شهید آوینی

 

امروز پانزدهم شوال؛ سالروز درگذشت آىت‌الله «شىخ محمدتقی اصفهانی»

180 سال پىش درچنىن روزی، 15 شوال سال 1248 هجری قمری، آىت‌الله «شىخ محمدتقی اصفهانی» مشهور به «صاحب حاشىه» از بزرگ‌ترىن علمای شهر اصفهان در گذشت.

آىت‌الله محمد تقی اصفهانی در سال 1301 ه.ق در اصفهان در خانواده ای از اهل علم و تقوی چشم به جهان گشود و پدربزرگش كاشف الغطا از علمای بزرگ بود.

وی نزد عده‌ای از علما و اساتىد بزرگ شاگردی كرده و از بعضی از آن‌ها در ضمن مولفات خود با تجلىل و احترام زىاد ىاد كرده و از برخی از آنان اجازه اجتهاد و رواىت گرفته است. ىكی از اساتىد او علامه بحرالعلوم بود.

آرامگاه آىت‌الله اصفهانی در تخت پولاد اصفهان است. شىخ محمدتقی اصفهانی پس از كسب مقام اجتهاد به اصفهان باز گشت و به تدرىس پرداخت.
كتاب‌های «شرح الاسماء الحسنی» و «هداىة المسترشدىن» از آثار بزرگ آىت الله اصفهانی است

كتاب‌های «شرح الاسماء الحسنی» و «هداىة المسترشدىن» از آثار بزرگ آىت الله اصفهانی است كه كتاب اخىر كه معرف دانش بسىار اىشان است در اصول فقه است.

مرحوم آىت‌الله حاج شىخ محمد‌تقی اصفهانی؛ معروف به «آقا نجفی اصفهانی» در احوالات خودش نوشته است كه: روزی در نجف اشرف مشغول رىاضت بودم. در آن دوره اسراری بر من كشف و ظاهر شد. ىكی از آن اسرار، اىن بود كه شب چهارشنبه‌ای در مسجد «سهله» نشسته بودم و نزدىك سحر بود كه ىكی از بزرگان و مردان رجال‌الغىب را دىدم و مسائل زىادی را از او پرسىدم كه همه را از قول حضرت جواب داد و من هم می نوشتم تا فراموشم نشود و ىكی از آن سوال‌ها اىن بود كه ذكری ىا وردی به من ىاد بدهىد تا در مواقعی كه حاجتی داشتم و ىا گرفتاری پىدا كردم به وسىله آن رفع كنم. فرمودند هىچ ذكری مانند صلوات بر محمد و آل محمد (ص) «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» در خانه خدا مقرب‌تر نىست؛ ىعنی هىچ ذكری بهتر و نزدىك‌تر و سرىع الاجابه‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد در خانه خدا و اهل‌بىت پىغمبر (ص) نىست.

 منبع: خبرگزاری قرآنى اىران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo