شهید آوینی


امروز پنجشنبه بیست و پنجم بهمن ماه سال1386 هجری شمسی، مصادف است با ششم صفر سال 1429هجری قمری و برابر است با چهاردهم فوریه سال 2008 میلادی.

 

پایان اعتصاب سراسری در کشور :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش با فرمان امام خمینی ره اعتصابات در کشور پایان یافت . بخشی از پیام امام خمینی ره به این شرح است :
ملت شریف و شجاع ایران !
اکنون که به فضل الهی و به یمن مقاومت ها و پایداری های سرسختانه شما مردم غیور ،  پایگاههای رژیم سلطنت استبدادی و حکومت ضد اسلامی خاندان پهلوی و پایه های استعمارنو و کهنه یکی پس از دیگری در هم ریخته شده اند و دولت موقت انقلاب اسلامی به عنوان اولین قدم در راه تحقق اهداف انقلاب مقدس اسلامی مستقر گردیده است ، لازم می داند که از عموم مردم ایران - از کارگران ، کار مندان ، بازاریان  ، پیشه وران ، دانشگاهیان و فرهنگیان دعوت نماید که از روز شنبه 28 بهمن 57 نوزدهم ربیع الاول 99 اعتصابات خود را پایان داده و فعالیت ها و کارهای خود را آغاز نمایند .
در همین  روز امام خمینی ره در پیامی به ملت ایران از اهالی استان آذرباییجان و خصوصا تبریز خواستند که با تمام قوا برای سرکوبی وابستگان رژیم فاسد که دست به اخلال در نظم عمومی زده اند  ، قیام کنند و همانند تهران به این حرکات مذبوحانه خاتمه دهند .

حمله به سفارت آمریکا :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش عده ای ناشناس با حمله به سفارت آمریکا در ایران موجبات  وحشت دیپلمات های آمریکایی را فراهم  آوردند . سولیوان در کتاب ماموریت در ایران خود می نویسد : «در بیست و چهارم بهمن سال 1357  ، دو دقیقه پس از مکالمه تلفنی با واشنگتن جهت ایجاد رابطه با حکومت جدید ایران ناگهان باران گلوله از چند طرف به سوی سفارت سرازیر شد . این طور پیدا بود که از ساعت ها پیش عده ای  با مسلسلهای کالیبر پنجاه و کالیبر سی در پشت بامهای ساختمانهانهای بلند اطراف سفارت موضع گرفته و با یک برنامه از پیش تنظیم شده در راس ساعت ده و نیم صبح به سوی سفارت آتش گشوده بودند و بسیاری از شیشه های پنجره های سفارت از دقایق نخست تیر اندازی شکست و قطعات شیشه به دوران اطاق ریخت ... »  . گفته شده است سیزده تن از تفنگداران سفارتخانه به سوی مردم تیر اندازی کردند .

صدور حکم امام خمینی ره مبنی بر ارتداد سلمان رشدی :

در چنین روزی در سال 1367 ه ش حکم امام خمینی ره درباره ارتداد سلمان رشدی نویسنده مرتد مصری انتشار یافت . متن حکم به این شرح است :
بسمه تعالى
انا لله و انا الیه راجعون به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏رسانم مؤلف کتاب آیات شیطانى - که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است - همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است انشاءالله. ضمنا اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته روح‏الله الموسوى الخمینى

سلمان رشدی نویسنده مصری با نگارش کتابی موهن و سراسر توهین به مقدسات اسلامی با نام« آیات شیطانی»  به طور بارزی به مسلمانان و دین اسلام توهین کرد . وی با این کتاب قصد تقدس زدایی  از دین اسلام را داشت  وخواستار آن بود شخصیت های مقدس دین اسلام  را همانند امور روزمره در جهان  غرب کنونی جلوه  دهد اما امام خمینی ره با درک موقعیت حاضر  در برابر این عمل که ناشی از نگاه صهیونیست  ها به مقوله اسلام بوده است ، قاطعانه  ایستادگی ورزیدند  .  امام خمینى ره مساله کتاب آیات شیطانى را کارى حساب شده براى زدن ریشه دین و دیندارى و در راس آن اسلام و روحانیت می دانستند  و به همین دلیل به مقابله جدی  با آن برخاستند . موید نظر امام خمینی ره ،  دفاع غرب از اندیشه موهن سلمان رشدی به بهانه آزادی قلم است چنانکه وی را به خاطر نگارش این کتاب مورد تشویق و تحسین نیز قرار دادند .  امام خمینى، همچنین، عواقب دشوار این فتوا را در نظر داشتند و مى‏دانستند که غرب، زیر بار آن نخواهد رفت. چنانکه پس از صدور فتواى تاریخى امام خمینى (ره)،  سیاستمداران غربى ، "سلمان رشدى" را در قواره یک نویسنده و دیپلمات آراستند تا طعمه منافع و منابع آینده خود قرار دهند.   به همین دلیل امام خمینی در پیام مهمی با نام منشور روحانیت  در این باره چنین فرمودند : "راستى به چه علت است که در پى اعلام حکم شرعى و اسلامى مورد اتفاق همه علماء در مورد یک مزدور بیگانه اینقدر جهانخواران بر افروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‏اند؟ غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملى مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‏هاى شوم آنان به هراس افتاده‏اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پر حماسه می دانند و از اینکه فضاى شرارت آنان محدود شده است و مزد بگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمى‏توانند علیه مقدسات قلم فرسائى کنند مضطرب شده‏اند ... خیلى جالب و شگفت‏انگیز است که این به ظاهر متمدنین و متفکرین وقتى یک نویسنده مزدور با نیش قلم زهرآگین خود احساسات بیش از یک میلیارد انسان و مسلمان را جریحه دار مى‏کند، عده‏اى در رابطه با آن شهید مى‏شوند، بر ایشان مهم نیست و این فاجعه عین دموکراسى و تمدن است، اما وقتى بحث اجراى حکم و عدالت‏به میان مى‏آید نوحه رافت و انسان دوستى سرمى دهند. ما کینه دنیاى غرب را با جهان اسلام و فقاهت از همین نکته‏ها به دست مى‏آوریم. قضیه آنان قضیه دفاع از یک فرد نیست، قضیه حمایت از جریان ضد اسلامى و ضد ارزشى است که بنگاههاى صهیونیستى و انگلیس و امریکا براه‏انداخته‏اند و با حماقت و عجله خود را روبروى همه جهان اسلام قرار داده‏اند ... اگر غفلت کنیم این اول ماجراست و استعمار از این مارهاى خطرناک و قلم بدستان اجیر شده در آستین فراوان دارد ... ترس من این است که تحلیل گران امروز ده سال دیگر بر کرسى قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتواى اسلامى و حکم اعدام سلمان رشدى مطابق اصول و قوانین دیپلماسى بوده است‏یا خیر ... (منشور روحانیت، چاپ دوم 1369)  

پایان ماموریت گاردان : 
درچنین روزی در  سال1809میلادی ،  ژنرال گاردان افسرفرانسوی  ماموریت خود را نیمه تمام گذاشت و به فرانسه بازگشت. پس از انعقاد معاهده فین کن اشتاین میان میرزا رضا خان قزوینی به عنوان نماینده ایران و دولت فرانسه  ، به دستور ناپلئون یک افسر ارشد فرانسوی به نام ژنرال گاردان به همراه عده ای از مستشاران نظامی به منظور تعلیم امور نظامی به سپاه ایران و همچنین طریقه ساختن توپ و نقشه برداری از راهها به ایران آمد . درواقع او به منظور مدرن سازی تجهیزات نظامی به ایران آمده بود. در این شرایط  که کشور ایران از در دوستی با پادشاه فرانسه در آمده بود ، ناپلئون دست به عهد شکنی زد و و با انعقاد پیمان تیلسیت با روسیه و دوستی با این کشور عملا راه را برای کمک نظامی به ایران  بست و حتی  به دولت ایران نیز سفارش کرد که با روس ها از در دوستی در آید . در این میان شاه به سوی انگلیسی ها دست دراز کرد و از آنان خواستار کمک شد .

افتتاح دانشگاه ملی ایران :

در چنین روزی در سال 1339 ه ش دانشگاه ملی ایران بر فراز تهران افتتاح شد . این دانشگاه که در حال حاضر به نام دانشگاه شهید بهشتی  نامگذاری شده است در سال تاسیس تنها با 174 دانشجو در دو دانشکده مدرسه معماری و نقشه کشی شهری و دانشکده  بانکداری و اقتصاد افتتاح شد . این دانشگاه در سال 1369 ه ش  نخستین دوره دکترای خود را در دانشکده اقتصاد تاسیس نمود . در حال حاضر بیش از هفتاد رشته دانشگاهی در مقطع  فوق لیسانس و بالغ بر سی رشته در دوره دکترای تخصصی در این دانشگاه آموزش می بینند  . دانشکده های ادبیات و زبانهای خارجی ، پزشکی ، علوم، دندانپزشکی ، حقوق ، زمین شناسی و روانشناسی از جمله دانشکده های این دانشگاه هستند . این دانشگاه تا سال1361 ه ش موسوم به دانشگاه ملی اریان بود و در این سال به نام دانشگاه شهید بهشتی تغییر نام داد. 
 
در گذشت فروغ فرخ زاد :
در چنین روزی در سال  فروغ فرخ زاد شاعر نوگرای ایرانی در گذشت . فروغ فرخزاد ، در پانزدهم دی ماه سال 1313  در تهران چشم به جهان گشود .پدرش سرهنگ محمد فرخزاد با همان خوی نظامی گری و مادرش  زنی ساده دل و مهربان بود.وی پس از اتمام دوره اول دبیرستان به هنرستان نقاشی رفت و در همین زمان نیز خواندن شعر را با سرعت و میزان بیشتری ادامه داد .« وقتی 13یا14 ساله بودم ، خیلی غزل می ساختم و هیچ وقت چاپ نکردم . همین طور ، غریزی در من می جوشید . خیلی عاصی بودم . همین طور می گفتم ، چون همین طوری دیوان بود که پشت سر دیوان می خواندم و پر می شدم و به هر حال استعدادکی هم داشتم ، ناچار باید یک جوری پس می دادم .» ( حرف هایی با فروغ  صص 27 و 28 ) . وی در سال 1329، با پرویز شاپور،  طنز پرداز و کاریکلماتوریست معاصر ،  ازدواج کرد و  به اهواز رفت و صاحب فرزندی بنام کامیار شد . اما ازدواج آنها دیری نپایید و سرانجام در سال 1334  فروغ و شاپور از یک دیگر جدا شدند . وی درهمین دوره برخی از اشعار خود را منتشر کرد . او در  سال 1331، نخستین  مجموعه شعرش را با نام اسیر منتشر کرد . بیشترین قالبی که   در دفتر اسیر نمود پیدا می کند ، قالب  چهارپاره است . " دیوار"  دومین دفتر شعر  فروغ ،  در سال 1335 انتشاریافت .  شعرهای دفتر " دیوار " ،اشعاری است سطحی با مضامین تکراری .  فروغ در سال 1335 ، عازم رم شد و پس از این سفر  شعرهایی از شاعران اروپایی را به فارسی ترجمه کرد  . وی  در سال 1336 ، عصیان را انتشار داد  و در  شهریور ماه 1337، در کنار شعر به فیلم سازی روی  آورد . وی در این سال  در شرکت "گلستان فیلم " به مدیریت "ابراهیم گلستان " به کار مشغول شد  و در پاییز 1341، با اقامت دوازده روزه در جذامخانه شهر تبریز ، موفق به ساخت فیلم درخشان و ماندگار "خانه سیاه است " گردید . او  در سال 1343 ، چهارمین مجموعه شعر فروغ  با نام  تولدی دیگر منتشرکرد  . این مجوعه  نشانه بارز تکامل و رشد فکری و فرهنگی شاعر است .  زبان فروغ در "تولدی دیگر " ، زبانی بسیار ساده ، صمیمی ، موثر و تا حدی زنانه است . منظومه "ایمان بیاوریم به آغاز فصل سبز " ، که پس از مرگ فروغ منتشر شد مجموعه ای بسیار فرهیخته اما مفاهیم به کار رفته در آن از نوعی یاس و وازدگی حکایت دارند .

نخستین مواد حقوق بشر :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی  پارلمان انگلستان برای نخستین بار موادی را درباره حقوق بشر به تصویب رساند . این مواد بعدها پایه مواد حقوق بشر در آمریکا شد .  

فدراسیون مشترک :
در چنین روزی در سال 1975 میلادی  رئوف دنکتاش  ، رهبر  ترک های قبرس از تشکیل  فدراسیون ترکیه  و یونانی  قبرس خبر داد .

پایان آخرین  جنگ مذهبی در فرانسه  :
در چنین روزی در سال  1580 میلادی آخرین  جنگ مذهبی میان کاتولیکها و پروتستانهای فرانسه  پایان یافت . بر اثر معاهده پایانی این جنگ آزادی دینی محدود شد . 

  اعدام همسر هنری هشتم :
 در چنین روزی در سال 1542 میلادی کاترین هوارد به خاطر زنا اعدام شد . وی همسر پنجم هنری هشتم پادشاه مقتدر انگلستان بود .

گالیله به سمت دادگاه :
در چنین روزی در سال  1633 میلادی گالیلیو گالیله که برای پاسخگویی به گفته ها و کشفیات علمی خود به دادگاه تفتیش عقاید فراخوانده شده بود ،  به روم رسید .

تصویب پیمان 1899 :
در چنین روزی در سال  1900 میلادی پیمان 1899توسط مجلس سنای آلمان تصویب شد . در این قرار داد بر یتانیا حقوق کشور های آلمان و ایالات متحده آمریکا  رادر باره جزایر ساموا در اقیانوس آرام  به رسمیت می شناخت .

سوئیس بی طرف :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی جامعه ملل به اتفاق آراء تصمیم  گرفت که کشور سوئیس را به عنوان یک سرزمین بی طرف در روابط بین الملل بشناسد .

اختراع نخستین دوربین  فیلمبرداری :
در  چنین روزی در سال  1895 میلادی دستگاه فیلمبرداری توسط لویی لومیر ، اختراع شد. لومیر را پدر سینمای جهان می شناسند چرا که با اختراع این دوربین توانست سهم کلانی را در گسترش سینمای جهان به خود اختصاص دهد .

جنگ بوداپست :
در چنین روزی در سال  1945 و در طول جنگ جهانی دوم ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق مناطق بوداپست و هانگاری (مجارستان فعلی ) را از ارتش آلمان پس گرفت . مجارستان در جنگ  جهانی دوم  جزء متحدین آلمان نازی درآمده بود  . در این نبرد ، بیش از یکصد و پنجاه ونه هزار نفر جان خود را از دست دادند .

قتل عام در  درسدن :
در چنین روزی در سال  1945 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نیروی های متفقین شهر در سدن آلمان را با بمب های خود با خاک یکسان کردند .در بمباران درسدن بیش از 135 هزار نفر جان خود را از دست دادند .

آزمایش نخستین بمب اتمی فرانسه  :
در چنین روزی در سال  1960 میلادی فرانسه نخستین بمب اتمی خود را آزمایش کرد .  این بمب  در  صحرای آفریقا منفجر شد .

حمله به لائوس :
در چنین روزی در سال  1971 میلادی نیروهای ویتنام جنوبی به  منطقه لائوس  هجوم بردند . البته این افراد  با بمب های هواپیما های آمریکایی مجبور به عقب نشینی شدند . در این حمله دوازده هزار ویتنامی شرکت داشتند .

جانشین آندرو پوف :
در چنین روزی در سال  1984 میلادی کنستانتین چرنینکو به عنوان دبیر کل حزب کمونیست شوروی سابق انتخاب شد . وی به جای یوری آندور پوف بر مسند قدرت نشست . 

کشتار در عراق :
در چنین روزی در سال  1991 میلادی  صد ها عراقی با دو بمب لیزری هدایت شونده که از بغداد شلیک شده بود ،  کشته شدند . مقامات رسمی آمریکایی تایید کردند که این بمب ها  از محلی در عراق شلیک شده است اما مقامات عراقی تاکید کردند  که جایی را که آمریکایی ها نشان کرده اند تنها جای نگهداری بمب ها بوده است .

زلزله  در السالوادور :
در چنین روزی در سال  2001 میلادی در السالوادور زلزله مهیبی  به شدت شش و شش دهم ریشتر رخ داد که بر اثرآن  چهار صد نفر جان باختند .

تولد شدل :
در چنین روزی در سال  1440میلادی هراتمن شدل فیزیکدان ، انسان شناس و تاریخ نگار بر جسته آلمانی به دنیا آمد .

تولد ژرژ سیمنون : 
در چنین روزی در سال   1903 " ژرژ سیمنون "نویسنده مشهور فرانسوی دیده به جهان گشود .وی در حوزه آثار جنایی و پلیسی آثا رزیبایی از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به شبی در چهار راه  و پلیس  در رستوران اشاره کرد .

تولد پیاتزا :
در چنین روزی در سال 1682 میلادی جیوانی باتیستا پیازتا، نقاش مشهور ونیزی به دنیا آمد . « فال بین» عنوان مهمترین اثرهنری اوست .

تولد ریکاردو گوییرالدز :
در چنین روزی در سال 1886 میلادی ریکاردو گوییرالدز رمان نویس و شاعر مشهور آرژانتینی به دنیا آمد . « دون سگوندو  سومبرا» عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ویلیام شاکلی :
در چنین روزی در سال  1910 میلادی ویلیام شاکلی فیزیکدان آمریکایی - انگلیسی به دنیا آمد . وی در سال 1956 به خاطر کشف و ساخت ترانزیستور جایزه نوبل فیزیک را از  آن خود کرد .

معاهده لیسبون :
در چنین روزی در سال  1668 میلادی معاهده لیسبون منعقد شد . در این معاهده اسپانیا وجود و حاکمیت پرتغال را به رسمیت شناخت .

نبرد فروستاد :
در چنین روزی در سال  1706 میلادی نبرد فروستاد شکل گرفت . در این نبرد ارتش سوئد ، روسیه را شکست داد .

رییس جمهوری لینکلن :
در چنین روزی در سال  1861 میلادی آبراهم لینکلن رییس جمهور آمریکا شد .

چهل در جه زیر صفر :
درچنین روزی در سال  1905 میلادی دمای هوا در ورشو پایتخت لهستان و کشور لبنان به چهل درجه زیرصفررسید . این روز به عنوان یکی از سرد ترین روزهای سال در تاریخ ثبت شده است .

شوروش عمومی در پرتغال :
در چنین روزی در سال  1927 میلادی شورش عمومی علیه رژیم پرتغالی ژنرال کارمونا به شکست انجامید .

حمله به تانزانیا :  
در چنین روزی در سال  1943 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نیروهای نازی به منطقه « سیدی بوزید » در تانزانیا حمله ور شدند . در همین روز نیز آیزنهاور رییس جمهور وقت آمریکا از جبهه غربی دیدار کرد . 

حمله به ویتنام :
در چنین روزی در سال  1968 میلادی ایالات متحده  آمریکا بیش از ده هزار و پانصد نفر نیرو به ویتنام اعزام کرد . با این کار آمریکا رسما وارد جنگ با ویتنام شده بود .   

تبعید سولژنیتسین :
در چنین روزی در سال  1974 میلادی الکساندر سولژنبتسین نویسنده مشهور شوروی و برنده جایزه نوبل ادبی از کشورش به خاطر نوشته هایش تبعید شد . رژیم استالین نویسنده های مخالف را به کشور های دیگر تبعید می کرد .

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

57/11/25

معرفي هفت تن از اعضاي كابينه دولت موقت : داريوش فروهر، كاظم سامي، صدر‌حاج‌سيدجوادي، علي‌اكبر معين‌فر، مصطفي كتيرايي، طاهري‌قزويني، اعلام فهرست برنامه كلي دولت : احراز و انتقال قدرت، رفراندوم، اداره مملكت، تدوين و تصويب قانون اساسي، انتخابات مجلس و استعفاء و تحويل كار به رئيس جمهور و دولت رسمي‌ بعدي. اعتراض گروهها و سازمانهاي مذهبي و غيرمذهبي به محافظه‌كارانه بودن تركيب و برنامه هيات دولت.

گزارش روزنامه كيهان از وجود سيصد هزار اسلحه در دست مردم. درخواست كميته انقلاب از مردم مبني بر تحويل سلاحها به مراكز كميته‌ها و پيام امام خميني درباره تحويل سلاحها و اموال دولتي به كميته‌هاي مستقر در مساجد و تعيين پانزده مسجد براي‌‌ اين امر.

اعلام مخالفت مجدد سازمان چريكهاي فدايي خلق با خلع سلاح عمومي‌ و تجديد سازمان ارتش. بيانيه‌‌اين سازمان : «ارتش ضدانقلابي را بايد به تمام و كمال نابود ساخت. ما خلع سلاح نمودن مردم را در چنين موقعيتي تائيد نخواهيم كرد.» سخنگوي سازمان : مايليم زماني كه نيروهاي مسلح خلقي با كنار گذاشتن ارتش تشكيل شود سلاحهاي خود را تحويل دهيم.

سفارت آمريكا را در تهران عناصر مسلح سازمان چريكهاي فدايي خلق اشغال كردند. تلاش نمايندگان امام و دولت موقت براي خارج كردن سفارت از‌‌اين اشغال. ابراز هراس سرهنگ نصرالله توكلي در‌‌اين باره و بازتاب اشغال سفارت در رسانه‌هاي خارجي.

ارزيابي مقامهاي آمريكايي دربارة لغو قراردادهاي خريد اسلحه و روابط آينده‌‌ ايران و آمريكا. گراهام كليتور (وزير نيروي دريايي آمريكا) : لغو قرارداد ساخت كشتي‌هاي جنگي براي‌‌ ايران در كارخانه‌هاي آمريكا حدود هشتصد ميليون دلار هزينه براي‌‌ ايران خواهد داشت. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا : براي آمريكا كار شاه از نظر سياسي تمام شده است.

ارزيابي مقامها و رسانه‌هاي شوروي از تحولات جديد‌‌ ايران : بوريس پونوماريوف (عضو علي‌البدل دفتر سياسي حزب كمونيست شوروي) : انقلاب‌‌ ايران ضربه بزرگي به نفوذ آمريكا وارد كرد. شوروي در مورد‌‌اينكه آيا دولت جديد روابط دوستانه‌اي با مسكو خواهد داشت مطمئن نيست. پراودا : حوادث‌‌ايران نمي‌تواند موجبات خوشحالي محافل امپرياليستي را فراهم سازد. وابسته نظامي‌ شوروي در تهران : نزديكي ناوگانهاي آمريكايي به سواحل‌‌ ايران باعث نگراني شوروي شده و‌‌ اين كشور هر اقدامي‌ را كه لازم باشد انجام خواهد داد.

كشورهاي زير شناسايي رسمي‌ دولت موقت انقلاب را اعلام كردند : انگليس، فرانسه، دانمارك، اتريش، سوئد، بلغارستان، چكسلواكي، آلمان‌شرقي، مجارستان، مراكش، يمن‌جنوبي، هند، كره‌شمالي، ژاپن، چين، قبرس، بنگلادش، لبنان، سومالي، الجزاير و مصر.

سخنان سران صهيونيسم درباره پيامدهاي انقلاب‌‌ ايران : موشه دايان (وزير خارجه اسرائيل) : آمريكا و اسرائيل به منظور حفظ ثبات و امنيت منطقه خاورميانه بايد روابط اعراب و اسرائيل قابل ملاحظه خواهد بود. عزر وايزمن (وزير دفاع اسرائيل) : آمريكا و اسرائيل به منظور حفظ ثبات و امنيت منطقه خاورميانه بايد يك همكاري نظامي‌ به وجود آورند. 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo