شهید آوینی


امروز یکشنبه هشتم مهر سال1386 هجری شمسی، مصادف است با هجدهم رمضان المبارک سال 1428هجری قمری و برابراست با سی سپتامبر سال 2007 میلادی .

روز بزرگداشت مولوی :


جلال الدین محمد بلخی در ششم ربیع الاول سال 604هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. اجدادش همه از مردم خراسان بودند. پدرش بهاالدین ولدبن ولد نیز محمد نام داشته و سلطان العلما خوانده می شده است. مولانا در هجده سالگی ، در شهر لارنده ، به فرمان پدرش با گوهر خاتون ، دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد. وی در بیست و چهار سالگی بنا به وصیت پدر، دنباله کار او را گرفت و به وعظ و ارشاد پرداخت.

دیری نگذشت که سید برهان الدین محقق ترمذی به روم آمد و جلال الدین از تعالیم و ارشاد او برخوردار شد. شیدایی مولانا زمانی آغاز شد که او با شمس تبریزی آشنا گشت . اما شیفتگی مولانا به شمس را عده ای بر نتافتند و به بدگویی از شمس تبریزی مشغول شدند. به سعایت برخی از شاگردان مولانا و همچنین بد رفتاری آنان با شمس ، شمس از قونیه رفت .

پس از رفتن شمس حال مولانا دیگرگون شد و مریدان وشاگردانش از رفتاری که نسبت به شمس داشتند پشیمان شده و در صدد یافتن شمس در دمشق بر آمدند. شمس پس از حدود پانزده ماه ، روانه قونیه شد .اما این بار نیز با جهل و تعصب عوام روبرو شد و ناگزیر برای همیشه از قونیه غایب گردید . مولانا پس از جستجوی بسیاردرباره پیرو مراد خود، سر به شیدایی نهاد . بسیاری از شعرهای دیوان شمس در حقیقت گزارش همین روزها و لحظات عاشقی اوست .

علاوه بر غزلیات شمس ، مولانا مثنوی معنوی را در شش دفتر خلق کرد که یکدوره تفسیر قرآن کریم به نظم است . فیه ما فیه نیز اثر منثور مولانا است. آن عارف نامی سرانجام روز یکشنبه پنجم جمادی الآخر سال 672 ه.ق هنگام غروب آفتاب ، بدرود حیات گفت. مرگش بر اثر بیماری ناگهانی بود که طبیبان از علاجش درمانده بودند.

خرد و کلان مردم قونیه از هر مذهب و مرامی در تشییع جنازه او حاضر بودند. مرقد او هم اکنون به زیارتگاهی درقونیه ترکیه تبدیل شده است . از مکتب عرفانی مولانا به "مولویه " یاد می شود که رکن اصلی آن را سماع تشکیل می دهد. پیروان مولانا هر سال یکبار برمزار وی گرد می آیند و مراسم سماع با شکوه برگزار می کنند و از سراسر جهان برای تماشای این مراسم وحظ معنوی به قونیه می روند .

شهادت جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه :
در چنین روزی در سال 1360 ه ش سرتیپ موسی نامجو (وزیر دفاع)، سرلشکر ولی الله فلاحی (فرمانده نیروی زمینی ارتش)، یوسف کلاهدوز (قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، سرتیپ فکوری (فرمانده نیروی هوایی ارتش) و محمد جهان آرا (فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر)، بر اثر سقوط هواپیمای سی ـ 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نایل آمدند .
امیر سر لشکر فلاحی :

وی در سال 1310 ه ش در طا لقان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در طالقان و تهران به انجام رسانید . آن شهید والامقام پس از دیپلم وارد دانشکده افسری شد و بعد از تحصیل با خدمت در ارتش تا در جه سرتیپی ارتقا یافت . او طی سالهای 1330 تا 1352 به علت فعالیت علیه رژیم ستمشاهی چهار بار به زندان افتاد . شهید فلاحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. او از آغاز جنگ در کنار دیگر رزمندگان به مبارزه با رژیم بعثی پرداخت و سرانجام در این راه به شهادت رسید .

سردار سرلشکر یوسف کلاهدوز :
شهید کلاهدوز در یکم دی ماه سال 1325 ه ش در قوچان به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده افسری شد و چندین سال نیز در شیراز به خدمت مشغول گردید. او در همین سالها فعالیت های سیاسی خود را علیه رزیم پهلوی آغاز کرد و به همراه شهید نامجو ، گروهی را علیه رژیم ستمشاهی فعال ساخت . از اقدامات شجاعانه او نا کارآمد ساختن 200 تانک در 21 بهمن 1357 بود . کلاهدوز پس از انقلاب اسلامی ، پیشنهاد تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ارایه کرد و آخرین سمت وی در این زمینه قائم مقامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود .

امیر سرلشکر سید موسی نامجو :

شهید نامجو در سال 1317 در بندر انزلی دیده به جهان گشود. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسری شد . او پس از این دوره ، وارد دانشکده نقشه برداری شد و در همین زمان نیز با تلاش و همت بسیار توانست به زبانهای فرانسه و انگلیسی تسلط یابد. آن شهید والامقام در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به سمت فرماندهی دانشکده افسری منصوب شد و پس از شهادت دکتر چمران به عنوان نماینده ولی فقیه در شورای عالی دفاع منصوب شد. آخرین سمت وی ،عهده داری وزارت دفاع کابینه شهید باهنر بود .

امیر سرلشکر جواد فکوری :

شهید فکوری در سال 1317 ه ش در تبریز دیده به جهان گشود . او پس از اتمام تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده خلبانی شد. وی همچنین در همین زمان دوره های تکمیلی خلبانی چون مدیریت خلبانی اف 4 ، فرماندهی گردان هوایی و دافوس را با موفقیت به اتمام رساند . فکوری در طول مدت خدمتش در پست های مختلف انجام وظیفه کرد که از میان آنها می توان به فرماندهی پشتیبانی پایگاه شکاری دوم ، فرماندهی پایگاه دوم شکاری ، فرماندهی پایگاه یکم ، معاون عملیاتی نیروی هوایی و فرماندهی نیروی هوایی اشاره کرد . در زمان کابینه شهید رجایی نیز وی با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع منصوب شد و پس از چندی نیز جانشین رییس ساد مشترک ارتش گردید .

سردار سرلشکر محمد جهان آرا :

محمدعلی جهان آرا در سال 1333 ه ش در خانواده ای مذهبی و تهیدست در خرمشهر دیده به جهان گشود . وی در زمان کودکی عضو گروهی به نام حزب الله در خرمشهر شد که این گروه در سال 1351 از سوی رژیم پهلوی غیر قانونی اعلام شد و تمامی اعضای آن دستگیر شدند . وی در همین زمان به یک سال زندان محکوم شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن شهید والامقام تلاش گسترده ای در تشکیل سپاه پاسداران خرمشهر انجام داد . پس از حمله رژیم بعثی به میهن اسلامی ، شهید جهان آرا به همراه افراد خود به دفاع از شهر پرداخت . پس از سقوط خرمشهر وی مجددا اقدام به ساماندهی نیروهای حاضر در منطقه کرد و در این زمینه فعالیت شایانی را انجام داد .



روزجهانی ناشنوایان :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی ناشنوایان گرامی داشته می شود . تجلیل ازناشنوایان نخبه ، ارایه طریق درجهت کمک بیشتربه ناشنوایان وبیان طرق کمک گیری ازفناوری رایانه ای و ... ازجمله اهداف برگزاری این روز است .

روزاستقلال بوتسوانا :
جمهورى بوتسوانا در جنوب قاره پهناورآفریقا واقع شده است. حداقل 585 هزارو370 کیلومتر مربع از مساحت این کشوردر خشکى و کمتراز15هزار کیلومترمربع از آن در بستر آب است. بوتسوانا ازسمت جنوب شرقى با آفریقاى جنوبى، ازسمت شرق با زیمبابوه و از سمت غرب با نامیبیا هم مرز است. این کشور، حدود نصف خاک جمهورى اسلامى ایران وسعت دارد وعمده نقاط آن پوشیده از دشت هاى پهناور است. صحراى معروف کالاهارى در جنوب غربى بوتسوانا قرار دارد . جمعیت بوتسوانا حدود یک میلیون و 586 هزار نفر است. حدود 79 درصد از جمعیت این کشور از تیره سوانا ، 11 درصد از تیره کالانگا ، 3 درصد از تیره باساروا و بقیه از سایر قبایل سیاه پوست جنوب آفریقا هستند. بیش از نیمى از مردم این سرزمین به ادیان اولیه و بت پرستی معتقدند ومابقى افراد هم مسیحى هستند. زبان رسمى ساکنان بوتسوانا انگلیسى است، ولى بیشتر مردم در محاورات روزمره از زبان ست سوانا استفاده مى کنند. پایتخت جمهورى بوتسوانا شهر گابورونه است و از دیگر مراکز مهم شهرى این کشور مى توان به " تشابونگ"، "ماهالاپى"، "سرو"، "بوبونگ"،"فرانکیستون"، "ماوون"، "غنزى" و "مامونو" اشاره کرد. جمهورى بوتسوانا در چنین روزی در سال 1966 از زیر نفوذ انگلیسى ها خارج شد و به استقلال رسید.

روز جهانی دریانوردی :

همه ساله هشتم اکتبر به عنوان روز جهانی در یانوردی در جهان گرامی داشته می شود . با عنایت به اینکه صنعت دریا نوردی به عنوان صنعتی فراگیر در جهان معاصر مطرح است کشور ایران نیز می تواند در این فرآیند جهانی نقش ویژه ای ایفا کند . جمهوری اسلامی ایران که چون پلی بین کشورهای حاشیه خزر و آبهای آزاد جهان قرار گرفته است ، ارزانترین راه ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و دریاهای آزاد جهان است. صدور نفت و گاز و صادرات غیرنفتی از پایانه­ها و بنادر خلیج فارس ورود کالا و افزایش این میزان با پذیرش کالاهای ترانزیتی و وجود منابع پروتئینی غنی در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، همگی انگیزه­هایی بسیار قوی برای دولت جمهوری اسلامی ایران در توجه به این صنعت و توسعه آن است.

چاپ نخستین کتاب :

در چنین روزی در سال 1452 میلادی نخستین کتاب با دستگاه چاپ روانه بازار نشر شد . یوهان گوتنبرگ این دستگاه را اختراع کرد . پیش از این کتاب ها بصورت دست نویس منتشر می شدند .


استقلال ترکیه :

در چنین روزی در سال 1923میلادی ترکیه استقلال خود را اعلام کرد. نخستین رییس جمهور این کشور مصطفی کمال پاشا بود که بعدها به عنوان آتاتورک (پدر ترک) معروف شد .
ترکیه کشوری است آسیایی- اروپایی که در شمال غربی ایران قرار دارد و شامل شبه جزیره آسیای صغیر و تراس شرقی در شبه جزیره بالکان که توسط تنگه های دار دانل و بسفرو دریای مرمره از هم جدا شده اند، می شود. نژاد مردم این کشور زرد و سفید است و غالب آنان به زبان ترکی صحبت می کنند اماجای الفبا ی عربی رابه لاتین دادند وپوشش اسلامی در ادارات ومراکز اداری ممنوع شد و از فعالیت مدارس دینی نیزمما نعت به عمل آمد . این حرکت آتا تورک در راستای اسلا مزدایی صورت گرفت. این کشور در 24 اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن شهرآنکاراست و بندر استانبول، بندر ازمیر ، آدانا و بورسا از جمله مهمترین شهرهای این کشورند.

در گذشت چارلز ریشتر :
درچنین روزی در سال 1985میلادی چارلز ریشتر دانشمند آمریکایی در گذشت . وی واحد ریشتر را برای سنجش میزان لزرش زمین ابداع کرد . او به هنگام مرگ هفتاد و پنج سال داشت .

تولد رابینسون کروزوئه :
رابیسنون کروزوئه به گفته دانیل دفو نویسنده کتابی به همین نام، در چنین روزی در سل 1627 میلادی به دنیا آمد . کروزوئه دریانوردی بود که بر اثر وضیت بد جوی به هنگام دریانوردی، دچار طوفان شد و طوفان او را به سوی جزیره ای نامعلوم سوق داد. وی مدت مدیدی در این جزیره بدون اینکه با کسی در ارتباط داشته باشد زندگی کرد. گفتنی است تاکنون از زندگی وی و بر اساس رمان دانیل دفو چندین فیلم ساخته شده است .

تولد ژان پرن :
ژان پرن فیزیکدان برجسته فرانسوی در چنین روزی ر سال 1870 میلادی دیده به جهان گشود . او درباره حرکت برونیان تحقیقات فراوانی به انجام رساند . وی به سال 1926 نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

تولد یور یپتروویچ لیبیموف :
لیبیموف کارگردان توانمند روسی در چنین روزی در سال 1917 میلادی به دنیا آمد . تاگانکا عنوان مهتمرین اثر سینمایی اوست .

تولد ترومان کاپوت :
ترومان کاپوت ، نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی دیده به جهان گشود. وی روش نویسدگی به سبک داستانهای مینیمالیستیک ( داستانهای کوتاه کوتاه ) را در آمریکا باب کرد و توانست در این روش خاص محبوبیت زیادی به دست آورد. در خون سرد عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد الی ویزل :
الی ویزل نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1928 میلادی دیده به جهان گشود . ارواح در آتش عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . وی به سال 1986 میلادی جایزه نوبل ادبی را از ان خود کرد .

در گذشت جیمز دین :

جیمز دین اسطوره بازیگری فیلمهای ملودرام جوانانه در چنین روزی در سال 1955 میلادی در گذشت . او بر اثر تصادف با یک خودرو جان خود را از دست داد . وی در سال 1931 دیده به جهان گشود . او در فیلمهایی چون شرق بهشت و شورش بدون دلیل خوش در خشید .

در گذشت فردی مارتین :
مارتین ، موسیقیدان و رهبر ارکستر آمریکایی در چنین روزی در سال 1983 میلادی دار فانی را وداع گفت. وی در سن هفتاد و شش سلگی دیده از جهان فروبست . مرو گریفین عنوان مشهور ترین قطعه اجرا شده به دست اوست .

در گذشت یواخیم پرینز :
پرینز نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1988 میلادی دار فانی را وداع گفت . خاخام برلی عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . وی در سن هشتاد و شش سالگی درگذشت .

 

 


در روز شمار تاریخ در این روز واقعی ثبت نگر دیده است .
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo