شهید آوینی
 
قرآن اجازه ی پذیرش سلطه قدرت ها را به مسلمین نمی دهد

سیدمحمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه، بعد از ظهر امروز، چهارشنبه، 14 آذر در نشست «بسیج و بصیرت سیاسی» که با محور مسایل روز در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداخت.

وی در این‌باره گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عدم سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی، ایجاد روابط دوستانه و صلح‌آمیز با کشورهایی که با ما روابط خصمانه ندارند و غیرمحارب هستند و دفاع از مسلمانان در یک افق گسترده را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در روابط بین‌المللی معرفی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کرده‌اند، سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت»، اصول ثابت و پایدار سیاست خارجی ما بوده و شامل مرور زمان نیز نخواهند شد.

حسینی در ادامه به بیان محورهای سیاست خارجی دولت نهم پرداخت و توضیح داد: عدالت‌محوری در روابط با سایر کشورها، یکی از این محورهاست. بر این اساس برقراری رابطه با تمامی کشورهایی که از ما ضعیف‌ترند، یا هم‌وزن ما هستند یا در ابعادی از ما قوی‌ترند، باید براساس عدالت باشد، بنابراین آنچه که می‌تواند ما را به اهداف عالی و آرمان‌های مقدسی که مدنظر نظام است، برساند، مقاومتی پایدار و منطقی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کرد: ما سلطه را از سوی هیچ قدرتی و در هیچ‌یک از شئون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نمی‌پذیریم و قرآن نیز چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد.

وی با بیان این جمله که «نفی سلطه به معنای نفی روابط مسالمت‌آمیز با سایر کشورها نیست»، ابراز داشت: آموزه‌های دینی ما را موظف می‌کنند که روابط خود را با کشورهایی که حتی از ما ضعیفت‌تر هستند، بر مبنای عدالت تنظیم کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه، صلح و امنیت برای همه بر مبنای عدالت و معنویت را محور دیگر سیاست خارجی دولت نهم عنوان کرد و افزود: اگر عنصر عدالت را از هر راه‌حلی حذف کنیم، ناکارآمد است؛ عدالت مایه ماندگاری و پایداری است.

به گفته حسینی، توسعه متوازن و برابر روابط، سیاست چندجانبه‌گرایی و مقابله با تک قطب‌گرایی آمریکا، از دیگر محورهای کلیدی سیاست خارجی دولت نهم است که همگی بر اساس قانون اساسی، اندیشه‌ امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری تنظیم شده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه همایش «بسیج و بصیرت سیاسی»، با تشریح ابعاد نظام سلطه، تصریح کرد: در مقابل این نظام، دو راه وجود دارد، نخست تسلیم، سازش و عقب‌نشینی است که بسیاری از کشورها این کار را انجام دادند، ولی چیزی نصیب آنها نشد.

وی مقاوت و پایداری منطقی و پایدار را، راه مقابه با نظام سلطه ذکر کرد و افزود: استقلال و آزادی در همه ابعاد اختصاص به نظام جمهوری اسلامی ندارد، بلکه هر کشوری که خواهان این امتیاز است، هزینه‌های آن را می‌پردازد و ناگزیر به مقاومت است.


سخنگوی وزارت امور خارجه، پافشاری ایران را بر اصول و مبانی خود در جهت دستیابی به علم و فناوری، دلیل دشمنی برخی کشورها با ایران اسلامی بیان کرد و گفت: نظام سلطه از اینکه ایران اسلامی به عنوان الگویی برای کشورهای اسلامی برگزیده شود، نگران است.

حسینی یکی از محورهای مقابله نظام سلطه با جمهوری اسلامی را مقابله با اندیشه‌های امام (ره) دانست و خاطرنشان کرد: هر چه ما از اصول و ارزش‌های بنیادین خود فاصله بگیریم، دشمنی‌ آمریکایی‌ها کم می‌شود.

بنابر این گزارش وی در بخش پایانی این همایش به سئوال‌های تعدادی از حضار پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سئوالی درباره دستیابی ایران به سلاح اتمی، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده‌اند ما به لحاظ شرعی، قانونی، اخلاقی، انسانی و نیز به لحاظ تعهدات بین‌المللی که داریم، استفاده از این سلاح‌ها را نادرست می‌دانیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه درباره تهدیدات نظامی آمریکا سئوال کرد، که وی پاسخ داد: شرایطی که آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق دارند، فشار افکار عمومی داخلی و خارجی و سیاست‌های اشتباه آنها در گذشته، همگی حاکی از این است که به این سمت نخواهند رفت.

وی در پایان اظهار داشت: البته ما ضعیف‌ترین احتمالات را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم و در این‌باره تمام گزینه‌ها توسط مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه بوده و خواهد بود.
 

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo