شهید آوینی


امروز سه شنبه چهارم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با چهاردهم ذیحجه سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم دسامبر سال 2007 میلادی .

ولادت حضرت  عیسی (ع) :

صدها سال قبل از تولد عیسی( ع)، کتب مقدسه انبیای بنی اسرائیل، ظهور وی را اطلاع دادند و از ظهور مردی در آینده ای نزدیک خبر دادند که  قرآن کریم از او به عنوان کلمه خداوند  یاد کرده است ، پیامبربزرگی که رسول نور و رحمت است . حضرت مریم (س) مادر آن حضرت است. حضرت مریم (س) ، عیسی (ع) را از خوف میرودوس پادشاه یهود به مصر برد و دوازده سال در آنجا بود و با شنیدن خبر مرگ میرودوس به شهر خود بازگشته و در موطن خود ناصره اقامت گزید تا آن حضرت در همین مکان به نبوت رسید .

بر اساس نام همین قریه ناصره ، پیروان آن حضرت را نصاری می گویند . برطبق برخی اناجیل  ایشان در سن 30 سالگی نبوت خود را اظهار داشت .( بنابر برخی روایات اسلامی ایشان در هفت یا هشت سالگی به مقام بلند نبوت نایل آمدند ) ذکر شد که قرآن عیسی مسیح را به عنوان پیامبری از سوی خدا، و بدون تفسیر بعنوان کلام (کلمه) خداوند می‌شناسد. این اعتقاد فراتر از اعتقاد برخی یزدان‌ شناسان مسیحی مدرن است که مسیح را تنها به عنوان یک مصلح اجتماعی می‌شناسند. ایشان در طول عمر گرانبهای خود معجزات بسیاری داشتند که از میان آنها می توان به صحبت کردن در گهواره و زنده کردن مردگان و شفای بیماران صعب العلاج  اشاره کرد. پیروان اولیه وخاص ایشان را حواریون می خوانند .

حواریون جمع حواری به معنی شستن و سفید کردن است و گاهی به هر چیز سفید اطلاق می شود . در باب ششم انجیل متی و لوقا اسامی حواریون این چنین ذکر شده است : پطرس، اندریاس ، یعقوب ، یوحنا ،  فیلویس، برتولوما ، توما ، متی ، یعقوب، شمعون ، یهودا برادر یعقوب و یهودای اصخریوطی . کتاب مقدس ایشان انجیل نام دارد . انجیل در لغت به معنای بشارت و خیر و مژده نیک است . در میان پیروان حضرت مسیح ، انجیلها و رسایل بسیاری تدوین شد که در قرن چهارم میلادی شمار آنها به 160 عدد رسید. پس ازآن که کنستانین امپراطور روم به آیین مسیح در آمد،  غیر از چهار انجیل بقیه غیر معتبر شناخته شد که اناجیل اربعه معتبر عبارتند از انجیل متی ، انجیل مرقس ، انجیل لوقا و انجیل یوحنا . چهارده رساله نیز از پولس به آن ضمیمه شد که همگی به نام عهد جدید نامیده شد. حضرت مسیح، سرانجام پس از عمری ترویج روحیه ایثار و جوانمردی در میان مردم و متخلق کردن آنان به اخلاق الهی مورد حسادت حاسدان قرار گرفت و بنا به دستور خاخام بزرگ  یهود دستور توقیف عیسی صادر گشت. یکی از دوازده حواری (یهودا اصخریوطی) با دشمن همکاری کرد و ایشان را دستگیر و به رسم رومیان مصلوب کردند . از نظر اسلام یهودیان نتوانستند حضرت عیسی را دستگیر سازند  بلکه خدای تعالی ایشان را به آسمان برد و شخص دیگری که شبیه حضرت عیسی بود دستگیر و به دار آویخته شد . 

تولد رودکی :

در چنین روزی در سال 860 میلادی ابو عبدالله جعفر بن محمد رودکی پدر شعر فارسی به دنیا آمد. او را می توان نخستین شاعر بزرگ ایران نام برد زیرا نه تنها از آن سخنگوی روشن دل بیش از سابقین و معاصرانش اشعاری که دلیل فضل و بلندی خیال اوست به جای مانده است. بلکه عده زیادی از شعرا خصوصا معاصران او مانند شهید بلخی و معروفی او را ستوده اند . وی در انواع شعر مانند قصیده ، رباعی ، مثنوی و قطعه مهارت داشته و در موسیقی نیز صاحب هنر بود. وی چنگ می نواخت. مهمترین اثر او نظم کلیله و دمنه است که اشعار کمی از این اثر بزرگ باقی مانده است...  

                                کاروان شهید رفت از پیش       و آن ما رفته گیر و می‌اندیش 
                                از شمار دو چشم یک تن کم     وز شمار خرد هزاران بیش 
                              توشه‌ی جان خویش ازو بربای   پیش کایدت مرگ پای آگیش  
                               آن چه با رنج یافتیش و بذل       تو به آسانی از گزافه مدیش     
                              خویش بیگانه گردد از پی سود    خواهی آن روز مزد کمتر دیش  
                             گرگ را کی رسد صلابت شیر؟  باز را کی رسد نهیب شخیش؟ 

شهادت آیت الله نورالله اصفهانی :

در چنین روزی در سال 1306 ه ش آیت الله حاج آقا نورالله (مهدی) اصفهانی به دست عمال رضاخان به درجه رفیع شهادت نایل آمد . ایشان در 1278 ه ق در خانه آقا محمد باقر مسجد شاهى (فقیه نامور اصفهان) دیده به جهان گشود . ایشان پس از طی تحصیلات مقدماتی در نزد پدر به سوی عراق رفت و جزء شاگردان مرجع شیعه حضرت آیة الله العظمى میرزا محمد حسن شیرازى شد. ایشان بعدها توانست به درجه اجتهاد نایل آید و استادان بزرگى چون حضرات آیات عظام میرزا محمد حسین شیرازى ، میرزا حبیب الله رشتى ، سید صدر الدین کاظمینى ، میرزا حسین بن میرزا خلیل تهرانى و سید محمد کاظم طباطبایى یزدى اجتهاد او را گواهی کردند. آیت الله نجفی اصفهانی درنهضت مشروطیت نقش فعالی ایفا کرد و درکنار بزرگانی چون آیت الله مدرس رهبری مردم اصفهان را بعهده داشت. مبارزه فقیهان بلند آوازه ایران بویژه حاج آقا نورالله با استعمار، درباریان وابسته را نگران ساخت. آنها در پى بهانه اى بودند تا این رهبران دلسوز را از پیروانشان جدا سازند. حاج آقا نورالله به مثابه چهره شاخص روحانیت در هجرت و تحصن 1324ه.ق قم شرکت جستند. این هجرت سرنوشت ساز به پیروزى مشروطه انجامید و سرانجام روحانیان معترض به شهرهاى خود بازگشتند. پس از موفقیت جنبش مشروطه ، حاج آقا نورالله با مشکلى تازه روبرو شد. ظل السلطان، که سى سال بر مردم اصفهان حکم رانده بود و پرونده اى سراسر گناه و جنایت داشت ، یکباره تغییر چهره داد تا همچنان در قدرت باقى بماند. فقیه فرزانه شهر در کنار برادر بزرگترش آقا نجفى اعتراضى فراگیر را سازماندهى کرد و سرانجام دست آن عنصر پلید را از مال و نوامیس مردم کوتاه ساخت . مهاجرت آیت الله نجفی اصفهانی ازاصفهان به قم مهمترین حرکت زندگی سیاسی ایشان بشمارمیرود. ایشان وعدهای ازعلما برای ابراز مخالفتشان با حکومت رضاخان و همچنین برای تحقق بخشیدن به قوانین شرع اسلام اقدام به این مهاجرت کردند.ایشان سرانجام در اول رجب  سال 1346 ه .ق به شهادت رسید.

استعفای احمد شقیری :

در چنین روزی در سال 1346 ه ش ، احمد شقیری از رهبران مبارز فلسطینی چند روز پس ازبرگزاری همایش ملی فلسطین در قاهره از مقام خود استعفا و در استعفانامة خود گفت: استعفای خودرا به پیشگاه ملت دربند، بزرگوار، شریف، آواره و رانده شده از کشور خویش تقدیم می دارم. همچنین این استعفا را تقدیم چریکهای قهرمانی می کنم که این روزها در سرزمین عزیزمان سرگرم مبارزه هستند. از خداوند علی قدیر مسألت دارم ، ملت فلسطین و آرمان او را محفوظ و مبارزات و سازمان این ملت را مصون بدارد و خداوند را درهمه حال شاکرم . 

تولد نیوتن :

چنین روزی در سال 1642 میلادی اسحاق نیوتن به دنیا آمد . نیوتن دانشمند بزرگ فیزیک توانست در حوزه فیزیک نظریات جالب توجهی را از خود به یادگار نهد. او نخستین بار نیروی  جاذبه زمین را کشف کرد و آن را مورد بررسی قرار داد. وی همچنین در حوزه مکانیک حرکت، قوانین سه گانه ای را عرضه  کرد که قانون عمل و عکس العمل او شهرت جهانی دارد .  

تولد محمد علی جناح :  

در چنین روزی در سال 1876 میلادی محمد علی جناح در خانواده ای ثروتمند در پاکستان دیده به جهان گشود . وی پس از اتمام تحصیلات  ابتدایی برای تحصیل در رشته حقوق به انگلستان مسافرت کرد و پس از فراغت از تحصیل به پاکستان بازگشت و به وکالت داگستری پرداخت . دیری نگذشت که شهرتی بسزا یافت. جناح در مبارزه با انگلستان کوشش های فراوانی کرد و مدتی نیز در این راه با گاندی همکاری نمود و در زمان نهرو نیز با سعی و کوشش فراوان پاکستان را از هندوستان جداکرد. در همین زمان بود که به رهبری حزب مسلم لیگ پاکستان رسید. در اثر خدمات بسیار، مسلمانان او را به ریاست خود بر گزیدند و او دولتی مستقل در پاکستان به وجود آورد . وی خدمات شایانی در شبه قاره هند برای مسلمانان  انجام داد. جناح  سر انجام در سال 1949 میلادی دار فانی را وداع گفت .

تولد همفری بوگارت :

در چنین روزی در سال 1899 میلادی همفری بوگارت بازیگر معروف آمریکایی به دنیا آمد . وی  یکی از مشهورترین بازیگران سینمای آمریکاست. او در فیلمهای بسیاری نقش ایفا کرد که بازی او در کازابلانکا به همراه اینگرید برگمن بسیار مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفته است .

تولد انور سادات :

در چنین روزی در سال 1918 میلادی انور سادات رییس جمهورسابق مصر به دنیا آمد . وی در سال 1949 میلادی با جمال عبد الناصر آشنا شد و پس از کودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب اولین اعلامیه فرماندهی انقلاب را برای خبرنگاران خواند. پس از ترقی سریع در مشاغل و مدارج دولتی در سال 1960 میلادی به ریاست مجمع ملی مصر و در سال 1964 معاون رییس جمهور شد . پس از مرگ جمال عبد الناصر، وی در سال 1970 میلادی رییس جمهور مصر شد. وی به علت امضاء معاهده سازش کمپ دیوید با مناخیم بگین، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان خائن از جانب بسیاری از مجامع عربی و دولت ایران طرد شد . وی در سال 1981 توسط خالد اسلامبولی و یارانش اعدام انقلابی شد .

تاجگذاری شارلمانی :

در چنین روزی در سال 800 میلادی شارلمانی به عنوان نخستین امپراطور مقدس روم تاجگذاری کرد . پاپ لئوی سوم تاج او را بر سر وی نهاد. شارلمانی یکی از بزرگترین کشور گشایان جهان به شمار می رود و در طول چهل و سه سال پادشاهی خود پیوسته در حال تهاجم و لشکر کشی بود .

تاجگذاری کونکرور :

در چنین روزی در سال 1066 میلادی ویلیام کونکرور به عنوان پادشاه انگلستان تاجگذاری کرد .

آتش بس به خاطر فوتبال :

در چنین روزی در سال 1914 میلادی و در طول جنگ جهانی نخست، نیروهای بریتانیا و آلمان به منظور انجام بازی فوتبال میان تیمهای دو کشور با یکدیگر ، موقتا آتش بس غیر رسمی را رعایت کردند.

اجرای نخستین نمایش صاحب جایزه پولیتزر :

در چنین روزی در سال 1917 میلادی نمایش چرا ازدواج در تئاتر نیویورک به اجرا درآمد . این نمایش نخستین متن نمایشی بود که جایزه پولیتزر را از آن خود کرده بود .

محاصره ژاپن :

در چنین روزی در سال 1941 میلادی هنگ کنگ ژاپن را محاصره کرد .

اولین جشن کریسمس :

در چنین روزی در سال اول میلادی بر طبق تقویم دیونوزوس، اولین جشن کریسمس برگزار شد .

معرفی سانتیگراد به دنیا :

در چنین روزی در سال 1741 میلادی آندره سلسیوس درجه حرارت خود با نام سانتیگراد را به جهان معرفی کرد .

معاهده درزدن :

در چنین روزی در سال 1745 میلادی معاهده درزدن میان پروس و اطریش به امضا رسید. بر اساس این معاهده سیلزیا به پروسی ها رسید .

روز قانون اساسی در تایوان:

 در چنین روزی در سال 1946 میلادی قانون اساسی در تایوان تصویب شد .

درگذشت رهبر حزب چپگرای ترکیه :

در چنین روزی در سال 1973 میلادی عصمت اینونو از همرزمان آتاتورک در ایجاد جمهوری ترکیه و رهبر حزب چپگرای جمهوریخواه خلق در89 سالگی درگذشت. وی سالها نخست وزیر و رئیس جمهوری ترکیه بود . 

درگذشت چارلی چاپلین :

 

در چنین روزی در سال 1977 میلادی چارلی چاپلین نابغه سینما در سوییس درگذشت. عصر جدید عنوان مهمترین اثر اوست . چارلی چاپلین یکی از نوابغ مسلم سینماست. او در زمانی که در اوج موفقیت بود با اونااونیل ازدواج کرد و از او صاحب 7 یا 8 فرزند شد ولی فقط یکی از این بچه ها که جرالدین نام دارد استعداد بازیگری را از پدرش به ارث برده و چند سالی است که در دنیای سینما مشغول فعالیت است . وی در اوج فقر به سینما روی آورد و به دلیل اینکه توانسته بود با مردم عادی زندگی  کند توانست در فیلمهای خود نوعی طنز تلخ را به تماشاگر ارایه دهد . نوع حرکات و صامت بودن سینمای او خود در جهت تاثیر مضامین انتخابی او برای مخاطب ، بی تاثیر نبوده است. دیکتاتور بزرگ از دیگر فیلمهای مهم اوست .

در گذشت خوان میرو : 

 

 در چنین روزی در سال 1983 میلادی خوان میرو نقاش سورئالیست اسپانیایی در سن نود سالگی در خانه اش در مایور کا  در گذشت . آثار خوان میرو هم اکنون در موزه های بزرگ دنیا نگهداری می شود.

در گذشت دکتر رینهولد رودنبرگ  : 

در چنین روزی در سال 1961 میلادی رودنبرگ مخترع میکروسکوپ الکترونیکی درگذشت .

در گذشت زنوبه گرام : 

درچنین روزی در سال1901میلادی زنوبه گرام فیزیکدان بلژیکی بعد از75سال زندگی درگذشت. وی مخترع دینام است . دینام وسیلهای است که با استفاده ازآن جریانهای دائم یا متناوب برق را میتوان به نقاط دور انتقال داد.

 منبع: خبرگزاری مهر

04/10/58

سفر شوراي ويژه دولت به كردستان (داريوش فروهر، صباغيان و ...)

04/10/59

جبهه جنوب : اجراي آتش روي آبادان و اهواز .

جبهه شمالي : سه گزارش كوتاه از عمليات در دزلي و بازي دراز و بمباران پالايشگاه كركوك .

 سخنان امام خميني در تمجيد از مردم ايثارگري كه به جز صدر اسلام نمونه اي از تاريخ ندارند و سرزنش جريان هاي طرفدار شرق و غرب كه مشغول شرارت هستند .

 سخنراني نخست وزير درباره مشكلات ناشي از جنگ و مذمّت كساني كه در زمان جنگ و مبارزه با امپرياليسم ، عملاً با امپرياليستها همكاري ميكنند و درصدر تشنج آفريني و تضعيف ارگانهاي مملكتي بر می آيند .

سخنراني صدام حسين در هيات دولت و اعلام مواضع قدرتمندانه در قبال جنگ و آينده آن : انگيزههاي عراق از شروع جنگ ، دلايل نپذيرفتن و لغو قرارداد 1975 ، علل بازگشت نيروهاي عراقي به مرزهاي بين المللي ، جنگ طولاني و تداوم اشغال خاك ايران ، ضرورت باقيماندن اراضي اشغالي جنوب و غرب ايران در نقشه نظامي عراق ، حاكميت بر شط العرب بدون شرط عقبنشيني نيروهاي عراقي و گشودن جبهه جديد در شمال غرب جهت فشار بيشتر ايران براي پذيرش آتش بس .

 مواضع اسرائيل در قبال جنگ ايران و عراق از زبان عزروايزمن : با جنگ ايران و عراق ديگر مسئله فلسطين تنها مسئله خاورميانه نيست . ايران نظير برخي كشورهاي ديگر ميتواند به دو ايران شمالي و جنوبي تقسيم شود .

 گزارشي از همكاري نظامي فرانسه و عراق .

04/10/65

عمليات كربلاي 4 و آزاد شدن جزيره مهم ام‌الرصاص عراق .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo