شهید آوینی

 

حضور پرشور مسلمانان فرانسه در مساجد و شگفتی اسقفهای کاتولیک 

رهبران کاتولیک فرانسه در شرایطی که کلیساهای این کشور خالی مانده اند، از ازدحام مؤمنان مسلمان در مساجد ابراز شگفتی کردند.
 به نقل از اسلام آنلاین، کشیش میشل لانگ دیروز شنبه 27 مرداد ماه در حاشیه همایش اسلام در فرانسه که از سوی مقامات کلیسایی این کشور برگزار شده بود گفت: این پدیده تازه ای نیست و علل آن به مناقشه میان دولت و کلیسا باز می گردد که کلیسا را بدون قدرت گذاشته و آن را به حاشیه رانده اند.

وی همچنین ماهیت سکولار فرانسه را به علت ایجاد شکاف دینی مورد سرزنش قرار داد و گفت: در این نظام سکولار دین به طور کلی و مسیحیت به طور خاص کنار گذاشته شده است.

حدود 40 اسقف کاتولیک از سراسر فرانسه در گردهایی یک هفته ای که از روز دوشنبه 22 مرداد ماه آغاز شده و تا دیروز شنبه 27 مرداد ادامه داشت شرکت کردند تا درباره اسلام و آموزه های آن دانش ژرف تری به دست آورند.

کریستوف روکو رئیس دپارتمان گفتگوی اسلام و مسیحیت کلیسای کاتولیک فرانسه در گفتگو با روزنامه "لوموند" گفت: محور بحثها در گردهمایی اسلام بر این نکته متمرکز بود که چرا مساجد همواره مملو از جمعیت مؤمنان مسلمان است در حالی که کلیساها حتی روزهای یکشنبه نیز خالی است.

حدود 6 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند که این تعداد بزرگترین جامعه مسلمانان اروپا را تشکیل داده اند؛ 83 تا 88 درصد جمعیت فرانسه به کاتولیکها اختصاص دارد، 5 تا 10 درصد از این جمعیت مسلمان، 2 درصد پروتستان و یک درصد یهودی هستند.

اسقفهای شرکت کننده در این گردهمایی اظهار داشتند که بخش عمده جمعیت مسلمانان از نسل دوم و سوم آنها بوده که در فرانسه متولد شده و با نظام سکولار آن آشنا بوده اما زمان حضور در مسجد بسیار وقت شناس و دقیق هستند.

اسقف فیلیپ گفت: اکثر آنها نمی توانند به خوبی به زبان عربی تکلم کنند و این امر پدیده ای بی سابقه در تاریخ فرانسه محسوب می شود .

ممدوح بهرام از مسجد فتح در پاریس گفت: هر جمعه هنگام اقامه نماز جمعه مسجد به قدری با ازدحام مسلمانان رو به رو می شود که گاهی صفوف نمازگزاران به خیابان می رسد.

به رغم آن که اسلام دومین دین پرجمعیت فرانسه و حتی اروپا محسوب می شود اما مسلمانان این قاره با ستادهای جناح راستی و باورهای نادرستی رو به رو هستند که رسانه ها آنها را ترویج می کنند.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo