شهید آوینی

 

امروز یکشنبه سیزدهم آبان ماه سال 1386 هجری شمسی، مقارن است با بیست و سوم شوال سال 1428 هجری قمری و برابر است با چهارم نوامبر سال 2007 میلادی.

تبعید امام خمینی به بورسا ترکیه :

پس از آنکه رژیم پهلوی نتوانست حضرت امام خمینی را از تبلیغ اصول دین اسلام و احیای اندیشه حکومت اسلامی بازدارد تصمیم گرفت که ایشان را تبعید کند. به همین دلیل پس از قیام 15 خرداد 1342 رژیم به دنبال بهانه ای برای حذف شخصیت حضرت امام خمینی می گشت، غافل از اینکه اندیشه های آن حضرت در دل و جان مردم نفوذ یافته بود. به نظر تصمیم گیران رژیم پهلوی در این حوزه تنها گزینه ای که معقول به نظر می رسید، تبعید حضرت امام خمینی بود، چراکه شخصیت آن حضرت به حدی بزرگ و شناخته شده در میان آحاد مردم بود که آنان حتی نمی توانستند اجازه تصور حذف فیزیکی آن حضرت را به خود بدهند.

براین اساس بود که در شب سیزدهم 1343 ه ش صدها کماندو چترباز مسلح به همراه ماموران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی رییس ساواک تهران، بیت آن حضرت را محاصره کردند و از بام و دیوار وارد منزل امام شدند وپس از ضرب و شتم حاضران در منزل، امام خمینی را دستگیر کردند و ایشان را به تهران انتقال دادند. رژیم فردای آن روز نیز امام خمینی را از فرودگاه تهران به ترکیه تبعید کرد. ساواک به همین مناسبت در اطلاعیه ای اعلام کرد :" طبق اطلاع موثق و شواهد کافی چون رویه روح الله موسوی خمینی وتحریکات مشارالیه علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی تشخیص داده شد لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردید." جرم امام در آن روزگار تنها پایداری و حمایت از استقلال و آزادی ملت مسلمان ایران، مخالفت با اصلاحات ارضی شاه - که بیشتر یک مانور سیاسی در جهت تحمیق توده ها بود - ، مبارزه با احیای کاپیتولاسیون و مبارزه با انحرافات سیاسی رژیم بود. پس از انتشار خبر تبعید امام تظاهرات وسیعی درنقاط گوناگون ایران به نشانه اعتراض به این عمل شاه برپا شد.

کشتار دانش آموزان توسط رژیم پهلوی و روز دانش آموز :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش دانش آموزان مدارس تهران در حالی که مدارس خود را تعطیل کرده بودند به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا حمایت خود را از رهبر کبیر انقلاب اسلامی و همبستگی خود را با اقشارمختلف اعلام کنند . گروه های زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در محوطه چمن تهران (محل کنونی برگزاری نماز جمعه) گرد آمدند و از جمله یکی از دانش آموزان در حال سخنرانی بود در حالی که جمعیت دیگری از دانش آموزان در محیط داخلی وبیرونی در جنوبی دانشگاه تجمع کرده بودند.

این افراد در حمایت از نهضت اسلامی به دادن شعار پرداختند. در حالی که ماموران مسلح رژیم شاه دانشگاه تهران را به محاصره خود در آورده بودند در ساعت یازده صبح روز سیزدهم آبان ابتدا با پرتاب چند گلوله گاز اشک آور در میان دانش آموزان قصد پراکنده ساختن آنان را داشتند. اما اجتماع کنندگان نه تنها پراکنده نشدند بلکه عزم خود را جزم ساختند و با تمام توان به شعاردادن علیه رژیم پهلوی و سردادن ندای وحدت الله اکبر پرداختند. در این وضعیت تیراندازی آغاز شد و بسیاری از جوانان و نوجوانان این مرز بوم در دانشگاه و یا برابر آن به خون غلطیدند. در این واقعه 56 تن شهید و صدها نفر مجروح شدند . پخش صحنه هایی از کشتار دانش آموزان درمقابل دانشگاه نهران از تلویزیون، خشم وخروش ملت ایران را دو چندان کرد. امام خمینی به همین مناسبت در پیامی از پاریس مردم ایران را به صبر دعوت کردند :
عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است... ایران امروز جایگاه آزادگان است...من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام... و صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان خواهم رساند.
این روز به همین مناسبت روز دانش آموز نام گرفت.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام :

در چنین روزی در سال 1358 و در سالگرد روز دانش آموز و روز تبعید امام خمینی از ایران به ترکیه ، سفارت آمریکا در تهران به تسخیر دانشجویان پیرو خط امام درآمد . این واقعه که حضرت امام خمینی از آن به عنوان انقلابی بزرگتر از انقلاب نخست یاد کردند پس از آن روی داد که دانشجویان با دریافت خط استکبار و تحلیل روشهای جاسوسی آمریکا در کشور ایران ، درصدد حذف آثار این نماد پلید در جامعه ایران بر آمدند. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا در تهران نشانگر این مطلب است که در سفارتخانه های آمریکا در جهان واحدی به نام واحد عملیات وجود دارد که رهبری عملیات جاسوسی در کشورهای محل سفارت را داراست .

در سال 1358 امام خمینی در بیانات قاطعی خواستار استرداد شاه مخلوع از دولت آمریکا شدند. دانشجویان پیرو خط امام پس از این سخنرانی که در تاریخ دهم آبان 1358 انجام شد، به منظور وادار ساختن آمریکا به استرداد محمدرضا شاه و ایضا دریافت اموال بلوکه شده ایران در دست دولت آمریکا، تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. به دنبال این حرکت دانشجویان دانشگاه تهران ، پلی تکنیک ( امیرکبیر فعلی )، شریف و بهشتی در یک راهپیمایی گسترده به سوی سفارت حمله ور شدند و با گذر از دیوار های آن، این سفارتخانه را به تسخیر خود در آورند. در این هنگام دانشجویان موفق شدند 63 آمریکایی حاضر در این سفارتخانه را گروگان بگیرند. پس از این واقعه جناحهای سیاسی مختلف در کشور، مواضع مختلفی در برابر آن اتخاذ کردند اما امام خمینی آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول خواندند. پس از تسخیر لانه جاسوسی، دولت آمریکا، روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران قطع کرد. به ابتکار امام خمینی پس از چندی زنان و پس ازآن سیاه پوستانی که در میان گروگان ها بودند آزاد شدند اما بقیه که ارکان لانه جاسوسی بودند به مدت 444 روز در ایران به عنوان گروگان باقی ماندند. دانشجویان سرانجام به دستور رهبر کبیرانقلاب اسلامی، جاسوسان را تحویل دولت دادند و مقرر شد که مجلس شورای اسلامی در باره آنان تصمیم بگیرد ، لذا مجلس هیئتی را تعیین کرد و مذاکرات با میانجی گری دولت وقت الجزایر بین ایران و آمریکا آغاز شد که منجر به امضای بیانیه های الجزایر شد. گروگان ها نیز یک روز پس از روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا (ریگان) و شکست جیمی کارتر در انتخابات آزاد شدند.

واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران نه تنها توطئه های بعدی علیه انقلاب را با شکست مواجه کرد بلکه ضربه سختی به اقدامات ضد مردمی و عملیات جاسوسی شیطان بزرگ به ویژه در منطقه وارد کرد و ابهت ساختگی این کشور را درهم شکست. به همین مناسبت چنین روزی از طرف نمایندگان دوره سوم مجلس شورای اسلامی در تاریخ کشور بنام روز مبارزه با استکبار جهانی نام گرفت .

واقعه ایران گیت :

پس از قطع ارتباط آمریکا با ایران، مقامات آمریکایی هر از گاهی درصدد ایجاد رابطه سیاسی مجدد با ایران برآمدند. از جمله این اتفاقات ماجرای ایران گیت است که در زمان ریاست جمهوری ریگان اتفاق افتاد. در چنین روزی در سال 1365 هاشمی رفسنجانی رییس مجلس وقت جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد که رابرت مک فارلین نماینده رسمی آمریکا و از چهره های ارشد کاخ سفید به همراه سه نفر دیگر مخفیانه با گذرنامه های ایرلندی و با یک هواپیمای حامل اسلحه وارد تهران شدند.

آنها حامل پیامی از جانب ریگان برای برقراری رابطه مجدد با جمهوری اسلامی ایران بودند. در این مصاحبه ،هاشمی رفسنجانی از کیکی صحبت کرد که ریگان برای مقامات ایرانی فرستاده بود و انجیلی را به خبرنگاران نشان داد که رییس جمهور آمریکا آن را امضا کرده بود تا به عنوان نشانه حسن نیت مقامات آمریکایی پذیرفته شود. با این حال فرستادگان آمریکا پس از پنج روزمعطل ماندن در فرود گاه مهرآباد به رسیدن به مقاصد خاص خود اجازه خروج یافتند. در روز پانزدهم آبان نیز وزارت امور خارجه ایرلند شمالی نسبت به استفاده غیر قانونی از گذر نامه های ایرلندی به دولت آمریکا اعتراض کرد. در همین زمان مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر وقت ایران تاکید کرد که جز در موارد مربوط به دادگاه لاهه هیچ مذاکره رسمی و غیررسمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد. پس ازفاش شدن خبر و آشکار شدن این رسوایی برای دولت ریگان، مطبوعات کشورهای غربی درصدد توجیه امر برآمدند و ادعا کردند که هدف اصلی سفر مک فارلین به ایران تلاش برای مقابله با مساله تروریسم ، جلوگیری از آدم ربایی در لبنان و استفاده از نفوذ ایران در لبنان برای آزادی گروگانهای آمریکایی بوده است. اولین بار خبر سفر مک فارلین به ایران از طرف نشریه الشراع منتشر شده بود.

آغاز هفته تربیت :

تربیت بخشی از آموزش محسوب می شود و بنا به عقیده علم روانشناسی به آن بخش از آموزش که مربوط به روح و روان آدمی است مربوط می گردد . تربیت در لغت به مفهوم باروری وشکوفایی است و در اصطلاح به معنی کشف استعادادهای نهفته آدمی است. از ابتدای خلقت بشر تربیت به مفهوم عام آن مد نظر بود و ظهور پیامبران تنها برای تربیت نوع بشر و متخلق کردن او به اخلاق الهی بوده است. پس از انقلاب اسلامی در ایران تربیت مفهوم خاصی یافت و از آموزش رسمی جدا گشت . بدین طریق مفهوم تعلیم و تربیت به کتابهای دانشگاهی و درسی راه یافتند.

بی شک امروزه تربیت یکی از دو بال آموزش است و تنها با آموزش خاص علوم نمی توان فرد متعهد و متخصصی را در جامعه پروررش داد. در این مسیر چهار عامل خانواده، مدرسه ، وسایل ارتباط جمعی و جامعه هریک در تربیت آحاد افراد جامعه موثرند. به دلیل اهمیت فوق العاده این امر در سال 1359 از سیزدهم تا نوزدم آبان هر سال به عنوان هفته تربیت نامگذاری شد. همچنین پس از انقلاب اسلامی نهادی به نام نهاد امور تربیتی در وزارت آموزش و پروررش تاسیس شد تا با بکا رگماردن مربیان دلسوز در جهت تربیت میلیونها دانش آموز و همچنین متخلق ساختن آنان به اخلاق قرآنی تلاش کنند. کارشناسان امر تعلیم و تربیت معتقدند که انتقال مفاهیم تربیتی به مخاطب باید زمانی صورت گیرد که بیشترین و ماندگار ترین تاثیر را داشته باشد ، بنابراین اگر زمان و موقعیت مناسب در جهت اجرای برنامه های تربیتی از دست روند، انتظار تاثیر پذیری مخاطب منتفی خواهد بود و یا نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. به عنوان مثال آنچه قرار است در دوران کودکی به فرزند آموخته شود اگر به هر دلیل تا دوران نوجوانی به تاخیر افتد، چه بسا دیگر فرصت مناسبی برای جبران آن پیدا نشود و یا نتیجه مطلوبی در پی نداشته باشد .

رحلت آقا سید ابوالحسن اصفهانی :

سید ابوالحسن در سال 1284 ه ق در روستای مدیسه لنجان اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش سید محمد روحانی جلیل القدر در کربلا متولد و پس از وفات در شهرستان خوانسار به خاک سپرده شد. سید ابوالحسن دروس مقدماتی را در زادگاه خود نزدیکى از روحانیان آن دیار آغاز و پس از گذراندن دوره ابتدایى به حوزه علمیه اصفهان مهاجرت کرد. او در اصفهان از محضر استادانى همچون آیة الله کلباسى، آیة الله چهار سوقى، آیة الله درچه اى، آیة الله جهانگیرخان قشقایى و... بهره هاى فراوان برد و در همین ایام خود نیز به تدریس ادبیات عرب و فقه و اصول مى پرداخت .

وی در سن 24 سالگی به منظور بالا بردن معلومات خویش در سطح عالى و بهره گیرى از دانش شخصیتهاى علمى حوزه بزرگ نجف و سامرا در سال 1307 ق رهسپار عراق گردید ودر آنجا از محضر بزرگانى چون آیات عظام میرزا محمد حسن شیرازى (میرزاى بزرگ ) میرزا حبیب الله رشتى، فاضل شربیانى، شیخ محمد حسن مامقانى، سید محمد کاظم یزدى ، آخوند خراسانى ، میرزا محمد تقى شیرازى و آیة الله شریعت اصفهانى بهره های فراوان برد. آن عالم ربانی مدت سه سال در کربلا و سامرا به سر برد و در درس آیة الله میرزا محمد حسن شیرازى شرکت جست. پس از آن در سال 1310 ق. به شهر نجف اشرف رفت و تا پایان عمر در آن دیار ماندگار شد. پس از اینکه میرزا محمد تقى شیرازى ، مرجع تقلید شیعیان مردم را در مسائل احتیاطى خویش به وى ارجاع داد، آوازه اش بالا گرفت و روز به روز بر تعداد شاگردانش افزوده مى شد، تا جایى که پس از درگذشت آیة الله سید محمد کاظم یزدى حوزه درسش ، پررونق ترین مجمع علمى در میان مجامع علمى آن روزگار شد. آن عالم ربانی پس از درگذشت آیة الله نایینى و آیة الله کاشف الغطاء صاحب مقام مرجعیت و زعامت دینى شیعیان شد و تا پایان عمردر این مقام باقى بود.

وسیلة النجاة ، انیس المقلدین، حاشیه بر تبصره علامه، حاشیه بر العروة الوثقى، حاشیه بر نجاة العباد، ذخیرة العباد، شرح کفایة الاصول ، منتخب الرسائل مناسک حج ، وسیله النجاة الصغرى ، خیرة الصالحین از جمله مهمترین آثار اویند. ایشان در طول عمر خود شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به حضرات آیات سید محمود شاهرودى ، سردار کابلى ، سیدعلى یثربى کاشانى، میرزا آقا اصطهباناتى، محمد تقى آملى ، شیخ هاشم آملى ، محمد رضا طبسى، سید ابوالحسن شمس آبادى ، سید عبدالله شیرازى ، شیخ على علیارى تبریزى، علامه طباطبایى، میرزا مهدى آشتیانى اشاره کرد. آن عالم ربانی سرانجام پس از عمری تلاش در جهت نشر و گسترش معارف حقه اسلام ، در اثر سانحه اى به زمین خورد و پس از بازگشت به کاظمین در شب نهم ذیحجه 1365 ه ق ، سیزدهم آبان سال 1325 ه ش در سن 81 سالگى دارفانى را وداع گفت . پیکر شریف آیة الله اصفهانى پس از حمل از کاظمین به نجف و در تشییعى کم سابقه در صحن مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام کنار قبر فرزند شهیدش سید محمد حسن و آرامگاه آیة الله خراسانى به خاک سپرده شد.

تاسیس سازمان یونسکو :

سازمان یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، در چنین روزی در سال 1946 با هدف کمک به صلح و امنیت جهانی از طریق ترویج همکاری میان ملت ها به وسیله آموزش و پرورش، علوم ، فرهنگ و در جهت ایجاد احترام به عدالت، حکومت قانون، حقوق بشر و آزادی های اساسی ایجاد شد. این نهاد دارای سه رکن است که دبیرکل، هیات اجرایی و کنفرانس عمومی این ارکان را تشکیل می دهند. هیات مجریه این سازمان بین المللی 45 نفرعضو دارد و هدف آن نظارت بر برنامه های کنفرانس عمومی است. کنفرانس عمومی نیز مرکب از نمایندگان کشورهای عضو است و حداقل سالی دو بار تشکیل جلسه می دهد. مقر یونسکو در پاریس بوده واعضای آن بیش از 160 کشور جهان اند .

اختراع نخستین پای مصنوعی :

در چنین روزی در سال 1846 میلادی بنجامین پالمر نخستین پای مصنوعی را اختراع کرد و آن را به نام خود به ثبت رساند .

اختراع نخستین ماشین صندوقداری :

در چنین روزی در سال 1880 میلادی جیمز و جان ریتی نخستین ماشین صندوقداری را به نام خود به ثبت رساندند .

اعلام وضعیت بی طرفی آمریکا :

در چنین روزی در سال 1939 میلادی و در ابتدای جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا خود را در جنگ جهانی دوم بی طرف خواند. البته آمریکا بعدها عملا وارد جنگ جهانی دوم شد و نقش ویژه ای را در این جنگ ایفا کرد و برای اولین بار بمب اتمی بر دو شهر ژاپن به نام های هیروشیما و ناکازاکی افکند و هزاران تن بی گناه و غیر نظامی در آن واحد را به خاک وخون کشید.

نمایش نخستین خودروی مجهز به سیستم تهویه هوا :

در چنین روزی در سال 1939 و در چهلمین نمایشگاه بین المللی خودرو، نخستین خودروی دارای سیستم تهویه هوا به نمایش گذاشته شد .

عقب نشینی نیروهای محور :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی و دراثنای جنگ جهانی دوم ، نیروهای محور از منطقه العالمین در آفریقای شمالی عقب نشینی کردند. این عقب نشینی برای بریتانیا یک پیروزی بزرگ به حساب می آمد.

تحت فشار قرار دادن نیروهای شوروی سابق :

در چنین روزی در سال 1956 میلادی نیروهای شوروی سابق به منظور تحت فشار قرار دادن مردم مجارستان و همچنین کنترل شورش گسترده مردم وارد این کشور شدند .شورش عمومی از زمان اشغال مجارستان توسط شوروی در 23 اکتبر همان سال آغاز شده بود .

زن دونده جهان رکورد شکست :

در چنین روزی در سال 1965 میلادی آن روبرتز برید لاو به عنوان نخستین زن دونده جهان توانست رکورد دویدن سیصد مایل در ساعت را بشکند. وی توانست 308 مایل را در یک ساعت طی کند .

درگذشت پادشاه یوگسلاوی :

در چنین روزی در سال 1970 میلادی شاه پیتر دوم، شاه یوگسلاوی در دنور آمریکا درگذشت. او نخستین پادشاه اروپایی بود که پیکرش در آمریکا به خاک سپرده شد .

دفاع از دموکراسی :

در چنین روزی در سال 1989 میلادی نزدیک به یک میلیون شهروند آلمان شرقی در خیابانهای برلین شرقی برای دفاع از دموکراسی تظاهرات کردند .

جنگ خطرناک از سوی عراق :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی دولت عراق در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این کشور برای جنگی خطرناک تر از دست دادن کویت آماده شده است .

کشته شدن اسحاق رابین :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی اسحاق رابین نخست وزیر 73 ساله رژیم صهیونیستی توسط جوانی صهیونیست ترور شد. اسراییلی های دست راستی مسوولیت ترور او را به عهده گرفتند. گفته می شود دست راستی ها مخالف حضور او در کنفرانس صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی بودند .

اجرای تصمیمات سازمان ملل علیه طالبان :

در چنین روزی در سال 1999 سازمان ملل متحد محاصره اقتصادی را علیه گروه طالبان به مرحله اجرا گذاشت. تصمیمات به این دلیل به مرحله اجرا گذاشته شدند که گروه طالبان از تحویل اسامه بن لادن خود داری کرده بود. اسامه پیشتر ادعا کرده بود که در سال 1998 سفارت آمریکا را در کنیا و تانزانیا مورد حمله قرار داده است .

تولد ویلیام سوم :

ویلیام سوم در چنین روزی در سال 1650 میلادی به دنیا آمد. وی پادشاه انگلستان بود. او بین سالهای 1689 تا 1702 میلادی بر این کشور حکومت کرد.

تولد ادن فیلیپوتز :

فیلیپوتز شاعرو نویسنده و نمایشنامه نویس برجسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1862 میلادی به دنیا آمد." مادی ماین های قرمز "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد لوییجی لوچیونی :

لوچیونی نقاش برجسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد. وی بیشتر درحوزه نقاشی از منظره تخصص داشت. "ستارگان اپرا" عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت رافائل سویر :

سویر نقاش آمریکایی در چنین روزی در سال 1987 میلادی دار فانی را وداع گفت. "صحنه های افسردگی در نیویورک" عنوان مهمترین اثر بصری اوست. وی در سن 87 سالگی درگذشت.منبع:خبرگزاری مهر

13/08/58

عمليات منتفي شده سد دوكان.

اشغال لانه جاسوسي توسط دانشجويان پيرو خط امام.

اعزام ... كلارك (مخالف سياست امريكا در حمايت از شاه) به ايران براي حل مسئله لانه جاسوسي.

13/08/59

جبهه جنوبي : آتش دشمن در اهواز ـ حمله ايذائي خودي در شوش ـ

 فعاليت تبليغي دشمن در بستان با همكاري عناصر جبهه التحرير .

توجيه تبليغاتي عدنان خيرالله وزير دفاع عراق در مورد شكست اين كشور در حمله به آبادان :كوشش ايران براي درهم شكستن محاصره آبادان ، اقدام احمقانه اي بود كه با نابودي نظاميان درگير ، شكست خورد .

 درگيريهاي ايذايي در جبهه مياني .

 تحركات ضدانقلاب داخلي با كمك عراق .

 پيروزي ريگان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا و بهره برداري بني صدر از آن در جدالهاي داخلي و اظهارات تازة امريكايي ها مبني بر اينكه در پاسخ به مجلس ايران شتابي در كار نيست .

 اعلام لغو تحريم اقتصادي ايران در صورت آزادي گروگانها ، توسط وزراي خارجه كشورهاي عضور بازار مشترك اروپا و اظهار نظر كيسينجر مبني بر اينكه اگر آمريكا شرايط ايران را بپذيرد در منطقه تحقير خواهد شد .

دفاع سخنگوي شوراي عالي دفاع از رسميت آخرين جلسه اين شورا به رياست نخست وزير ( رجائي ) .

 رئيس مجلس ( هاشمي رفسنجاني ) : فرماندهان نظامي در محضر امام قبول كردند كه آبادان را كاملاً تقويت كنند و ما اين را پيگيري ميكنيم .

 نماينده سميرم در مجلس ( بشارت ) : چرا سلاحهاي لازم در اختيار پاسداران غيور و مردمي كه براي جهاد به جبهه هاي جنگ ميروند ، قرار نميگيرد ؟

سخنراني صدام حسين در مجلس ملّي عراق : هر وقت ضرورت اقتضا كند ، به هر هدفي كه بخواهيم ميرسيم ـ ترجيح ميدهيم جنگ يك هفته طول بكشد ، مشروط بر اينكه در يك هفته حقوق كامل ما بدست آيد ـ سياست ما توسعه طلبي نيست ، مازمين آنها را در مقابل اعتراف به حقوق كامل خود پس ميدهيم .

 مفسر راديو اسرائيل : حقوق عراق همان اروند رود ، قصرشيرين ، محمره و ساير نقاط ايران است كه البتّه عراقيها آنرا اعلام نميكنند ، ولي در نظر دارند .

 ايران راهي جز مقاومت نظامي آن هم خيلي سخت و خونين ندارد . بنابراين بايد تناقضات موجود در صف رهبران دولت بر طرف شود .

 گزارش تايمز ژاپن : توافق عربستان ، كويت ، قطر و امارات براي جبران كاهش توليد نفت ناشي از جنگ .

 صدور دستور تعطيلي نشريات وابسته به سازمان مجاهدين خلق توسط دادستاني به خاطر اخلال در امر جنگ و برگزاري اولين جلسه محاكمه محمدرضا سعادتي به جرم تماس و برقراري رابطه سياسي ، اطلاعاتي و جاسوسي با شوروي .

13/08/60

حمايت عرفات از طرح فهد.

درخواست فهد از شوروي براي عهد‌ه‌دار شدن برقراري صلح در خاورميانه.

13/0863/

ترميم و تقويت خطوط پدافندي عراق در جبهه مياني.

 ادامه شناسايي نيروهاي خودي براي عمليات آتي.

تحركات ايذايي ضدانقلاب و احتمال حمله به راه آهن قطور.

 تلاش حزب دمكرات براي تداوم سلطه بر كردستان.

 گزارش خبرگزاري رويتر در مورد اوضاع مناطق كردنشين و جريان تسليميها.

 حضور يك خبرنگار ايتاليا با حفاظت حزب دمكرات در منطقه براي تهيه گزارش روزنامه اطلاعات از پيشرفت كارهاي مقدماتي راكتور هسته اي اصفهان.

 اظهارات يك اسير آزاد شده ايراني در مورد: عدم بيطرفي صليب سرخ در قبال اسراي ايراني.

 آزار و شكنجه اسرا توسط مأمورين عراقي و نيز فرستادن تعدادي از اسرا به اردن.

 ادامه توجه محافل خبري جهان به مسئله اسرا در جهت منافع عراق و بي توجهي به مظلوميت اسراي ايراني و تخلفات رژيم عراق.

 تفسير راديو امريكا از وضعيت اقتصادي ايران و عراق با تأكيد بر وضع اميدواركننده اقتصاد عراق در آينده .

گزارش روزنامه لويدزليست چاپ لندن از نارضايتي كاركنان كشتي هاي انگليسي از كار در منطقه جنگي خليج فارس.

 سخنان امام جمعه تهران (آقاي خامنه اي) به دنبال بيانيه وزارت خارجه به مناسبت 13 آبان، در مورد حق ايران در زدن ضربه و مقابله به مثل، در صورت ادامه سياستهاي امريكا در قبال ايران.

 گزارش راديو امريكا از هوشياري واحدهاي نظامي امريكا در قبال حملات احتمالي.

برگزاري مراسم ويژه 13 آبان مقابل لانه جاسوسي آمريكا و پيام دفتر تحكيم وحدت به اين مناسبت.

 تأكيد به رهبري امام خميني و هدايتگري روحانيت و در رأس آنها آيت الله منتظري، حمايت از دولت مهندس موسوي، ادامه جنگ تا رسيدن به پيروزي نهايي و لزوم فعاليت دانشجويان در دو بعد علمي و سياسي.

 سخنان آقاي موحدي كرماني در مراسم 13 آبان.

 بازتاب مراسم 13 آبان در خبرگزاري آلمان غربي: اميد به اين كه بنيادگرايان اسلامي از اسب بلند خود پياده شده باشند و اختلافاتشان را با عراق به طور مسالمت آميز حل كنند همچنان نابجاست.

13/08/65

گزارش و تحليل آقاي هاشمي در مراسم 13 آبان درباره جريان سفر مخفيانه مك فارلين.

 تلاش آمريكا براي برقراري رابطه با ايران.

 متوسل شدن آمريكا به ايران براي آزادي گروگانهايش در لبنان و ...

گزارش تلويزيون اي.بي.سي. درباره سفر مك فارلين به تهران.

 بحث درباره تغييرات طرح مانور عمليات بزرگ آتي، اقدامات شناسايي، فعاليتهاي دشمن و تلاشهاي آماده سازي در جلسه امروز فرماندهان سپاه در قرارگاه مركزي.

 در جلسه اي با حضور فرمانده نيروي زميني سپاه، مسئول مهندسي نيرو و فرماندهان قرارگاههاي تابعه، طرح مانور قرارگاهها، مشكلات موجود و مأموريت واحد مهندسي بررسي شد.

 مانور و آتش تانكهاي دشمن در منطقه باويسي و خسروي.

 يك گروه گشتي ژاندارمري در منطقه كوهتپه دهلران به كمين دشمن افتادند.

اعزام نيروهاي رزمي از همدان و نيروهاي فرهنگي از باختران به جبهه ها.

 جلب مشمولان غايب و فراري از چند استان.

 مواضع و شعارهاي دفتر تحكيم وحدت در مراسم 13 آبان عليه عربستان، كويت، انگليس، آلمان، فرانسه و ژاپن.

سخنان پيش از دستور نماينده تهران در مجلس، در حمايت از مواضع تحكيم وحدت.

 اطلاعيه وزارت خارجه به مناسبت سالروز تسخير لانه جاسوسي.

دادستان كل كشور به مناسبت 13 آبان، در جمع گروهي از دانشجويان پيرو خط امام شيوههاي نفوذ شيطان در انسان و چگونگي نفوذ شيطان بزرگ آمريكا را در انقلابها بيان كرد و مقابله با آمريكا را جوهره انقلاب اسلامي خواند.

 فرانسه براي حفظ موقعيت خود در بين حاميان عراق، سعي در توجيه بهبود رابطه با ايران را دارد.

 تفسير لوكوتيدين و فايننشالتايمز درباره مذاكرات ايران و فرانسه.

 يك مؤسسه وابسته به وزارت جنگ آمريكا اعلام كرد كه عراق 20 خلبان خارجي استخدام كرده است و در تهاجم اخير به جزيره سيري از 23 خلبان فقط دو تن عراقي بوده اند.

  وزير خارجه مصر: تهديدهاي ايران عليه عراق، عليه امنيت و حاكميت كشورهاي خليج فارس نيز هست.

سه خبرنگار مصري پس از بازگشت از ايران به هموطنان خود توصيه كردند براي درك واقعيات انقلاب اسلامي و تحولات عظيم در ايران به گزارشهاي خبرگزاريهاي بين المللي اعتماد نكنند.

 در پي توافق ايران با صليب سرخ، يك هئيت از صليب سرخ براي ملاقات با اسيران عراقي به تهران مي آيد.

 نامه جمعي از ايرانيان پناهنده به عراق درباره نابساماني و بدرفتاري رژيم عراق با آنان.

بررسي وضعيت اقتصادي عراق، بدهيها و ميزان صادرات نفت اين كشور، در يك روزنامه ژاپني.

 يك نماينده مجلس بي توجهي به توزيع و قاچاق مواد مخدر را ضربه به انقلاب و جنگ دانست.

13/08/66

عمليات منتفي شده سد دوكان.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo