شهید آوینی


امروز چهارشنبه هجدهم مهر سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیست و هشتم سال 1428 هجری قمری و برابر است با دهم اکتبر سال 2004 میلادی .

در گذشت امیری فیرروزکوهی : 
داغ یارانم به جان تازد که یاران را چه شد 
گل به درد آرد دلم آن گلعذاران را چه شد 
یادگاران بود و از یاران دیرین یاد ها 
یادها چون در گذشت و یادگاران را چه شد
وای کز دنبال یغمایی ،  امیری نیز رفت 
داغدارانیم کان آلاله کاران را چه شد

                           (استاد شهریار در رثای امیری فیروز کوهی)

عبدالکریم امیری فیروز کوهی در سال    1228 شمسی در دهکده فرح آباد فیروز کوه متولد شد. امیری از کودکی با شاعران و هنرمندان همدم بود واز سال 1314 به پای در س "شیخ عبد النبی" نشست که معلم دلخواه وی بود و علوم عربی وبلاغت و منطق و فلسفه و حکمت وفقه و اصول را از وی فرا گرفت و در نزد استادان دیگر برا ی کامل کردن آن ها زانو زد . وی در شعر پیشرفت کرد واز شاعران معاصر به ویژه در قصیده و بعد غزل به شمار می رود. امیری فیروز کوهی از شیفتگان "صائب تبریزی " بود که از صاحب نامان سبک هندی در شعر فارسی به شمار می رود . در روز گاری که سیک هندی چندان مورد توجه نبود ، امیر ی به معرفی صائب پرداخت و دو مقدمه بر دیوان این شاعر هندی سرا نوشت و به چاپ سپرد. عبد ا لکریم امیری فیروز کوهی سرانجام در چنین روزی به سال 1363 دار فانی را وداع گفت . 

تولد عبد الرحمان جامی :

جامی شاعر ، ادیب و عارف ایرانی ، مشهور ترین شاعر پارسی گوی سده نهم هجری است . پدرش از حوالی اصفهان به هرات مهاجرت کرد و عبدالرحمان در بیست و سوم شعبان   817 ه ق در خرجرد جام تولد یافت . وی مدتی دشتی تخلص می کرد وسپس  به سبب  ارداتی که به شیخ  جام داشت ، تخلص جامی را برگزید . این شاعر پارسی گوی  در هرات و سمرقند علوم رسمی را تحصیل کرد و در آغاز جوانی با بزرگان فرقه نقشبندیه آشنا شد و دست ارادات به دامان سعد الدین محمد کاشغری و سپس ناصر الدین عبید الله معروف به خواجه احرار زد و در طریق تصوف سیر و سلوک کرد و از بزرگان فرقه مذکور گردید . جامی قسمتی از زمان شاهرخ و تمام دوره ابوالقاسم بابر و ابوسعید گورکان و قسمت اعظم سلطنت سلطان حسین بایقرا را درک کرد . وی با امیر علیشیر نوایی معاصر بود و پس از وفات جامی وی کتاب خمسه المتحریرین را به یاد اوتالیف کرد. جز چند سفر کوتاه حجاز ، بغداد ، دمشق و تبریز، جامی ، بقیه عمر را در هرات گذرانید و نزد سلاطین و بزرگان معاصر بسیار محترم بود . جامی در هرات در 898 ه ق وفات یافت و بایقرا مراسم تشییع و سوگواری را درباره او به کمال رعایت کرد . جامی آثار متعدد منثور و منظوم دارد . تاثیر افکار و اشعارش در هندوستان و ماوراء النهر در ادبیات و افکار مردم  مشهود بود . دیوانش مشتمل بر قصاید ، مثنویات ، غزلیات ، مقطعات ، و رباعیات است . وی در اواخر عمر( 896 ه ق) به تقلید از امیر خسرو دهلوی آن  را بانظمی جدید در سه قسمت مدون کرد : فاتحه الشباب ، واسطه العقد ، و خاتمه الحیاه که به ترتیب بر اشعار  اوان جوانی اواسط زندگی و اواخر حیات اوست . اثر منظوم دیگر هفت مثنوی معروف به هفت اورنگ (به تاسی از پنج گنج نظامی ) است . از آثار منثورش ، اشعه اللمعات ، بهارستان( به تقلید از گلستان سعدی) ، نفحات الانس ، شواهد النبوه ، لوایح و لوامع است .  کتاب معروف شرح جامی نیز از اوست . به جامی لقب خاتم الشعرانیز داده اند.

روز جهانی پست :


روز هفدهم  مهر 1253 برابر با 9 اکتبر 1874 میلادی نخستین بار به پیشنهاد هنریخ ون استفان ، مدیر کل پست کنفدراسیون آلمان شرقی قرار دادی با عنوان قرار داد برن در زمینه تاسیس اتحادیه  پست در برن سوییس توسط 22 کشور جهان به تصویب رسید . کشور های امضا کننده بر اساس توافق به عمل آمده قلمرو پستی را تشکیل دادند . این قرار داد آزادی ترانزیت برای مبادله متقابل مراسلات را در سراسر قلمرو اتحادیه تامین و تضمین می کرد . نام این اتحادیه پس از چند سال به اتحادیه جهانی پست تغییر نام یافت . در سال 1969 کنگره توکیو در قطعنامه 211 خود به کشور های عضو توصیه کرد روز نهم اکتبر هر سال را به عننان روز جهانی پست تعیین کنند .

روز استقلال اوگاندا :

او گاندا کشوری است در آفریقای استوایی . مساحت آن یک هفتم مساحت ایران است . نژاد مردم این سرزمین کویری ،  سیاه بوده و غالب آنان پیرو دین اسلام اند . زبان رسمی مردم این کشور انگلیسی و بومی سواحیلی  و نوع حکومتشان جمهوری است .

او گاندا در چنین روزی در سال 1962 میلادی از انگلستان مستقل شد و در 25 اکتبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن کامپالا نام دارد و انتبه ، جینجا  و فورت پورتال از جمله مهمترین شهر های این کشورند . اوگاندا جزء ممالک مشترک المنافع انگلستان است .    

تولد میگل دو سروانتس :
میگل دو سروانتس داستانسرای بزرگ ادبیات اسپانیا درچنین روزی در سال 1547 میلادی در   شهر آلکالا از شهر های اسپانیا متولد شد . پدرش پزشک دوره گرد بود و به همین دلیل نتوانست به تحصیل بپردازد . وی  در جوانی از شمشیر زدن عاجز شد و  به همین علت در بیست و سه سالگی سفری به ایتالیا کرد و به خدمت قشون دولتی در آمد . سروانتس در سال 1571 در یک نبرد در یایی زخمی شد و در سال 1575 میلادی وقتی به اسپانیا باز می گشت به دست اعراب اسیرشد . او  یکسال بعد فرار کرد و لی دوباره دستگیر شد . وی در سال 1581 در جنگ های آزروس شرکت جست وپس از چندی دست از جنگیدن کشید  و به نویسندگی پرداخت . سروانتس  در این دوره چندین نمایشنامه نوشت و شعرسرود  که مورد توجه کسی واقع نشد . سروانتس از این امر سر خورده شد و برای مدتی ادبیات را رها کرد. اما او پس از مدتی با روی آوردن مجدد به سوی ادبیات  ، شاهکار بزرگ خود" دون کیشوت" یا دونکیخوته  را  در مدت 15 سال و  در دو قسمت به رشته تحریر در آورد و پس از ارایه شاهکارش در سال 1605 و  1606 ودر سال 1613 اثر معروف دیگرش داستانهای نمونه  را خلق کرد  . او سه سال بعد دار فانی  را وداع گفت .

تولد چارلز دهم :
چارلز دهم پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 1757 میلادی به دنیا آمد. وی بین سالهای 1824 میلادی تا 1830 بر این کشور حکومت کرد .
 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

 

در روز شمار دفاع مقدس برای این روز واقعی ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo