شهید آوینی

 

امروز سه شنبه هجدهم دی سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیستم و هشتم  ذیحجه الحرام سال 1428هجری قمری و برابراست با هشتم ژانویه سال2008 میلادی .

پایان دومین دوره  جنگ های ایران و روم : 
 در چنین روزی در   سال 363 دومین دوره جنگهای تاریخی میان  روم و ایران در زمان پادشاهی شاپور دوم (سلسله ساسانیان) و  با پیروزی  ایرانیان  به پایان رسید . این جنگها از روز 21 آوریل 259 میلادی با حمله  شاپور دوم ( ذوالاکتاف  ) آغاز شده بود . شاپور دوم چون طناب از شانه اسرای عرب می گذرانید به او ذوالاکتاف یعنی صاحب شانه ها می گفتند . او سه بار نیس بیس،  دژ محکم رومی را در سالهای 338 ، 346 و 350  میلادی محاصره کرد و موفق به گشودن آن نشد اما در جلگه رومی ها را در هم شکست  و در سال 341 با ارمنستان پیمان بست و ارشک را به سلطنت ارمنستان گماشت . وی پس از شکست دادن کنستانتیوس ، ژولین را که به جای کنستانتیوس به امپراطوری روم رسیده بود در سال 363 میلادی شکست داد و به قتل رساند و سرانجام ژووین جانشنین جدید امپراطوری معاهده ای با شاپور بست و تمام ایالت هایی را که قبلا در زمان نرسی و پیش تر تصرف کرده بودند به  شاهنشاه ایران بازپس داد . او همچنین بین سالهای 350 تا 357 با هون های وحشی در آویخت و آنها را مطیع خود ساخت . شاپور دوم  در سال 379 میلادی در گذشت .

قتل میرزا تقی خان امیر کبیر :
 
درچنین روزی در  سال1230هجری شمسی میرزا تقی خان امیرکبیر  صدراعظم ایران ،  در زمان ناصر الدین شاه قاجار
به دستور  شاه به قتل رسید. میرزا تقی خان  ، پسر کربلایی محمد قربان فراهانی ملقب به اتابک اعظم ، امیر نظام وامیر کبیر از بزرگترین رجال سیاسی دو قرن اخیر ایران و از بزرگترین وزرای ایران در دوره اسلامی ، در سال 1323 ه ق در خانواده ای از طبقات پایین جامعه به دنیا آمد . پدرش از اهالی روستای هزاوه  شهرستان اراک بود و به  دلیل شغل آشپزی دربار با مقامات
حشر و نشر داشت . میرزا تقی خان تحصیلات مقدماتی را زیر نظر پدر بزرگوار خویش آموخت. وی پس از آن و به دلیل ابراز شایستگی ها ، اندک اندک به مشاغل دولتی در آمد . میرزا تقی خان سالهای 1243 ه ق داخل خدمت دبیری و پس از آن وارد خدمت وصول مالیات و حقوق دیوانی  شد و سپس در سلک منشیان رسمی قائم مقام در آمد . مسوولیت بعدی میرزا تقی خان وزیر نظامی است که در معاونت محمد خان زنگنه که امیر نظام بوده است ،  قرار می گیرد . امیر کبیر در اثر حسن سلوک و آشنایی کامل به آداب معاشرت با ماموران خارجی توجه عباس میرزای  ولیعهد را جلب کرد . وی در ماجرای قتل گریبایدوف به مقام وزارت نظام آذرباییجان رسید و ملقب به وزیر نظام شد . میرزا تقی خان مدتی نیز به نمایندگی ایران با دویست تن از افسران 
برجسته  به ارزروم رفت و مدت چهار سال در این شهر با نماینده دولت عثمانی در حضور نمایندگان دو دولت روس و انگلیس در مذاکره بود تا این که توانست در  روز شانزدهم جمادی الثانی سال 1262 ه ق موضوع اختلافات ایران و عثمانی را در عهد نامه ارزنه الروم  پایان دهد . میرزا پس از مراجعت به پیشکاری ولیعهد منصوب شد و پس از آنکه محمد شاه در ششم 1264 در تهران وفات یافت ، ناصر الدین شاه او  را از تبریز به سوی تهران حرکت داد . ناصر الدین شاه در باسمنج تبریز او را به مقام امیر نظامی ملقب ساخت  . ناصرالدین شاه در هجدهم ذی قعده سال 1264 ه ق به تهران رسید و در شب 22 ذی قعده مقام صدارت عظمایی را به  میرزا تقی خان عطا کرد . در این دوران کشور در اوج فلاکت بود و سران مملکتی مشغول حیف و میل اموال بیت المال  بودند . در اثر بی کفایتی حاج میرزا آقاسی خزانه مملکتی با  ضعف شدید روبرو شده بود.  امیر کبیر در این وهله با دریافت وضع ناهمگون کشور شروع به تصفیه دستگاه دولتی و عزل و نصب ماموران لشکری و کشوری کرد و سعی کرد برای مشاغل مختلف افراد شایسته رابر سر کار آورد . وی با لغو برخی از مالیات های اضافی ، در یافت مالیات ها را دارای نظام منسجم و مشخصی کرد . او همچنین حقوق گزاف در باریان را کاست و از بذل و بخشش های بی در یغ در حوزه بودجه مملکتی جلوگیری نمود . امیر کبیر همچنین سعی کرد با اصلاح قشون نظامی کشور در این حوزه نیز اصلاحاتی  انجام دهد . اوسپس  به مساله امنیت در راهها توجه کرد   و در این حوزه مقرراتی چند  وضع نمود  . تاسیس دارالفنون در تهران ، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه ، راه اندازی چند ین کارخانه ، معافیت کشاورزان از پرداخت مالیات و تشویق صنایع و تولیدات کشاورزی داخلی از جمله اقدامات داخلی او بودند . امیر کبیر همچنین در حوزه سیاست خارجی نیز دست به اصلاحات فراوانی زد که از میان آنها می توان به انتصاب افراد شایسته به عنوان سفیر نام برد . بر اثر همین اصلاحات بود که برخی از سفارتخانه ها و همچنین  درباریان وجود او را تاب نیاوردند  و خواستار عزل وی و نهایتا قتل او شدند . با اصلاحات او موقعیت مالی و نفوذ اجتماعی آنان به خطر افتاده بود و به همین  دلیل ناصرالدین شاه به اغوای در باریان امیر کبیر را از صدارت عزل و فقط عنوان  فرمانده کل قشون برای او باقی ماند . چند روز بعد هم او را به حکومت کاشان منصوب کرد . در بیست و پنج محرم سال 1268 ه ق امیر کبیر تبعید شد . پس از آن بود که با توطئه همگان از جمله مهد علیا مادر شاه امیر کبیر را در هجدهم دی 1230 ه ش در حمام فین کاشان رگ زدند وامیر خوشنام ایران براثر شدت خونریزی  به شهادت رسید .     

در گذشت مظفر الدین شاه قاجار : 
در  چنین روزی در سال 1285 ه ش  مظفرالدین شاه قاجار ده روز پس از امضای قانون اساسی درسن  54 سالگی بر اثر  بیماری سل درگذشت.  محمد علی شاه بلافاصله جانشنن پدر شد و در 25 دی ماه همان سال سلطان احمد میرزا پسر دوم خود را به سمت ولیعهدی برگزید.  مظفر الدین شاه دردوران کهولت به سلطنت رسید . او مردی بود مریض و ضعیف و وجود وی بر اریکه سلطنت زمینه را از هر جهت برای تحقق جنبش مشروطیت فراهم کرد . گرچه در آغاز مقاومت کمی آن هم به تشویق اطرافیانش در برابر جنبش نشان می داد اما پس از آن کاملا تسلیم شد و با صدور فرمان مشروطیت جنبش را یاری کرد . مجلس اول که در چهاردهم مهر 1285 گشایش یافته بود در اوایل دسامبر 1906 نظامنامه انتخابات و قانون اساسی را که برای مشروطه اهمیت اساسی داشت نوشت و برای امضاء  شاه فرستاد و چون مظفر الدین  شاه در بستر بیماری بود و هر ساعت احتمال در گذشت او می رفت در دهم دسامبر مجلس از او پاسخ فوری خواست و در خواست کرد که محمد علی میرزا ولیعهد را از تبریز احضار کند تا قانون اساسی امضاء شود . در بیست و ششم آذر محمد علی میرزا به پایتخت آمد و قانون اساسی را امضاء کرد . در روز یازدهم دی ماه 1285 مظفر الدین شاه  در بستر مرگ بود قانون اساسی و نظامنامه انتخابات را امضاء کرد و به وسیله مشیر الدوله نخست وزیر به مجلس فرستاد . وی پس از آن در چنین روزی در گذشت .  

تظاهرات گسترده مردم قم (مقدمه قیام نوزدهم دی ) : 
 پس از  پخش سراسری روز نامه اطلاعات که حاوی مقاله سراسر توهین احمد رشیدی مطلق به امام خمینی (ره) بود و رسیدن  آن به شهر قم  ، نخستین واکنش ها آغاز شد . مدرسین حوزه و طلاب جوان با قرائت مقاله به خشم آمدند و در بیت آیت الله حسین نوری جمع شدند  . در صبح هجدهم دی ماه طلاب با تشکیل اجتماع بزرگی تظاهرات و راهپیمایی خود را آرام به سوی منازل مراجع وقت آغاز کردند و با تجمع در مقابل منازل ایشان با دادن شعار هایی به حمایت از امام خمینی ره پرداختند . نیروهای امنیتی ابتدا با یورش به صف تظاهرکنندگان ،  سعی در متفرق نمودن و ممانعت از راهپیمایی طلاب کردند  اما وقتی با مقاومت آنها روبرو شدند اعلام کردند در صورتی که راهپیمایان شعار ندهند و آرام حرکت کنند می توانند  به تظاهرات خود ادامه دهند.  عده ای از طلاب در مقابل بیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی ره تجمع کردند و معظم له در سخنانی فرمودند :" اینها به  آقا ( امام خمینی ) توهین کردند . اینها به ما توهین کردند برای این که اینها با این کارشان نشان دادند و خواستند بگویند که آن آقا ( امام خمینی ) با ما مخالف است و مفهوم حرفشان این است که ما با اینها( رژیم  شاه ) موافقیم . این که ما با اینها موافقیم ، توهین به ما است . ما  در گذشته با اینها مخالف بوده ایم و در آینده نیز مخالف خواهیم بود ."  سپس راهپیمایان  در مقابل منزل مرحوم علامه طباطبایی ره تجمع کردند . تظاهرکنندگان آنگاه در مقابل منزل و مدرسه آیت الله مکارم شیرازی نیز جمع شدند و ایشان هم طی سخنانی انتشار چنین مقاله ای را محکوم کردند . پس از آن طلاب به منزل آیت الله وحید خراسانی رفتند و ایشان هم طی سخنانی  انزجار خود را از چاپ چنین مقاله ای بیان کردند .  


اخطار مصدق به قوام :  
در چنین روزی در سال  1325 ه ش دکتر محمد مصدق در مسجد شاه از  قوام السلطنه نخست وزیر وقت خواست در امور  انتخابات دخالت نکند و اجازه دهد انتخابات مسیر قانونی خود را طی کند . دکتر مصدق همچنین اخطار کرد در صورت ادامه دخالت های قوام در عرصه انتخابات ، انتخابات را تحریم خواهد کرد . احمد قوام السلطنه  از خاندان اشرافی کهن ایرانی و یکی از عوامل آمریکا بود . دکترین سیاست خارجی قوام به عنوان سیاستمداری پراگماتیست  همواره بر محور موازنه مثبت  و تحقق نیروی سوم استوار بود . این سیاست در سال های پس از جنگ جهانی دوم با حضور همه جانبه  و رو به افزایش آمریکا شکل جدی و عملی به خود گرفت و ایران به یکی از مهمترین پایگاه ها راهبردی و حافظ منافع آمریکا در خاورمیانه تبدیل شد . قوام در عرصه تحولات داخلی نیز زمینه ساز شکل گیری و گسترش جریان سیاسی جدیدی به نام یانکوفیل ها شد . بی تردید او از برجسته ترین پیشگامان توسعه حضور آمریکا در ایران ، تا قبل از کودتای 1332 بشمار می رود.

لغو مقررات محدود کننده مطبوعات :
در چنین روزی در سال  1329 ه ش روزنامه نگاران پس از مدت ها اعتراض توانستند ، کلیه قوانین محدود کننده امور اطلاع رسانی  لغو کنند .

تولد احمد گلچین معانی :
در چنین روزی در سال 1295هجری شمسی  احمدگلچین معانی  شاعر ایرانی ، مولف و استاد دانشگاه درتهران متولد شد. او  بیش از بیست کتاب  منتشرکرده است." تذکره کاروان هند" و "مقالاتی چند درباره سبک شاعران عصرصفوی"  از جمله مهمترین آثار اوست .

در گذشت احمد اشتری : 
درچنین روزی در سال1333هجری شمسی  احمد اشتری ، شاعر و نقاش دیده از جهان فروبست  . وی در نقاشی شاگرد  کمال الملک بود و در این زمینه آثار بسیاری از خود به جای گذاشته است . او  مجله ارمغان را چاپ و منتشر می ساخت . 

در گذشت گالیله :
در چنین روزی در سال 1642میلادی  گالیلیو گالیله ستاره شناس و ریاضیدان ایتالیایی درهفتاد و هشت سالگی درگذشت. گالیله در سال 1564میلادی در پیزای ایتالیا چشم به جهان گشود . او پس از تحصیلات مقدماتی ،  رشته پزشکی را برگزید و به دانشگاه پیزا رفت . وی در بیست سالگی به اولین کشف خود دست یافت .   او عقیده داشت با استفاده از حرکات نواسانی پاندول می توان ضربان قلب را اندازه گرفت . گالیله  به ستاره شناسی نیز علاقه داشت و با تلسکوپ اختراعی خود ثابت کرد سیاره ها با ستارگان فرق دارند و توانست ارتفاع کوههای ماه را تقریبا اندازه گیری کند.  او برای نخستین بار چهار قمر مشتری را کشف کرد . وی توانست با کشف قانون گردش زمین به دور خورشید در راه گسترش علم نجوم کمک شایانی کند  اما مخالفانش و از جمله کلیسای کاتولیک به مخالفت شدید با او پرداختند تا جایی که کلیسا او را به مرگ محکوم کرد اما گالیله با توبه خود را از مهلکه نجات داد . کلیسا چنین کشفی را مغایر اعتقادات مذهبی می دید.   گالیله  در دادگاهی که به همین منظور برای وی تشکیل شده بود گفت :  من گالیلئو گالیله ، فرزند وین چفسو گالیله ، اهل فلورانس ، در این دادگاه زانو می زنم و در پیشگاه شما کاردینالهای مقدس عظیم الشآن و روسای جامعه جهانی مسیحیت ، علیه هر گونه کفر و الحاد ، در برابر این انجیل مقدس سوگند یاد می کنم که همواره به کلیسای کاتولیک  معتقد بوده ام و به یاری  پروردگار بزرگ اعتقاد و ایمان دارم . دادگاه محترم به من فرمان داد که از عقاید کذب خود مبنی بر این که خورشید مرکز جهان است و زمین و سیارات دیگر به دور آن می چرخند دست بردارم و هیچگاه و تحت هیچ عنوانی این عقیده را بیان نکنم و در انتشارات آن نکوشم.
گالیله به سال 1642 میلادی  در سن هفتاد و پنج سالگی چشم از جهان فرو بست . او حتی تا آخرین روزهای زندگی تحت تعقیب کلیسا بود .

اصول چهارد ه گانه ویلسون :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی   و در پایان  جنگ جهانی اول ،  ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا اصول 14 گانه خود را برای برقراری  صلحی ماندگار اعلام کرد. 
اصول چهارده گانه ویلسون عبارتند از:
1- احتراز از عقد هر گونه معاهده سیاسی محرمانه و آشکار ساختن کلیه پیمان های سیاسی 
2 - آزادی  کشتیرانی در تمام در یاها در ایام صلح و جنگ
3- حذف حدود و تنگناهای اقتصادی و تساوی در تجارت
4- تقلیل تسلیحات به حد اقل ممکن
5- ارایه راه حل بی طرفانه برای آزادی مستعمرات
6- تخلیه کامل روسیه و آزاد نهادن روس ها برای تعیین سر نوشت
7- تخلیه کامل بلژیک و ترمیم خرابی های وارده به آن کشور
8- تعیین حدود و مرزهای   ایتالیا با رعایت حقوق ملل مجاور
9- تامین استقلال اقوام و مللی که کشور اتریش - مجارستان را قبل از جنگ به وجود آورده اند .
10- تخلیه کشور رو مانی و صربستان و تامین استقلال هر دو کشور
11- تامین آزادی و استقلال ملی کلیه ملل   تحت سلطه عثمانی و تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه های بسفور و داردانل
12- تشکیل کشور لهستان مستقل و ایجاد راهی جهت دستیابی این کشور به در یا
13- تخلیه و ترمیم خرابی های قسمتی از کشور فرانسه که به وسیله آلمان ها اشغال شده و الحاق آلزاس و لورن به فرانسه
14 - تاسیس جامعه ملل با هدف تامین استقلال کلیه کشور ها جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی

 این اصول زمانی مطرح شد که آمریکا هنوز به عنوان کشوری که حامی آزادی انسان و ملت ها ست شناخته می شد و تا آن وقت قدرتی در عر صه سیاسی و اقتصادی و نظامی جهان به شمار نمی آمد  و سابقه استعمارگری و جنگ طلبی نداشت . این اصول هم برای نشان دادن چهره آزادیبخش از آمریکا برای ورود تدریجی به میدان رقابت های  جهانی لازم بود تا از سوی ملت ها و دولت های تحت ستم پذیرفته شود . زیرا قدرت های دیگر تمامی سابقه تجاوز و ستمگری و استعمار و استثمار داشتند و ملت ها منتظر حرف و عمل تازه ای خلاف آمد حرف و عمل متداول بودند. اما پس از جنگ جهانی اول آرام آرام ایالات متحده جای پای خود را  می یافت وبر آن نقطه نیرو وارد می کرد تا محل اتکای مستحکم داشته باشد که چنین هم شد و به کشوری زورگو و متجاوز و استعمارگر تبدیل گردید. اکنون خوی امپریالیستی آمریکا به نقطه اوج رسیده و در صدد احیای امپراطوری های گذشته تاریخ در عصر حاکمیت ملت ها است .  
     
تاسیس نخستین شرکت :
در چنین روزی در سال 1675 میلادی نخستین شرکت در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد . این شرکت کمپانی ماهیگیری نیویورک نام داشت .

نبرد نئو ارلئان :
در چنین روزی در سال 1815 میلادی ژنرال آندرو جاکسون در نبرد نئو ارلئان پیروزی به دست آورد . جنگ 1812 رسما در تاریخ 24 دسامبر 1814 با امضای معاهده قنت میان انگلستان و ایالات متحده آمریکا  پایان یافت  .  اخبار امضای معاهده در این زمان به نیروهای انگلیسی نرسیده بود به همین د لیل نیروهای انگلیسی به حملات خود علیه  نیو ارلئان ادامه دادند  .

حروف تلگرافی :
در چنین روزی در سال 1938 میلادی آلفرد ویل خطوط تلگراف خط و نقطه را  به عنوان حروفی خاص برای  تلگراف ابداع کرد . این رموز بر اساس  رموز ساخته ساموئل مورس بود اما تا حدودی ارتقا یافته بود .

بلند ترین راه آهن انگلستان :
در چنین روزی در سال 1886 میلادی تونل راه آهن سورن به عنوان بلند ترین تونل بریتانیا در این کشور گشایش یافت . 

اختراع اسپکترومتر :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی ای سی هاردی ،  نور سنج ( اسپکترو متر ) را اختراع کرد .

دوگل رییس جمهور شد :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی شارل دوگل به عنوان رییس جمهور جمهوری پنجم فرانسه انتخاب شد . شارل دو گل فرانسوی درسال 1890 میلادی به دنیا آمد . دوگل بین سالهای 1959 تا 1969 بر کشور فرانسه حکومت کرد .  پدرش مدرس فلسفه و ادبیات بود. ژنرال شارل دو گل سیاستمدار بر جسته فرانسوی  نقش حساسی در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم برای کشورش ایفا کرد . او علاوه بر خد مات سیاسی خود توانست با بر خورد واقع بینانه مساله الجزایر را حل کند . دو گل در انتخابات سال 1965 میلادی دگر باره به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد و با وجود پیروزی سال 1968 بر مخالفان خود و با همه محبوبیتی که در میان هموطنان خود داشت در اثر شکست درهمه پرسی معروف سال 1969 از ریاست جمهوری کناره گیری  کرد . وی در نهم نوامبر 1970دار فانی را وداع گفت

مونالیزا در آمریکا :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی و برای نخستین بار تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی در آمریکا در نگارخانه هنر واشنگتن به نمایش در آمد . فردای این روز در های نمایشگاه برای عموم مردم باز شد .

گفت وگوهای صلح :
در چنین روزی در سال 1973 میلادی  ، گفتگو های سری صلح میان مقامات ایالات متحده آمریکا و ویتنام شمالی نزدیک پاریس در فرانسه آغاز شد . 

گفت وگوی بوسنی و آمریکا :  
در چنین روزی در سال 1993 میلادی ،علی عزت بگوویچ رییس جمهور وقت بوسنی و هرز گوین از ایالات متحده آمریکا دیدار کرد . وی در این دیدار از آمریکا خواست در برابر حملات صربها کشورش را از نظر نظامی تجهیز کند .

درگذشت میتران :
در چنین روزی در سال 1996 میلادی فرانسوا میتران رییس جمهور سابق فرانسه در سن 79 سالگی در گذشت . فرانسوا میتران سیاست مدار سو سیالیست و رییس جمهور فرانسه ، در جنگ جهانی دوم از جمله نیروهای رزمنده مقاومت آن کشور بود  . وی در سالهای 1950 در پست های مختلف کابینه فرانسه خدمت کرد . او با پیوستن به حزب  سوسیالیست به رهبری آن رسید ودر بالا بردن قدرت حزب بسیار کوشید . او پس از یکبار  شکست در برابر ژیسکار دستن به سال 1974 در انتخابات ریاست جمهوری  1981 وی را شکست داد و نخستین رییس جمهور سوسیالیست در جمهوری پنجم فرانسه شد . میتران  با پیروزی در انتخابات 1988 ژاک شیراک را شکست داد و برای یک دوره هفت ساله دیگر در مقام ریاست جمهوری ابقا گردید .

کهکشان های پر شتاب :  
در چنین روزی در سال 1998 میلادی دانشمندان اعلام کردند که آنها کهکشان هایی را کشف کرده اند که از سرعت و شتاب بالایی برخوردارند .    

تاسیس چچن : 
در چنین روزی  در سال 1957 ه ش   با تصمیم خروشچف ،  منطقه خود مختار  چچن در قفقاز شمالی تاسیس شد. پیش تر استالین آن را منحل اعلام کرده بود .

آغاز به کار قدیم ترین روزنامه اقتصادی :
در چنین روزی در سال 1656 میلادی  نخستین و قدیم ترین روز نامه اقتصادی - تجاری جهان به نام هارلم آغاز به کار کرد .

اتحاد ضد پروس :
در چنین روزی در سال 1745 میلادی انگلستان ، اتریش ، هلند و ساکسون پیمان  اتحاد ضد پروس را  امضا کردند .

نبرد ناوی :
در چنین روزی در سال 1800 میلادی اتریش در نبرد ناوی فرانسه را در دومین نبرد ناوی شکست داد .

حمله آلمان به آفریقا :
 در چنین روزی در   سال 1942 آخرین حمله نظامیان  آلمانی در شمال آفریقا علیه ارتش هشتم انگلستان آغاز شد . در این حمله بزرگ فیلد مارشال رومل  فرمانده آلمانی  انگلیسیها را شکست داد . ارتش هشتم انگلیس مامور حفظ و صیانت از کشور مصر بود .  

نخستین پیام تلگرافی :
در چنین روزی در سال 1838 میلادی نخستین پیام تلگرافی که شامل خط ونقطه بود از نیوجرسی ارسال شد .

اشغال منطقه فورلانی :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی  نیروهای امپراطوری اتریش - مجارستان منطقه فورلانی در ایتالیا را به اشغال خود در آوردند .

حمله به روسیه :
در چنین روزی در   سال 1708 حمله نظامیان  سوئدی  به روسیه آغاز شد  . در این حمله بیش از سی هزار نظامی سوئدی 
 حضور  داشتند . شارل دوازدهم فرمانروای سوئد به تقاضای صلح پطر کبیر پادشاه روسیه  وقعی ننهاد و سوئد روسیه را مورد تاخت و تاز خویش قرار داد .

تولد هنری پنجم :
 در چنین روزی در سال 1081 میلادی هنری پنجم پادشاه روم - ژرمن  دیده به جهان گشود . وی بین سالهای 1111 میلادی تا 1125 بر این کشور حکومت کرد .

تولد نیکلاس کوستو :
 در چنین روزی در سال 1658 میلادی نیکلاس کوستو مجسمه ساز بر جسته فرانسوی به دنیا آمد . "صلیب "عنوان مهمترین اثر هنری اوست .

تولد سن ژوست : 
 در چنین روزی در   سال 1767 سن ژوست یکی از سران  انقلاب کبیر فرانسه به دنیا آمد . او در جریان انتخابات مجلس ملی فرانسه در زمان لویی شانزدهم به نمایندگی مردم در مجلس شورای ملی  انتخاب شد و بعد ها جزو سران انقلاب گردید . وی  روز 27 ژوییه 1794 میلادی  اعدام شد .

تولد ویلیام ویکی کالینز :
 در چنین روزی در سال 1824 میلادی کالینز نویسنده مشهور انگلیسی دیده به جهان گشود . "زنی در سپیدی " و" ماه سنگی "عناوین مهترین آثار اویند .

تولد امیلی گرین بلاچ :
 در چنین روزی در سال 1867 میلادی بلاش جامعه شناس  و از افراد طرفدار صلح در آمریکا به دنیا آمد . وی در سال 1946 میلادی جایزه صلح نوبل را ازآن  خود کرد . 

در گذشت  پل ورلن :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی پل ورلن شاعر مشهور فرانسوی دار فانی را وداع گفت  ." آواز های زیبا" عنوان مهمترین  اثر اوست . وی در سن 51 سالگی در گذشت . اشعار ورلن سرشار از  اضطراب و نومیدی است . وی مدت ها به عنوان ملک الشعرای  پاریس لقب گرفته بود  . " اشعار کیوان " عنوان نخستین اثر شاعر انه ورلن است  . او با انتشار این مجموعه شعر  از همان ابتدا به شهرت  بسیاری دست یافت . وی همچنین مدتی با دوست شاعرش،  رمبو به انگلستان و بلژیک سفر کرد ولی هنگام  پایان سفر و به محض جدایی از او با سلا ح  به وی شلیک کرد و به همین دلیل به دو سال زندان محکوم شد .  او "افسانه های عاشقانه " را در زندان سروده است .  "زمان خوشبختی "و "ترانه ای برای او"  عناوین دیگر مجموعه های مهم شعر اوست .

در گذشت یاروسلاو سیفرت :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی سیفرت  شاعر بر جسته چکسلواکی چشم از جهان فروبست . وی به سال 1984 جایزه نوبل ادبیات  را در یافت کرد . او به هنگام مرگ 84 سال داشت . 

در گذشت روبرت بونسن :
در چنین روزی در   سال 1899 روبرت بونسن از دانشمندان مشهور  شیمی و فیزیک آلمان در گذشت . وی  ژوئن 1811 میلادی در گوتینگن  به دنیا آمد . اختراع کالری متر شیشه ای و نوعی پیل الکتریسیته ،از آثار اوست .

منبع: خبرگزاری مهر

 

18/10/59

وزير خارجه آمريكا: سياست ما هميشه استفاده از مذاكره بجاي اسلحه است. (در ديدارش با سعدون حمادي وزير خارجه عراق در نيويورك.)

تداوم اوضاع نابسامان نيروهاي خودي در جنوب كرخه و عقب نشيني بيشتر .

  البعث ارگان حزب حاكم سوريه ضمن شادباش پيروزي ايران در جبهه ها ، شكست نيروهاي عراقي را نتيجه طبيعي جنگ ناعادلانهاي اعلام كرد كه صدام براي قدرت بيشتر آمريكا در كشورهاي خليج ، آن را شروع كرد .

گزارش مفصل واحد اطلاعات سپاه خوزستان از فعاليت نيروهاي عراقي و برخي عناصر ضدانقلاب داخلي در مناطق اشغالي و برنامه ريزي و اقدامات آنها در جهت جذب مردم مناطق اشغالي به اردوي دشمن .

 مضامين سخنان امروز امام خميني : اظهارنظر امام پيرامون جايگاه تخصّص و مكتب و نفي تخصّص منهاي تربيت و نفي توجه به تخصّص بدون در نظر گرفتن انحرافات و وابستگيهاي سياسي . قابل ذكر است كه بحث تخصّص و مكتب به صورت يك بحث رايج سياسي بين جناحهاي درگير درآمده است .

 دعوت امام از گروههاي سياسي داخلي . دعوت امام از گروههائي كه مسلّحانه با نظام در تعارضند ، به كنار گذاردن سلاح و ورود به دامن ملت و قرار گرفتن در پناه اسلام و نيز تاكيد بر اينكه داشتن سلاح دليل بر توطئه خيانت است و محروميت از مشاغل را در پي دارد .

 اعلام موضع ايران توسط وزير مشاور در امور اجرائي ( بهزاد نبوي ) : اگر صدام در اجلاس آتي كنفرانس اسلامي در رياض شركت كند ، ايران در آن شركت نخواهند كرد .

 نمودهايي از تحركات ايذايي عليه نظام ، در داخل كشور .

 كسب توافق تهران و بغداد براي خروج 70 كشتي خارجي از اروند رود توسط اولاف پالمه فرستاده سازمان ملل ، به عنوان نخستين گام پايان مخاصمات ايران و عراق .

 تحركات سياسي راجع به گروگانهاي آمريكائي : مخالفت كويت ، بحرين ، قطر ، امارات متحده عربي و عربستان با ارسال تجهيزات نظامي به ايران توسط آمريكا ( در صورت آزادي گروگانها ) ، و اعلام اين امر به سفير آمريكا در كشورهاي مزبور .

مذاكرات وارن كريستوفر معاون وزارت خارجه آمريكا با محمد بن يحيي وزير خارجه الجزاير دربارة پيشنهادهاي واشنگتن به تهران راجع به آزادي گروگانها .

تحركات اردن و كويت در حمايت از صدام .

 وزير نفت و معاون سوريه : توقف صادرات نفت عراق از خاك سوريه به دليل آسيب پالايشگاه كركوك است كه بعد از ترميم آن ، از سرگرفته خواهد شد . ( پالايشگاه كركوك با بمباران جنگندههاي ايران آسيب ديده است . )

 تحليل فارين افرز چاپ آمريكا از اثرات جنگ ايران و عراق .

 ـ آمريكا آموخت كه به آمادگي نظامي خود براي مداخله مؤثر در منطقه بيافزايد . ـ

 تفرقه اعراب بيشتر از وحدت آنها عليه اسرائيل بوده است اما عراق سود برده زيرا حمايت عربستان سعودي را بدست آورده و مخالفت ليبي و سوريه مهم نيست ، اسرائيل فعلاً آسوده است زيرا توجه اعراب به جاي ديگر ( جنگ ايران و عراق ) معطوف شده است .

 ـ فشار اوپك بر مصرف كنندگان برداشته شده و ديگر خطري براي غرب ايجاد نميكند .  اقتصاد ايران فلاكت بار شده است .انزواي ايران بيشتر شده در حاليكه حتّي با خروج داوطلبانه عراق ، ايران در آباد كردن خوزستان و راهاندازي نفت محتاج خارجيها است .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo