شهید آوینی
 
دومين همايش «امام خمينی و قلمرو دين با عنوان كرامت انسان» آغاز شد

دومين همايش امام خمينی(ره) و قلمرو دين با عنوان كرامت انسان با حضور انديشمندان داخلی و خارجی در سالن همايش‌های بين‌المللی صدا و سيما آغاز به كار كرد.

اين همايش با 45 دقيقه تاخير در ساعت 16:15 با تلاوت استاد كريم منصوری آغاز شد.

موسوی بجنوردی٬ سيد حسن خمينی٬ طاهری خرم‌آبادی٬ حميد انصاری٬ سيد محمد خاتمی٬ آيت‌الله توسلی و دو نماينده از سوريه و چين از اعضای هيئت رئيسه همايش در نوبت اول بودند.

دكتر «نجف‌قلی» حبيبی٬ معاونت پژوهشی مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی از حجت‌الاسلام سيداحمد خمينی كه بنای اين مؤسسه را به فرموده امام بنيان نهاد، ياد كرد و هدف برگزاری اين همايش را استخراج نظام‌های حقوقی٬ فقهی٬ سياسی و اخلاقی از انديشه‌های امام خمينی(ره) در راستای تحقق كرامت انسانی دانست.

دكتر «قاضی‌زاده»٬ دبير كميته علمی همايش گفت: «كرامت انسان در انديشه اسلامی جايگاه رفيعی دارد كه در آيه ‍‍«لقد خلقنا الانسان فی احسن تقويم» آمده است.»

وی افزود: «خداوند در آيه "و نفخت فيه من روحی" می‌فرمايد: "و از روح خود در او دميدم" سپس به خود تبريك می‌گويد "فتبارك الله احسن الخالقين" او به انسان كرامت ذاتی بخشيد و او را خليفه خود بر روی زمين قرار داد.»

وی افزود: :در اين مجال عرصه آن نيست كه نصوص عديده الهی٬ نبوی و علوی را در جايگاه رفيع انسان برشمرم. امام خمينی(ره) فطرت‌های پاك و آگاه را به ياری خواند. او استبداد٬ استخفاف و بيگانه‌پرستی را برنتابيد و بر حرمت انسان تأكيد كرد.»

دبير كميته علمی همايش تصريح كرد: «هنوز فرمان هشت ماده‌ای او چونان منشور كرامت به شمار می‌رود و آن‌چه امروز لگدمال دولت‌های زورگو است٬ همانا كرامت انسان است. بايد توجه داشت كرامت انسان نيازمند احقاق حق خود است. در اين‌جا اين سؤال مطرح می‌شود كه به‌راستی كرامت انسان چه جايگاهی در اجتماع٬ حقوق و سياست دارد و چه منزلتی بايد داشته‌باشد و قرآن به عنوان اولين منبع اسلام چه حدودی برای كرامت انسان قائل است؟ اين پرسش‌ها زمينه‌ برگزاری همايش را فراهم كرد.»

وی افزود: «كميته علمی حدود يك سال با برگزاری جلسات و انتشار نشريه تخصصی كرامت انسان فعاليت‌های خود را آغاز كرده‌است.»

دكتر قاضی‌زاده در پايان با اشاره به مقالات رسيده به اين كميته گفت: «تاكنون 220 مقاله به دبيرخانه همايش رسيده كه 150 مقاله برگزيده شده‌ و در قالب 10جلد منتشر شده‌است.»

وی مجموعه آثار همايش را 22 جلد دانست كه به‌زودی منتشر می‌شود.

پس از پذيرايی، در نوبت دوم سيد محمد خاتمی، دبير عالی همايش و مريم البكر از سوريه و هوجينگ از كشور چين و غلام‌حسين ابراهيمی دينانی از ايران سخنان خود را ارايه كردند.

دومين همايش امام خمينی(ره) و قلمرو دين با عنوان كرامت انسان امروز به كار خود ادامه داده و فردا به اتمام می‌رسد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo