شهید آوینی


امروز دوشنبه 20 اسفند سال 1386 هجری شمسی، 2 ربیع الاول سال 1429 هجری قمری ، 10 مارس سال 2008 میلادی.
 

اعدام احمد کسروی :

در چنین روزی در سال 1324 ه ش احمد کسروی به دست گروه فداییان اسلام ترور شد. سیداحمد کسروی تبریزی در سال 1269 شمسی در شهر تبریز، درخانواده ای روحانی به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی ، در دوران انقلاب مشروطیت گاه به مبارزه و گاه به مطالعه مشغول بود. او بعدها به فراگیری علوم اروپایی روی آورد به گونه ای که مطالعه سیاحتنامه ابراهیم بیگ در وی تحول شگرفی به وجود آورد . کسروی در همان سالها به فراگیری زبانهای انگلیسی و اسپرانتو روی آورد . وی پس از مدتی سفر به تهران و تبریز در تهران با سران فرقه ضاله بهاییت آشنا شد . کسروی در دی ماه 1299 به عضویت دادگاه استیناف تبریز منصوب و روانه آذربایجان شد. اما در عدلیه تبریز بیش از سه هفته نماند. کسروی پس از آن و از همین دوره به شغل های مختلفی از جمله بازرسی ، کار در دادگستری ، وکالت دادگستری و نویسندگی در مطبوعات روی آورد و حتی خود نشریه منتشر می ساخت .او پس از آن به تحقیق در حوزه تاریخ و زبانشناسی مشغول گردید . احمد کسروی از سال 1312 به بعد با انتشار دو جلد کتاب آیین برای خود پیروانی یافت و نوعی دین جدید را با نام پاک دینی تبلیغ می کرد . او در همین دوران مجله پیمان و روزنامه پرچم رامنتشر کرد و در آنها و بعدها در ورجاوند بنیاد، از یک سو به تمدن نوین اروپایی و فلسفه مادیگری تاخت و از سوی دیگر به عقاید شیعه حمله کرد. او حتی زبانی به نام زبان پاک روی آورد. البته حملات او علیه مذهب تشیع بی جواب نماند . نواب صفوی عالم شیعی و غیرتمند که نظرات او را وهن مذهب تشیع می دانست ابتدا به آبادان رفت ودر سخنرانی ای کسروی را به مناظره فراخواند . نواب نهایتا او را در تهران یافت و در باشگاه کسروی به نام باهماد آزادگان با وی به گفتگو نشست. نواب چند روزى در مورد دین و مسائل اجتماعى با او بحث کرد . حرف آخر شهید نواب به کسروى این بود که :((من به تو اعلام مى کنم و تو را به عنوان یک مانع نسبت به مذهب، حتى نسبت به مملکتم مى دانم .)) نواب صفوی در جلساتى دلایل و براهین لازم را براى کسروى عرض ‍ کرد اما در نهایت ارتداد وى مسلم برایش گردید و به فکر مقابله با او پرداخت .

نواب صفوی از آیة الله مدنى و آقا شیخ محمد حسن طالقانى براى تهیه اسلحه پول و در ساعت 13 و 30 دقیقه روز بیست و سوم اردیبهشت سال 1324 کسروى در میدان حشمت الدوله هدف گلوله قرار داد. اما به علت فرسودگى اسلحه موفقیت حاصل نشد. نواب به زندان افتاد و علماى ایران و نجف خواستار آزادى حضرت نواب شدند . اما امر به همین جا مختومه نشد و نهایتا کسروی به دست فداییان اسلام اعدام انقلابی شد .

تشکیل نیروی هوایی ایران :

در چنین روزی در سال 1302 ه ش نیروی هوایی ایران با هفت هواپیما آغاز به کار کرد .

جشن فروردگان :

همه ساله چنین روزی به عنوان جشن فروردگان از سوی زرتشتیان گرامی داشته می شود. در جشن فروردگان یا فروردیان پارسایان زرتشتی چوب صندل بخور می دهند و موبدان با نذر و میوه و گل مراسم آفرینگان را برگزار می کنند . مراسم آفرینگان (آفرین ها به معنی نیایش ها) هم شامل مجموعه ای از دعاها و نیایشهایی است که مختص به روز جشن هستند.

تشکیل انجمن تنظیم خانواده :

در چنین روزی در سال 1373 ه ش انجمن تنظیم خانواده در ایران تشکیل شد .انجمن تنظیم خانواده با تبلیغ شعار دو بچه کافیست به میدان آمد و توانست در این زمینه موفق عمل نماید .

منصور نخست وزیر شد :

در چنین روزی در سال 1342 ه ش مجلس شورای ملی کابینه حسنعلی منصور را تایید کرد. حسنعلی منصور در اردیبهشت سال 1302 ه ش در تهران به دنیا آمد . پدر او رجبعلی منصور ( منصور الملک ) از اعضاء نخستین لژفراماسونری در ایران بود . وی درآخرین ماه های سلطنت رضاخان به صدارت رسید و دردوران محمد رضا پهلوی هم در راس دولت قرار گرفت. حسنعلی منصور به تاسی از پدر وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و در رشته حقوق تحصیل کرد . او به زبانهای فرانسه ، انگلیسی و آلمانی آشنایی داشت . وی بعدها مدتی دبیر کل شواری عالی اقتصاد شد و مدتی نیز وزیر کار بود . وی پس از آن به پست معاونت نخست وزیر و سپس رییس دفتر مخصوص وزیر امور خارجه رسید . گفته اند منصور یکی از اعضای فعال لژفراماسونری در ایران بوده است . حسنعلی منصور در دوران انقلاب سفید شاه دومین نخست وزیر عصر انقلاب سفید شد . در همین دوره بود که طرح لایحه کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی) به اتباع آمریکایی مطرح شد . حسنعلی منصور با جدیت تمام ننگین ترین لایحه تاریخ ایران را به مجلس برد تا آن را به تصویب برساند . وی علیرغم مخالفت های مردمی و همچنین بیانات حضرت امام خمینی در این زمینه تلاش های بسیاری کرد و سرانجام آن را به تصویب رساند . تصویب کاپیتولاسیون خشم مردم را برانگیخت. امام خمینی هم در حضور هزاران نفر از مردم قم وتهران که از ساعاتى پیش در منزل و کوچه‏هاى اطراف منزل امام اجتماع کرده بودند بیانات تاریخى خود را علیه کاپیتولاسیون ایراد کرد.

امام سخنان خود را پس از نام خدا با آیه انا لله و انا الیه راجعون آغاز کردند و فرمودند : من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم ، قلب من در فشار است. از روزی که مسایل اخیر را شنیدم، خوابم کم شده ، ناراحت هستم ... ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا کردند...عزا کردند و چراغانى کردند، عزا کردند و دسته جمعى رقصیدند، ما را فروختند، استقلال ما را فروختند، باز هم چراغانى کردند، پایکوبى کردند...عزت ما پایکوب شد ، عظمت ایران از بین رفت ...آقایان! من اعلام خطر می کنم . ای ارتش ایران! من اعلام خطر می کنم. ای بازرگانان ایران! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! ای مراجع اسلام من اعلام خطر می کنم . ای فضلا ! ای طلاب ! ای حوزه های علمیه ! ای نجف ! ای قم ! ای تهران ! ای شیراز! من اعلام خطر می کنم والله گناهکار است کسی که داد نزند ، والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نزند. سخنان تکان دهنده، متاثر کننده و مقطع امام، هر بار با فریاد شیون و زارى مردم حاضر همراه مى‏شد. حسنعلی منصور سرانجام در سال 1343 ه ش تاوان کار خود را به دست گروه فداییان اسلام پس داد . سرانجام درسال1343هجری شمسی ، حسن علی منصور نخست‏ وزیردولت محمد رضا پهلوی به دست محمد بخارایی از اعضای فداییان اسلام اعدام انقلابی شد .
 

20/12/57

برنامه هاي دولت موقت براي نهادهاي مسلح انقلاب ؛ امير انتظام : با آغاز به كار سپاه پاسداران انقلاب ، به سوي آرامش مي رويم . دكتر يزدي : با تأييد صلاحيت كميته ها ، آنها در سپاه پاسداران انقلاب ادغام مي شوند . ادامه بازسازي ارتش . تعيين ضرب الاجل ستاد كل ارتش براي افسران ، درجه داران و سربازاني كه تاكنون به سر خدمت خود حاضر نشده اند . انتصابهاي جديد در نيروهاي مسلح ؛ چهار سرهنگ پياده به نامهاي ظهيرنژاد ، نوراني ، بيرنگ و مظفر آئينه به سمت سرپرست موقت چهار يگان مختلف برگزيده شدند . مصاحبه مطبوعاتي احمد مفتي زاده براي اعلام موجوديت حزب مساوات اسلامي و توضيح دربارة مرامنامه اين حزب .

چهار اصل حزب : اشتراك دو فرقه شيعه و سني ؛ تساوي حقوق ملي ، فرهنگي ، سياسي و اجتماعي تمام ملت مسلمان ؛ تعيين حدود اسلامي خودمختاري براي اقليتهاي مذهبي ؛ اجراي نظام اقتصادي و اجتماعي اسلام . درخواست علماء و روحانيان سردشت و حومه از امام و دولت موقت :

 1- هرچه زودتر موضع خود را نسبت به سرنوشت ملت كرد معلوم كنند .
2- نسبت به خودمختاري قوم كرد كتباً و رسماً اعلام نظر كنند .
3- شيخ عزالدين حسيني نماينده قوم كرد در گفتگو درباره امور كردستان است . گزارش خبرگزاري فرانسه از سفر هيأت نمايندگي حزب دمكرات ايران به سرپرستي كريم حسامي به بيروت براي تبادل نظر با رهبران ساف درباره آينده روابط منطقه كردنشين و دولت مركزي . سازمان دهي چندين حركت مسالمت آميز قومي در تركمن صحرا :
تظاهرات تركمنها در بندر تركمن و صدور قطعنامه در سيزده ماده از جمله در حمايت از حق تعيين سرنوشت ؛ اصلاحات ارضي ؛ اداره سيستمهاي اداري و انتظامي منطقه به دست تركمنها ؛ تشكيل دادگاههاي انقلاب خلق ؛ ايجاد كانونهاي فرهنگي و حمايت از خلق كرد ؛ بهبود زندگي صيادان و رحمتكشان و … در اين راهپيماييها آقايان نورمقيدي ، اميد و رضايي از روحانيان اعزامي به بندر براي حل اختلافات شركت داشتند .

تظاهرات تركمنها در گنبدكاووس به دعوت كانون فرهنگي - سياسي خلق تركمن و صدور قطعنامه در هفده ماده از جمله محكوميت انحصارطلبي ؛ اعتراض به كشتار در بندر تركمن ؛ طرفداري از ايجاد ارتش خلقي ؛ پادگانها را شوراهاي انقلابي اداره كنند ؛ تشكيل دادگاههاي خلقي ؛ آزادي فرهنگي و مذهبي ؛ تشكيل سيستم اداري تركمنها با مركزيت گنبد و … مطبوعات : به هنگام راهپيمايي ، يك فروند فانتوم بالاي سر راهپيمايان پرواز كرد . اعتصاب غذاي دو تن از وابستگان سازمان مجاهدين خلق كه در حال حمل و نقل مهمات در تهران به دست كميته سعدآباد دستگير و پس از ضبط محموله آزاد شده بودند در محل كميته اي كه آنها را دستگيركرده بود و اعتراض سازمان به دولت بازرگان با درخواست اعلام مواضع دربارة اين اقدام كميته . مخالفت سازمان چريكهاي فدايي خلق با شكل اجراي رفراندوم ؛ سخنگوي سازمان : طرح سؤال رفراندوم ( موافقت يا مخالفت با جمهوري اسلامي ) به مردم فرصت راي دادن به حكومت مورد نظرشان را نمي دهد . انتشار اولين شماره نشريه " كار " ارگان اين سازمان .

دستور نخست وزير به وزير كشور مبني بر اجراي رفراندوم در دهم فروردين ماه 1358 . اعلام مواضع دولت در سياست خارجي توسط سنجابي ( وزيرخارجه ايران ) : با وجود خروج از سنتو ، ايران در گروه كشورهاي عمران منطقه اي ( آر . سي . دي ) باقي خواهدماند . با وجود خروج سربازان از ظفار ، بازگشت از سه جزيره مشرف به تنگه هرمز مطرح نيست . سه جزيره ، ايراني خواهد ماند . گزارش محرمانه سفارت آمريكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور درباره مسائل امنيتي سفارت و سفر شاه به آمريكا : اگر سفر پيشنهادي شاه به امريكا تحقق يابد ، احتمال بروز خشونت بر ضد پرسنل سفارت و بخصوص سفير ( سوليوان ) بسيار زياد خواهد شد . سفر كارتر به اسرائيل جهت پيگيري مذاكره صلح خاورميانه . جرج حبش ( رهبر جبهه خلق براي آزادي فلسطين ) : انقلاب ايران پايه هاي استراتژي امپرياليستي را به لزره در آورد .

20/12/63

آغاز عمليات بدر توسط رزمندگان اسلام.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo