شهید آوینی

 

عشق محور اصلی مکتب عرفانی مولوی است

نصیب گوشویف استاد دانشگاه از جمهوری آذربایجان گفت: عشق محور اصلی مکتب عرفانی مولوی است و از دید او عشق رمز و روح زندگی است.

عصر یکشنبه در بخش حکمت و فلسفه کنگره بین المللی مولانا که در سالن همایش های اجلاس سران اسلامی برگزار شد دکتر نصیب گوشویف استاد دانشگاه آذربایجان به ابعاد اندیشه و نظام فکری مولانا پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اصلی تبیین مختصات نظام فکری مولانا آن است که در آثار او جلوه های برجسته حکمت و عرفان با معارف قرآنی در هم آمیخته و در قالب قصه و شعر متبلور گردیده است و منابع و ماخذ زیادی از جمله باورهای کهن ، قصه های آمیانه ، حکمت نوافلاطونی یونانی و اندیشه های هندی در اندیشه او موجود است و از این رو تعیین مسیر شکل گیری اندیشه او از لابلای این منابع فراوان بسیار دشوار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اندیشه‌های مولانا قابل سنجش با الگوهای متداول فکری همچون اندیشه مشایی ، اشراقی وعرفانی نیست و بسیاری از اشعار وی بیانگر جنبش عشق در درون این عارف هستند.

دکتر گوشویف برخی عوامل مهم در نظام فکری مولانا را چنین برشمرد: اندیشه مولانا مصداق وحی قلبی توأم با جلوه الهی است که از لقای روحانی سرچشمه می گیرد و در حوزه منطق قرار نمی گیرد. ثانیا به دلیل اینکه اندیشه های مولانا بیان معرفت باطنی است نمی‌توان او را به هیچ محدوده خاصی منحصر کرد.

همچنین مولانا اهداف خود را به یاری قصه پردازی و نثر شاعرانه بیان کرده است. ضمن اینکه مولانا مشرب خاصی برای افکار خود داشت. نظام فکری مولانا در حال تموج و تحرک است و روش دیالکتیکی در آن مشهود است. از این رو جزم‌گرایی و یکسونگری و تقلید در اندیشه او راه ندارد.

گوشویف گفت: در نظام دوقطبی مولانا توجه همواره به مشرق و وحدت و نور است و مولانا همچون غزالی در مخالفت با نفس راه اعتدال پیش می گیرد و در قصه سازی از مفاهیم طبیعی استفاده می‌کند.

وی در پایان گفت: شناخت افکار مولانا متضمن شناخت اندیشه‌های عرفانی و باطنی است. نزد مولانا عقل جزئی قادر به درک ملکوک الهی نیست و عشق محور اصلی مکتب عرفانی مولوی است که مرگ در آن راه ندارد.

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo