شهید آوینی


امروز پنجشنبه پانزدهم آذرماه سال 1386 هجری شمسی، مقارن است با بیست و پنجم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با ششم دسامبر سال 2007 میلادی.

توقیف اموال ایران در بانکهای انگلستان :

درچنین روزی درسال1358هجری شمسی نقود جمهوری اسلامی ایران دربانکهای انگلیسی ازسوی دولت بریتانیا ضبط شد . دولت بریتانیا در واقع با این کار قصد داشت جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار دهد تا ایران گروگانهای آمریکایی را آزاد سازد. چندی پیش از این اقدام انگلیس، دولت آمریکا به همین منظور دولت ایران را تحت محاصره اقتصادی شدید قرار داده بود.

معرفی کابینه فروغی :

محمدعلی فروغی،دومین کابینه خود را در چنین روزی در سال 1320 ه ش به مجلس شورای ملی معرفی کرد. وی در شهریور ماه 1320 ه ش پس از ورود نیروهای متفقین به ایران دوباره نخست وزیر شد. محمد علی فروغی ملقب به ذکاء الملک دانشمند و نویسنده بزرگ معاصر، فرزند محمد حسین ذکاء الملک اصفهانی است. وی در سال 1310 ه ق به مدرسه دار الفنون رفت و به تحصیل در رشته طب پرداخت. اما بزودی آن را رها کرد و به تحصیل و مطالعه کتاب های حکمت و فلسفه روی آورد. او پس از مرگ پدر خود به ریاست مدرسه سیاسی که مدتی معلم آن بود برگزیده شد. فروغی بعدها به وکالت و ریاست مجلس و همچنین وزارت و سفارت و رییس الوزرایی و ریاست جامعه ملل و همچنین ریاست دیوان کیفر رسید و یکی از اعضای پیوسته فرهنگستان بود. از او آثار بسیاری به جای مانده است که از میان آنها می توان به تاریخ مختصر ایران، حقوق اساسی ، تاریخ ملل شرق ، تاریخ مختصر دولت روم قدیم ، سیر حکمت در اروپا و همچنین تصحیح دواوین بزرگان ادبیات فارسی اشاره کرد. فروغی که مورد اعتماد انگلیسی ها بود در تداوم حکومت پهلوی بعد از جنگ اول جهانی و تبعید رضاخان، نقش کلیدی داشت و بدون اقدام وی نزد دول پیروز در جنگ، پهلوی دوم بر اریکه قدرت نمی توانست تکیه زند.

درگذشت مولانا جلال الدین محمد بلخی :

بنا بر روایاتی، مولانا جلال الدین محمد بلخی در چنین روزی در سال 1273 میلادی در قونیه در گذشت. جلال الدین محمد بلخی در ششم ربیع الاول سال 604هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. اجدادش همه از مردم خراسان بودند. پدرش بهاالدین ولدبن ولد نیز محمد نام داشت و سلطان العلما خوانده می شد. مولانا در هجده سالگی، در شهر لارنده، به فرمان پدرش با گوهر خاتون، دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد. وی در بیست و چهار سالگی بنا به وصیت پدر، دنباله کار او را گرفت و به وعظ و ارشاد پرداخت. دیری نگذشت که سید برهان الدین محقق ترمذی به روم آمد و جلال الدین از تعالیم و ارشاد او برخوردار شد. شیدایی مولانا زمانی آغاز شد که او با شمس تبریزی آشنا گشت. اما شیفتگی مولانا به شمس را عده ای برنتافتند و به بدگویی از شمس تبریزی مشغول شدند. به سعایت برخی از شاگردان مولانا و همچنین بدرفتاری آنان با شمس ، شمس از قونیه رفت. پس از رفتن شمس حال مولانا دیگر گون شد و مریدان وشاگردانش از رفتاری که نسبت به شمس داشتند پشیمان شده و درصدد یافتن شمس در دمشق بر آمدند. شمس پس از حدود پانزده ماه روانه قونیه شد .اما این بار نیز با جهل و تعصب عوام روبرو شد و ناگزیر برای همیشه از قونیه غایب گردید. مولانا پس از جستجوی بسیاردرباره پیرو مراد خود، از یافتن وی ناامید شد. بسیاری از شعرهای دیوان شمس در حقیقت گزارش همین روزها و لحظات عاشقی اوست. علاوه بر غزلیات شمس ، مولانا مثنوی معنوی را در شش دفتر خلق کرد که یکدوره تفسیر قرآن کریم به نظم است. فیه ما فیه نیز اثر منثور مولانا است. آن عارف نامی سرانجام در سال 672 ه.ق هنگام غروب آفتاب ، بدرود حیات گفت. مرگش بر اثر بیماری ناگهانی بود که طبیبان از علاجش درمانده بودند. خرد و کلان مردم قونیه از هر مذهب ومرامی در تشییع جنازه او حاضر بودند. مرقد او هم اکنون به زیارتگاهی درقونیه ترکیه تبدیل شده است. از مکتب عرفانی مولانابه "مولویه " یاد می شود که رکن اصلی آن را سماع تشکیل می دهد. پیروان مولانا هر سال در همین ایام بر مزار وی گرد می آیند و مراسم سماع باشکوه برگزار می کنند و از سراسر جهان برای تماشای این مراسم وحظ معنوی به قونیه می روند .

درگذشت منوچهر جهانبگلو :

درچنین روزی در سال1369هجری شمسی، منوچهر جهانبگلو از استادان موسیقی اصیل ایرانی دار فانی را وداع گفت . وی در زمینه موسیقی دکتری خود را از اتریش دریافت داشته بود. جهانبگلو در ایران به تدریس موسیقی مشغول بود. کتاب آموزش سنتور از جمله آثار اوست .

تولد فرهاد ارژنگی:

فرهاد ارژنگی موسیقیدان ایرانی در چنین روزی در سال 1317 ه ش دیده به جهان گشود. وی در سال 1340 ه ش دار فانی را وداع گفت. او نوازنده تار بود. از وی در حوزه ساخت تصانیف مختلف در موسیقی سنتی آثار زیبایی به یادگار مانده است .

حمله به کی اف :

در چنین روزی در سال 1240 میلادی ، پس از مرگ چنگیزخان، باتو خان مغول، شهر کیف را در اوکراین تصرف کرد و پس از تصرف آن را با خاک یکسان نمود.

دستور اعدام از سوی لینکلن :

در چنین روزی در سال 1862 میلادی به دستور آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا 39 سرخپوست از قبیله سو به دار آویخته شدند.

روز استقلال فنلاند :

در چنین روزی در سال 1917 میلادی فنلاند از روسیه مستقل شد . فنلاند کشوری است در شمال اروپا بین روسیه و سوئد و نروژ . نژاد مردم این کشور زرد و سفید است وغالب آنان به زبان فنلاندی صحبت می کنند. اکثر مردم این کشور پیرو مذهب پروتستان اند. فنلاند در چهاردهم دسامبر سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . این روز همه ساله به عنوان روزملی دراین کشور گرامی داشته می شود .

عقب نشینی از اسکاتلند :

در چنین روزی در سال 1745 میلادی ارتش بونی، پادشاه انگلستان از اسکاتلند عقب نشینی کرد .

اشغال بخشی از هندوستان :

در چنین روزی در سال 1756 میلادی نیروهای نظامی انگلستان تحت امر رابرت کلایو، منطقه فولتای هند را به اشغال خود در آوردند .

انتشار نخستین جلد از بریتانیکا :

در چنین روزی در سال 1756 میلادی نخستین جلد از فرهنگ بزرگ بریتانیکا در اسکاتلند چاپ و منتشر شد .

انتشار نخستین شماره واشنگتن پست :

در چنین روزی در سال 1877 نخستین شماره روزنامه واشنگتن پست منتشر شد .

اشغال بخارست :

در چنین روزی در سال 1916 میلادی ارتش آلمان تحت فرماندهی ژنرال مکنسن بخارست را به اشغال خود در آورد .

انفجار مهیب در فرانسه :

در چنین روزی در سال 1917 میلادی کشتی تسلیحاتی فرانسه با نام مون بلان در هالیفاکس منفجر شد. بر اثر این انفجار 1639 نفر کشته و بیش از نه هزار نفر مجروح شدند .

قرارداد آنگلو آیریش :

در چنین روزی در سال 1921 میلادی قرارداد انگلیس ایرلند با نام آنگلو آیریش به امضای طرفین رسید. بر اساس این قرار داد ایرلند حاکمیت خود را بر سرزمین اش اعلام داشت. همچنین بر اساس این قرارداد قسمت تجزیه شده به نام ایرلند شمالی شکل گرفت.

پیمان ریبن تروپ بونت :

در چنین روزی در سال 1938 میلادی پیمان عدم تجاوز میان دو کشور فرانسه و آلمان امضا شد. این پیمان ریبن تروپ بونت نام داشت.

سیمون دوبووار گنکور گرفت :

در چنین روزی در سال 1954 میلادی سیمون دو بووار نویسنده برجسته فرانسوی جایزه گنکور را دریافت داشت . سیمون دوبووار داستان پرداز و مقاله نویس اگزیستانسیالیست فرانسوی در پاریس چشم به جهان گشود. ماندارن ها مهم ترین اثر اوست که که به چند ین زبان از جمله فارسی ترجمه شده است .

نلسون ماندلا و زندان :

در چنین روزی در سال 1956 نلسون ماندلا و 156 تن دیگر از فعالان سیاسی آفریقای جنوبی به خاطر فعالیت های سیاسی بر ضد نظام آپارتاید و نژاد پرستانه اقلیت سفید پوست حاکم در آفریقای جنوبی دستگیر شدند. وی در همین روز در در سال 1988 میلادی به زندان ویکتور وستر در کیپ تاون منتقل شد. رهبر آفریقای جنوبی که از سال 1999 از سیاست کناره گرفته است، نماد جهانی صلح و دوستی است . وی در تمام طول عمر خویش در راستای مبارزه با استعمار و استثمار حرکت نموده است .او در حال حاضر قصد دارد که باقیمانده عمر خود را به مبارزه بااستعمار آمریکا و بیماری ایدز صرف کند .

اعلام آزادی تمامی گروگانهای خارجی :

صدام در چنین روزی در سال 1990 میلادی اعلام کرد تمامی گروگانهای خارجی موجود در این کشور را آزاد خواهد کرد .

ویرانی مسجد بابری :

در چنین روزی در سال 1992 میلادی سیصد هزار هندو مسجد بابری را در هندوستان ویران کردند. دراین حمله 4 نفر جان باختند. منازعه بر سر بنای این مسجد همچنان میان مسلمانان و هندوها ادامه دارد و هنوز به نتیجه ای نرسیده است. تخریب کنندگان مسجد بابری مدعی اند که مسجد در محل معبد رام ساخته شده بوده است.

کشف ونزوئلا :

درچنین روزی در سال1499میلادی آلفونسو دوحدا دریانورد و مکتشف اسپانیایی ونزوئلا را کشف کرد. او نام این منطقه را ونزوئلا یعنی ونیز کوچک نهاد زیرا مردم برخی دهکده های آن همچون ونیزیها خانه های خود را روی آب ساخته بودند.

تولد یوهان ام دوتزنبرگ :

در چنین روزی در سال 1808 میلادی دوتزنبرگ نویسنده فلاندری دیده به جهان گشود. "آینده" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جویس کیلمر :

در چنین روزی در سال 1886 میلادی کیلمر شاعر آمریکایی دیده به جهان گشود. درختان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد گانر میردال :

میردال جامعه شناس و اقتصاد دان معروف سوئدی در چنین روزی در سال 1898 میلادی به دنیا آمد. او در سال 1974 جایزه نوبل را از آن خود کرد .

در گذشت ژان باپتیست سیموئون شاردن :

در چنین روزی شاردن نقاش مشهور فرانسوی در سن 80 سالگی در گذشت .

درگذشت کلود مونه :

در چنین روزی در سال 1926 میلادی کلود مونه نقاش امپرسیونیست فرانسوی در سن 86 سالگی در گذشت . کلود مونه معجزه‌گری‌ است که زندگی را از محیط پیرامون خود استخراج نموده و به بوم خود منتقل می‌کند. شدت زندگی در آثار او برای همتایانش رشک برانگیز است. سزان در توصیف او چنین می‌گوید: « تنها یک چشم دارد؛ ولی خدایا چه چشمی!» .امپرسیونیست ها در آثار خود با استفاده از رنگ های درخشان و خالص سعی می کردند احساس خود وهمچنین تاثیرات شخصی خود ، برگرفته از محیط اطراف را بر روی بوم منتقل سازند .
 

منبع : خبرگزاری مهر

15/09/59

تبادل آتش در جبهه های جنوبی و میانی . درگیری هوایی خودی و دشمن و خسارت متقابل .

گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد دربارة آخرین وضعیت جبهههای جنگ . دبیر و سخنگوی شورای عالی دفاع : در جنگ عنصر اصلی نیروی انسانی است و این درست نقطة قوت ما و نقطة ضعف عراق است . نقش مردم و مسؤلان مردمی در استقلال كشور و حل مشكلات ، از دیدگاه امام خمینی .

اعلام مواضع ایران در بیان رئیس مجلس ( آقای هاشمی رفسنجانی ) مبنی براینكه نه تنها قبول شرایط ایران بلكه اجرای آن شرایط باعث آزادی گروگانها خواهد شد ـ اعلام مواضع آمریكا توسط واسطههای الجزایری مبنی براینكه اگر ایران قبل از تحویل زمامداری به ریگان مسألة گروگانها را حل نكند وضعیت مشكلتری پدید خواهد آمد .

اظهارات رئیس جمهور ( بنیصدر ) در مورد تحرك گروههای ضدانقلاب در پوشش حمایت از وی و محكومكردن آن در مصاحبه با روزنامه انقلاب اسلامی و حمله مجدد به جریان مقابل در سرمقاله همین روزنامه . شركت رئیس جمهور ، نخست وزیر و رئیس مجلس در جلسه حل اختلاف برپاشده توسط جامعه روحانیت مبارز تهران و تصمیمات مربوطه .

كارشناسان مسائل ایران در لندن : نزدیكترین پیوند ارتش با بنیصدر است نه رهبران مذهبی ، امّا روابط ارتش و بنیصدر هم توسعه نیافته است ، چون ارتش وی را یك رهبر قوی و نمونه نمیداند . پیشبینی یك مركز تحقیقاتی در آمریكا : جنگ ایران و عراق یك جنگ طولانی بدون پیروز خواهد بود .

15/09/65

حمله 10 فروند هواپیمای دشمن به اهواز و بمباران نقاط مسكونی و صنعتی شهر.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo