شهید آوینی
 
رئيس‌جمهور: اجرای احكام الهی طبق نص آيات قرآن، تضمين حيات جوامع است

رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه اولين اجلاس رؤسای قوه قضاييه كشورهای اسلامی تصريح كرد: اجرای احكام الهی تضمين حيات جوامع است و حياتی كه خداوند در قرآن به آن اشاره می‌كند، حياتی مملو از نور، رحمت، معرفت، اخوت، عشق و تكامل است.

دكتر محمود احمدی‌نژاد، رئس جمهور كشورمان، امروز سه‌شنبه با حضور در مراسم افتتاحيه اولين اجلاس رؤسای قوه قضاييه كشورهای اسلامی، با تشكر از شركت مقامات عالی‌رتبه قضايی داخلی و خارجی و ديگر ميهمانان اين اجلاس اظهار كرد: اساس قضا بر عدالت است و قضا پاسداری از عدالت را عهده‌دار است.

وی گفت: عدالت منحصر به تشريع نيست، بلكه اساس تكوين است و در تكوين، بيان عدالت در تشريع آمده است.

وی در ادامه پرسيد: وقتی جهان بر اساس عدالت خلق شده، چگونه می‌توان بدون عدالت در روابط انسانی و اجتماعی زندگی كرد؟

وی خاطرنشان كرد: انحراف از عدل و قسط انحراف از صراط مستقيم و مسير هدايت و انحراف از مسير ربوبيت و افتادن در دامن شياطين است.

احمدی‌نژاد عنوان كرد: امروز، جهان بيش از هر زمان ديگری تشنه‌ عدالت است. با اين كه بشريت جز در دوران‌های بسيار كوتاه، طعم عدالت را نچشيده، ولی بر مبنای فطرت حق‌طلبی و عدالت‌خواهی خود، خواهان عدالت است. اگر خدای متعال اقامه عدل و قسط را از بشريت مطالبه كرد، فطرت او را نيز منادی عدالت‌خواهی قرار داد و جهان را كه آئينه عدالت الهی است در برابر انسان قرار داد.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: همچنانكه عدالت، رمز و مفتاح كمال بشری است، بی‌عدالتی و تبعيض كليد مفاسد است و اين نيازمند دليل نيست و تمام تاريخ بشريت و وضع موجود بر اين واقعيت گواهی دارد.

اجرای احكام الهی، تضمين حيات جوامع است و حياتی كه خداوند در قرآن به آن اشاره می‌كند، حياتی مملو از نور، رحمت، معرفت، اخوت، عشق و تكامل است

احمدی‌نژاد بيان داشت: بسط عدالت و اقامه‌ قسط يك فريضه‌ الهی و اعلی مقصد انبياء الهی است كه كليد همه‌ خيرات و بركات است.

وی ادامه داد: به حكم وظيفه دينی و انسانی، همه‌ ما بايد سهمی در برپايی عدالت جهانی، يعنی عدالت در اقتصاد، مديريت، سياست، قضاوت، تقنين، و ساير زمينه‌ها ايفا كنيم؛ بدون ترديد مصلح كل و انسان كامل كه فرزند پيامبر عظيم‌الشأن اسلام و مأموريت برپايی عدالت جهانی را عهده‌دار است، خواهد آمد و عدالت در جامعه بشری به صورت كامل مستقر خواهد شد و مستكبران و ظالمان رفتنی هستند.

احمدی‌نژاد در تكميل سخنان خود در اين باره با بيان اين مطلب ‌كه رسالت پيامبران الهی بر پايه‌ عدل بوده است، گفت: همه بشريت در پرتو بينات، كتاب و ميزان، مأمور به اقامه‌ قسط هستند.

وی گفت: هم در كلام و هم در فلسفه، ضرورت اقامه قسط و عدالت روشن و قابل اثبات است و انحراف از عدل و قسط، انحراف از مسير هدايت و انحراف از صراط مستقيم است. انحراف از عدالت انحراف از مسير ربوبيت و افتادن در دام شياطين است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينكه مسلمانان تابع احكام الهی هستند، به ارائه پيشنهاداتی در خصوص تقويت دستگاه‌های قضائی كشورهای اسلامی پرداخت و گفت: تشكيل دادگاه‌های صالح بين دول اسلامی برای رفع و حل و فصل دعاوی ضروری است كه می‌تواند الگوی مناسبی از قضاوت عادلانه را در جهان به نمايش بگذارد و از مراجعه به غير بی‌نياز كند.

ديگر پيشنهاد رئيس‌جمهور آن بود كه برنامه هم‌انديشی دائمی بين علما، علم و حقوق و قضات برجسته‌ دنيای اسلام برای بررسی شيوه‌های دادرسی تنظيم شود و الگوهای مناسب منطبق بر موازين شرعی، عقلی و تجربيات موفق بشر شكل گيرد كه می‌تواند محاكم را از تشتت رويه‌ها كه بعضاً به تفرق آراء در موضوع واحد منجر می‌شود بازدارند. همچنين تحقيق و بررسی دائم و مشترك برای كشف احكام اسلامی در موضوعات مبتلا به ضروری است.

پيشنهاد سومی كه احمدی‌نژاد در اين اجلاس برای سران قضايی حقوقی كشورهای اسلامی داشت، برپايی دادگاه اسلامی بين‌المللی برای پيگيری و تعقيب مجرمان جهانی، متجاوزان به حقوق ملت‌ها، جنايتكاران جنگی و دولت‌ها و كسانی است كه بدون واهمه فضای زندگی بشری را به تلخی و تهديد می‌كشانند كه يك ضرورت اساسی امروز است.

رئيس جمهور تأكيد كرد: برای تحقق اين پيشنهادات تشكيل اتحاديه‌ قوای قضايی و دادگستری می‌تواند بسيار راهگشا و آغاز مباركی بر يك حركت پرخير و بركت باشد.

قدرت‌هايی كه به ميزان حق هيچ تعهدی ندارند برای آنان ميزان منافع آنان است و هيچ ارزشی برای حقوق ديگران قائل نيستند. حتی به قوانين ساخته‌ خود نيز پايبندی نشان نمی‌دهند

رئيس جمهور در ادامه خطاب به شركت‌كنندگان در اين اجلاس گفت: شما مأمور و نماد عدالت‌خواهی در امر قضا هستيد كه از بالاترين امور عالم و تضمين حقوق عامه و خواسته است. نقش شما در برپايی عدالت كم‌نظير است. دادگستری‌ها و محاكم می‌توانند شيرينی عدالت را به كام صاحبان حق و جامعه انسانی بچشانند.

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: ميزان در رأی، عدالت است و عدالت فقط مبتنی بر احكام الهی است. مترقی‌ترين و كامل‌ترين احكام، احكام الهی است.

وی در ادامه‌ سخنان خود گفت: به حكم وظيفه دينی و انسانی، همه‌ ما بايد سهمی در برپايی عدالت جهانی ايفا كنيم. عدالت در اقتصاد، در مديريت، در سياست، در قضاوت، در تقنين، و بدون ترديد مصلح كل و انسان كامل كه فرزند پيامبر عظيم‌الشان اسلامی است و مأموريت برپايی عدالت جهانی را عهده‌دار است، خواهد آمد و عدالت در جامعه بشری به صورت كامل مستقر خواهد شد و مستكبران و ظالمان رفتنی.

وی خاطرنشان كرد: اگر حقوق جامعه و مردم بر اساس قوانين الهی برپا شود، آن‌گاه كه حقی تضييع شد با حكم قاضی به صاحب آن مسترد شود، امنيت و آرامش فراگير و فرصت تعالی و تكامل انسان‌ها فراهم می‌شود. به واقع می‌توان گفت، اجرای احكام الهی تضمين حيات جوامع است و حياتی كه خداوند در قرآن به آن اشاره می‌كند، حياتی مملو از نور، رحمت، معرفت، اخوت، عشق و تكامل است. اين‌ها همه ميوه‌ شجره طيبه عدالت است. اگر عدالت باشد دليلی بر دشمنی باقی نمی‌ماند، بنابراين جامعه عدل جامعه دوستی و رحمت است و در آن كرامت انسان‌ها حفظ می‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه خاطرنشان كرد: دليلی بر عصيان باقی نمی‌ماند و امور جامعه به صلاح می‌شود و شايد به همين دليل باشد كه هدف از ارسال رسل، انزال كتب و وضع ميزان، اقامه‌ قسط به دست مردم باشد. هم‌چنان كه عدالت باعث تعالی و كمال جامعه بشری است و بی‌عدالتی و تبعيض كليد مفاسد است و اثبات اين امر نيازمند دليل نيست. تمام تاريخ بشريت و وضع موجود بر اين واقعيت گواهی می‌دهند.

وی عنوان كرد: ما متأسفيم كه بسياری از مناسبات جهانی تحت فشار و زورگويی برخی قدرت‌ها از عدالت فاصله گرفته است. قدرت‌هايی كه به ميزان حق هيچ تعهدی ندارند برای آنان ميزان منافع آنان است و هيچ ارزشی برای حقوق ديگران قائل نيستند.

شما مأمور و نماد عدالت‌خواهی در امر قضا هستيد كه از بالاترين امور عالم و تضمين حقوق عامه و خواسته است

رئيس جمهور ادامه داد: آنان حتی به قوانين ساخته‌ خود نيز پايبندی نشان نمی‌دهند. بعضی سازمان‌های بين‌المللی به ويژه شورای امنيت سازمان ملل نيز بر اساس عدالت، پی‌ريزی نشده‌اند. شيوه حاكم بر اين شورا نمادی از بی‌عدالتی است كه آثار آن فراگير و بعضا جهانی است.

احمدی‌نژاد در تشريح بهتر اعمال اين سازمان بيان كرد: در اين شورا برخی از اعضای دارای حق ويژه همزمان شاكی، دادستان، قاضی و مجری حكم هستند و در برابر شكايات از خودشان نيز در مقام قاضی قرار دارند و مصونيت كامل دارند. نتيجه‌ چنين وضعی را بايد در عراق، فلسطين و افغانستان و جای جای جهان مشاهده كرد؛ هزاران، هزار كشته، مجروح و آواره، سرزمين‌های اشغال‌شده، حقوق تضييع‌شده‌ خانواده‌ها و ملت‌ها، متلاشی‌شدن كرامت انسان‌ها.

وی تأكيد كرد: فضای تهديد، زندگی را به كام جهانيان تلخ و مسير كمال انسانی را با موانع سنگين مواجه می‌كند. اميال و هواهای نفس حاكم می‌شود و دوستی و برادری و اعتماد جای خود را به كينه‌ورزی و بدبينی می‌سپارد و زندگی تلخ و تلخ‌تر می‌شود و اما اشغالگران و جنايتكاران به هيچ مرجعی پاسخگو نيستند.

احمدی‌نژاد در پايان تأكيد كرد: بسيار بديهی است كه اگر زورگويی جانشين عدالت شود، اجرای هيچ قانونی تضمين نمی‌شود.

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo