شهید آوینی

 

 آغاز كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا در تهران

كنگره بین‌المللی بزرگداشت مولانا تا لحظاتی دیگر با حضور بیش از 200 مولوی شناس از 29 كشور و با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در محل اجلاس سران آغاز به كار می‌كند.

در حالی كه كشورهای همسایه در ماه‌های گذشته مراسم بزرگداشت جلال الدین محمد بلخی را با تبلیغات رسانه‌ای گسترده آغاز كرده بودند ایران نیز از امروز یکشنبه  8/6 /86 در ماه‌های آخر سال 2007 كنگره بین‌المللی بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا را برگزار می‌كند.

در این كنگره حدود 200 مولوی شناس از 29 كشور جهان مقالات خود را درباره موضوعات مختلف درباره مولانا ارائه خواهند داد.

امروز علاوه بر محمود احمدی‌نژاد، غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی نیز كه ریاست افتخاری این كنگره را برعهده دارد به سخنرانی خواهد پرداخت.
مولانا شناسان و مولوی پژوهان كشورهای آلمان، آمریكا، انگلیس، روسیه، كانادا، یونان، فرانسه، استرالیا، تركیه، مصر، ژاپن، قزاقستان از جمله میهمانان این كنگره هستند.
یونسكو در سال 2005 به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا كه امسال می‌باشد این سال را به نام این شاعر و عارف بزرگ اسلامی - ایرانی نامگذاری كرده بود. یكی از موضوعات چالش برانگیز در سال 2007 بحث بر سر ملیت مولانا بود كه تركیه با استفاده از حربه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای سعی داشت مولانا را در جهان به عنوان یك شاعر ترك معرفی كند.
مولانا در بلخ به دنیا آمده و در 616 هجری قمری به خاطر حمله مغول همراه پدرش بهاء ولد از این شهر خارج می‌شود و بعد از سفر به حرمین شریفین از راه دمشق به قونیه می‌رود. این در حالی است كه تمام آثار وی به زبان فارسی سروده و نوشته شده است.

 منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo