شهید آوینی
 
رييس دانشگاه الزهرا: صدا و سيما از عوامل مهم ترويج بدحجابی در جامعه است

صدا و سيما از عوامل مهم ترويج بدحجابی در جامعه محسوب می‌شود و در اين زمينه از سوی متوليان فرهنگی بخش‌هايی مانند حوزه علميه قم و نمايندگان مجلس نيز كوتاهی‌ شده است.

دكتر «محبوبه مباشری» رييس دانشگاه ‌الزهرا(س) ضمن بيان مطلب فوق گفت: با توجه به مخاطبان بسيار و نقش الگو دهنده‌گی كه صدا وسيما در سطح جامعه دارد، متاسفانه بعضی از سريال‌ها فرهنگ‌ ناپسندی را به جامعه منتقل می‌كنند و در گسترش فرهنگ بد‌حجابی در جامعه سهيم هستند.

وی گفت: عفت شامل؛ عفت در كلام، نگاه و عمل می‌شود و يكی از نمودهای بيرونی حجاب است و در جامعه اسلامی رعايت اين اصل مهم، وظيفه مشترك زن و مرد است.

وی ادامه داد: برای تحقق عفاف و حجاب در جامعه در نخستين گام بايد متوليان فرهنگی هم‌چون ‌حوزه علميه، نمايندگان مجلس و صداو سيما، كميته‌‌هايی را در اين راستا تشكيل دهند و در اين ميان از نظرات و انديشه‌های افراد متخصص با ارائه راه‌كارهای مناسب در جهت هماهنگی اين نهاد‌ها بهره‌مند شوند.

مباشری يكی از ضعف‌های بزرگ اين نها‌دها را در زمينه عفاف، ناديده گرفتن جايگاه و نقش نگاه دانشگاه‌ها در اين زمينه دانست.

رييس دانشگاه الزهرا در بررسی و ارزيابی طرح عفاف و برخورد با بدحجابی گفت: در اجرای اين طرح بهتر بود، در گام نخست و به جای برخورد با بدحجابی بايد به برخورد با اراذل پرداخته می‌شد و در مرحله‌ی ديگر، بايد عوامل ظهور بدحجابی ( دور شدن از فرهنگ بومی و روی آوردن به فرهنگ غربی) با استفاده از به نمايش گذاشتن تعارض‌های كشور‌های غربی (واقع‌نمايی كردن فرهنگ غرب و نشان دادن زن به عنوان ابزار در غرب) برای مردم تشريح می‌شد.

مباشری افزود: همه‌ی ما در اين موضوع دردمنديم و وظايفی را به عهده داريم، اما متاسفانه تنها نيروی انتظامی در اين راستا مورد نفرت قرار گرفته و بدنام می‌شود زيرا با توجه به موجی ناگهانی كه گاه در زمينه مباحثی چون حجاب و عفاف ايجاد می‌شود وظيفه سنگين برخورد با بدحجابان بر دوش نيروی انتظامی نهاده می‌شود، در حالی كه وظيفه‌ی نيروی انتظامی برخورد با هنجارشكنان است.

رئيس دانشگاه الزهرا، دانشگاه‌ها و به ويژه خوابگاه‌های دانشجويی را به واسطه زمان زيادی كه دانشجويان در آن به سر می‌برند، مكان مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی به منظور توضيح و تبيين مباحث مربوط به حجاب و عفاف برای دانشجويان دانست.

وی در ادامه سخنانش، بهترين شيوه برای اقناع فكری قشر دانشگاهی به ويژه دانشجويان درباره‌ی مسئله حجاب، يعنی استفاده از استدلال و منطق، برگزاری مناظره بين افراد مخالف و موافق، گذاشتن كارگاه‌های آموزشی، سمينارها، سخنرانی و بحث‌های آزاد معرفی كرد.

رييس دانشگاه الزهرا(س) افزود: در دانشگاه الزهرا ما با استفاده از پوستر‌هايی كه حاوی تصاوير طنز و فاقد پيام نوشتاری و نصيحت مستقيم هستند، ايده ‌خود را در زمينه تقبيح بی‌حجابی منتقل كرده‌ايم تا اينكه مخاطب خود، به نتيجه مطلوب دست پيدا كند.

مباشری تك‌جنسی شدن دانشگاه‌ها را يك مزيت دانست و تصريح كرد: در نشست‌هايی كه با روسای دانشگاه‌های مختلط ( كه پسرها و دخترها در آن حضور دارند )برگزار می‌شود، مسئولان اين دانشگاه‌ها، نگرانی خود را در زمينه اختلاط دو جنس در محيط‌های دانشگاهی و مشكلات فرهنگی متعاقب آن اظهار می‌كنند ... البته دانشگاه الزهرا نيز همچون ساير دانشگاه‌ها با مشكلاتی دست به گريبان است اما از اين جهت (مشكلات اختلاط دو جنس) از آرامش و امنيت خوبی برخوردار است.

وی گفت: دانشگاه الزهرا(س) می‌تواند الگوی مناسبی در اين زمينه برای دانشگا‌های ديگر باشد البته در بسياری از كشور‌های ديگر نيز شاهد كشش دانشگاه‌ها به تك جنسی‌شدن برای دوری از مشكلات فرهنگی بسياری كه با آن دست ‌و‌ پنجه نرم می‌كنند، هستيم.

رييس دانشگاه الزهرا(س) در پايان گفت: عمده مشكلات فرهنگی و اخلاقی كه در دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود، حاصل ارتباط با فضای بيرونی دانشگاه‌ها و تربيت دانشجويان در خانواده‌ها و محيط جامعه است؛ نبايد دانشگاه‌ها را در چنين زمينه‌هايی مقصر دانست و اين مشكلات را نمی‌توان جز از طريق نهادينه كردن و فرهنگ‌سازی برطرف‌كرد.

 

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo