شهید آوینی

 

امروز جمعه شانزدهم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با 27 ربیع الاول سال 1429 هجری قمری و برابر است با چهارم آوریل سال 2008 میلادی .

88 سال پيش درچنين روزي - 16 فروردين سال 1299 هجري شمسي: مردم مسلمان و مبارز تبريز به رهبري شيخ محمد رضا خياباني قيام مسلحانه خود را بر ضد دولت بيگانه پرست وثوق ا لدوله آغاز كردند . قيام كنندگان با تصرف ادارهاي دولتي مخالفت خود را دولت مركزي وابسته به بيگانه و همچنين امضاي قرار داد ننگين 1919اعلام كردند زيراين قرار داد كليه امور اداري ، سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، و فرهنگي ايران را دراختيار استعمارگران قرار مي داد . شيخ محمد خيا باني رهبر روحاني اين قيام در مدت شش ماه مبارزه خواسته هاي مردم را به زباني ساده تشريح مي كرد.اما سر انجام با تمام رشادتهاي اين روحاني مبارز ، حاكم آذر بايجان كه انگليس او را مسلح كرده بود،اين قيام را سركوب كرد. بدين ترتيب بسياري از مبارزان جان خود را از دست دادند.

1064 سال پيش درچنين روزي - 27 ربيع الاول سال 365 هجري قمري : «ابوالعلاء معري»، شاعر و نويسنده تواناي عرب كه در دهكده اي نزديك حلب در خانواده اي با فضيلت بدنيا آمد . وي سه ساله بود كه بدليل ابتلاء به مرض آبله از بينايي محروم گشت . اما به صورت انديشه و قدرت احساس او آنچنان شگفت آور بود كه اين ضعف جسماني كمبودي در زندگي او ايجاد نكرد . معري پس از كسب دانش در زادگاهش مدتها در طرابلس ، انطاكيه و بغداد اقامت گزيد و علوم مختلف را تحصيل كرد . بعد از مدتي در شهر حلب مدرسه اي تأسيس نمود كه به تدريج مبدل به مركز اجتماع دانشمندان و اديبان آن عصر گرديد . اين شاعر تواناي عرب طي عمر خود به خلق اشعاري گرانمايه و تأليف كتب متعدد پرداخت . اشعار ابوالعلاء منسجم و غزلياتش آكنده از زيباترين جلوه هاي حيات است . از اين رو وي را مي توان يكي از نامدارترين شاعران عرب بعد از اسلام دانست .

730 سال پيش درچنين روزي - 27 ربيع الاول سال 699 هجري قمري : نبرد تاريخي« مجمع المروج» يا «مجمع الملوك» ميان سپاه غازان ، ايلخان مغول و الملك الناصر آغاز شد . دراين نبرد الملك الناصر و امراي او با لشكر خود به جانب دمشق حركت كردند و اين شعر را مقر سپاه خود قرار دادند . درآن هنگام كليه امور لشكري و كشوري الملك الناصر به عهده دو تن از كارآموزترين امراي لشكر او بود اما آن دو به دليل كارشكني هاي زيردستان موفق نشدند و الملك الناصر پس از شكست به قاهره عقب نشيني كرد و سپاه ايلخاني هم دمشق ، بيت المقدس و غزوه ر تصرف نمود .

217 سال پيش درچنين روزي - 4 آوريل 1791 ميلادي: «ساموئل مورس » نقاش و مخترع تلگراف متولد شد. ا و ابتدا نقاشي مي كرد ولي بعدها در دانشكده ييل به تحصيل فيزيك مشغول شد و درباره الكتريسته تحقيقاتي كرد. مورس در سال 1835 ميلادي نخستين دستگاه مورس را ساخت و الفباي مخصوصي براي فرستادن پيام ابداع كرد كه به الفباي مورس مشهور است؛ گفتني است نخستين پيامي كه مورس با تلگراف مخابره كرد اين بود : «چنين بود خواست خدا » .

100 سال پيش درچنين روزي - 4آوريل سال19084 ميلادي: «ريچارد رايت» نويسنده بزرگ سياهپوست امريكايي در يكي از شهرهاي ايالت مي سي سي پي در خانواده هاي فقيرزاده شد. سراسر زندگي او در رنج سختي سپري شد و حاصل دوران نويسندگي اش كتبي چون « پسرك سياه، رانده شده ، شكم ماهي و اطفال عمو توم » است .

59 سال پيش درچنين روزي - 4آوريل سال19494 ميلادي: پيمان آتلانتيك شمالي ناتو منعقد شد. در اين پيمان سازمان بروكسل متشكل از كشورهاي بلژيك ،فرانسه ، لوكزامبورگ ، هلند و انگلستان ،و همچنين كشورهاي كنادا و دانمارك ، ايسلند، ايتاليا ، نروژ ، پرتقال ، و امريكا شركت داشتند ، اعضاي اين پيمان اعلام كردند كه حمله به هر يك از كشورهاي عضو پيمان ناتو را حمله به همه اعضاي آن تلقي ميكنند . آلمان ،يونان و تركيه از ديگر كشور هايي بودند كه به اين پيمان ملحق شدند . اسپانيا نيز آخرين كشوري بود كه به عضو يت اين پيمان درآمد. تشكيل ناتو از نتايج جنگ سرد محاصره برلين بود .

48 سال پيش درچنين روزي - 4آوريل سال1960 ميلادي: كشور سنگال مستقل شد ، سنگال پس از استقلال ، با سر زمين مالي فدراسيون مالي را تشكيل داد اما بعد از بروز اختلافاتي بين دو كشور از عضويت استعفا كرد ودر سال 1960استقلال كامل خود را با نظام جمهوري اعلام كرد .

40 سال پيش درچنين روزي - 4آوريل سال1968 ميلادي: مارتين لوتر كينگ از چهره هاي درخشان مبارز سياه پوست امريكا به دست يك سفيد پوست نژاد پرست بقتل رسيد لوتر كينگ مبارزه با تبعيض نژادي را پيشينه خود ساخته بود و همنوعان خود رااز هر خشونتي بر حذر مي داشت در سال 1963ميلادي جنبش عظيمي به رهبري وي با راهپيمايي بزرگ به منظور رفع تبعيض نژادي و اخذ حقوق سياهان در امريكا بر پا شد مارتين لوتركينگ بواسطه مبارزات صلح آميز و بدونخشونت در جهان شهرت ودر سال يافت 1964ميلادي موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شد .
 

 

16/01/58

گزارش مطبوعات از آخرین وضعیت گنبدكاووس ؛ كیهان : وضع شهر گنبد عادی است . مغازه های گنبد امروز فعالیت خود را از سر گرفتند ، اما مدارس همچنان تعطیل است . آمار رسمی تلفات درگیری گنبد هفتاد كشته و 170 مجروح می باشد . كانون فرهنگی - سیاسی خلق تركمن نامهای سیصد تن را كه به ادعای آنها در شهربانی و پادگان شهر نگهداری می شوند ، اعلام كرد .

 اطلاعات : دویست تن از دستگیرشدگان دو طرف در گنبد آزاد شدند . شورای موقت متشكل از نمایندگان طبقات مختلف برای اداره امور شهر تشكیل می شوند .

آخرین وضعیت مناطق تركمن صحرا ، كردستان و خوزستان از نظر وزیر كشور : در گنبد آتش بس برقرار شده و دیروز و امروز مبادله زندانیان طرفین ادامه داشته است . در كردستان آرامش كامل برقرار شده و دولت كوشش می كند ضمن حفظ حقوق حقه هم میهنان كرد ، آرامش را با جدیت و قاطعیت تمام حفظ كند . در خوزستان هم اكنون توطئه گران مشغولند و می خواهند حوادثی نظیر آنچه در كردستان و گنبد صورت گرفت ، در آن به وجود بیاورند .

افشاگری درباره عوامل دست اندركار ایجاد بحران در خوزستان : آیت الله كرمی ( یكی از روحانیان خوزستان ) : افرادی كه حدود ده تا دوازده سال پیش از ایران گریخته اند ، در چند كشور عربی آموزش دیده اند و به ایران بازگشته اند . این افراد در منطقه دست به تحریكات تجزیه طلبانه می زنند .

پیام سازمان مجاهدین خلق به ملت ایران و رهبر انقلاب به مناسبت برگزاری رفراندوم و تاسیس جمهوری اسلامی : صرف نظر از نتیجه مطلوب رفراندوم ، نقش شركت آزادانه مردم در این نظرخواهی نیز ارزنده و فراموش نشدنی است . امّا بدون تغییرات بنیادی در كل نظام موجود ، امپریالیسم آمریكا هیچ نیازی به كودتای ضدانقلابی و این گونه توطئه گریهای آشكار ندارد .

 اعلام موجودیت و مواضع سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گردهمایی در دانشگاه تهران ؛ سخنگوی سازمان : طرح شعارهای به ظاهر زیبا ولی غیرعملی و خطرناك همچون انحلال ارتش و ایجاد ارتش خلقی را به غایت انحرافی و فرصت طلبانه می دانیم . بانیان چنین شعارهایی افراد و گروههایی هستند كه در مسائل كردستان و تركمن صحرا دست داشته و دارند . به نظر ما سیستم حاكم بر ارتش طاغوتی باید در جهت حاكمیت روابط اسلامی بر آن تغییر داده شود .

قطعنامه پایانی گردهمایی : هدف سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پاسداری و گسترش انقلاب اسلامی و مبارزه در ابعاد سیاسی و نظامی برای تحقق آن است.

سخنرانی ابوالحسن بنی صدر ( از اعضای شورای انقلاب ) در این گردهمایی درباره اوضاع و احوال كشور و برشمردن دوازده علت برای حوادث سنندج و شانزده علت برای درگیریهای تركمن صحرا .

مصاحبه مطبوعاتی امیر انتظام ( معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ) درباره خریدهای تسلیحاتی ایران و مستشاران خارجی : قرارداد خرید آواكس لغو شد . چهل هزار آمریكایی از ایران رفته اند . در حال حاضر فقط 900 عضو سفارت و 40 مشاور نظامی در ایران هستند كه در صورت لزوم از كمكهای آنها استفاده می كنیم .

سرنوشت قراردادهای تسلیحاتی ایران و رسانه های خارجی ؛ رادیو لندن : مقامهای ایرانی مایلند به جای سلاحهای سفارش داده شده رژیم پیشین ، لوازم و وسایل صنعتی و كشاورزی خریداری كنند . دولت پیشین ایران پیش از 1300 تانك به انگلستان سفارش داده بود . خبرگزاری فرانسه : انگلیس باید در جستجوی مشتریان دیگری برای تانكهای خود باشد . جنبش عدم تعهد و ایران ؛ وزیر خارجه سری لانكا و رئیس جنبش عدم تعهد در تهران گفت : جای ایران در جنبش عدم تعهد خالی است . كریم سنجابی وزیر خارجه : ما موضوع شركت در گروه كشورهای غیرمتعهد را مطالعه خواهیم كرد . نیویورك تایمز : از دست دادن پایگاههای جاسوسی ایران ممكن است جیمی كارتر را وادار به سفارش ساخت نوعی هواپیمای جاسوسی یو - 2 مخصوص پرواز در ارتفاعات زیاد كند تا بتواند در مورد آزمایشهای موشكی در خاك شوروی اطلاعات به دست آورد . گزارش آسوشیتدپرس : درخواست تركیه از آمریكا مبنی بر توجه بیشتر به موقعیت وخیم خاورمیانه پس از انقلاب ایران و فروپاشی سنتو ؛ تقاضای كمك مالی آنكارا از واشنگتن برای حل مشكلات آن كشور و كمك 250 میلیون دلاری عربستان به تركیه .

صدام حسین اعلام كرد فرمانروایان عربی كه از سادات حمایت كنند از خود او خائن ترند و تنها راه مقابله با آنها كشتن آنهاست و او حاضر است شخصاً چنین شخصی را با تیر بزند .

16/01/59

ابوالهول "از كمیته مركزی الفتح": جای بحث وجود ندارد كه جزایر سه گانه اشغال شده در زمان شاه مخلوع باید به حاكمیت عربی بازگردانده شود.

حاكم راس‌الخیمه، سه جزیره خلیج‌فارس ظرف نه سال آینده به اعراب مسترد می ‌شود.

16/01/63

اجلاس جنبش غیرمتعهدها – درخواست ایران برای محكومیت عراق جهت استفاده از سلاح شیمیایی.

16/01/65

سفر بوش معاون رئیس جمهور امریكا به كشورهای عربستان سعودی – بحرین – عمان و یمن شمالی

محكومیت عراق به علت كاربرد سلاحهای شیمیایی توسط ایتالیا

امریكا خواستار ثبات در بازار نفت شد.

16/01/67

محكوم شدن بمباران شیمیایی حلبچه توسط چین، هلند، آلمان شرقی، استرالیا در كنفرانس خلع سلاح ژنو

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo