شهید آوینی
 
حداد عادل: قرآن شناسنامه مشترك و عامل وحدت تمام مسلمانان جهان است

قرآن شناسنامه مسلمانان و عامل وحدت آنان در جامعه جهانی است و تمام مسلمانان همانطور كه به خدا اعتقاد دارند به قرآن هم معتقدند و اين كتاب آسمانی ملاك يگانگی مسلمانان سراسر جهان محسوب می‌شود.

«غلامعلی حدادعادل» رئيس مجلس شورای اسلامی 24 بهمن ماه در آيين اختتاميه ششمين دوره مسابقات قرآن مجلس با اظهار خوشبختی از حضور در اين جشن قرآنی تصريح كرد: از تمام افرادی كه چراغ قرآن را در مجلس شورای اسلامی روشن كرده‌اند و روشن نگاه می‌دارند تشكر می‌كنم.

رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در محيطی كه نور قرآن بتابد آن‌جا نور خدا تابيده است و ما بايد تلاش كنيم محيط‌های كاری و جامعه ما روز به روز با قرآن روشن‌تر شود.

حداد عادل قرآن را معجزه دائمی و جاويد پيامبر برشمرد و گفت: قرآن معجزه‌ای نيست كه به دوره‌ای ختم شود و در همه عصرها وجود دارد. قرآن سند هويت ما مسلمانان و شناسنامه فرهنگی و اعتقادی ما است.

اگر می خواهيم دچار فراط و تفريط و انحراف نشويم بايد قرآن و اهل بيت را كه مفسر قرآن است را مبنا قرار دهيم، قرآن مسلمان را به نحو جامع تربيت می كند و به تمام شئون اسلامی به را به نحو متوازن مورد توجه قرار داده است.

وی با بيان اينكه، قرآن شناسنامه ما در جامعه جهانی است، تصريح كرد: قرآن مايه وحدت ما است، تمام مسلمانان همانطور كه به خدا اعتقاد دارند به قرآن هم معتقدند و اين كتاب آسمانی ملاك يگانگی مسلمانان سراسر جهان است.

حداد عادل افزود: اگر می‌خواهيم دچار افراط و تفريط و انحراف نشويم بايد اهل‌بيت(ع) را كه مفسر قرآن هستند مبنا قرار دهيم. قرآن مسلمان را به نحو جامع تربيت می‌كند و تمام شئون اسلامی را به نحو متوازن مورد توجه قرار داده است.

رئيس مجلس شورای اسلامی خطاب به جمع قرآنی حاضر بيان كرد: شما كه با قرآن آشنا هستيد بايد مقايسه كنيد كه مطالبی كه در جلسات دينی بيان می‌شود به قرآن نزديك است يا خير، قرآن بايد ملاكتان باشد.

وی با اشاره به تشكيل بسياری از جلسات به نام دين تأكيد كرد: گاهی در اين جلسات مطالبی گفته می‌شود كه وقتی سراغ قرآن، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه می‌رويم متوجه اين تفاوت می‌شويم، ملاك بايد تفكر قرآنی باشد، استادان بزرگی همچون مطهری و طباطبايی تمام محور كارشان قرآن بود.

حداد عادل تلاوت قرآن را يك هنر دانست و گفت: اين هنر بايد جای خودش را در جامعه باز كند، چون هم زيبايی است و هم حقيقت، بسياری از مطالب هستند زيبا هستند ولی حقيقت نيستند و بالعكس ولی قرآنی كه با صوت خوب خوانده شود، حقيقتی زيبا است.

رئيس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم تلاوت قرآن مقدمه فهم است و فهم نيز مقدمه عمل، ما نبايد در مقدمه بمانيم، ورود به خانه دلپذير مستلزم عبور از در و دالان است ولی قدم گذاشتن در دهليز هدف نيست.

سرمايه كذاری اساسی روی زبان عربی و درك مفاهيم قرآن انجام دهيد، هر جا قرآن خوانده می شود بلافاصله ترجمه آن نيز بيان شود تا مردم بفمند در قرآن چه حقايقی نهفته است و ما اين كار را در مجلس انجام شده و بعد از تلاوت قرآن ترجمه آن هم پخش ميشود.

وی تأكيد كرد: برگزاری مراسم و خواندن قرآن با صوت از آن جهت توصيه شده است كه دل‌ها به سوی فهم قران جذب شود ولی ما در بخش سوم كوتاه آمده‌ايم و اميدوارم روزی همه تحصيل‌كرده‌ها قرآن را خوب بخوانند و مقداری از آن را نيز حفظ كنند، با زبان عربی آشنا باشند و قرآن را بفهمند.

حداد عادل گفت: بايد سرمايه‌گذاری اساسی روی زبان عربی و درك مفاهيم قرآن انجام شود، هر جا قرآن خوانده می‌شود بلافاصله ترجمه آن نيز بايد بيان شود تا مردم بفهمند در قرآن چه حقايقی نهفته است. ما اين كار را در مجلس انجام داده‌ايم و بعد از تلاوت قرآن، ترجمه آن هم پخش می‌شود.

وی با اشاره به انتقال اين نكته به رهبر معظم انقلاب و خوشحالی ايشان از تلاوت قرآن به همراه ترجمه، بيان كرد: قرآن نبايد تشريفات باشد و با صوتش خوش باشيم، ترجمه بايد كنار قرآن باشد تا وارد درك مفاهيم قرآن شويم و دين و عملمان قرآنی شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پايان حضور خود در اين مراسم را نمايانگر پشتيبانی خود از فعالان قرآنی دانست و اظهار كرد: من، نمايندگان مجلس و هيئت رئيسه پشتيبان شما هستيم و حضور من به معنای تشكر از شما است.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo