شهید آوینی

 

استاد برجسته دانشگاه واشنگتن: حمايت پايدار و بی قید و شرط از اسرائيل در كنگره و رياست جمهوري آمريكا وجود دارد

استاد برجسته دانشگاه واشنگتن در خصوص نقش لابي صهيونيسم در سياست، اقتصاد و ساير مسائل در آمريكا گفت: اكثر مردم آمريكا هيچ علاقه‌اي به لابي يهودي ندارند و بر اساس همه نظرسنجي‌هاي معتبري كه در خصوص مسائل مورد نگراني آمريكا صورت گرفته است، اين مسئله اصلا به عنوان يكي از منافع مردم آمريكا آشكار و مطرح نشده است.

« ويكتور لوين» در خصوص نقش لابي صهيونيسم در سياست، اقتصاد و ساير مسائل به ويژه در آمريكا گفت: نخست آنكه، اكثر مردم آمريكا هيچ علاقه‌اي به لابي يهودي ندارند و بر اساس همه نظرسنجي‌هاي معتبري كه در خصوص مسائل مورد نگراني آمريكا صورت گرفته است، اين مسئله به عنوان يكي از منافع مردم آمريكا آشكار و مطرح نشده است.

وي افزود: آنچه كه مردم آمريكا را بسيار نگران مي سازد جنگ در عراق، انتخابات رياست جمهوري سال 2008 و مبارزه انتخاباتي كه توسط دو حزب اصلي آمريكا آغاز شده است، مسائل مربوط به بهداشت، قيمت نفت و بنزين، مسائل مهاجرت و غيره است. وقتي در اين نظرسنجي‌ها در مورد مسائل سياست خارجي آمريكا پرسيده شد، علاوه بر دلمشغولي آنان نسبت به عراق و ايران، بسياري پاسخ دادند كه آنها اميدوار به مذاكره براي حل و فصل منازعه اسرائيل و فلسطين از طريق مذاكره هستند. به جز درصد بسيار اندكي (كمتر از يك درصد) كه موضوع لابي يهودي يا اسرائيل را در پاسخهايشان مطرح نكردند.

«لوين» در تحليل اين موضوع كه برخي معتقدند آمريكا منافع مردم آمريكا را قرباني اسرائيل كرده است، اظهار داشت: اين موضوع توجه بسيار زياد رسانه ها و روشنفكران و اساتيد ( و عمدتاً محافل طرفدار اسرائيل و يهودي) را به خاطر كتاب پرمخاطبي كه توسط دو استاد دانشگاه سرشناس و مشهور آمريكا يعني جان ميرشيمر و جان والت تحت عنوان «لابي اسرائيل و سياست خارجي آمريكا» منتشر شده، برانگيخته است. در اين كتاب نفوذ بيش از اندازه لابي اسراييل در كنگره و تشكيلات سياست خارجي آمريكا مورد اتهام واقع شده است.اين كتاب تقريباً توسط اكثر نشريات معتبر مانند(Foreign Policy, New Republic,New York Review of Book, New York Times Book Review ) مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: من اين كتاب را مطالعه كردم. منتقدان - تقريباً همه آنهايي كه با سازمانهاي طرفدار اسرائيل يا يهودي ارتباط نداشتند- توافق كرده‌اند، همچنان كه من معتقدم، كه ميرشيمر و والت اين موضوع را اثبات نكرده‌اند. آنها فقط شواهد و نشانه‌هايي كه نظر آنان را تاييد مي‌كرد، انتخاب كردند. آنها از درك ماهيت سياست گروههاي ذينفع( لابي يك اصطلاحي عام و كلي براي گروههاي ذينفع است؛ اصطلاحي كه گروهها از آن استفاده مي‌كنند) در آمريكا ناكام مانده‌اند و نفوذ سازمانهاي يهودي يا طرفدار اسرائيل بر سياست سازان آمريكا را بيش از حد برآورد كرده‌اند و ويژگي متغير مستقل را كه متغيرهاي وابسته ديگر را توضيح مي‌دهد به لابي اسرائيل نسبت داده‌اند؛ كه يك سفسطه است.

این استاد برجسته دانشگاه واشنگتن تصريح كرد: من بايد اين نكته را متذكر شوم، چندين گروه يهودي و طرفدار اسراييل - من آنها را بيش از دهها مورد برشمرده‌ام و شامل آنهايي كه ميرشيمر و والت هدف قرار داده‌اند نيز مي‌شود - كه به دنبال نفوذ در سياست خارجي آمريكا مي‌باشند درصد كوچكي - شايد كمتر از 5 درصد - از صدها گروه ذينفعي هستند كه در در نيويورك و واشنگتن‌ دي.سي به اين كار مشغول مي باشند.

وي افزود: تقريباً همه كشورهاي كوچك و بزرگ با نمايندگي‌هاي خود در آمريكا جهت نفوذ در سياست خارجي آمريكا به عنوان گروههاي ذينفع تلاش مي‌كنند و برخي از اين گروه‌ها از جمله سازمانهاي مذهبي( از همه مذاهب)، گروه‌هاي تحقيق سياست خارجي ( نظير گروه‌هاي بحران بين‌المللي) و سازمانهاي مربوط به زنان و غيره نيز بر نظرات و ديدگاه‌هاي ويژه تاكيد مي كنند و اين نكته درست است كه حمايت پايدار و مداوم از اسرائيل در كنگره و رياست جمهوري وجود دارد.

 

  منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo