شهید آوینی
 
كتاب «محاكمه و بررسی در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بها» منتشر شد

كتاب «محاكمه و بررسی در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بها» در سه جلد، تأليف مرحوم آيت‌الله «سيد‌حسين مصطفوی»، با همت مركز «نشر آيت‌الله مصطفوی» منتشر شد.

ادبيات رديه‌نويسی به بهائيان بسيار گسترده و غنی است و البته اين آيين ساختگی هم آن‌قدر بی‌اساس و بی‌هويت است كه رديه نوشتن بر آن آسان است.

در سال‌های اخير كارهای چندی صورت گرفت و اخيرا هم دو ويژه‌نامه توسط مطبوعات عليه اين جريان انتشار يافت كه مؤثر بود و همه بهائيان را هم به دست و پا انداخت.

اما از جمله كارهايی در دو، سه دهه پيش كتاب محاكمه و بررسی در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بهاء‌ بود كه به تفصيل به بررسی بنيادهای فكری و اعتقادی اين نحله پرداخته بود، آن زمان نام نويسنده را «ح. م» می‌ديديم.

اكنون كه آن كتاب در سه مجلد زيبا و شكيل چاپ شده دريافتيم كه كتاب از محقق بلند‌پايه، لغوی و مفسر برجسته مرحوم آيت‌الله «سيد‌حسن مصطفوی» است كه آثار فراوانی از خود به يادگار گذاشته است.
يكی از مهم‌ترين بخش‌های اين كتاب احكام فقهی نزد بهائيان است كه در ميان آثاری كه در اين باره است تازگی دارد

آيت‌الله مصطفوی كه در نهايت سادگی می‌زيست هيچ‌گاه در معرض نشان دادن خود بر نيامد؛ اما آثارش آثاری ارجمند و جالب توجه است. پس از درگذشت وی فرزندان يا فرزندانش مركزی را برای نشر آثار پدر فراهم آورده‌اند. اكنون چاپ چهارم اين كتاب منتشر شده است؛ اما نخستين‌باری است كه نام مؤلف به طور كامل روی آن آمده است.

كتاب محاكمه و بررسی در عقايد و آداب و تاريخ باب و بها، شامل جستارهايی است كه در شناخت عقايد و افكار بهائيان كه گاه رنگ و روی تاريخی هم به خود می‌گيرد. يكی از مهم‌ترين بخش‌های آن احكام فقهی نزد بهائيان است كه در ميان آثاری كه در اين باره است تازگی دارد. دوستداران را به تهيه آن فرا می‌خوانيم.

كتاب «محاكمه و بررسی در عقايد و احكام و آداب و تاريخ باب و بها» در سه جلد، تأليف مرحوم آيت‌الله «سيد‌حسين مصطفوی»، بهمن‌ماه سال‌جاری و به همت مركز «نشر آيت‌الله مصطفوی» منتشر شده است و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo