شهید آوینی
 
ملت ایران از ابرقدرتها عبور کرده است/انتخابات صحنه تجلی اراده مردم است

رئیس جمهور گفت : با صدور قطعنامه اثبات می‌شود که سازمان ملل و شورای امنیت مظلوم و فقط ابزار در دست برخی قدرتها است.

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور شنبه شب در یک گفتگوی زنده تلویزیونی دیدگاههای خود را درباره مباحث مربوط به بودجه سال آینده، حمل و نقل، انتخابات، تحولات مربوط به عراق، فلسطین و مواضع هسته‌ ای ایران تشریح کرد.

دکترمحمود احمدی‌ نژاد در ابتدای این مصاحبه که به صورت مستقیم از شبکه اول سیما پخش شد، پیرامون بودجه سال آینده کل کشور گفت : سند چشم‌انداز یک نقطه هدف و مطلوب با ویژگیهای کیفی است که برای رسیدن به آن، ایستگاههایی تعریف می‌شود که بودجه‌ریزی سالیانه یکی از آن ایستگاههاست و به همین دلیل این بودجه سالیانه باید به صورت شفاف و همه فهم ارایه شود.

رئیس‌جمهور نظام بودجه‌نویسی در طی سالهای گذشته را پیچیده و غیرشفاف دانست و تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی کشور در گذشته بر مبنای شفاف‌سازی طرح‌ریزی نشده بوده و حجم بودجه‌ در آن به قدری زیاد شده بود که کسی توانایی تسلط به کل مفاهیم آن را نداشت. به طوری که عدم شفافیت، پیچیده بودن و خلط حوزه مسؤولیتها بودجه را عملاً از کارآیی و تحرک و پویایی لازم انداخته بود.

وی اضافه کرد : این در حالی است که بودجه برنامه یکساله ‌ای است که همه مردم نیز باید به آن اشراف داشته باشند تا بتوانند بر آن نظارت کنند. وقتی حوزه مسؤولیتها غیرشفاف و پیچیده بوده و جهتگیری بودجه نیز قابل تشخیص نباشد، هدف و جهتگیری روشنی را نمی‌توان از بودجه انتظار داشت.

در بودجه پیشنهادی به مجلس بنده شخصاً در حدود 100 ساعت از وقت خودم را مصروف بودجه کردم که 60 ساعت آن با نخبه‌ترین کارشناسان بودجه‌نویسی و اقتصادی کشور مباحث مفصل بودجه را مطرح کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهتمام و تصمیم دولت برای رفع ایرادات بودجه‌نویسی اظهار داشت: در بودجه پیشنهادی سال 87 به مجلس شورای اسلامی تمام پیچیدگیهای بودجه را برطرف و حوزه مسؤولیت کار را شفاف کردیم. ما 610 دستگاه اجرایی را در دستگاههای مادر ادغام کردیم و تعداد آنها را به 69 دستگاه کاهش دادیم و معتقدیم وجود بیش از 69 دستگاه مستقل در نظام اجرایی کشور معنا ندارد.

وی تأکید کرد: دولت بر این باور است که نباید از اصلاح نابسامانیها - اگر چه وجود آنها سابقه چند ده ساله در کشور داشته باشند‌- واهمه داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه آنچه سرانجام از بودجه ارایه شده دولت به مجلس نهایی شد در حال حاضر کار دولت را مشکل کرده است، گفت: تلاش دولت این بود که هزینه‌های مصرفی را به حداقل برساند. اما تغییراتی که مجلس در بودجه انجام داد به گونه‌ای است که کار دولت را برای اصلاح امور کند می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: دولت باید قدرت مانوری در اداره کشور داشته باشد اما با دست بسته نباید از دولت انتظار شتاب و تسریع در اصلاح امور را داشت.

وی با اشاره به اینکه مجلس 7 هزار 200 میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت در بخش بودجه جاری کشور اضافه کرد، گفت: این مبالغ در حالی به بودجه اضافه و دولت مکلف به انجام آن شده است که منابع آن مشخص نیست.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در بودجه سال 87 دولت تصمیم گرفته بود که درآمدهای غیرنفتی را به مرز هزینه دولت نزدیک و مبالغی که از نفت می‌گیرد را در اقدامات عمرانی هزینه کند، اما متأسفانه این هدف دولت هم با تغییرات کلی از سوی مجلس روبرو شد و امروز تقریباً کل بودجه دستخوش تحولات شده است.

وی افزود: هزینه‌ای در حدود 6400 میلیارد تومان به بودجه اضافه شده که محل درآمد آن مشخص نیست.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه دولت نهم اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 را به عنوان کار بزرگ اقتصادی آغاز کرده است، تأکید کرد: آنچه توسط مجلس در بودجه سال آینده - مبنی بر اینکه دولت سال آینده 36 الی 39 میلیارد تومان سهام در بورس واگذار کند - نوشته شده غیرواقعی و غیر عملی است.

دکتر احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بورس پس از کنترل رشد بادکنکی که در سال 82 و 83 داشت، امروز روند رشد مناسبی پیدا کرده و این در حالی است که امسال حجم معاملات آن به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است. اما اگر سهام اضافه به آن تزریق شود، قیمتها به شدت پایین آمده و بورس ظرفیت این مقدار اضافه شدن سهام به صورت دفعی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت تمام شرکتهایی که قابل واگذاری است را به صف واگذاری بورس منتقل کرده است، گفت: در بخش نفت و گاز، سرمایه‌گذاری را سه برابر کرده‌ایم چرا که کشور نیاز دارد و این به هیچ عنوان به معنی بزرگ کردن حجم دولت نیست.

رئیس‌جمهور افزود: ما کوچک کردن دولت را از مبنا و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که سازمان عریض و طویلی بود، شروع کرده‌ایم و در این مسیر، نخبگان و کارشناسان زبده آن را حفظ و ساز و کارهای زاید آن را حذف کردیم که در ادامه این برنامه را به بدنه دولت اشاعه خواهیم داد.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه باید تعاملات بین دولت و مجلس بیشتر شود، تصریح کرد: تنظیم بودجه بر عهده دولت و رسیدگی و نظارت آن بر عهده مجلس است اما اگر مجلس وارد بودجه‌نویسی بشود، عملاً کار دولت، مشکل می‌شود. مجلس محترم نیز اگر ایرادی در بودجه مشاهده ‌کند باید آن را به دولت منتقل کرده و دولت نیز نسبت به اصلاح آن تصمیم بگیرد، اما در صورتی که مجلس مستقیماً بودجه‌نویسی کندبه صلاح کشور نخواهد بود.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت با کمال صداقت این بودجه را کامل و دقیق اجرا خواهد کرد، این سوال را مطرح کرد و گفت : اما پاسخگوی تبعات اجرای آن کیست؟ وقتی شاکله بودجه به هم می‌ریزد چه نهادی باید پاسخگوی تبعات آن باشد؟

وی با اشاره به اینکه دولت بودجه 87 را انقباضی بسته و در آن هزینه‌های جاری را محدود و هزینه‌های عمرانی را افزایش داده است، اظهار داشت: از سوی مجلس محترم شورای اسلامی به طور کلی تقریباً 10 هزار میلیارد تومان به بودجه‌ای که دولت نوشته بود اضافه شده است که محل درآمدی آن در بودجه پیش‌بینی نشده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید ساز و کارها را مراعات کنیم تا بتوانیم به بودجه مناسب کشور برسیم.

وی افزود: ای کاش شاکله‌ اصلی بودجه به هم نمی‌ریخت اما با همه این وجود، دولت ساز و کارهایی اندیشیده‌ که از ناحیه بودجه، کمترین فشار به مردم وارد شود و در اداره کشور اخلالی پیش نیاید.

سیستمهای حمل و نقل مکمل یکدیگر هستند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از مصاحبه زنده تلویزیونی خود با شبکه اول سیما به بحث مهم حمل و نقل و جابجایی در کشور پرداخت و با تشریح ضرورت امر جابجایی و نیاز رو به افزایش به این مقوله با بیان اینکه مردم ناگزیر از جابجایی هستند، گفت: اگر بالاترین سطح خدمات دولت الکترونیک هم به مردم ارایه شود، سفرهای مردم بیشتر خواهد شد زیرا انسان در ارتباطات اجتماعی تعریف می‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه در سال 72 سرانه سفر برای هر نفر 4/1 سفر در روز بود اما امروز با همه پیشرفت‌ها برای هر نفر 9/1 سفر است، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که سفرها انجام می‌شود و در این راستا منطق جابجایی حکم می‌کند که غالب سفرها با حمل و نقل عمومی صورت پذیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در کلان شهرها مجموع جابجایی با اتوبوس و قطار شهری حدود 28 درصد است، تصریح کرد: یک اتوبوس 25 برابر یک سواری انسان جابجا می‌کند و به همین دلیل تردیدی نیست که باید به سمت حمل و نقل عمومی و انبوه حرکت کنیم.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین آسیبی به سفرهای مردم نزده است، گفت: حمل و نقل عمومی شامل مینی‌بوس، ون و اتوبوس است اما باید بر روی سیستمهای ریلی حرکت کرد زیرا این سیستمها ظرفیت دارد تا شمار بیشتری مسافر جابجا کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در برخی مسیرها در تهران در ساعت پیک آمد و شد حدود 50 هزار نفر باید جابجا شوند، بیان داشت: خطوط ویژه اتوبوس تندرو و خطوط ویژه توانایی دارند تا فقط حدود 20 هزار نفر را جابجا ‌کنند و به همین دلیل و اینکه خیابانها ظرفیت عریض شدن بیش از حد ندارند تاکسی‌ها نمی‌توانند 30 هزار نفر را در سر وقت جابجا کنند.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در سه سطح زیر، رو و بالای زمین قابل اجراست که هر کدام معایب و مزایایی دارد، گفت : تعداد بالای مسافران و برخورد نداشتن با تقاطع، مزیتهای حمل و نقل ریلی زیر سطحی است.

وی در ادامه با بیان اینکه زمین تهران سست و آبرفتی است و حفاری در آن به طول می‌انجامد، تصریح کرد : از این جهت است که ظرف 30 سال گذشته فقط 30 کیلومتر مترو در تهران احداث شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هزینه حمل و نقل ریلی در زیرزمین بسیار بالا است، خاطر نشان کرد : حفظ و تخلیه خاک و ایجاد ساختمان و تاسیسات مستحکم از جمله موارد هزینه بر در احداث قطار شهری زیرزمینی است.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه حمل و نقل ریلی روی زمین مناسب‌تر است، در عین حال تصریح کرد: داشتن تقاطع، مهمترین عیب این نوع حمل و نقل است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قطار هوایی نیز مزایا و معایبی دارد، گفت: ایجاد ایستگاه و گرفتن منظره شهر در برخی مناطق از معایب ایجاد قطار هوایی است اما باید توجه داشت که این نوع سیستم حمل و نقل بسیار ارزانتر و سریع‌تر اجرا می‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه برخی مقاومت‌ها در برابر ایجاد قطار هوایی فنی و کارشناسی شده نیست، گفت: برخی به نوعی سخن می‌گویند که گویی قطارهوایی، دشمن قطار زیرزمینی است؛ این در حالی است که ما باید ببینیم چقدر پول داریم و براساس آن طرح ها را زودتر انجام بدهیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت مصمم است حمل و نقل عمومی را توسعه بدهد، خاطرنشان کرد : اتوبوس باید در همه نقاط شهرها توسعه یابد، ما باید با همپوشانی سیستمها، تهران را نجات بدهیم تا مردم در عبور و مرور روزانه خود راحت تردد کنند.
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه سیستمهای حمل و نقل اعم از تاکسی و اتوبوس مترو، قطار هوایی و... به هم سرویس می‌دهند و هر کدام در مناطق مختلف کارآیی دارد، تصریح کرد: مجموعه به هم پیوسته سیستمهای حمل و نقل بایستی دست به دست هم داده تا جابه‌جایی مردم تسهیل شود.

کسری بودجه برای واردات بنزین نخواهیم داشت

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اتوبوس باید به طور میانگین روزانه هزار نفر را جابجا کند اما امروز میانگین 600 نفر برای هر اتوبوس در کل کشور مطرح است که معلوم می‌شود از همین ظرفیت نیز به طور کامل بهره‌گیری نشده است.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه در بحث حمل و نقل طی 3-2 سال گذشته اعتبارات زیادی گذاشته شده است، بیان داشت : 60 درصد بنزین در 16 شهر مصرف می‌شود اما می توان با توجه به حمل و نقل عمومی ظرف 2 تا 3 سال این میزان مصرف را به نصف کاهش داد.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند یک دلار از صندوق ذخیره ارزی بدون مجوز مجلس و قانون بردارد، تصریح کرد: وزارت نفت نزدیک به یک میلیارد دلار از محل منابع داخلی خود بنزین وارد کرد که این مبلغ را طلبکار بوده‌ایم، چرا که در سال گذشته تقریباً 99 روز بدون سهمیه‌بندی، بنزین در کشور مصرف کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با 3 هزار میلیارد پیش‌بینی شده برای واردات بنزین، دیگر کسری بودجه برای واردات بنزین نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: تا پایان سال تعداد زیادی جایگاه گاز ایجاد می‌شود تا مردم راحت‌تر به سوخت مورد نیاز خودروهای‌شان دسترسی داشته باشند.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه در حال حاضر جایگاه گاز کم است سهمیه بنزین خودروهای شخصی گاز سوز را کم نکردیم.

عرضه بنزین آزاد در نوروز برای رفاه مردم

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه مردم می‌خواهند در نوروز که همزمان با ماه ربیع‌ و میلاد موعود السرور نبی‌اکرم (ص) است سفر کنند، تصریح کرد: مردم باید به راحتی سفر کنند و از آن لذت ببرند و به همین دلیل عرضه بنزین آزاد در حال بررسی است، قیمت آن نیز حداقل ممکن برای بنزین غیریارانه‌ای تعیین می‌شود و مردم بدانند من اجازه نمی‌دهم قیمت بالایی برای آن منظور شود.

وی افزود: دولت توسعه حمل و نقل برون شهری را نیز برای تعطیلات مدنظر قرار داده است.

انتخابات بالاترین صحنه تجلی اراده مردم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از مصاحبه مستقیم خود به مسأله انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور پرداخت.
وی انتخابات را بالاترین صحنه تجلی اراده مردم دانست و بیان داشت: رابطه مردم با جمهوری اسلامی عاطفی، جان و دلی و درون‌زا است و ملت ایران همه چیز خود را در کشور خود می‌بیند.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه در کشور ما انتخابات واقعی برقرار است و نتایج آن پشت درهای بسته صورت نمی‌گیرد، گفت: انتخابات برکات و زیبایی‌های فراوان دارد و عزت و استقلال و امنیت کشور و ملت با حضور ملی تأمین می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضای کشور برای برگزاری پرشور انتخابات خوب و مناسب است، اظهار داشت : انشاءالله مردم با حضور خود بار دیگر دشمن را مأیوس خواهند کرد. چنانچه نمونه آن در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن نیز رخ داد و در طول 29 سال گذشته نیز بارها از سوی مردم تکرار شده است.

از افزایش سن رأی دهندگان ناراحتم

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه از ته دل نسبت به افزایش سن رأی دهندگان در این دوره ناراحت هستم، گفت: جوان و نوجوان 15 ساله ایرانی با 15 ساله های سایر کشورها متفاوت است. مسایل جهانی را تحلیل می‌کند و به همه مسایل از تبعیض گرفته تا فلسطین و بالکان حساس بوده و آن را تحلیل می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با تأکید بر اینکه اگر مردم در صحنه حضور نداشته و راه را ادامه ندهند دولت و مجلس نمی‌تواند کاری کند، خاطر نشان کرد: در موضوع هسته‌ای اگر مردم نبودند کاری پیش نمی‌رفت.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است هنگامی که مردم حضور پرشور داشته باشند، تصمیم خوبی نیز گرفته‌اند و اگر حتی به ندرت از موضع خود منحرف شده‌اند نیز خود آنان مسیر را درست و اصلاح کرده‌اند.

رسانه ملی باید در خدمت همه باشد نه فقط احزاب

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رسانه ملی باید در ارتباط با مردم و انتخابات نگاه را از شخص محور به برنامه‌محور تغییر دهد، تصریح کرد: دولت وظیفه خود می‌داند که راه را برای مردم باز کند چرا که برای دولت، انتخابات باشکوه و کاملاً موفق با هر نتیجه‌ای، عین پیروزی است.

وی با اشاره به نامه آتی خود به رییس سازمان صدا و سیما گفت: همه احزاب محترم هستند اما انتخابات در کشور ما حزبی به معنای رایج آن نیست و رسانه ملی نیز باید در خدمت همه باشد نه تنها احزاب.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جریان‌ها و احزاب سیاسی در چند گروه خاص در مجموع در حدود 900 کاندیدا دارند، تصریح کرد: در حدود 4500 کاندیدا جزو احزاب نیستند و به همین دلیل اگر نمی‌توان به همه کاندیداها خدمات ارائه داد به احزاب نیز نباید به صورت ویژه خدمات داد. این سخن به معنای مخالفت با احزاب نیست بلکه به معنای جلوگیری از تبعیض و عدم اجرای عدالت است.

مجلس نباید خود را جای دولت بنشاند

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه خوب است دیدگاه مجلس و دولت نزدیک باشد اما برخی به این مسئله با بدبینی نگاه می کنند، افزود: می‌تواند هماهنگی و نظارت توأمان با هم باشد اما در مجموع تشخیص با مردم است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه همکاری مجلس هفتم و دولت نهم در بسیاری امور مناسب بود، در عین حال افزود: مجلس نباید خود را به جای دولت بنشاند.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه یک قانون جامع و مانع نسبت به 10 هزار پل و طرح بزرگ ارزش بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: باید به قانونگذاری اهمیت مناسب داده شود، زیرا قانون مناسب، گره از مشکلات کشور و مردم باز می‌کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس آینده باید افرادی باشند که برای خدا فعالیت کرده و برای مردم و فرهنگ و انقلاب اسلامی مردم جان خود را قربانی کنند، بیان داشت : انقلاب و ایران در اوج آسمان است و همه فدایی ملت و کشور هستند.

سفر رئیس جمهور ایران به عراق به نفع همه است

دکتر احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی زنده با شبکه اول سیما با بیان اینکه ملت ایران و عراق در هم تنیده هستند و فرهنگ و تاریخ ما به هم گره خورده است، گفت : جز دوره‌ای کوتاه که فردی به نام صدام آمد و درگیری و جنگ را تحمیل کرد، روابط دو ملت همیشه دوستانه بوده است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سفر وی به عراق به نفع همه است، خاطرنشان کرد : اگر کسی به صلح و اندیشه و کرامت انسانی بیندیشد رفتن ما به استحکام ملت و دولت برآمده از مردم و صلح و امنیت در منطقه کمک می‌کند.

ملت ایران از ابرقدرت‌ها عبور کرده است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از مصاحبه مستقیم تلویزیونی خود پیرامون مسئله هسته‌ای ایران و تصمیم برخی کشورها برای تصویب قطعنامه سوم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با بیان اینکه فرض می‌کنیم آنان قطعنامه صادر کردند این نشان می‌دهد حرف ما درست بوده و مسئله از دید آنها صرفاً سیاسی است و نه حقوقی و فنی، افزود: اگر فکر می‌کنند ملت ایران با صدور قطعنامه می ترسد و با آنها مذاکره می‌کند، اشتباه می کنند و از این خبرها نیست و این دوره تمام شده زیرا ملت ایران از ابرقدرت‌ها عبور کرده است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه صدور قطعنامه بی اساس شورای امنیت، پایه‌های قدرت آنها را متزلزل می‌کند، گفت : با صدور قطعنامه اثبات می‌شود که سازمان ملل و شورای امنیت «مظلوم» و فقط ابزار در دست برخی قدرتها است.

هولوکاست واقعی در سرزمین فلسطین جریان دارد

رئیس‌جمهور در ادامه به بحث فلسطین و جنایات اشغالگران صهیونیست در غزه اشاره و با بیان اینکه هولوکاست واقعی در سرزمین فلسطین جریان دارد، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی طراحی شده طبق یک برنامه‌ریزی سیاسی است تا پایگاهی ایجاد و زمینه تسلط قدرتها بر ملت‌های منطقه فراهم شود.

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه مسئله امروز فلسطین آزمایشی برای دولت‌های منطقه، سازمان ملل، حامیان این رژیم و ملتها است، تأکید کرد : امروز خوشبختانه ملتها بیدار هستند اما حامیان این رژیم بدانند در آینده نزدیک در پیشگاه ملتها محاکمه می‌شوند. نباید ماجراجویی‌ کنند زیرا در غیر این صورت از ریشه برچیده و نابود می شوند. شهید کردن هر فلسطینی پایان ماجرا نبوده و تازه شروعی برای مفتوح شدن این پرونده در نزد ملتها است.

قدرتهای بزرگ جنایتکاران اصلی فلسطین هستند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طراحی رژیم صهیونیستی برای سرکوب فلسطینیان در غزه و مناطق دیگر مقدمه‌ای به منظور جبران شکستهای سال گذشته است ، افزود: رژیم صهیونیستی شکست خورده به نتیجه نخواهد رسید. قدرتهای بزرگ نیز نه تنها حامی این رژیم هستند بلکه خودشان در جنایات فلسطین حضور دارند آنان جنایتکاران اصلی هستند و باید بدانند که موفق نشده و تمامی جنایات آنها ثبت می‌شود و در نهایت روزی محاکمه خواهند شد و آن روز نزدیک است .

.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo