شهید آوینی
 
آغاز فعاليت 400 مركز قرآنی در روستاهای اردبيل موجب بسترسازی فرهنگ قرآنی می‌شود
رئيس دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان اردبيل آغاز فعاليت 400مركز قرآنی در روستاهای اردبيل را موجب بسترسازی و زمينه‌سازی فرهنگ قرآنی در منطقه دانست.

«صابر» رئيس دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان اردبيل با اشاره به اين مطلب گفت: اگر اين 400 مركز در روستاهای اردبيل آغاز به‌كار كنند يك چرخه فرهنگ قرآنی در منطقه ايجاد می‌شود كه جوانان و نوجوانان و افراد سالخورده نيز به راحتی می‌توانند آموزش‌های لازم را فرا گرفته و به اين كتاب آسمانی بيش‌از پيش علاقمند شوند.

وی افزود: دولت عدالت‌محور موجب شده كه اقشار مختلف مردم به دين و قرآن روی آورند و حتی ادارات و نهادهای زيادی تقاضای تشكيل كلاس‌ها و جلسات قرآنی متعددی را داده‌اند.

«صابر» به چگونگی تشويق نوجوانان و جوانان برای يادگيری قرآن اشاره و بيان كرد: اقشار مختلف مردم ابتدا بايد خودشان علاقمند به يادگرفتن قرآن باشند و احساس نياز كنند و به صورت خودجوش در كلاس‌های قرآنی شركت كنند و بايد بدانند كه قرآن به عنوان بخشنامه، آيين‌نامه و دستورالعمل هر فرد مسلمان است.

وی اضافه كرد: برای اينكه جوانان و نوجوانان برای نشستن در كلاس‌ها ترغيب و تشويق شوند، مدارس، خانواده و دوستان، مراكز قرآنی و فرهنگی و متوليان اين امور، طلاب و روحانيون می‌توانند تشويق كنند و اين احساس نياز را در آنها به وجود آورند.

«صابر» به روش‌های قرآن‌آموزی اشاره و عنوان كرد: قرآن‌پژوهان برای شروع آموزش بايد با روخوانی و روانخوانی قرآن آشنا شده و بعد آموزش‌های لازم را در رشته مفاهيم و سطوح ديگر قرآن فرا بگيرند و در جلسات حضوری به طور مداوم شركت كنند.

وی ادامه داد: همچنين می‌توانند در حوزه‌های علميه حضور يابند، به ويژه در برنامه‌های ماه مبارك رمضان كه امسال بينات 10 اجرا می‌شود كه شامل ترجمه و مفاهيم و شان نزول آيات بوده و اساتيد حوزه تدريس می‌نمايند.

وی به روش‌های متفاوت قرآن‌آموزی اشاره و تاكيد كرد: آموزش قرآن بايد با توجه به سن و سطح سواد افراد باشد، به عنوان مثال هم اكنون در بعضی كلاس‌های ويژه نوجوانان و جوانان از روش‌های نوين و از طريق نرم‌افزار و رايانه استفاده می‌شود ولی روش تدريس افراد ميانسال و سالخورده روش قديمی و سنتی است و در اين مورد افراد نظرات و عقايد مختلفی دارند و بهترين روش اين است كه با توجه به شرايط و مقتضيات زمانی و مكانی روش تدريس نيز متفاوت و مطابق با ابزارهای باشد.

«صابر» تصريح كرد: متولی و متصدی امور قرآنی بايد يك دستگاه باشد و برای اين كار عملكرد و سوابق فعاليت‌های دستگاه‌های متولی قرآنی بررسی شود و منصفانه داوری كنند كه چه دستگاهی بهتر می‌تواند اين امور را بر عهده بگيرد.

رئيس دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامی استان اردبيل به طرح نهضت قرا»‌آموزی اشاره و اظهار كرد: برای اجرای اين طرح بايد هزينه و اعتبار زيادی اختصاص يابد كه در مقايسه با رشته‌های ورزشی اعتبار اختصاصی به امور قرآنی و طرح نهضت قرآن‌آموزی بسيار اندك بوده‌است.

وی در پايان گفت‌و‌گو خاطر نشان كرد: در جامعه‌ای كه منتصب به قرآن بوده و ريشه آن قرآن و اعتلای كلمة‌الله است و توسط بنيانگذار كبير انقلاب پايه‌گذاری شده، بايد هم اكنون نيز يك جامعه قرآنی باشد و ننگ و عار است كه جامعه قرآنی باشد ولی افراد جامعه چيزی از قرآن نفهمند و اين باعث مهجوريت قرآن می‌شود، بنابراين طرح نهضت قرآن‌آموزی می‌تواند راهی برای تبديل مهجوريت به محبوبيت و مجذوبيت قرآن باشد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo