شهید آوینی

 

هنر ایرانی بار دیگر بر ضریح حضرت ابوالفضل العباس(ع) می‌نشیند

این روزها فرهنگسرای بهمن میزبان هنرمندانی است كه به ساخت ضریح حضرت ابوالفضل العباس(ع) مشغولند كه كار ساخت آن تا سوم شعبان سال آینده؛ یعنی پس از گذشت یك سال كار، به پایان خواهد رسید تا بار دیگر بارگاه یكی از بزرگان دین اسلام به هنر ایرانی مزین شود.

ضریح مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع)، چهل سال قبل در سال 1345 به دستور آیت‌الله سید «محسن حكیم» و به دست هنرمندان ایرانی ساخته شد كه در آن انواع هنرهای ایرانی اعم از قلم‌كاری، میناكاری، نگین‌كاری و ..استفاده شده است كه ساخت آن را در نوع خود بی‌نظیر كرده است.

این ضریح بر اثر مرور زمان و تشرف خیل مشتاقان دچار صدمات جدی شده است و حتی بعضی از قسمت‌‌های آن از بین رفته است كه می‌توان به فرسودگی در گوی‌‌های شبكه‌ها، قلم‌زنی زوار شبكه‌ها، تزئینات قلم‌زنی در میان دو ضلع، دفرمه شدن قلمزنی زواره‌ها و باز شدن اتصالات و پوسیدگی كلی درب ورودی اشاره كرد.

به همین منظور در یك سال اخیر انجمن «بانوان حسینی تهرانی» كه طلایه‌دار بازسازی حرم حضرت عباس(ع) بودند با برپایی همایشی سعی كردند تا به كمك بانوان ایرانی این ضریح را از نو باسازی كنند.

در این مسیر ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز با آنان هم گام شد و بازسازی دوباره این ضریح از 26 مردادماه امسال همزمان با سوم شعبان در تالار «امام خمینی(ره)» فرهنگسرای بهمن آغاز شد.

برای تهیه این گزارش به تالار امام خمینی(ره) فرهنگ‌سرای بهمن واقع در میدان بهمن رفتیم، مكانی كه به‌عنوان نمایشگاه ساخت ضریح در نظر گرفته شده بود شامل دو بخش بازدیدكنندگان و فضای در نظر گرفته برای ساخت ضریح بود.

در این نمایشگاه بخش وسیعی برای حضور بازدیدكنندگان در نظر گرفته شده است كه با موكت فرش شده و بین این بخش و بخش دیگر این نمایشگاه ضریحی كوچكی نصب شده است كه بر روی گوهای‌های آن گره‌های سبز رنگی به چشم می‌خورد؛ گره‌هایی كه حكایت از دل‌های شكسته و نیازمند به توجه آن حضرت داشت، در سمت ‌راست و چپ این ضریح در دو طرف سالن دو بیرق بزرگ حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل نصب بود كه فاصله میان این دو پرچم هر انسان عاشق را به فضای بین‌الحرمین می‌برد.

میان این دو بخش، گلدان‌های اهدایی به حرم مطهر حضرت امام حسن عسگری(ع)، خشتی از گنبد امام جواد(ع)، پر طاووس امام حسن عسگری(ع) كه با «یا سامع» مزین شده بود، كریستال لوستر حرم مطهر امام حسین(ع)، سنگ سرشوی ایوان طلای حضرت امام علی(ع)، درب حرم حضرت عباس(ع) وجود داشت.

در بخش دیگر سالن نمایشگاه، چهارچوب این ضریح قرار داشت كه جنس آن از فلز و در گوشه‌ای دیگر پیرمرد سپید مویی حضور داشت كه با صدای چكشش بر روی گوی‌های ضریح به‌منظور حك نقشی بر روی آن‌ها، سكوت تالار را در هم می‌شكند.

برای كسب اطلاعات بیشتر از چگونگی شروع ساخت ضریح و مسایل دیگر با «ثارالله انصاری» از اعضای برپایی نمایشگاه بازسازی ضریح حضرت ابوالفضل(ع) گفت‌وگویی انجام دادیم.

وی گفت: برای برپایی نمایشگاه ساخت ضریح حضرت ابوافضل العباس(ع)، از بهار سال گذشته تلاش و كوشش‌های بسیاری كردیم تا اینكه به همت بچه‌های فرهنگسرای بهمن، فضای معنوی نمایشگاه آماده شد و ما توانستیم همزمان با سالروز میلاد حضرت ابوالفضل(ع) در سوم شعبان از حضور مردم برای بازدید از این نمایشگاه استفاده كنیم.

وی با اشاره به ضرورت ساخت ضریح گفت: در سال‌های گذشته تنها بخشی‌های آسیب‌دیده‌ ضریح ترمیم می‌شد اما با آسیب‌های جدی آن نیاز را بر این دیدیم كه به صورت كلی از پایه و اساس آن را باسازی كنیم به همین منظور كار را آغاز كردیم.

انصاری تصریح كرد: این چارچوب از جنس فولاد است كه با قیمت 60 میلیون از كشور اسپانیا خریداری شده است و عمر مفید آن 500 سال است. همچنین برای بازسازی این ضریح هیچ نهاد دولتی مستقیماً نقش ندارد و هزینه‌های آن توسط مردم و برخی موسسات تامین می‌شود.

وی در پایان از ساخت همزمان ضریح امام حسین(ع) در شهر قم و ضریح امام علی(ع) در خوزستان خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته سعی داریم تا ساخت ضریح را تا سوم شعبان سال آینده به پایان برسانیم.

در گوشه‌ی این نمایشگاه پیرمردی بود كه عاشقانه و با علاقه ضربه‌های آهنگین چكش خود را می‌نواخت. به سراغ وی رفته و از خواستیم تا درباره خود و كارش توضیحی برای ایكنا بدهد.

افتخار من كار برای اهل بیت است

او گفت: من «محمدحسین عباس‌پور» هستم از ده سالگی با این كار آشنا شدم و تاكنون كه 62 سال دارم ضریح‌های بسیاری برای اهل بیت و معصومین در نقاط مختلف دنیا ساخته‌ام.

عباس‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایكنا كه «چه احساسی از انجام این كار به شما دست می‌دهد؟» افزود: من افتخار می‌كنم كه از میان تمام حرفه‌های دنیا شغلی را انتخاب كرده‌ام كه به دلیل بزرگی این شخصیت‌ها، هنر دست من ارزش می‌یابد و مردم آن را می‌بوسند، این حرفه اثرات معنوی بسیاری در زندگی شخصی من داشته است به گونه‌ا‌ی كه موفق شدم در این فضای معنوی خانواده‌ا‌ی مذهبی و موفق داشته باشم.

وی با بیان این مطلب كه كارم را خیلی دوست دارم به همین دلیل روز‌های تعطیل را دوست ندارم گفت: آرزوی من این است كه همیشه جوان بمانم تا بتوانم همواره در این مسیر خدمت كنم.

عباسپور در پایان اظهار كرد: ساخت ضریح جدید امام رضا(ع)، حضرت معصومه(ص)، حضرت زینب(ص)، حضرت رقیه(ص)، ضریح امام خمینی(ره) و ... از افتخارات زندگی من است.

افرادی كه برای بازدید آمده‌اند چنان با شوق و اشك از دور به ساختن ضریح خیره می‌شوند كه گویا در فضای واقعی بین‌الحرمین قرار دارند وقتی از این افراد پرسیدیم كه «چه احساسی از بازدید از نمایشگاه به شما دست می‌دهد؟» تنها یك كلام را به زبان می‌آوردند: احساس می‌كنم در فضای واقعی حرم آقا هستم.

علاقه‌مندان برای شركت در سهم معنوی این كار می‌توانند كمك‌های مالی را به شماره حساب 46/1010 بانك سپه شعبه نامجوی شمالی، ستاد بازسازی عتبات عالیات ـ كربلا تهران واریز كنند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo