شهید آوینی

 

دومين هم‌انديشی بين‌المللی علمای شيعه و سنی

دومين هم‌انديشی بين‌المللی علما و فرهيختگان شيعه و سنی با صدور بيانيه‌ای توسط «سيد محمد جواد وزيری‌فرد» دبير دومين هم‌انديشی بين‌المللی علما و فرهيختگان شيعه و سنی و معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران به‌كار خود پايان‌داد.

متن اين بيانيه به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

با توجه به موقعيت كنونی كه دشمنان اسلام برای نابودی مسلمانان با يكديگر پيمان ‌بسته، مناطق اسلامی را اشغال ‌نموده و در پی تخريب هويت اسلامی مسلمانان می‌باشند؛ و اينك كه اسلام به عنوان گفتمانی جهانی، گفتمان ليبراليزم را به چالش كشيده‌است، ضرورت استمرار تمسك به حبل الله‌المتين و تجديد اخوت ايمانی و شرايط خاص تاريخی سياسی جهان و منطقه ايجاب‌می‌كند، در جهت تحكيم برادری و دفع شر دشمنان، گام تازه برداشته‌شود.

وحدت مسلمانان، اصل اصيل اسلامی، ركن ركين استقرار يك جامعه اسلامی و ضرورت انكارناپذير مقابله با دشمنان دين و كينه توزی‌ها و عداوت‌ورزی‌های آن‌هاست. قدرت‌های استكباری در پی جبران شكست‌های سياسی و نظامی و نجات خود از بحران به وجود‌آمده در منطقه، به‌ويژه شكست‌های پی‌در‌پی در لبنان و عراق، درصدد ايجاد تفرقه ميان مذاهب اسلامی‌اند و برای همواركردن زمينه‌ی چپاول منابع نفتی برادران سنی و شيعه در عراق، به وحشت انداختن كشورهای همسايه از جمهوری اسلامی ايران و جلوه‌دادن آمريكا، به عنوان تنها حريف جلوگيری از سلطه‌ی ايران بر منطقه، و آماده‌ساختن اذهان مردم و حاكمان سست‌عنصر برای مقابله با يگانه پرچم‌دار اخوت اسلامی در منطقه، به تلاش‌های پی‌در‌پی و تبليغات فريبنده متوسل‌شده‌اند.

نااميد‌كردن مسلمانان از انديشه‌ی مبارزه با استكبار، جلوگيری از گسترش افكار ضد آمريكايی در منطقه و فرصت‌دادن به اسراييل جنايت‌كار برای كمر راست‌كردن از ضربه‌ی قدرتمند حزب‌الله لبنان، دورنمايی است كه آمريكا برای تلاش‌های شومش ترسيم‌كرده‌است.

اينك مسئوليت علمای شيعه و سنی، در مقابله با اين تهاجمات و جنايت‌ها از هر زمانی سنگين‌تر و تلاش برای‌يافتن راه‌كارهای مؤثر در اين رويارويی از هميشه ضروری‌تر‌است.

تأكيد جدی بر وحدت مسلمانان و شناسايی عوامل تفرقه در هر لباس و پشت هر چهره، بايد وجهه‌ی اصلی همت تبليغاتی مسلمانان و علمای شيعه و سنی قرارگرفته، قاطعانه با عوامل تفرقه‌افكن در هر موقعيتی كه باشد، برخورد‌‌شود.

از ديگر مسئوليت‌های علمای شيعه و سنی آن‌است كه صراحتاً بر حرمت هرگونه اهانت يا تجاوز به جان، مال و نواميس مسلمانان و يا تفكير هر يك از فرق اسلامی تاكيدورزيده، اين‌گونه اقدامات را به منزله‌ی هتك حرمت تمام مسلمانان به‌شمار‌آورند.

قواعد و روابط سياسی موجود حاكم، بزرگ‌ترين مانع مسلمانان برای رسيدن به وحدت و انسجام اسلامی است؛ كه اگر نبود، تاكنون در وحدت مسلمانان، پيشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای انجام‌شده‌بود.

وحدت و انسجام اسلامی نيز قواعد سياسی خاص خود را می‌طلبد كه برای پايه‌ريزی آن، هيچ ترديد و تأخيری جايز‌نيست. تنها يك ساختار سياسی فراگير و در بردارند‌ی مصالح تمام مستضعفين است كه می‌تواند مسايل و گرفتاری‌های مستضعفين عالم و از جمله مشكلات موجود در سر راه وحدت شيعه و سنی را از ميان بردارد.

تشكيل دبيرخانه‌ی دائمی با عضويت شخصيت‌های موجه شيعه و سنی از سراسر جهان برای پی‌گيری، شناخت و بررسی چالش‌های وحدت و انسجام اسلامی و نيز ارائه‌ی راه حل برای آن‌ها، ضرورتی انكارناپذير‌است كه ما به عنوان يك مسئوليت جدی دينی، بر آن اصرارورزيده، در اين راستا به جد همكاری‌می‌نماييم.

ما بار ديگر، با تأكيد بر مسئوليت‌های دينی خود، در حفظ وحدت و پای‌بندی به آن و توجه به شرايط تاريخی و استراتژيك استكبار در پيش‌برد اهدافش از طريق تفرقه‌افكنی، با خدای متعال و رسول اعظم اسلام (صلوات الله عليه و آله) پيمان‌می‌بنديم كه به آيات محكم الهی در اخوت برادران ايمانی متعهد‌ بوده، در حفظ مصالح اسلام در سراسر عالم و سرزمين‌های اسلامی به وظيفه‌ی دينی - انقلابی خود عمل ‌نماييم.

 

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران ( ایکنا )

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo