد آن نيز زحمات زيادي در داخل و خارج از كشور كشيده شد، عوامل جلو و پشت دوربين هم تقريباً با وسواس زياد انتخاب شدند، البته بايد از برخي از عوامل كه به لحاظ پاره اي از ملاحظات از جمله هدف گيري فيلمنامه تا پاي قرارداد و دريافت پيش پرداخت هم آمدند و بعد پس زدند، صرف نظر كرد. البته اين افراد نيز نگران بودند كه مبادا بابت همكاري در اين فيلم برايشان اتفاقي بيفتد چون از لحاظ محتواي فيلمنامه همه پيش بيني يك اتفاقاتي را مي كرديم، به طوري اخيراً دوستان پخش فيلم به ما گفتند كه مراقب باشيد كه ترور نشويد و ما مي گفتيم ما آماده شهادت هستيم.

*عوامل «شكارچي شنبه» با روحيه جهادي پاي كار آمدند

قهرماني با اشاره به روحيه جهادي عوامل فيلم «شكارچي شنبه» گفت: به طور كلي آنهايي كه در اين فيلم در هر سمتي از كارگردان و بازيگر و بقيه عوامل نقش داشتند داراي روحيه اي جهادي هستند، به ويژه آقاي نصيريان كه انصافاً هم خوب از عهده ايفاي نقشي اينچنيني برآمد و همچنين پذيرش وي در خصوص مسائل فيلم بسيار ستودني بود و زماني كه به وي شرح داديم كه ممكن است مشكلاتي براي شما پيش بيايد، در پاسخ به ما گفت: من عمر خود را كرده ام و از اين مشكلات واهمه زيادي ندارم.

قهرماني در ادامه درباره موسيقي فيلم گفت: ما براي براي تقويت فيلم نيز ما اقداماتي را انجام داديم و يك موسيقي خوب را آقاي بهزاد عبدي ساختند و من فكر مي كنم اگر اين موسيقي در دوره بيست و هشتم جشنواره فجر ساخته مي شد، بدون شك جزو برترين ها بود.

*لابي صهيونيستي در قطع ارتباط ما با جشنواره هاي خارجي مؤثر بود

وي در پاسخ به اين سؤال كه با وجود ريشه دواني صهيونيست در هاليوود در سطح جهاني آيا عوامل بازدارنده در اركان و نمايش خارجي و جهاني اين فيلم را تجربه كرده ايد يا خير؟، بيان داشت: ما اين فيلم را براي تمامي فستيوال ها و جشنواره هاي خارجي از طريق ارتباط ايميل و سايت هاي مخصوص فرستاديم و تنها جايي كه يك بار پاسخگوي ايميل هاي ما بود، جشنواره هندوستان بود كه آن هم زماني كه يك نسخه از فيلم را برايشان فرستاديم، ارتباط شان را با ما قطع كردند؛ البته شايد لابي گري صهيونيست ها در اين قطع ارتباط مؤثر بود، چون براي نمايش فيلم در كشورهايي چون ايتاليا و آلمان و كن اقدامات بسياري انجام داده بوديم اما هيچ يك حتي جواب ايميل هاي ما را ندادند.

*هدف گذاري «شكارچي شنبه» دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي و امام راحل (ره) است

قهرماني تأكيد كرد: با تمام اين تفاسير به نظر مي رسد فيلم «شكارچي شنبه» جاي خوبي را نشانه گرفته است، هدف گذاري آن از خاستگاه نظام جمهوري اسلامي است و دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي و امام راحل (ره)است، بنابراين بايد سعي كنيم اين فيلم، هم در داخل و هم در خارج از مرزها به خوبي ديده شود.

وي در بخش ديگري از اين نشست درباره تفكيك تفكر ضد يهود و ضد صهيونيست بودن در اين فيلم تصريح كرد: شايد كشورهاي عربي به خاطر عدم توجه به لايه هاي زيرين فيلم، اين تفكيك را تشخيص ندهند اما بايد بگويم نگاه شخص كارگردان و همين طور هدف مؤسسه، معرفي تفكر متعصبين دين يهود بوده است؛ همان طور كه ما در دين اسلام نيز شاخه هاي جعلي و انحرافي وجود دارد و متعصبيني چون القاعده و طالبان را داريم، هدف فيلم معرفي طالبيسم يهود است كه هم اكنون بر دنيا سيطره دارد.

*بايد به «شكارچي شنبه» از موضع آفندي نگاه كرد

قهرماني در ادامه نشست فارس ادامه داد: استراتژي در دفاع وجود دارد كه مي گويد بهترين دفاع حمله است؛ به نظرم بايد به «شكارچي شنبه» از موضع آفندي نگاه كرد و من خيلي آن را دفاعي نمي بينم؛ بلكه كاملاً آفندي است، به خاطر همين است كه ما هر جا اين فيلم را فرستاديم به نوعي تركش آن به كشورها اصابت كرد و آنها حس كردند كه اگر اين فيلم بخواهد آنجا پخش شود به مثابه بمباران خواهد بود.

قهرماني افزود: به نظر مي رسد بايد در طول سال 100 نسخه از اين دست فيلم ها ساخته شود اما هنرمندان ما از دو مطلب غفلت كرده اند؛ نخست اينكه عمليات آفندي را خوب اجرا نكرده اند و دوم اين كه تفكر اسلامي را در حوزه سينما وارد نكرده اند؛ همه مي دانيم ايراني ها خوب فكر مي كنند اما دير عمل مي كنند كه اين تأخير بايد مرتفع شود!

*متأسفانه برخي رسانه ها هنوز ماهيت «شكارچي شنبه» را باور ندارند

وي بيان داشت: البته اين آفت فقط در حوزه سينما نيست و تمامي حوزه هاي فرهنگ و هنر هم همين طور است به طور مثال چرا ما نبايد چند سرود قابل اعتنايي در خصوص انرژي اتمي داشته باشيم؟ درحالي كه سال ها قبل هاليوود «جنگ ستارگان» راه انداخت و بعد در دنيا همگان اين جنگ را به چشم محقق شده ديدند.

وي در پايان سخنانش در بخش ديگري از اين نشست، به لزوم مديريت سرمايه گذاري در بخش فرهنگ تأكيد كرد و گفت: متأسفانه رسانه هاي موجود در كشور هنوز به اين باور نرسيده اند كه «شكارچي شنبه» از منظر خاوستگاه جمهوري اسلامي ايران است.

وي اظهار داشت: گرچه اين روزها به جاي نگاه انديشه اي، نگاهي گيشه اي در حوزه فرهنگ حكم فرماست با اين وجود مطمئناً فيلم «شكارچي شنبه» در اكران ديده مي شود اما ما به لحاظ محتواي فيلم بايد سعي در بهتر ديده شدن آن داشته باشيم.

*شيخ طادي: صهيونيسم تلاش مي كند كودكان جهان، برده كودكان يهود شوند

در بخشي از اين نشست، «شيخ طادي» در پاسخ به اين سؤال كه آيا داستان روايت كودكانه اي است كه قرار است در لابه لاي آن ماهيت صهيونيسي آشكار شود، گفت: همه افراد، دوان كودكي دارند. به عنوان مثال بايد ديد هيتلر در دامن كدام پدر و مادر پرورش يافته است؟ و من در طول تحقيقاتم متوجه شدم بستر فرهنگي كودكانه و تربيتي رژيم يهود يك بستر كاملاً فعال در زمينه تربيت كودك استوار است به گونه اي كه از زمان تولد يك نوزاد روي وي كار مي شود تا مباحث شريعت كاررا بياموزد و اين بچه احساس مي كند استثنايي است و به من ثابت شد زماني كه قوم يهود در شريعتش به اين ميزان جدي است كه بچه هايش استثنايي مي شوند، البته افق ديد غلط است اما تاكتيك و روشي محكم واستوار دارند.

وي ادامه داد: به آنها اجازه دروغگويي و فساد داده نمي شود و عارضه اي جز شريعت از كنترل آنها خارج شده آن هم در مواجه جامعه داخلي خود با بيرون اما قوانيني به اروپا صادر مي كنند كه «برويد در بين آنها فساد كنيد تا نسل كم شود» و اين قواين كاريهود است كه سال هاست اجرا مي شود، البته روي كودكان جهان نيز كار مي شود كه برده كودكان يهود شوند و اين اصل تربيتي در رژيم صهيونيستي بسيار مهم است و ستون بقاي رژيم است و كودك زماني است كه وارد اين روند مي شود ماهيتي ديگر دارد و زماني كه از اين ورطه خارج مي شود خروجي ديگر.

كاركردان فيلم «شكارچي شنبه» در واكنش به نظر برخي از منتقدها كه معتقدند ضد صهيونيست بودن در اين فيلم تبديل به ضد يهود بودن شده است، تصريح كرد: ما تعريف غلطي از صهيونيست داريم و اصرار داريم كه صهيونيست را از ايدئولوژيك و مذهبش جدا كنيم، در حالي كه صهيونيست خود واژه اعتقادي است و آنها به شدت فرياد مي زنند كه سرزمين ما را از ما گرفتند و ما آمده ايم آن را پس بگيريم، آنها تعارف ندارند.

* «شكارچي شنبه» را منطبق بر قرآن ساختم نه تورات و تلمود

شيخ طادي اظهار داشت: من اين فيلم را بر اساس قرآن ساختم نه تورات و تلمود، و بارها و به دفعات در قرآن نسبت به قوم بني اسرائيل هشدار داده شده و مسلمانان و اسرائيلي ها را در كنار هم مثال زده است و در جايي از قرآن آمده است كه به علماي يهودي مي گويد «شما تا ابد در آتش هستيد و تا ابد ظلم مي كنيد» توجه داشته باشيد كه نمي گويد تا وقتي زنده هستيد، مي گويد تا ابد، چراكه آنها چيزي را تحريف كردند كه تربيت ساز آينده است، و آينده بايد اين بار كثيف را به دوش كشد.

اين كارگردان بيان داشت: اين فيلم، نبايد فرامتني ديده شود، در ابتداي فيلم بچه اي وارد مي شود و مي گويد «آسمان اينجا نيز آبي است» و با همين ديالوگ تكليف نژاد پرستي مشخص مي شود. چرا كه مادر مي گويد «اين را به پدربزرگت بگو، او فكر مي كند، آسمان اين جا رنگ ديگري است» من نمي خواستم در اول كار زود شخصيت رو شود اما به خاطر اين كه اين كارها براي اولين بار است كه ساخته مي شود.

*بايد يك لشگر براي دفاع از مرزهاي فرهنگي كشور وجود داشته باشد

اين كارگردان در ادامه نشست با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا» افزود: بايد مراعات اطلاعات غلط گذشته را هم مي كرديم و در فيلم به جايي مي رسد كه مي گويد من و خدا، پس اين «خاخام» يهودي نيست و مي گويد اين مطالب را كهنه مي كنم و اين دستورات من است و تحريف را دارد در دين يهود به عينه نشان مي دهد؛ اين آدم كتاب خودش را مي نويسد، و به تورات و تلمود نيز متعهد نيست؛ در پايان فيلم همه را در درون آب مي اندازد و مي گويد همه اش سنگين بود، با همه اين تفاسير در چند جاي ديگر فيلم بايد فرياد مي زدم كه اين «خاخام» يهودي نيست و اعتقادي به دين ندارد، به نظر بيشتر از اين از حالت استاندارد خارج مي شد و دچار شعارزدگي مي شد.

شيخ طادي در پاسخ به اين سوال كه آيا حاضريد نسخه هاي بعدي اين سه گانه را نيز بسازيد، گفت: ما بايد به اين نگاه برسيم كه آيا ما بايد يك لشكر مدافع يا يك لشكر نيمه مدافع براي مرزهاي فرهنگي امان وجود داشته باشد، چرا كه مرز فرهنگي كشور مرزبان و لشكر ثابت نياز دارد در تهاجم مدام دشمن دفاع تعطيلي ندارد اما به نظر مي رسد هنوز به اين باور دست پيدا نكرده ايم.

* عارضه فرهنگي شبيه آمار خودكشي و طلاق نيست كه آشكار باشد

اين كارگردان خاطرنشان كرد: عارضه فرهنگي شبيه آمار خودكشي و طلاق نيست كه آشكار باشد بي تفاوتي و بي انگيزگي يك ملت از فقر خطرناك تر است؛ به دليل اين كه ممكن است ثروت به يك كشور بازگردد اما در كشوري كه تصميم گيري قبيله اي در آن ترويج شود آن ملت اتوماتيك وار خود را نابود مي كند، در حقيقت كپسولي و قبيله اي فكر كردن يك سياست و فكر در حال اجرا از جانب دشمن است و گستردگي بسيار زياد شبكه هاي خارجي فارسي زبان گواه اين مدعا است.

وي اظهار داشت: تصميم گيرنده هاي كشور در روند تدريجي كپسولي و قبيله اي شدن، بومي عمل مي كنند؛ رسانه ملي، بنياد فارابي، وزارت ارشاد همه ارگا ن هاي فرهنگي هر يك به صورت بومي قبيله اي عمل مي كنند.

شيخ طادي گفت: اين فيلم اگر دو سال پيش اين توپ خود را از توپخانه شليك مي كرد و شايد تأثيري متفاوت از امروز داشت.

شيخ طادي در پايان سخنانش تأكيد كرد: ما اسلامي حرف مي زنيم و اسلامي فكر مي كنيم اما كاملاً سرمايه داري و آمريكايي عمل كنيم.

* جريان فكري انقلاب اسلامي در «شكارچي شنبه» لحاظ شده است

«محمود گبرلو» در قسمتي از اين نشست درخصوص فيلم «شكارچي شنبه» بيان داشت: با توجه به اين كه در آستانه اكران عمومي فيلم هستيم، «شكارچي شنبه» از چند نظر حائز اهميت است و دليل عمده گفت و گو در مورد اين فيلم از 3 زاويه است؛ نخست اين كه فيلم داراي ساختار حرفه اي و عوامل حرفه اي است؛ از طرفي كارگردني اين اثر را شخصي چون شيخ طادي برعهده دارد كه ما تاكنون در هفت اثر سينمايي وي عقب گردي نديده و موفقيت هاي اين كارگردان را شاهد بوده ايم.

وي در اين نشست اظهار داشت: زماني كه فيلمي چون «شكارچي شنبه» توسط كارگرداني با اين سبقه كاري ساخته مي شود، بايد با دقت ديده شود، شخص شيخ طادي به عنوان كارگردان، صاحب سبك و روش خاصي است و نكته اي كه مباني سينماي جمهوري اسلامي از آن غفلت كرده، جريان فكري انقلاب اسلامي است كه در «شكارچي شنبه» لحاظ شده است.

اين منتقد سيما اظهار داشت: جريان فكري انقلاب، جرياني است كه نياز است در سينما به آن پرداخته شود و متأسفانه در سال هاي گذشته از آن غفلت شده است و زماني كه اين فيلم در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد، براي عده اي تعجب آور بود و براي برخي نيز خوشايند و مطلوب.

*«شكارچي شنبه» يك فيلم اثرگذار و باورپذير است

گبرلو تأكيد كرد: سال هاست كه در مورد صهيونيست ها در حال صحبت هستيم اما در زمينه سينما ما خروجي را نمي بينيم كه باورپذير و تأثيرگذرباشد، اما هم اكنون مي توانيم بگوئيم «شكارچي شنبه» فيلمي است كه نظر تكنيك قابل بحث و گفت و گو چراكه داراي ساختار قوي است و كارگرداني درستي در آن لحاظ شده است و شخصيت پردازي ها نيز با ظرافت و دقت انجام شده است.

وي ادامه داد: «شكارچي شنبه» فيلمي ضد صهيونيستي درادامه ديگر فيلم هاي شيخ طادي است كه بستري را براي بيان مباحث تربيتي انتخاب كرده است، به طوري كه وقتي تماشاگر اين فيلم را مي بيند در درون تحليل سينمايي مسائل فكري، اعتقادي و سياسي به وي منتقل مي شود.

*«شكارچي شنبه» هشدار مي دهد مراقب نسل آينده باشيد

اين منتقد بيان داشت: در حقيقت اين فيلم، فيلمي كودكانه است كه با ظرافت ساخته شده و تماشاگر در مسير زندگي انساني از كودكي تا بلوغ مي تواند چگونه رشد تفكري وي را مشاهده كند و به ما تذكر مي دهد كه اين نسلي در اختيار ماست به كدام سمت مي تواند جهت يابد.

وي افزود: حال تصور كنيد اين نسل دراختيار يك يهودي يا «خاخام» است نگاه نژادپرستانه دارد و به نوعي فيلم، هشدار مي دهد مراقب نسل جديد باشيد و اين يك لايه شيرين سينمايي را داراست و بستر كودكانه در محور تربيت و حرف و اعتقادات خود را بيان مي كنند و بحث صهيونيست خيلي سينمايي در لايه دوم فيلم، مطرح مي شود.

*متأسفم كه بايد بگويم «شكارچي شنبه»، فيلم مظلومي است

گبرلو در خصوص خشونت ظاهري فيلم بيان داشت: «شكارچي شنبه» در ظاهر فيلم خشني است اما درون داستان فيلم هم خشونت موج مي زند وشخصيت هاي فيلم خشن هستند و لازمه به تصوير كشيدن آنها همين ميزان از خشونت است كه در فيلم مي بينيم، بنابراين نمي توان شيخ طادي را به ساختن فيلمي خشن متهم كرد بلكه به نظر بنده اين فيلم بايد به همين گونه ساخته مي شد تا بتواند بستر مناسبي براي ريشه يابي چگونگي رشد نسل آيند در محيطي نژادپرستانه را بيان كند.

اين منتقد سينما در پايان سخنان خود گفت: جاي تعجب دارد كه پس از گذشت 33 سال از انقلاب و تأكيد بر باطل بودن صهيونيست در تمام اين سال ها، زماني كه فيلمي چون «شكارچي شنبه» با محوريت ضد صهيونيست ساخته مي شود، شرايطي براي ارائه آن ايجاد شود كه بگوئيم اين فيلم، فيلم مظلومي است.

*ساكوسيان: «شكارچي شنبه» بر روابط انساني اصرار دارد

آرينه ساكوسيان بازيگر نقش «ژاكلين» در قسمتي از اين نشست در خصوص ارتباطش با فيلم و كارگردان با خشنودي از حضور در اين جمع بيان داشت: اين كار در مقام بازيگر، نخستين تجربه همكاري من با آقاي شيخ طادي بود، در واقع من براي نخستين بار نقش اصلي در يك كار سينمايي را برعهده گرفتم و تا قبل از اين در تئاتر مشغول بودم.

اين بازيگر ادامه داد: آقاي شيخ طادي در همين كار شناختم و در مورد وي قبلاً اطلاعاتي نداشتم، اما بايد بگويم اگر فيلمنامه هاي آقاي شيخ طادي را بخوانيد، متوجه مي شويد كه اين آدم چقدر محقق، ريزبين است؛ شايد شخصيت ها و داستان به نظر ساده باشد اما مطالب بسيار عميق و فكر شده نوشته شده است، در ضمن معتقدم «شكارچي شنبه» بر روابط درست انساني اصرار دارد و به همين ايفاي نقش در اين كار را قبول كردم.

ساكوسيان در ادامه خاطر نشان كرد: من تا پيش از اين تجربه دوربين را نداشتم و دنيايي از سؤال در مورد فيلمنامه در ذهنم بود كه تقريباً از يك ماه قبل از كار، هر روز در دفتر آقاي شيخ طادي بودم و مدام سؤال مي كردم تا در مورد همه چيز مجاب شدم.

*شخصيت «ژاكلين» برايم بسيار آشنا و جالب بود

اين بازيگر تئاتر و سينما بيان داشت: من نقش زني به اسم «ژاكلين» را برعهده داشتم كه زني مسيحي از محله اي در اروپا بود؛ شخصيت «ژاكلين» براي من بسيار آشنا و جالب بود چرا كه قبل از آن در گروهي فعاليت مي كردم كه برده داران نوين و قربانيان نجات يافته از اين برده داري در اين گروه مي آمدند و با آنها فعاليت هاي هنري انجام مي داديم و حالا بايد نقش يكي از همين قرباني ها را بازي مي كردم.

وي ادامه داد: تا اينجاي ماجرا، قسمت داخلي شخصيت من بود در قسمت خارجي اين شخصيت، رابطه زن با بچه و قسمتي از داستان را بسيار پسنديدم، ما يك بچه را در حركت رواني، به خشونت طلبي نژادپرست تبديل كرديم.

ساكوسيان در ادامه بيان داشت: كار با آقاي شيخ طادي هم سخت و هم آسان است چرا كه براي كساني كه تنها دوست دارند نقشي را صرفاً ايفا كنند و بروند خيلي سخت است، اما وي كارگرداني است كه از هيچ چيز جزئي نيز نمي گذرد و اين بسيار لذت بخش بود.

*شيخ طادي با «شكارچي شنبه» به جامعه سيلي زد

بازيگر نقش «ژاكلين» در ادامه خاطر نشان كرد: من در عالم هنر مانند يك كودك چند ساله هستم بنابراين به عنوان يك ببينده ريزبين نسل انقلاب مي خواهم بگويم كه ما داراي فرهنگي غني و چند هزار ساله هستيم، اما سينما و سينماگر ما اسير روزمرگي شده اند و تمامي اهالي هنر سينما در اين اين گردباد گرفتارند.

وي اظهار داشت: با شرايط موجود، بايد تلاش شود فرهنگ اصيل ما به دنيا يادآوري شود و به نظر بنده «شكارچي شنبه» خشونت ملزم و خوشايندي را داراست؛ آقاي شيخ طادي با «شكارچي شنبه» سيلي براي هشياري به جامعه مي زند كه يادمان باشد ما نياز به يك راهنما داريم و نبايد در هر لحظه تنها دشمن را تكذيب كرد بلكه بايد از دشمن بياموزيم كه چگونه از حريم خود دفاع كنيم.

* مراقب بوديم در جمع يهودي ها حل نشويم

اميريل ارجمند بازيگر فيلم سينمايي «شكارچي شنبه» بيان داشت: بنده از قبل، تجربه كار با شيخ طادي را داشتم، براي اين كار هم از ابتداي نوشتن فيلمنامه كم و بيش حضور داشتم، در حقيقت از ابتداي كار، وارد فضاي عجيب و غريبي شديم.

وي افزود: تحقيق در مورد صهيونيست ها و يهودي ها بسيار غريب است. اين آدم ها، انسان هاي غريبي هستند به طوري كه وقتي وارد اجتماع آنها مي شويد، بايد مراقب باشيد در آن ها حل نشويد.

ارجمند با اظهار خشنودي از همكاري و نقش آفريني در كنار تمام بازيگران به ويژه علي نصيريان و آرينه ساكوسيان گفت: اين فيلم از بعد انسانيت بسيار مهم است چراكه پس از طي مراحلي يك انسان احساس خدا بودن مي كند.

اين بازيگر درادامه بيان داشت: در بخشي از تلمود اشاره شده است كه « اگر ديديد آدمي سرش بالا است و محكم راه مي رود با اراده است و نگاهش به افق مستقيم است و به كسي نگاه نمي كند و خيلي محكم قدم هاش را برمي دارد، شك نكنيد كه يك يهودي است» اين حرف ها را از همان ابتدا به بچه هاي شان تلقين مي كنند و اين مادر نيز در فيلم وجود دارد، به طوري كه كودك قصه ما به جنون كشيده مي رسد.

وي در ادامه درمورد نقش خود در «شكارچي شنبه» گفت: چالشي در ارتباط با نقش داشتم، من نقش يك آدم مصري با جثه بزرگ را بازي مي كردم كه به خاطر اين كه اعتماد به نفسش را گرفته بودند، نمي توانست هيچ كاري انجام دهد.

اين بازيگر ادامه داد: اتفاقي كه در اين خصوص، رخ داد جالب است. ما حضور عرب مصري را در «شكارچي شنبه» دو سال پيش نشان داديم، همه ضعف ها و عدم اعتماد به نفس آن مصري و بعد در هفته گذشته بعد از 2 سال ديديم مردم مصر هوشمندانه كتاب سفارت مصر در اسرائيل را بستند و اين نشان دهنده اين است كه همواره هنرمند بايد جلوتر از زمان خودش باشد و اين چيزي است كه به ندرت در فرهنگ و هنر ما اتفاق مي افتد اما ما در «شكارچي شنبه» اين اتفاق را ديديم.

ارجمند اضافه كرد: شيخ طادي را كاملاً مي فهمم، وي فرد باهوشي است و با وجود سختي در موج توليد اين فيلم توانست از عهده اين مهم به خوبي برآيد، اما با وجود اين دولتمردان فرهنگي و كساني كه شوراي عالي سينما راه مي اندازند، هيچ يك از فيلم حمايت نكردند.

*هيچ كس براي فرستان فيلم به برلين، از آن حمايت نكرد

ارجمند خاطر نشان كرد: در زمان اكران فيلم در جشنواره فيلم فجر، مسئول روابط بين الملل به ما گفت: اين فيلم را به عنوان نماينده به «برلين» مي فرستم اما بايد يك نفر پشت فيلم باشد؛ و هيچ كس از فيلم حمايت نكرد.

وي در پايان صحبت هاي خود با اشاره به مضمون ضدصهيونيستي فيلم گفت: خشونت فيلم در بسياري از قسمت ها تعديل شده است، حتي در شبكه BCC زماني نشان مي داد كه فرماندهي يهودي از خاطرات كودكي اش مي گفت كه پدربزرگش وي را مجبور مي كرده تا به كودكان مسلمان تيراندازي كند؛ در ضمن حس بسيار خطرناك شبيه خدا شدن در فيلم كاملاً منعكس شده و من بعد از اين فيلم توانستم به عمق نگاه بيشتري در مواجه با قضايا دست پيدا كنم.

*بهانه جويي ها، باعث شد شيخ طادي خود براي نقش اصلي گريم شود

مصطفي سلطاني در خصوص مراحل توليد فيلم «شكارچي شنبه» بيان داشت: به طور كلي مراحل توليد فيلم بسيار سخت بود، از بهمن ماه سال 87 كه آقاي شيخ طادي صحبت نوشتن فيلمنامه را مطرح كردند 3 نسخه از فيلمنامه نوشته شد و بعد آن مسائل انتخابات سال 88 كار را به تأخير انداخت.

وي در ادامه بيان داشت: سرانجام متن آماده شد، بازيگران و عوامل انتخاب شدند، اما جالب است بگويم در مراحل كار ما 4 فيلمبردار عوض كرديم در حقيقت آنها تا وارد فضاي فيلم مي شدند، اعلام انصراف مي كردند و مي رفتند.

سلطاني ادامه داد: اين ترس از ورود به اين فضا به گونه اي بود كه نقش اول فيلم، شب قبل از كليد خوردن فيلم كه قرار بود به سمت محل فيلمبرداري برويم به بهانه كمردرد از آمدن سرباز زد و ما با وجود اينكه تقبل پيش پ رداخت، آقاي شيخ طادي خود در پش ميز گريم نشست و حاضر شد خود نقش اصلي را ايفا كنند.

مجري طرح «شكارچي شنبه» اظهار داشت: سرانجام لطف خدا بار ديگر شامل حال ما شد و آقاي نصيريان كه مشغول ايفاي يك نقش ديگر بود، كارشان به پايان رسيد و اجراي درخشان اين هنرمند در نقش «خاخام» فوق العاده بود، به ويژه كه آقاي نصيريان در تمام مراحل با شرايط ما كنار آمدند و به نظرم بي انصافي بود كه در جشنواره حتي به عنوان كانديداي بازيگري انتخاب نشدند.

*تلاش كرديم حتي يك نخ سيگار هم اسرائيلي باشد

سلطاني در خصوص طراحي صحنه اين فيلم هم گفت: زحمت دوستان طراح صحنه مضاعف بود و با وجود اين كه ما تنها 20 درصد را در لبنان و مابقي را در ايران فيلمبرداري كرديم اما تلاش كرديم حتي يك نخ سيگار هم آن طوري باشد كه در اسرائيل وجود دارد، دكورسازي و آماده كردن كاخ ملكه (مادرشاه) نيز باعث شد 60تا 70 درصد اصلاح برآورد داشته باشي.

وي تصريح كرد: دولتمردان ما بر خلاف آن چه مي گويند به هيچ وجه حمايتي از اين اثر نكردند.

*يك شبكه صهيونيستي، شيخ طادي و قهرماني را ضد يهود معرفي كردند

وي در بخش ديگري از اين نشست، درباره اين كه برخي منتقدان معتقد اند اين فيلم ضد يهود است، گفت: در تيتراژ ابتداي فيلم، ما فيلم را به تمامي يهوديان راستين تقديم كرده ايم، درضمن در فيلم يهودي وجود دارد كه مدام دعا مي كند و مي گويد "خدايا ما را از اين افراد كه بايد و نبايد در دين يهود قرار مي دهند جدا كن".

سلطاني در پايان گفت: جالب است بدانيد در سال 88 كه اين فيلم در جشنواره فيلم فجر اكران شد در يكي از شبكه هاي صهيونيستي عكس آقايان شيخ طادي و قهرماني را نشان دادند و گفتند اين افراد ضد يهود هستند.

 

منبع :آويني فيلم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo