شهید آوینی


امروز دوشنبه دهم دی ماه سال 1386 هجری شمسی، مقارن است با بیستم ذیحجه سال 1428 هجری قمری و برابر است با سی و یکم دسامبر سال 2007 میلادی.

تقسیم ایران به ده استان :
در چنین روزی در سال 1316 ه ش تقسیمات جدید کشوری ایران اعلام شد . بر اساس این تقسیمات کشور ایران به ده استان ، 49 شهرستان و 290 بخش تقسیم می شد. اما در دی ماه سال 1338ه ش استانهای ایران به هفده استان تغییر یافت. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در بهار 1377 ه ش کشور جمهوری اسلامی ایران، دارای 28 استان، 282 شهرستان ، 741 بخش ، 705 شهر و 2258 دهستان است .

شهادت ثقه الاسلام تبریزی:

ثقه الاسلام تبریزی از علمای طراز اول و دانشمند بنام ایران و از آزادیخواهان و مشروطه طلبان نام آوراست. آن شادروان در عاشورای سال 1330 ه ق (چنین روزی در سال 1290 ه ش) به دست سربازان تزاری شهید شد. آقا میرزا علی آقا فرزند میرزا موسی از نوادگان میرزا محمد شفیع که در عصر نادرشاه افشار مستوفی آذربایجان بود، در سال 1277ه. ق در شهر تبریز متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی خود را در مکتب درسی پدر در کورکن آغاز کرد و به سال 1300 ه ق عازم عتبات شد. وی پس از کسب درجه اجتهاد به تبریز بازگشت. آن عالم ربانی بعدها از طرف مظفرالدین شاه صاحب لقب ثقه‏الاسلام تبریز شد. ثقه الاسلام کتابخانه نفیسی فراهم آورده بود که در آن انواع کتب خطی و چاپی موجود بود. از سرنوشت کتابخانه ثقه الاسلام اطلاع صحیحی در دست نیست. آن شهید والامقام به علت نفوذ در جامعه در حل اختلاف بین اعضای انجمن ایالتی آذربایجان بسیار کوشید و انشعاب و اختلاف مشروطه خواهان را برطرف نمود. وی در سال 1326 ه ق همکاری خود را با انجمن ایالتی آذربایجان آغازکرد. بعدها با سیطره روس ها بر نقاط مختلفی از کشور، ثقه‏الاسلام از ظلم و ستم نیرو های نیکلای دوم امپراطور بر مردم تبریز شکایت کرد ولی شکوه او سودی نبخشید. این روحانی بزرگوار پس از آن شدیداً به کنسول روس اعتراض کرد. روسها در محرم سال 1330 ه ق شهر تبریز را تصرف نمودند. عده‏ای از بزرگان شهر به ثقه‏الاسلام پیشنهاد کردند که شهر را ترک کند ولی وی جواب داد من کار خود را به خدا واگذار کردم و مردم شهر را تنها نگذاشت. در هفتم محرم 1330 ه ق  بازداشت مبارزان آغاز شد و شخص ثقه‏الاسلام را با حیله و تزویر بازداشت نموده پس از دو روز شکنجه و محاکمه سرانجام در ظهر عاشورای 1330 قمری در میدان مشق این مبارز راه استقلال را همراه شیخ سلیم، ضیاالعلما، حاج محمدقلی خان، صادق الملک ابراهیم قفقایچی و حسن و قدیر پسران علی مسیو را بدار آویختند و جسد این انسان وارسته را در محوطه گورستان سرخاب که اکنون مقبره الشعرای تبریز است به خاک سپردند.

درگذشت استاد جواد بدیع زاده :

درچنین روزی در سال 1358 هجری شمسی استاد جواد بدیع زاده از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی ایران دیده از جهان فروبست. زنده یاد جواد بدیع زاده در سال 1281 شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش آقا سیدرضا بدیع کاشانی ملقب به بدیع المتکلمین روحانی مشروطه خواه روشن اندیشی بود که به واسطه تسلط کافی بر ردیف موسیقی ایرانی پسر خود را نیز به فن آواز موذ نی و روضه خوانی و تعزیه آشنا ساخت. جواد بدیع زاده دوره تکمیلی آواز را نزد دایی خود میرزا یحیا سعید واعظین گذراند. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه تدین و دوره متوسطه را در مدرسه آلیانس فرانسوی ها و سپس دارالفنون به پایان رساند و در سال 1304 در مجلس شورای ملی استخدام شد. در همین سال ها کمپانی انگلیسی (هیز مسترز ویس به قصد تهیه و ضبط صفحه از نواخته ها و خوانده های هنرمندان ایرانی نماینده خود را به ایران اعزام کرد. بنا به معرفی و توصیه عبدالحسین خان شهنازی، بدیع زاده انتخاب شد و اولین صفحه او با عنوان جلوه گل روانه بازار شد. استاد بدیع زاده با افتتاح رادیو به جمع هیئت ارکستر آن زمان رادیو پیوست و در کنار استادانی چون حسین تهرانی، مرتضی نی داوود ،حبیب سماعی و استاد ابوالحسن صبا آثار گرانسنگی را در حوزه موسیقی ایرانی پدید آورد. استاد بدیع زاده سالها عضو شعر و موسیقی رادیو تهران بود.

درگذشت شریعت سنگلچی : 
در چنین روزی در سال 1322 هجری شمسی محمد حسن شریعت سنگلچی معروف به شریعت سنگلجی از علمای ایرانی بر اثر بیماری تیفوس درگذشت. سنگلچی از شاگردان شیخ فضل الله نوری بود. وی پس از فراگیری علوم اسلامی در تهران  به نجف رفت و چندی نیز به تدریس علوم اسلامی پرداخت. او از جمله شخصیت های جنجالی در تفسیر قرآن در قرن  حاضر است. وی تحت تاثیر سلفیه  که آنان  نیز به نوبه خود تحت تاثیر گرایش های نو حنبلی وهابیان بودند ، به تفسیر آیات قرآن  می پرداخت. توحید ، عبادت یا یکتا پرستی ، کلید فهم قرآن و منابر از جمله مهم ترین آثار اویند .

شاپور بختیار نخست وزیر ایران :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش محمد رضا، شاه مخلوع ایران، شاپور بختیار را به عنوان نخست وزیر جدید ایران معرفی کرد. وی از شانزدهم دی رسما آغاز به کار کرد .

تاسیس نخستین کمپانی هند شرقی در هندوستان :
در چنین روزی در سال 1600 میلادی نخستین کمپانی هند شرقی انگلستان در هندوستان تاسیس شد .همه بازرگانان ودریانوردان انگلیسی که در قاره آسیا  فعالیت داشتند مجبور به عضویت در این کمپانی شدند. این کمپانی گام عمده استعمار انگلستان در به یغما بردن ثروت های منطقه هندوستان بود . کشور هندوستان، در سال 1947 میلادی استقلال خود را به دست آورده و از آن زمان تاکنون، عضو کشورهای مشترک المنافع و سازمان ملل متحد است. حکومت هند جمهوری پارلمانی است و به صورت فدرال اداره می گردد.استعما ر نه تنها بر اموال مردم این کشور سیطره افکند که با عمیق کردن جای پای خود فرهنگ آن منطقه از جمله زبان آنها را دستخوش تغییراتی کرد. زبان انگلیسی از سال ها پیش از استقلال کشور زبان اداری و رسمی بوده و طبق توافقات به عمل آمده پس از استقلال (1947) نیز به عنوان زبان اداری باقی ماند. در حال حاضر، کل آموزش عالی و قسمت اعظم مکاتبات اداری این کشور به زبان انگلیسی صورت می گیرد. با این حال مطابق قانون اساسی کشور، 16 زبان دیگر از قبیل آسامی، بنگالی، گجراتی، کانارایی، کشمیری، کوکانی، مالایالم، مانی پوری، نپالی، اوریا، پنجابی، سانسکریت، سندی، تامیل، تیلگو و اردو نیز به رسمیت شناخته است.

بازداشت اعضای دوما  :
در چنین روزی در سال 1907 میلادی به دستور نیکلای دوم تزار روسیه اکثریت اعضای دومای روسیه به اتهام خیانت به کشور بازداشت شدند. مجازات هریک از اعضای دوما سه ماه حبس تعیین شد .  

افزایش غیرعادی بهای نفت :
در چنین روزی در سال 1979 میلادی بهای نفت 88 درصد نسبت به مبلغ آن در ابتدای سال 1977 افرایش داشت .

مرگ بر اثر آتش سوزی :
بر اثر یک آتش سوزی در سال 1986 میلادی در هتل سن خوان در پورتوریکو 97 نفر کشته و 140 نفر مجروح شدند .

گری کاسپاروف قهرمان جهان :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی گری کاسپاروف در مقابل آناتولی کارپف در رقابت های بین المللی شطرنج قرار گرفت و پس از شکست او به مقام قهرمانی جهان در شطرنج نایل امد .

کناره گیری یلتسین ، ظهور پوتین :

در چنین روزی در سال 1999 میلادی بوریس یلتسین رییس جمهور روسیه از قدرت کناره گیری کرد. ولادیمیر پوتین پس از وی سمت رییس جمهوری این کشور را به عهده گرفت. پوتین از اعضای کا. گ. ب بود.
  
پذیرش رای دادگاه لاهه :
در چنین روزی در سال 1902 میلادی ، دولت ونزوئلا رای دادگاه بین المللی لاهه را برای پرداخت غرامت به اتباع انگلستان و آلمان گردن نهاد. این غرامت پس از کودتای سال 1899 آن کشور پرداخت شد .

نابودی کشتی پرشیا :
در چنین روزی در سال  1915 میلادی، آلمان کشتی مسافری بریتانیا با نام پرشیا را غرق کرد. همه 335 سرنشنین آن کشته شدند .  

اخراج یهودیان از سیسیل :
در چنین روزی در سال 1492 میلادی یکصد هزار یهودی از سیسیل اخراج شدند . 

اشغال گور در سنگال :
در چنین روزی ارتش بریتانیا ، منطقه گور (داکار) سنگال را به اشغال خود درآورد .

کودتا در غنا :
در چنین روزی در سال 1981 کودتایی نظامی علیه حکومت مقتدر در کشور غنا شکل گرفت .

مهاجرت موتسارت :
در چنین روزی در سال 1762 میلادی موتسارت آهنگساز مشهور به همراه خانواده اش از وین به سالزبورگ مهاجرت کرد .

نبرد کبک :
در چنین روزی در سال 1775 میلادی نبرد کبک درگرفت. در این جنگ آمریکایی ها قادر به شکستن دژ بریتانیایی ها  نشدند .

پایان تقویم جمهوری در فرانسه :
در چنین روزی در سال 1805 میلادی بکارگیری تقویم جمهوری در فرانسه پایان یافت. از امروز، فرانسه تقویم گریگوری را به کار گرفت .

قرارداد درباره مردم اتیوپی :  
در چنین روزی در سال 1906 میلادی فرانسه ، بریتانیا و ایتالیا قرارداد رعایت حقوق مردم اتیوپی را به امضا رساندند .

نوبل دوم کوری :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی ماری کوری دومین جایزه نوبل خود را دریافت داشت .

ترک لبنان : 
در چنین روزی در سال 1946 میلادی نیروهای فرانسوی لبنان را ترک گفتند. همه ساله چنین روزی به عنوان روز تخلیه نیروهای اشغالگر از لبنان گرامی داشته می شود .

دیکتاتور گریخت :
در چنین روزی در سال 1958 میلادی باتیستا دیکتاتور کوبا از این کشور گریخت. پس از وی فیدل کاسترو قدرت را در کوبا در دست گرفت .

جمهوری کنگو برازاویل :  
در چنین روزی در سال 1969 میلادی کنگو برازاویل به جمهوری تبدیل شد. همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی کنگو در این کشور گرامی داشته می شود .

زغال سنگ ملی شد :
در چنین روزی در سال 1970 رییس جمهور آلنده، زغال سنگ شیلی را ملی اعلام کرد. زغال سنگ به عنوان یکی از منابع مالی در این کشور است .  

انتصاب امیر کویت :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی امیر شیخ جابر الاحمد الصباح به عنوان امیر کویت معرفی شد .

قطع روابط  کامبوج با ویتنام :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی کامبوج روابط خود را با ویتنام قطع کرد .   

برونئی مستقل از بریتانیا :
در چنین روزی در سال 1983 میلادی برونئی استقلال کامل خود را از بریتانیا اعلام داشت .

کودتا در نیجریه :
در چنین روزی در سال 1983 میلادی مجلس ملی نیجریه پس از کودتای نظامی در این کشور منحل شد .

ترک یونسکو :
در چنین روزی در سال 1984 میلادی ایالات متحده آمریکا سازمان یونسکو را ترک کرد .

آخرین روز اتحاد جماهیر شوروی :
چنین روزی در سال 1991 میلادی به عنوان آخرین روز موجودیت اتحاد جماهیر شوروی سابق در تاریخ ثبت شده است .

هات میل در مایکرو سافت :
در چنین روزی در سال 1997 میلادی شرکت مایکروسافت سرویس پست الکترونیکی هات میل را خریداری کرد .

کانال پاناما به صاحب اصلی رسید :  
در چنین روزی در سال 1999 میلادی کنترل کانال پاناما به خود پانامایی ها رسید. مهندس دولسپوس سازنده و طراح کانال  سوئز، از سال 1879 ساختن کانال پاناما را میان دو اقیانوس اطلس و آرام آغاز کرد. امتیاز این کانال در 18 نوامبر سال 1903 به آمریکا واگذار شد.

 تولد هنری ماتیس :
در چنین روزی در سال 1869 میلادی ماتیس به دنیا آمد. ماتیس یکی از نقاشان برجسته فرانسوی سبک امپرسیونیسم است .

تولد آنتونی هاپکینز : 
در چنین روزی در سال 1937 میلادی آنتونی هاپکینز به دنیا آمد. هاپکینز یکی از مشهورترین بازیگران سینمای هالیوود است .

تولد سیلویو آنتونیانو :
در چنین روزی در سال 1540 میلادی سیلویو آنتونیانو متاله مسیحی به دنیا آمد .

تولد دانیل استرن :
در چنین روزی در سال 1805 میلادی دانیل استرن نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد. "دشنه" عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد جیوانی پاسکولی :
در چنین روزی در سال 1805 میلادی جیوانی پاسکولی شاعر کلاسیسیست ایتالیایی دیده به جهان گشود .

روز تعطیلات رسمی :
همه ساله چنین روزی به مناسبت حلول سال نو مسیحی در کشورهای بنگلادش، برونئی، هند، مکزیک، فیلیپین و سریلانکا روز تعطیل تلقی می شود .

شب سال نو در بسیاری از  کشورهای جهان :
همه ساله چنین شبی به عنوان شب سال نو مسیحی در اغلب کشورهای جهان گرامی داشته می شود .

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

10/10/59

حمله چريكي سپاه در محور آبادان و گلوله باران 20 نقطه شهر اهواز توسط دشمن و اعتراض نماينده اهواز به اوضاع جبهه اهواز در انتقاد تلويحي به فرمانده كل قوا ( بني صدر ) .

 تقويت نيروهاي عراقي در مريوان و تشديد تحركات ضد انقلاب در غرب كشور ، با هماهنگي عراق ، در گزارش روزنامه انقلاب اسلامي .

پاسخ معاون وزارت دفاع ( دكتر مهران ) به سؤال نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي درباره چگونگي خريد ناوهاي جنگي لجستيكي و نيروبر از انگلستان و اشكالتراشي براي تحويل آن .

 سعد قاسم حمودي وزير اطلاعات سابق عراق : جنگ ايران و عراق جنگ بين دو خط است : خط قوميت عربي كه عراق آن را دنبال ميكند و خط نژادپرستي مذهبي و عقب مانده كه ايران نماينده آن است .

 تفسير راديو لندن از اشتباه محاسبه صدام در شروع جنگ با ايران و گمراه شدن احتمالي در مشورت با افرادي كه چون تيمسار اويسي و شاهپور بختيار و مقاومت ايرانيان درخرمشهر و آبادان و سرانجام ناكامي در رسيدن به اهواز و دزفول .

دو مقاله انتقادي درباره عراق : مجله الراي چاپ لبنان : اقدام عراق با استراتژي ملت عرب در بسيج براي آزادي فلسطين دشمني و مخالفت دارد . روزنامه گاردين چاپ انگليس : در زندانهاي عراق 50 هزار زنداني سياسي تحت شكنجه هاي غير انساني قرار دارند .

راديو كلن : اعلام ناكامي تلاشهاي اولاف پالمه در آزاد كردن كشتيهاي متوقف شده در اروندرود .

 گزارش يونايتدپرس از ميزان كاهش توليد نفت جهان بر اثر جنگ ايران و عراق ، عليرغم افزايش توليد آمريكا و ديگر كشورهاي توليد كننده نفت .

 اظهار نظر مقامات آمريكايي پيرامون مسئله گروگانها و انتقاد به برخورد تند ريگان با ايران به دليل تشديد مبارزه طلبي در نزد ايرانيان .

10/10/65

كمكهاي تسليحاتي جديد شوروي به عراق شامل موشكهاي زمين به زمين "اسكادبي" تانكهاي 7200 – ميگ23 و 25 – انواع موشكهاي ضدهوايي همراه با تكنسينهاي روسي و 72 توپولف سوخت رسان.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo