شهید آوینی

 

شكست رژيم اسرائيل در جنگ 33 روزه راهبردي بود

سيدحسن نصرالله در گفت‌وگوي اختصاصي با صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران گفت: شكست رژيم اسرائيل در جنگ 33 روزه حزب الله بيش از آنكه شكست تاكتيكي باشد، شكست راهبردي بود.
سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان در گفت‌وگويي اختصاصي با صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران كه شنبه شب از شبكه اول سيما پخش شد، خاطر نشان ساخت: طاغوتيان از اول مي خواستند كه ما نباشيم ولي اراده خدا خواست ما باشيم و با خواست خداست اين دستاوردها به بركت لطف خدا تحقق يافت و خدا مومنان را مورد حمايت قرار داد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه «علت شكست رژيم صهيونيستي چه بود» بيان داشت: همان گونه كه گفتم ما اين پيروزي را بيش از هر چيز مرهون لطف خدا مي‌دانيم، حزب‌الله از اول به تكليف خود عمل مي كرد، حزب‌الله مسئوليت‌ ملي در دفاع از تماميت ارضي لبنان و جلوگيري از تهديد دشمن دارد.

دبير كل حزب الله لبنان تصريح كرد: خداوند مي‌فرمايد «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه»، ما بر اين اساس به آماده‌سازي نيرو پرداختيم و عزم راسخ بر مقاومت داشتيم كه در نهايت پيروزي مقاومت طي 33 روز جنگ به دست آمد، اين پيروزي به رغم آتش گسترده از هوا، زمين و دريا از ناحيه دشمن بود. حجم آتش هوا بيشتر از گذشته بود، ولي رزمندگان سست نشدند. همچنين مقاومت مردم عامل اصلي بود بخصوص مناطقي كه آماج حمله شدند.

نصرالله در ادامه بيان داشت: دوستان مقاومت مثل جمهوري اسلامي ايران و ديگر مسلمانان عرب، عوامل كمك كننده بودند، ولي عوامل مستقيم بعد از خداوند، به عنوان مهمترين علت، همانا پايداري رزمندگان و آرامش دلها براي جان فشاني بود كه معادلات را تغيير داد.
سيد حسن نصرالله خاطر نشان ساخت: دشمن در طول جنگ مجبور شد 12 بار طرح‌هاي نظامي خود را تغيير دهد، مستاصل شد زيرا هر بار با طرح جديد مي‌آمد با پايداري مقاومت رو به رو مي‌شد.

وي گفت: اسرائيلي‌ها همه ژنرالها و نيروها و توان طراحي عمليات را در جنگ به كار بردند ولي ناكام ماندند.
دبيركل جنبش مقاومت حزب الله در مورد روحيه مقاومت گفت: حزب‌الله امروز پس از يك سال از روحيه بالاتري برخوردار است و پيروزي نقش مهمي در اين روحيه داشت، عزم مقاومت در سطح خوبي است و نشان از روحيه بالاي مقاومت در جنگ 33 روزه دارد.
وي در مورد معنويت زمان جنگ و اين كه او مردم لبنان را بهترين مردم دانسته ،بيان داشت: مراد من آن نبود كه ملت لبنان را بهتر از ملتهاي جهان بدانيم، يكي از كساني از آنها حرف زدم، كساني بودند كه پايداري كردند، شهيد شدند و يا در روزهاي سخت جنگ به مردم كمك كردند.

سيدحسن نصرالله خاطر نشان ساخت: عموم مردم مقاوم بودند و روحيه بالا نشان دادند و اطمينان قلب مردم تفسير مادي ندارد، چون مي‌گفتند، اسرائيل و هم‌پيمانانش آمدند كه ما را نابود كنند و براي هميشه در منطقه بمانند، ولي اين تقدير الهي بود كه قلوب مردم محكم بماند، از جمله نازل كردن آرامش به قلب كساني بود كه ثابت قدم بمانند و عقب‌نشيني نكنند، ما اين اطمينان را در مجاهدان و در قلب مردم ديديم.
وي خاطر نشان ساخت: در مقابل اسرائيل كه همه كشورها از او حمايت مي كردند و نيروي هوايي قوي دارد، گيج و سرافكنده شد و ژنرالهاي آنها نگران بودند و ترس و وحشت در افسران آنها ايجاد شده بود. اين هم از تائيد الهي بود كه خدا رعب را در طرف مقابل و آرامش در بين ما و مجاهدان ايجاد كرد.

سيدحسن نصرالله در مورد نامه اش به حزب الله گفت: رابطه ما و مجاهدان قديمي است 15 سال است با هم كار مي‌كنيم، همديگر را خوب مي‌شناسيم. نامه‌اي كه برادران مجاهد خطاب به من نوشتند، من هم در رسانه‌ها پاسخ دادم، هرچه نوشتم،به آن ايمان و اعتقاد دارم. اما در آن نامه مسايلي نبود كه دشمن از آن سوء استفاده كند.
وي ادامه داد: روابط صميمي از مهمترين اصول پايداري است، در جبهه ما هر برادر مي‌خواهد خود را فداي برادر ديگر كند يا فداي مردم كند، ولي افسران اسرائيلي مي‌خواهند به سلامت از ميدان جنگ برگردند و تفاوت در اين است.
دبيركل حزب الله لبنان در مورد خواندن دعاي جوشن صغير توسط رزمندگان حزب الله، گفت: رابطه‌ الهي در رزمندگان وجود دارد و من تنها واسطه اتصال بودم، اين از جمله رهنمودهاي امام خامنه‌اي است كه در طول مقاومت خدمت رهبري مي‌رسيديم، ايشان رابطه معنوي با خدا و انس با قرآن و دعا را تاكيد مي‌كرد، از جمله رهنمودهاي ايشان توصيه اكيد، توكل به خدا و دعا و به ويژه توصيه ايشان به قرائت‌ دعاي جوشن صغير بود.

وي ادامه داد: پيش از اين قرائت جوشن صغير در لبنان مرسوم نبود و مردم در ماه مبارك رمضان دعاي جوشن كبير مي‌خواندند. اين توصيه به رزمندگان شد و در تقويت روحيه رزمندگان اثر داشت و اين از بركات مقام رهبري بود.
نصرالله در پاسخ به اين پرسش كه «مردم شما را دوست دارند، بعد از يك سال كه جنگ سپري شد، ولي به لطف خدا شما پيروز شديد، تغييرات سياسي در رژيم اسرائيل انجام شد، آينده آن رژيم چيست» اظهار داشت: بدون شك در تابستان سال گذشته شكست رژيم صهيونيستي رخ داد كه پيامد‌هاي تاريخي دارد. مهمترين آن است كه رژيم صهيونيستي يك رژيم ساختگي است كه تكيه‌گاه آن ارتش آن است، در تمام دنيا ارتش از ملت به وجود مي‌آيد، ولي اسرائيل رژيمي است كه از ارتش ساخته شده است كه هيبت آن ارتش اسرائيلي نزد ملت، دولت و ارتشهاي دنيا داشت، در جنگ پارسال، شكست خورد. براي مردم و منطقه مشخص شد كه اين ارتش شكست خورده است و آن شكست براي اسرائيل استراتژيكي و نه تاكتيكي بود.

وي خاطر نشان ساخت: دستاوردهاي جنگ پارسال راهبردي بود، پيامدهاي آن پيروزي تاكتيكي در يك يا دو سال نيست، بلكه به طور اساسي اين رژيم صهيونيستي اين تاثير گذاري حزب الله و شكست اساسي ارتش خود را پذيرفت.
دبيركل حزب الله لبنان ادمه داد: آن شكست را نمي‌توانند مسئولان نظامي آن رژيم بپذيرند، اين وضع باعث شد ، ژنرالهاي ارتش ناچار به استعفا شوند و پيش از محاسبه و محاكمه فرار كردند. لذا رئيس ستاد مشترك ارتش در نهايت استعفا داد. فرمانده نيروي زميني و فرمانده منطقه شمالي (فرمانده جنگ مقابل لبنان) استعفا داد، رييس عمليات ويژه استعفا داد. فرمانده نيروي دريايي هم استعفا داد. اين در سطح بالاست. در سطح مياني هم تعداد زيادي از افسران استعفا دادند.
نصرالله در ادامه گفت: رژيم اسرائيل و نخست وزير آن بر اساس گزارش و وينوكرات كه در آن بارها كلمه «ناكامي» را آورده بود و رژيم اسرائيل از ارتش ناكارآمد برخوردار است، سخت آشفته شده اند.

دبيركل حزب الله لبنان در ادامه بيان داشت: هم‌اكنون استراتژيست‌هاي زيادي از اضمحلال كامل رژيم صهيونيستي سخن مي‌گويند، بنابراين اين شكست اسرائيل استراتژيك بود، تاكتيكي نبود.
نصرالله گفت: اعتقاد داريم از سال 1948 كه رژيم غاصب شكل گرفت، اسرائيل با ما اعلان جنگ كرد. احتمال تجاوزگري اسرائيل چه محدود و چه گسترده همواره بوده و هست و ما براي مقابله با آن آماده هستيم.
وي در مورد اظهارات رايس كه در آستانه جنگ 33 روزه گفت« خاورميانه آبستن حوادث جديد است» بيان داشت: بدون شك، شكست اسرائيل شكست آمريكا بود، چون جنگ كاملا آمريكايي بود. در گذشته گفته مي‌شد جنگ‌هاي اسرائيل، جنگ اسرائيل بود ولي با چراغ سبز آمريكا، ولي اين جنگ آمريكايي بود، تصميم آمريكا بود، حتي برخي وزيران اسرائيل مي‌گفتند، مي‌خواستيم در هفته‌هاي اول آن را متوقف كنيم، ولي امريكا نمي‌گذاشت.
وي ادامه داد: اهداف اسرائيل كاملا ناكام بود، حتي تلاش براي ترميم چهره ارتش اسرائيل ناكام ماند. اين تصوير قبلي ارتش اسرائيل كاملا خدشه خورد و اين ولادت خاورميانه جديد ناكام ماند. اما براي ولادت جديد خاورميانه تلاش مي‌كنند، اين احتمال دارد، مي‌دانيم كه آمريكا به منابع و ذخاير خاور ميانه چشم دارد. آمريكا به سادگي به شكست خود اعتراف نمي‌كند و چشم داشت زيادي دارد.

نصرالله تاكيد كرد: ما شكست تاريخي به آنها وارد كرديم، اما نه شكست نهايي. رويارويي همچنان ادامه دارد. آنها سعي مي‌كنند به جنگ ادامه دهند، در حال تشكيل جبهه ميانه روها هستند كه با دولتهاي عرب در كنار اسرائيل باشند و عده‌اي جبهه تندرو هستند و كاندوليزا رايس بيش از همه ايران و سوريه و القاعده در مقابل خود خوانده‌اند.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد: پيروزي اگر خدا بخواهد از آن ماست، ما با حضور در ميدان و توكل بر خدا همانگونه كه در گذشته پيروز شديم، در آينده هم پيروز مي‌شويم.
وي گفت: ايجاد جنبش هاي مقاومت نتيجه حمله 1982 اسرائيل بود. از مهمترين نتايج پيروزي سال گذشته ، شكل گيري مقاومت گسترده پس از 1982 از دستاوردها بود. طي دهها سال رسانه‌هاي غربي ملتهاي منطقه را به نااميدي رسانده بودند، مي‌گفتند، شما نمي‌توانيد برابر اسرائيل و آمريكا كاري انجام دهيد. اما فرهنگ متفاوتي در مقاومت ايجاد شد. تاثير اساسي ناشي از نهضت انقلاب اسلامي و پيروزي ملت ايران در 1979 داشت.

وي افزود: اين فرهنگ جديد مي‌گويد، ما مي‌توانيم روي پايمان بايستيم، مقاومت كنيم و پيروز شويم. جنگ در منطقه معادله را عوض كرد ايجاد وحدت جديد در سطح گسترده ميان مسلمانان بود، زيرا دشمنان در گذشته مي‌كوشيدند، براي تفرقه شيعه و سني و حتي در لبنان مي‌خواستند، اختلاف قومي ايجاد كنند. شاهد بوديم برادران اهل سنت در سطح علما و مردم از مقاومت حمايت كردند و به رغم برخي فتواها، علما بر مقاومت تاكيد مي‌كنند.
نصرالله گفت: فرهنگ مقاومت تقويت مي‌شود، با همه طرح‌ها و توطئه‌ آمريكا در منطقه مقابله مي كنيم. اگر اين را در فرهنگ تقويت كنيم، آينده‌اي براي آمريكا نخواهد بود.
دبيركل حزب الله لبنان در مورد تحصن در لبنان گفت: حدود 8 ماه از تحصن مخالفان دولت مي‌گذرد، تحصن بيروت نتيجه دو تظاهرات بزرگ مردمي بود و در اولي يك ميليون لبناني در دومي 5/1 ميليون نفر لبناني شركت كردند، اين ارقام بزرگي هست ،اينها خواستار تغيير كابينه كنوني لبنان هستند، ولي اين كابينه از حمايت بزرگ در سطح جهان و حتي سرا منطقه دارند. اكثريت مردم تظاهرات كردند و خواستار تغيير كابينه كنوني هستند. عده‌اي از آن تظاهرات ماندند. اين تحصن نمادين هست و خواستار يادآوري تغيير در كابينه كنوني هستند. نصرالله گفت: اكثريت ملت لبنان و اكثريت احزاب خواهان تشكيل دولت وحدت ملي لبنان هستند كه پايبند به قوانين اسلامي باشد، آنچه مانع مي‌شود، همانا ايالات متحده هست.
وي ادامه داد: سفير آمريكا آشكارا مِي‌گويد كه ما مي‌پذيريم، يا نمي‌پذيريم آنها مي‌خواهند از ايران و سوريه باج بگيرند، تا در قبال حل مشكل سياسي شان در عراق امتياز بگيرند، ولي بيشتر مردم خواهان تغيير كابينه هستند، سفير آمريكا مانع تغيير كابينه مي شود.
نصرالله ادامه داد: از زمان حركت مقاومت و احزاب مقاومت كه شامل همه گروهها مي‌باشند، جناح حاكم وانمود مي‌كرد كه مخالفان دولت فقط حزب‌الله هستند و هدف مقاومت سيطره در لبنان هست و برخي هم مي‌گفتند، حزب‌الله خواهان تشكيل ولايت فقيه در لبنان هستند، ولي ما گفتيم از همه طوايف لبناني در مقاومت هستند، اگر خواستند ما در دولت نباشيم، نخواهيم بود، مهم اين است كه دولت با وحدت ملي و مردمي تشكيل شود. البته نيروهاي سياسي بر ضرورت مشاركت سياسي ما در دولت تاكيد دارند. به هر حال گفتيم ما خواهان حضور در دولت نيستيم و مسئله مهم تشكيل دولت ملي است.

نصرالله بااشاره به روند شكل گيري مقاومت حزب الله ، ياد آور شد: از آغاز جنبه نظامي مقاومت جنبه غالب حزب‌الله بود، چون وجه تشكيل ما براي مبارزه بود. وقتي 100 هزار سرباز اسرائيلي و هزاران تانك بر لبنان سيطره داشت، لذا مقاومت براي مقابله از اول نظامي تشكيل شد. حزب‌الله شبكه تلويزيوني و راديويي قوي دارد، در سطح دانشجويان پزشكان افراد دارد. فعاليت زنان هم در حزب‌الله گسترده است.
وي ادامه داد: نهادهاي حزب‌الله با بيمارستانها و بخش زراعت به شكل فعال عمل مي‌كند. حزب‌الله در هر سطحي از فعاليت‌ اجتماعي از طريق نهاد خاص خود نقش دارد، اين آنقدر هست كه آمريكا ما را متهم مي‌كند، دولت در دولت است ، ولي اين ادعاي بي پايه است. ما همچنين از آغاز در انتخابات مجلس و شهرداري‌ها حضور داريم و نمايندگان و شهرداراني از حزب‌الله حضور دارند.
نصرالله در مورد مسئله فلسطين و مشكلات كنوني آنها گفت: در نوار غزه برادران فلسطين ما در معرض جنگ دشوار و توطئه زيادي هستند ،دشمان در صدد حذف وحدت آنها هستند ، ما تاكيد داريم آنها نبايد نااميد شوند.
وي ياد آور شد: دشواري هرچه باشد بايد اميدواري داشته باشيم ،زيرا مذاكره و روند گذشته هيچ دستاوردي نداشته است. ادعاي مذاكره بوش براي وقت‌گذراني هست، ما بر وحدت و تلاش براي حل مشكل از طريق گفت و گو تاكيد داريم. نيروهاي مقاومت از وضع پيش آمده بسيار دردمند هستند.
دبيركل حزب الله خاطر نشان ساخت: معتقديم اين كنفرانس گفتگوي بوش با نيرنگ سياسي براي فريب دادن دولت‌هاي عربي و اسلامي است و اينكه وانمود كنند آمريكا در صدد حل قضيه فلسطين است، در حالي كه برنامه آمريكا در منطقه عراق با مشكل مواجه شده است، آنها مي‌خواهند وانمود كنند، دشمن شما اسرائيلي نيست ،زيرا كه با مذاكره مي‌توان آن را حل كرد، بلكه دشمن‌ شما ايران هست.

لذا بوش با قراردادهاي تسليحاتي مي‌خواهد در قالب گفت و گو «جنگ» را براي ملت ها به ارمغان آورد، بوش دنبال جنگ است نه صلح.
او با كنفرانس گفت و گو مي‌خواهد اسلحه‌هايش را به منطقه بفروشد.
سيد حسن نصرالله ادامه داد: از آغاز در 1982 كه مقاومت، شكل گرفت، آنها نمي‌خواستند وجود مقاومت لبناني را به رسميت بشناسند و مي‌گفتند، مزدور سوريه‌اي و ايراني هستيم ،ولي ما مي‌گفتيم ما ميهني هستيم و تكليف شرعي ماست كه از كشور خود دفاع كنيم.
براي دفاع از كشور نياز به اجازه امام نيست، ما مي‌خواستيم دشمن را از كشور خارج كنيم از ايران و سوريه تشكر مي‌كنيم كه در كنار ما ايستادند.
نصرالله افزود: اينجا مقاومت براي منافع لبنان كار مي‌كند نه براي سوريه و ايران، حتي بيش از يك سال پيش در گفت و گو‌ها يكي از منتقدان گفت، حزب‌الله ايراني است و سياست ايران را اجرا مي‌كند، گفتم آيا يك مورد را مي‌توان نام ببري كه منافع ايران را دنبال كرده و منافع لبنان در آن نبوده است، اگر برادران ما آمدند كنار ما كمك كردند، ما وظيفه داريم از ايران تشكر كنيم. اين حزب‌الله نيست كه به ايران كمك مي‌كند. بلكه اين ايران هست كه در كنار حزب‌الله و جنبشهاي منطقه اي كه مي خواهد در مقابل زورگويان بايستد، قرار مي گيرد.
دبيركل حزب الله خاطر نشان ساخت: از بدو تاسيس انقلاب اسلامي توسط امام خميني اين گونه بوده و اين در زمان امام خامنه‌اي هم اين گونه است، ولي اين تهمت‌ها را از اول مي‌گويند. نمي‌توانند بگويند ما(حزب الله) فاسد هستيم يا به مردم فساد و تجاوز مي‌كنيم كه مي دانند ما پاك هستيم. تنها مي‌گويند شما مزدوران ايران و سوريه هستيد، اين سخن گزافي است، روابط ما با ايران و سوريه رابطه ايماني است. برخي مي‌گفتند جنگ حزب‌الله كمك به پرونده هسته‌اي ايران هست اين سخن احمقانه است، چون با هر جنگ ما آنها بيشتر بر ايران فشار آوردند.

نصرالله تصريح كرد: ما حقايق را مي‌دانيم كه حزب‌الله از احترام بيشتر نزد رهبري ايران برخوردار هست، ولي ما همچنان شاهد اين اتهامها هستيم. مردم ايران خوبند و مجاهدان را دوست دارند. بيش از هرچيز در سالگرد پيروزي از همه خواهران و برادران ايراني تشكر مي كنم ،از مولايمان مقام رهبري و مراجع شجاع ايران و دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور و مردم تشكر مي كنم. به علت جنگ فرصت نيامده كه به ايران بروم و از مردم تشكر كنم، ولي با اين مصابحه به نيابت از خود و حزب الله بالاترين مراتب سپاس را از رهبر و مردم ايران دارم كه از آغاز انقلاب به ما كمك كردند، تشكر مي‌كنم.
نصرالله بيان داشت: موضع ايران از اغاز يكي بوده موضع اعتقادي و انقلابي هست ،اين موضع با وجود همه گرفتاري ها تغيير نكرده است. مسئولان از ابتدا در كنار ما بودند. برخي براي محكوم كردن ايران تلاش مي‌كنند كه به لبنان كمك كرده است. ملت ايران هرچه از دستش برمي‌آمد دريغ نكردند ،از تظاهرات از دعا و هر كار ما در ايران دفتر داريم برخي در دانشگاه‌ها و برخي در حوزه تحصيل مي‌كند.

وي افزود: بعد از پايان جنگ هم ايران به كمك لبنان شتافت كه به باز‌سازي خانه‌ها و مغازه‌ها و پل‌ها كمك كنند، زبان ما در تشكر از ملت ايران عاجز است. در مقابل نيز محبت آنها در قلب لبنانيها هست آنچه ما را به هم پيوند مي‌دهد. محبت و دوستي الهي هست.
نصر الله در ادامه گفت: مطلب ديگري مي‌خواهم به مردم ايران بگويم كه قدر نعمت الهي را كه خدا به آنها داده قدر وحدت جمهوري اسلامي و جايگاه آن نزد ملت‌هاي جهان در جهان امروز كه در مقابل امپراتوري طغيان آمريكا ايستاده است، دشوار است كه ملت عزيز مثل ايران را پياپي كه تصميم‌هايش را خود مي‌گيرد. اين نادر است ما در لبنان اين نعمت را درك مي‌كنيم من هم به عنوان يك لبناني مي‌گويم از عظيم‌ترين نعمت‌هاي الهي وجود مقام رهبري حكيم است اين سخن را از روي تجربه مي‌گويم نه از روي تعارف. ارزش اين نعمت را بدانند و از آن استفاده كنند و ان را حفظ كنند. فشارها هرچه باشد و تهديد‌ها هرچه باشد، ما از ملت ايران آموختيم كه به پيروزي ايمان داشته باشيم و بايد يقين داشته باشند كه پيروزي از آن ملتهاي مومن هست.
دبيركل حزب الله در پايان گفت: در 1982 كه مقاومت شكل گرفت 100 ها هزار سرباز اسرائيلي و هزاران تانك بود و ما رفتيم نزد امام خميني، گفت: به تكليف خود عمل كنيم و از هيچ كس انتظار كمك نداشته باشيم. امام خميني آن موقع از پيروزي‌هايي گفت كه با همين عده اندك به دست خواهيم آورد و چنين شد.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo