شهید آوینی
 
نخستین قرآن به خط بریل در دسترس مسلمانان آلبانیایی زبان قرار می‌گیرد
یکی از مسلمانان فعال کوزوو با هدف بهره گیری همتایان خود از کلام وحی، قرآن را به خط بریل برای مسلمانان آلبانیایی ترجمه می کند .

به نقل از اسلام آنلاین، باجرامشاه جنت الله رئیس انجمن زنان نابینا در کوزوو گفت: همواره آرزو داشتم به مسلمانان آلبانیایی زبان نابینا کمک کنم تا قرآن بخوانند.

جنت الله مادر چهار فرزند و مادر بزرگ هشت کودک، تاکنون یک سوم از قرآن را برای 2 هزار و 500 نابینای کوزوویی به خط بریل نوشته است تا آنها نیز از تعالیم قرآن بهره برده و وی به آرزوی دیرینه خود دست یابد.

ان زن 60 ساله گفت: نسخه های انجیل به خط بریل در همه نقاط بالکان قابل دسترس است اما تاکنون حتی یک نسخه قرآن به خط بریل نیز در کشورهای حوزه بالکان وجود نداشته ‌است.

خط بریل که در سال 1821 توسط لوئیس بریل فرانسوی اختراع شد، شیوه نگارشی محسوب می شود که برای خواندن و نوشتن افراد نابینا به کار گرفته می شود. در خط بریل شش نقطه در دو ستون موازی روی سه خط افقی بیانگر 63 حرف ، عدد و علامت است.
 

این فعال مسلمان بزرگترین چالشهای این فرآیند را بودجه دانست و اظهار داشت به تنهایی نمی تواند این کار را به اتمام برساند چرا که هر صفحه از قرآن به خط بریل هزینه قابل توجهی دارد که این امر با توجه به هزینه چاپ بسیاری زیاد خواهد شد.

رئیس انجمن زنان نابینا تا اوایل سال 2006 یک نسخه از قرآن به خط بریل را تقریبا به پایان رسانده بود اما ناگهان خانه‌اش در آتشی عظیم سوخت و این قرآن در آتش از بین رفت اما وی پشتکار خود را از دست نداد و از سال گذشته اقدام به نوشتن مجدد کرده‌ است.

اسلام دین رسمی کوزوو است .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo